Scriptie schrijven

Ja dit zijn wel degene die mij uiteindelijk gaan beoordelen. Wordt nu dus maar alles naar hun wensen omzetten. Hopelijk valt er dan nog wat van te maken.
Dankjewel!

Wow wat fijn dat je al feedback krijgt van degenen die je gaan beoordelen?? Rot dat de een negatief was, maar nu weet je precies wat je moet aanpassen toch? Ik wou dat ik dat had :stuck_out_tongue:

Het is inderdaad wel fijn dat dit ook degene zijn die mij uiteindelijk gaan beoordelen. Het probleem is alleen dat ik dacht dat ik goed bezig was en nu ben ik toch wel extreem gedemotiveerd; ik heb geen idee hoe ik nu verder moet want ze geven alleen aan wat niet goed is en niet hoe ik het op kan lossen (zo wordt er bijv. ook aangegeven dat mijn scriptie te schools geschreven is, like hoe moet het dan wel?).

Dit was de eerste en enige keer feedback op heel mijn scriptie en letterlijk 80% is volgens Ă©Ă©n beoordelaar afgekeurd. Ik heb nog maar een kleine 3 weken en heb geen idee hoe ik dit nou moet doen. Om het te redden moet ik denk ik echt dag en nacht werken.

Sorry voor dit klaag bericht haha, ik weet gewoon allemaal niet meer :sob:

Hup beetje focus. Waarschijnlijk weet je zelf ook bij de dingen die niet goed zijn hoe het beter moet.
Je hebt nog drie weken dus of je nu wilt of niet
 je zult nu moeten presteren.
Wellicht kan je iemand anders naar de kritiek punten kunnen laten kijken die dan advies geeft op hoe het beter moet?

Dit bericht is totaal niet negatief bedoeld, maar het beste kan je de energie in het verbeteren van je scriptie stoppen in plaats van in het laten blijken hoe moeizaam het gaat
 Succes!!

2 likes

Wat vervelend, ik kan me zo goed voorstellen dat dit heel demotiverend werkt. Wat gek dat je maar 1 keer feedback hebt gehad! Is er wel nog ruimte om delen van je onderzoek nog eens te laten beoordelen, zodat je weet of je op de goede weg zit? En wat bedoelt je begeleider met een schoolse schrijfstijl; staan er nog wat taalfouten in of lopen je zinnen niet altijd lekker? Ik zou aanraden om iemand te vinden die het voorafgaand aan het inleveren hierop kan controleren. Spelfouten etc. zijn zo snel gemaakt en als je jezelf blind staart op je document zie je ze vaak ook niet meer.

3 weken klinkt erg kort, maar in die tijd kun je nog steeds veel werk verzetten. Het vergt misschien inderdaad wat focus en je moet dit even je prioriteit geven, maar het is niet ondenkbaar!

1 like

Is er van jullie ook iemand die kwalitatief onderzoek heeft gedaan voor z’n scriptie? Ik heb het oa gebruikt om de missie en visie van de organisatie helder te krijgen (en te controleren of deze in werkelijkheid ook ‘klopt’ met hoe deze zijn opgesteld in het businessplan).

Dat blijkt gelukkig zo te zijn, dus daar wil ik iets over zeggen. Ik heb ook enkele quotes die dit benadrukken. Maak je er dan gewoon een lopende tekst van? En de quote ter ondersteuning?

Ja ik! Ik heb zelf mijn quotes geĂŻntergreerd in de tekst idd. En dan met schuine tekst en tussen aanhalingstekens, volgens mij noem je dit zelf parafraseren, of iig bij mij aangezien ik de stukken tekst nog heb moeten vertalen van nederlands naar engels. Dit kun je doen zodat je verhaal wat overtuigender wordt. Of juist als er uitzonderingen zijn op je verhaal, deze belichten. Dus echt idd ter illustratie of onderbouwing van een breder verhaal. Er zijn niet echt harde regels voor de hoeveelheid quotes op een pagina, maar volgens mij wordt ongeveer 2-4 quotes aangehouden (dit kreeg ik als uitleg bij mijn bachelorscriptie, maar heb voor mijn master weer kwalitatief onderzoek gedaan)

1 like

Ik heb mijn bevindingen in een relevant schema gedaan. Zo heb ik de buyerjourney van potentiële klanten in kaart gebracht. Deze bestond uit zeven fases en voor al deze fases had ik drie vaste vragen geformuleerd.
De belangrijkste bevindingen heb ik toen in een schema gezet wat Ă©Ă©n a4tje in beslag nam. Vervolgens heb ik met superscript (kleine cijfers boven letters) de dingen die ik nog wilde toelichten aangegeven in het schema en vervolgens schriftelijk toegelicht.
Ik merkte dat een figuur veel prettiger is om te lezen dan bijvoorbeeld een lap tekst plus je kan hier meer informatie in kwijt.

edit: ik heb inderdaad ook een aantal belangrijke quotes gebruikt.

1 like

Ah thanks voor jullie snelle reacties @Blonde @ScriptieStudent. Ik ben niet gewend om kwalitatief onderzoek te doen, het voelt soms zo simpel. Vooral omdat in mijn geval de quotes precies bevestigen waar ik op hoopte. Dus dan wordt het echt zo heel kort en krachtig ‘ja het klopt en dan 2 quotes die het bevestigen’. :’) Maar alles wat ik er aan wil toevoegen voelt alleen maar als opvulling.

Ik snap dat het dan zo voelt ja, haha. Maar wat je verwachtingen ook zijn maakt het je onderzoek wel overtuigender, dus ik zou er zeker wat quotes in verwerken!

1 like

Als de resultaten van het kwalitatief onderzoek bevestigen wat jouw of de vermoedens van jouw bedrijf waren dan betekent dit uiteraard dat zij een goed beeld hebben op wat ze naar buiten proberen uit te stralen :slight_smile:

1 like

Ik heb enkel kwalitatief onderzoek gedaan tot nu toe. Heb al mijn interviews opgenomen, getranscribeerd en vervolgens gecodeerd. Codes herzien, thema’s gemaakt en vervolgens relaties gezocht tussen thema’s. Dit resulteerde in een integrative diagram die mijn hypothese bevestigd. De thema’s bespreek ik met codes en quotes uit codes om het te ondersteunen. Zonder quotes is het allemaal minder geloofwaardig, aldus mijn begeleiders. Ik had eerst gewoon een tabel gemaakt met thema’s, codes en relevante quotes en die in de bijlage gemikt, maar dat moest toen naar mijn hoofdverslag.

Vind werken met codes en themas een stuk overzichtelijker om onderbouwd iets te kunnen zeggen!

1 like

Ulghh oke gisteren niks gedaan omdat ik thuis moest blijven werken aan m’n scriptie door het ov. Ik kan thuis echt nietttttt bezig. Dus nu weer op naar school en moet vandaag echt een enorme inhaalslag maken waar ik ZO geen zin in heb. Haat haat haat

Wanneer is eigenlijk jullie deadline? Kunnen we het stressniveau een beetje peilen :stuck_out_tongue:

De mijne is officieel zondag 23:59, maar ik plan om 'm vrijdag in te leveren. Ben overigens nog wel bezig met schrijven, vooral het aanscherpen en dingen ‘fine tunen’. Het scheelt dat ik veel tussendoor feedback heb gekregen. Ik heb bv voordat ik m’n conclusie en aanbevelingen ging schrijven deze eerst in een soort bullet points opgesteld en door zowel m’n docentbegeleider als bedrijfsbegeleider laten keuren. Nu moet ik dat nog iets meer body geven, maar de inhoud/kern is goed.

Ik ga er vanuit dat vanavond alles af is, dan kan ik morgen nog voor de zekerheid het beoordelingsformulier ernaast leggen voor een laatste check. Een studiegenootje doet gelukkig de opmaak voor me.

Ik heb 1 herkansing van mijn scriptie van vorig jaar die maandag moet worden ingeleverd en m’n scriptie van dit jaar in november (ben in februari al hiermee begonnen).

1 like

Haha zoals ik al eerder aangaf is mijn deadline aankomende maandag maar heb ik hem afgelopen maandag ingeleverd.
Ik heb precies hetzelfde gedaan als wat jij aangeeft. Ook heb ik telkens als ik een hoofdstuk af had deze naar mijn begeleider opgestuurd. We hebben de laatste 4 weken bijna elke dag telefonisch contact gehad wat erg prettig werkte. En als een hoofdstuk dan klaar was liet ik deze direct door twee mensen controleren op taalfouten zodat zij ook niet alles in Ă©Ă©n keer hoeven te lezen.

Oh en trouwens
 mijn feedback van mijn begeleider was ook niet altijd goed hoor. Hij wist goed hoe hij direct moest zijn wat negatieve dingen vaak wat harder deden laten aankomen, maar uiteindelijk is directheid wel de meeste duidelijk feedback die je kan krijgen.

Jij bent zo te lezen ook goed op weg!

1 like

Ja ik ben dus wel een beetje last minute, maar I guess that’s the way I roll haha. Gelukkig is mijn begeleider zelf ook bezig met promotieonderzoek, dus zij snapt me volledig haha. M’n andere begeleider is voorzitter van de examencommissie, dus die kent de officiele regeltjes heel goed. Mede door hun super goede begeleiding sta ik er ook een stuk relaxter in.

Ik wou dat ik ook zo’n model student was die het allang af had - had ook wel gekund, ik heb in april echt een dip gehad en amper iets gedaan - maar ja.

Vind het wel lief van je dat je nu anderen helpt met hun scriptie!

Nouja modelstudent
 iedereen in mijn omgeving is oprecht verbaast dat ik dit op tijd af heb, laat staan voor de deadline.
Ik zeg altijd dat ik het best presteer onder (tijds)druk. En als ik dan dus de keuze heb van nu even beunen en daarna gaan werken of nog een jaar langer studeren dan kan ik de motivatie wel opbrengen om aan mijn scriptie te werken. Ik ben altijd een last minute student geweest ook helaas


Daarnaast begin ik aankomende maandag al bij mijn nieuwe werkgever
 dus vertraging oplopen is eigenlijk nooit een optie geweest


1 like

Officieel volgende week woensdag maar heb gister al een soort van conceptversie opgestuurd naar mijn begeleiders, en als het goed is krijg ik daar nog feedback op. Ik ben wel benieuwd, want ben nog helemaal niet tevreden met mijn conclusies; had niet meer zoveel tijd dus heb t naar mijn gevoel een beetje afgeraffeld haha. Maar ik heb nog wel tijd om daarnaar te kijken! Laatste loodjes dus

1 like

@tuula Mijn deadline is pas 5-7 juli! Ik moet de resultaten nog uitschrijven, maar ik loop dus vast op die statistische analyses. Daarna nog conclusie en discussie en dan moet ik het theoretisch kader nog aanpassen/verbeteren.

Ik loop daarnaast wel ook nog 4 dagen stage, anders zou het natuurlijk een eitje zijn.

@ScriptieStudent Zoals jij het beschrijft klinkt het bijna makkelijk haha. Zelf heb ik meer last van interne afleiding en moeite met doorgaan bij tegenslagen/moeilijkheden. En het combineren van de scriptie met mijn stage, sollicitaties, sociale leven en andere verplichtingen. Dus als je daar nog tips voor hebt :stuck_out_tongue:
Mijn telefoon en internet kan ik wel gewoon weerstaan.

@tuula en @Blonde Succes met jullie deadlines, klinkt alsof het echt wel moet gaan lukken!

3 likes