Bij een uitgeverij binnen Singel uitgeverijen! Heb niks opgestuurd, maar ik ken de redacteur waarmee ik heb gesproken en ze vroeg me laatst of ik het leuk vond om even langs te komen. Wat tof dat je ook zo’n gesprek had laatst, ging het goed/heb je er uit kunnen halen wat je zocht?
Ah dan is het een andere dan ik. Mijne is een imprint van Ambo|Anthos. En heb er zeker wat uit kunnen halen, want heb een contract getekend (alleen het getekende contract komt maar niet aan bij de uitgever. Dank, PostNL )
Aaah dat ga ik onthouden!
Zijn hier mensen die weleens een non-fictieboek/handleiding-achtig iets hebben geschreven?
Hoe zijn jullie ooit begonnen met schrijven? Ik zou er graag mee willen oefenen maar geen idee waar/hoe te starten. Ik heb wat zitten kijken bij schrijfcursussen maar dan staat er vaak bij ‘loop je met een idee voor een verhaal’ en ik heb eigenlijk helemaal geen ideeën. Hebben jullie misschien tips voor schrijfoefeningen/opdrachten?
Heb je al weleens gegoogeld op writing prompts? Dat zijn vaak korte ideetjes waar je zelf een verhaal over kunt schrijven om je op weg te helpen. Ik zou de lat dan vooral niet te hoog leggen en bijvoorbeeld 1 pagina schrijven in plaats van gelijk een heel lang en uitgebreid verhaal te willen schrijven. Zo ben je in ieder geval lekker bezig zonder dat je je al laat blokkeren door het feit dat je zelf geen ideeën hebt. En als je dan met die writing prompts geoefend hebt, wordt het misschien makkelijker om op een gegeven moment over te gaan op je eigen ideeën.
Dankje! Ik had dat nog niet gegoogeld, dus ga ik doen!
Late reactie, maar ik ben wel begonnen aan een non-fictie (over rouw), maar nog niet echt ver. Weet nog niet goed hoe ik het aan moet pakken.
O wat interessant! Waar loop je precies tegenaan?
Nou ja, ik weet niet zo goed in welke vorm jk het moet zetten en hoe. Zoals: wordt het alleen mijn ervaring of wil ik ook anderen aan het woord laten?
O ja, herkenbaar! Ik zit ook met dit soort vragen. En met de vraag of bij wat ik aanhaal een soort bronvermelding moet komen of niet (of dat dat wisselt per geval?).
Mij lijkt het wel logisch om bronvermelding te doen, maar ik heb eigenlijk geen idee.
Kan ook beide toch? Ik moet nu even denken aan een boek van Elizabeth Gilbert die een boek heeft geschreven over ‘het huwelijk’, committed heet het geloof ik. Daar switcht ze best natuurlijk van haar eigen verhaal over gaan trouwen en alles wat daar emotioneel bij komt maar verwerkt ze ook stukken over hoe het huwelijk wordt gezien in verschillende culturen of stukjes van psychologen erin. Vond dat zelf heel interessante inkijkjes en tegelijk bleef het ook persoonlijk.
(Misschien twijfel je alleen over wat je wil hoor en weet je wel hoe je het aan moet pakken, maar wie weet heb je er iets aan!)
Ja, dat weet ik dus nog niet. Heb ook wel overwogen om beide te doen Maar vind experts vinden dan weer lastig en zeker om het te verwerken. Ik heb nog nooit non-fictie geschreven, dus is ook een beetje uitzoeken enzo.
Even een bericht hier als stok achter de deur voor mezelf. :’) Ik wilde eigenlijk aan het eind van deze maand versie 1 van mijn roman afhebben, maar daar ben ik echt nog niet eens in de buurt, voor mijn gevoel. Ben nu maar aan het overwegen om heel april een soort van nanowrimo voor mezelf te organiseren, met schrijfdoelen per dag om die laatste push te hebben en een semi-eerste versie eind volgende maand dan toch af te hebben. Ga zo dus maar even een planning maken.
Voor wie nog actief aan het schrijven is, stellen jullie hele precieze/stricte dag/week/maanddoelen, of werken jullie nu vooral op momenten van inspiratie?
(Terwijl ik dit typ had ik dus ook gewoon kunnen schrijven. Iets met uitstelgedrag, haha )
Ik probeer eigenlijk 5 - 6 dagen per week minimaal 500 woorden, maar nu meer, want mijn uitgever wil het liefste de eerste versie van mijn manuscript half april. Deadline was 17 januari, maar die hebben we uitgesteld om meerdere redenen (logisch). Ik red het niet altijd, maar meestal wel.
Wat goed/fijn dat het meestal lukt! Heel veel succes ook met je eerste versie !
Het duurt nog ietsje langer dan een maand, maar NaNoWrimo is al weer bijna. Doet iemand dit jaar (weer) mee?
Misschien dat ik nog een x een poging ga wagen. Al is het wel handig om een beter plan te hebben denk ik. Maken jullie van te voren al een soort geraamte van/over je boek? En hoe doen jullie dat?
Oh en @LastYoungRenegade heb je je boek al helemaal aangepast weer? Of nog steeds bezig? Wanneer word die eigenlijk gedrukt/in de winkel verwacht?
Ik ben nog bezig. Weet alleen niet goed of dit de laatste redactieronde is en hoe goed ik nu op moet letten. Ik kijk hem nu niet alleen na, maar samen. En ik weet alleen dat het in het najaar is. Hij verschijnt alleen digitaal trouwens.
Ik doe trouwens ook weer mee met nano. Ik moet ook wel
Ik doe mee met NaNoWrimo! Mijn characters en soort van geraamte heb ik al wel. Maar dat had ik ook al want ik ben 2 jaar terug begonnen aan een fantasy. Dit wordt wel mijn eerste NaNoWrimo, als een stok achter de deur om verder te komen.