Schrijftopic

Goed plan! Ik heb nog nooit nanowrimo gedaan maar ik heb wel al bijna 2 jaar een verhaalidee (basic fanfic, niks spectaculairs) dat ik eigenlijk eindelijk wel eens zou willen neerschrijven. Misschien is zo’n camp dan wel een goede stok achter de deur…

2 likes

@Zompig en @nello ja lijkt me leuk! Maar jullie hebben wel echt een plan begrijp ik. Ja ik heb een vaag plan waar ik al wel mee ben begonnen en af en toe er wat bij pak. Alleen geen idéé waar dat precies naar toe gaat. Maar dat is ook geen ramp. Ga ik daar mee verder en wellicht dat gedichten schrijven ook wel lukt. Het kan zo vrij als je wil natuurlijk

Hoe gaan jullie het aanpakken qua aantal woorden schrijven enzo? Ik vind 50k wel echt heftig klinken en weet niet of het perse haalbaar is .net als elke dag schrijven. Ben een beetje bang voor een te hoge lat en prestatie druk zodat ik alsnog afhaak. hebben jullie dat ook?

1 like

Plan is een groot woord haha, ik heb een ruwe verhaallijn in mijn hoofd en een paar korte situatieschetsen, maar geen uitgebreid overzicht per hoofdstuk of zo. En misschien schrijf ik tussendoor ook wel andere dingen. Gedichten lijkt me wel een toffe uitdaging, doe je dat vaker?

Ik vind 50k ook heel veel en is ook meer dan ik denk nodig te hebben voor mijn verhaal, dus ik denk dat ik inzet op 25k. Ga wel proberen elke dag te schrijven want ik weet dat ik dan vlotter schrijf en dat het een gewoonte wordt.

1 like

Oh haha ja ik dacht idd dat je al een heel boekwerk qua hoofdstukken plannen bedoelde (dat kwam ik namelijk al tegen op mijn Google zoektocht. Dacht toen echt doe normaal, haha) maar dan doen we wel een beetje hetzelfde dan! Al is het van mij meer auto biografische gemengd met non fictie (klinkt hoogdravend, zo bedoel ik het niet. Ik schrijf ook in een dagboek en djt is dan gewoon een onderwerp uitvergroten met non fictie kennis er eventueel doorverweven. Ofzo.)

Ik schrijf al jaren niet echt gedichten meer, maar vroeger deed ik dat wel veel! Ik zat toen ook op puberpoezie en zat een keer bij de beste 100 van dmdm. En dat was het hoor. En of het echt gedichten waren, ja soms wel en soms ook echt niet hoor, haha.

Ik vind 25k ook wel een goed idee! En elke dag schrijven lijkt me wel een goed plan, maar dit weekend kan ik sowieso al niet dus dan denk ik tja dat is dan minder. Maar misschien moet ik de weekenden gewoon vrij houden. Eventueel als een dag niet lukt kan ik dan schrijven of als ik zin heb schrijf ik een dag extra.

1 like

Ik ga meestal gewoon verder met het verhaal waar ik mee bezig ben. Ook dit jaar. En ik heb vaak een vaag idee waar ik mee begin. Ik ben een echte pantser zoals ze dat noemen. Ik begin en ik zie waar het schip strandt. Gaat al 14 jaar goed op die manier, haha.
Ik doe overigens geen 50 k, maar 30 k. Ik kan best 50 k (en ruim erover ook), maar ik doe alleen gek in november.

Overigens schrijf ik het hele jaar, niet alleen tijdens NaNoWriMo of Camp, aangezien het inmiddels ook werk is :wink:

1 like

Echt een rot in het vak dus. Maar dan ga ik ook maar gewoon beginnen met mijn vage plan en zie ik ook wel hoe het gaat. Schrijf je op de laptop of met de hand?

Cool trouwens dat je ook schrijft voor je werk! Echt boeken of artikelen enzo?

Haha, ja, ik loop al even mee. En ik ben ook 1 van die mensen die je in november lastigvalt met mails over de regio en die evenementen organiseert met mijn collega-ML’s (Municipal Liaisons oftewel regiobazen). Zal dit jaar lastiger worden, dat wel. Ik had graag in april en juli schrijfbijeenkomsten gedaan, maar helaas :sob:.

Ik doe met camp 2 projecten: 1 op de pc en 1 op papier. Normaal schrijf ik meestal wel op de pc, al heb ik een keer een camp en een nano in november met de hand geschreven. Was best fijn, maar het overtypen vond ik zo rot dat ik daar niet eens aan begonnen ben.

En ik schrijf boeken (romance) en geef ze (nu) zelf uit. Kan ik nog lang niet van leven, hoor, dus heb nog ander werk. :slight_smile:

1 like

Gedetailleerd plannen is niks voor mij, heb het wel geprobeerd vroeger maar ik loop er uiteindelijk altijd op vast, mijn verhalen krijgen pas echt vorm terwijl ik schrijf.

Je idee klinkt cool! Kan je veel kanten mee uit denk ik. En ik vind het altijd heel knap als mensen gedichten schrijven, ik vind poezië prachtig om te lezen.

Ik ga waarschijnlijk ook niet elke dag kunnen/willen schrijven. Ga het wel proberen, maar als ik 5 van de 7 haal ben ik ook zeker content.

@LastYoungRenegade oh lijkt me heel tof om je eigen boek in de kast te hebben staan! Is het een serie of schrijf je losse verhalen?

Het is een serie, maar de verhalen kunnen los gelezen worden :slight_smile: Ik schrijf vooral in series, geloof ik, haha. Kreeg net ineens een idee voor een andere serie (waar ik dan dus met deel 2 verder ga voor camp blijkbaar haha).

1 like

Nouja, een plan… Het is een verhaal waar ik al minstens tien jaar mee in m’n hoofd zit. :’) Maar ik wil het gewoon een keer gaan opschrijven. Ik ga denk ik ook niet voor 50k, maar zet m’n doel eerst op 30k en dan zie ik wel verder.

Ik heb de eerste dag erop zitten! Wel een beetje valsgespeeld, want ik had al een aanzet geschreven een aantal maanden geleden die ik nu heb meegeteld, maar toch. Ben wel blij met wat ik tot nu toe heb, het is wel een solide basis waar ik denk ik weinig aan ga veranderen later. Ik ga deze week vooral met het begin bezig zijn en dan hoop ik vanaf volgende week meer het ‘echte’ verhaal te schrijven, wat me denk ik iets gemakkelijker af zal gaan omdat het meer op gevoel is. In het begin moet ik even een aantal krijtlijnen uitzetten voor de rest van het verhaal en ik merk dat ik dan soms te lang blijf hangen op details die er eigenlijk niet toe doen.

@Marquez @Zompig @LastYoungRenegade jullie ook begonnen? :blush:

1 like

Ik heb net een paar honderd woorden geschreven. Moet er nog zo’n 800, dus dat moet ik zo even doen. Ik ga overigens verder met de verhalenl waar ik al aan bezig was, dus ik begin niets nieuws.

Een algemene tip: Er is op Discord op een Nederlandse chat voor NaNoWriMo die best actief is het hele jaar door :slight_smile:

1 like

Ik ben er gisteren helemaal niet aan toe gekomen… Maar ik heb net een beginnetje gemaakt van een paar honderd woorden en ga vanmiddag verder schrijven.

Ik herken het wel van die details. Vroeger deed ik van die sprints, waarbij je bijvoorbeeld tien minuten aan een stuk schrijft, zonder op spelfouten of details te letten. Misschien moet ik dat weer eens gaan doen. :’)

2 likes

Ik hou van woordsprints in een eerste versie. Dan let ik sowieso nergens op.

Ja ik ben ook begonnen! Vind het wel lastig hoor want ik wil dan toch eigenlijk het liefst alles meteen perfect doen en dat werkt niet echt. Dus denk dat ik ook maar met tijd ga werken. Max een uurtje ofzo bezig. Heb wel boven de 1000 woorden geschreven dus wel een goed begin :smile:

2 likes

Ik werk nu ook met tijd, anders blijf ik ook maar bijwerken en dan schiet het inderdaad niet op. Als ik niet te veel nadenk kan ik 1000 woorden in een uur tot anderhalf uur doen (afhankelijk van hoe makkelijk ik afgeleid raak :sweat_smile:)

1 like

Ik schrijf deels met de hand en vind dat ergens wel fijn. Dan kun je niet bijwerken en je moet wel doorschrijven.

2 likes

En @nello ah fijn dat het herkenbaar is. Ik typ in een krappe 30 minuten 1000 woorden. Maar het gaat een beetje te snel denk ik. Misschien dat ik toch maar met pen en papier verder ga.

Alleen ik zit heel erg te klooien met de stijl van schrijven. Het is beetje te erg dagboek achtig maar ik kom naar niet in een normale verhaalstructuur. Vandaag wel geprobeerd maar ik vind dat zo moeilijk. Gedachten opschrijven van je personage is makkelijker dan al die rand zaken er om heen. Wat natuurlijk juist belangrijk is maar ik vind dat zo moeilijk opschrijven. En ik vind dat ook allemaal te lang duren en vooral niet goed genoeg.

Ach het doel is gewoon schrijven en het leuk vinden om te doen. Kennen jullie ook dat boek schrijven vanuit je hart? Daar staan ook veel handige tips in om lekker door te schrijven vind ik!

Doe ik af en toe en schrijft inderdaad lekker door! Vind het alleen lastig om dan met een word goal te werken, hoe doe je dat dan? Een gemiddelde per pagina of echt natellen?

@Marquez vroeger was ik heel erg van het actie-schrijven (ze deden dit, toen dat, dan dat) en daarna heb ik een periode gehad dat ik heel erg die persona-introspectie beschreef (onder invloed van wat ik toen las). Nu heb ik een beter evenwicht, maar als ik vastzit neig ik nog altijd naar die introspectie. Moet zeggen dat ik dat als lezer niet altijd vervelend vind, heb wel eens fanfictie gelezen die puur gedachtenbeschrijvingen waren (wel geen volledig verhaal, paar duizend woorden meestal) en dat was eigenlijk heel ontspannend. Soort meditatie of zo, lekker in iemand anders hoofd kruipen :heart:

1 like

Ik doe dan een gemiddelde per pagina inderdaad. Ik weet ongeveer hoeveel ik schrijf op een bepaald formaat bladzijde.

2 likes