Schrijftopic

Na een week zit ik nog netjes op schema, ik ben best onder de indruk van mezelf. Had verwacht dat ik na 3 dagen de handdoek in de ring zou gooien :sweat_smile: Ik vind het wel pittig om na mijn werk nog ruim een uur te ‘moeten’ schrijven, moet altijd even moed verzamelen. Eens ik begin gaat het gelukkig redelijk vlot.

4 likes

Ik vind beginnen altijd het moeilijkste op de een of andere manier, maar hier gaat het inderdaad ook goed als ik op gang ben.

Ik schrijf nu sinds een paar dagen aan het einde van elke sessie in bullet points op wat ik de volgende dag ongeveer wil schrijven (situatieschets of een deel van een zin die ik al bedacht heb), dat geeft wel wat houvast om te beginnen.

O, dat is best handig! Ik weet het vrijwel nooit helaas, dus hier wil dat niet altijd. Soms schrijf ik wel dingen op overigens, maar dat gebeurt eigenlijk maar zelden.

Ik heb meestal nog hele scenes in mijn hoofd eens ik mijn doel bereikt heb, alleen geen energie meer om het netjes uit te schrijven en de ervaring heeft me geleerd dat ik het definitief kwijt ben als ik niet kort wat steekwoorden opschrijf.
Niks frustrerender dan weten dat je een heel goed idee had en gewoon totaal vergeten zijn wat het was :sweat_smile:

Haha, ik ben het ook best vaak kwijt daarna inderdaad. Soms zet ik wel wat steekwoorden in het bestand, maar snap dat vaak de dag erna niet meer :rofl:

1 like

Wat goed dat jullie zo mooi op schema lopen! Ik loop al een stuk achter. Beetje balen, maar het lukt me vast om wel wat in te halen. Mijn doel staat op 25k, maar ik vind 10k ook prima en gs er vanuit dat dat wel moet lukken.

Ik schrijf nu op papier en dat duurt wel langer maar bevalt wel goed.

Goed idee ook om punten op te schrijven voor de volgende dag!

2 likes

Alles wat je schrijft is winst! Aan het einde van de maand heb je sowieso meer woorden geschreven dan daarvoor.

1 like

Op papier schrijven vind ik stiekem veel fijner, al duurt het inderdaad wel langer. En overtypen haat ik wel echt.

1 like

Ja in overtypen heb ik dus ook geen zin. Vooral omdat ik echt een beroerd handschrift heb en ik vaak woorden heb die ik niet goed kan terug lezen. Dus dan moet het gelijk en daar heb ik dan geen zin in, haha.

Haha, ja mijn handschrift kan ik ook vaak niet lezen. Maar ik moet inmiddels nog 4 bladzijdes overtikken van de 25, dus dat valt gelukkig mee.

1 like

Ik ben net afgestudeerd van een studie waar je tot “schrijver” wordt opgeleid, en onze afstudeerwerken zijn ook te koop voor mensen in onze omgeving, dus de bestellingen lopen langzaam binnen, zelfs van mensen die ik niet ken, en ik vind het zoooo spannend. Het is de eerste keer dat mensen buiten de opleiding m’n werk echt kunnen lezen (op de fanfiction die ik tien jaar geleden schreef na dan, maar dat is natuurlijk anoniemer) en dat idee vind ik nog best bizar, merk ik. Ben zelfs een beetje bang voor de reacties! Hebben jullie mensen uit je omgeving die je werk lezen als het “af” is? En hoe gaan jullie dan om met die spanning die daarbij komt kijken? :sweat_smile: Het liefst wil ik meteen aan iedereen vragen wat ze er van vinden, maar aan de andere kant heb ik liever ook dat ze maar niks zeggen voor het geval dat ze het niks vinden. Struggles, haha.

2 likes

Wat cool dat zelfs onbekenden je werk kopen! Wat voor iets heb je geschreven, fictie?

Bij mij leest niemand uit mijn omgeving wat ik schrijf, behalve een paar internetvrienden. Schrijf ook vrijwel alleen fanfictie, dus heb ook niet echt de behoefte om dat breed te delen, vind zelfs semi-anoniem online al spannend.
Ik vind schrijven ook heel intiem of zo, voelt heel raar als bekenden dingen van me lezen.

1 like

Yes, ik heb een korte novelle geschreven, fictie inderdaad!

Ik herken wel wat je zegt, toen ik nog fanfiction schreef vond ik dat ook al heel spannend om te delen, vooral omdat je echt meteen respons kan krijgen - je werk staat nog niet vijf minuten online en mensen kunnen het al hebben gelezen.

1 like

Oh ja, de snelheid waarmee mensen je verhaal lezen waar jij uren op gezwoegd hebt en dan hebben ze het na 5 minuten al uit :joy: Voordeel van fanfictie is wel dat je snel/veel/laagdrempelige feedback krijgt.

Heb je dan ook een cijfer gekregen voor je werk?

In het begin vond ik het heel eng en raar dat mensen ineens mijn boek een recensie gaven, maar nu mijn derde boek eraan komt, merk ik wel dat ik het makkelijker kan negeren ofzo.
Maar ik vind het wel tof als mensen het leuk vinden.
Ik schrijf nu ook aan een verhaal dat ik op fb deel (wordt wel een boek uiteindelijk) en dan krijg je dus meteen feedback.

Ja, de feedback is zeker een voordeel! En ik vond de reacties ook altijd wel motiverend, als je weet dat mensen wachten op een nieuw stuk dan is er toch een soort schrijfdruk waar ik persoonlijk wel goed op ga haha. Edit: ik heb inderdaad ook een cijfer gekregen, maar de feedback daaromheen vond ik veel waardevoller. Een cijfer van Ă©Ă©n persoon zegt natuurlijk ook niet alles.

@LastYoungRenegade ik kan me inderdaad ook voorstellen dat het met de tijd steeds meer gaat ‘wennen’. Wat tof wel, je derde boek al! En ook leuk dat je op Facebook inderdaad eigenlijk meteen interactie en dus feedback hebt/krijgt.

Hier volgt een dagboekpost :stuck_out_tongue:

Nu we halverwege de maand zijn begin ik het echt pittig te vinden om elke dag motivatie te vinden om te schrijven. Ik loop nog ongeveer op schema, heb 1 dag (1000 woorden) overgeslagen omdat die drukker was dan ik had voorzien en daarna ook geen zin gehad om die in te halen. Dit weekend ga ik een paar dagen op vakantie en ik heb besloten om die dagen niet mee te tellen (dus ook niet later inhalen) zodat ik even pauze heb. Alleen de 1000 woorden die ik vorige week gemist heb ga ik proberen in te halen (gespreid over 4 dagen dus heel relaxed), en dan denk ik dat ik er wel tegenaan kan tot het einde van de maand.

Ik zit het mezelf ook moeilijk te maken trouwens, normaal zou ik eind juli netjes al mijn hoofdstukken af hebben (ruw gepland), maar ik ben nu aan een hoofdstuk bezig dat dubbel zo lang is als ik had gedacht omdat ik maar dingen blijf verzinnen :sweat_smile: Eerste keer dat ik niet moet trekken en sleuren om een hoofdstuk rond te krijgen.

2 likes

Ik heb nano voor 1 project al gehaald (was maar 10.000 woorden, dus redelijk eenvoudig), maar ik merk ook dat schrijven niet altijd wil. En ik ben er inmiddels ook wel achter op welke dagen ik gewoon minder zin heb.

2 likes

Goed bezig @nello en @LastYoungRenegade! En dat je niet altijd zin hebt in schrijven, dat herken ik ook. Soms komt het er ook gewoon helemaal niet van en vergeet ik het (net zo erg als dagboek schrijven). Komt vast ook omdat ik niet elke dag schrijf. Het is wel leuk om mee bezig te zijn, dat wel.

Heerlijk toch dat je een lekker lang hoofdstuk kunt schrijven. En anders kan je er altijd nog meerdere hoofdstukken van maken :wink:

1 like