Schilderen/tekenen/handletteren

Superleuk die van scrabble!

1 like

Wat zijn fijne boeken, filmpjes, etc. voor een beginnende tekenaar? Ik wil echt vanaf de basis beginnen, dus oefeningen over lijnen trekken, cirkels tekenen, etc. Kreeg al the Dynamic Bible van Peter Han als tipje, nog dingen die die trant zijn welkom!

1 like

Oké dit topic is nogal dood maar ik ben bezig met het leren van Copperplate (een specifieke kalligrafiestijl) en ik vond het leuk om wat foto’s te delen! :smiley:

Ben nog lang niet tevreden maar het ziet er toch al best leuk uit vind ik. Ik maak wel superveel spelfouten omdat ik zo erg bezig ben met de vorm van de letters dat ik de volgorde ervan vergeet… Schreef bijvoorbeeld zo’n tien keer achter elkaar ‘calligrapy’ in plaats van ‘calligraphy’ (zoals je hierboven ziet). En ik heb ook meermaals m’n eigen naam verkeerd geschreven. :rolleyes:

Zijn er meer forummers die kalligraferen toevallig?

12 likes

Wat een leuk topic! Nu wil ik ook handletteren

Is er nou helemaal niemand die over tekenen schrijft? Dat verbaast me. Ik probeer dus een beetje te leren tekenen en ik kan tips gebruiken. Wat is handig om mee te beginnen? Wat moet je zeker niet doen? Wat zijn goede youtube kanalen, bij gebrek aan echte les (want er zijn er veeeeel)?

Ik teken op mijn iPad, maar past dat hier wel? Hier wat brushlettering wat ik doe in mijn bullet journal.

Mijn tekeningen

9 likes

Dit bijvoorbeeld he. Ik vond dit helemaal niet easy en dus ook helemaal niet meditative :cry:
ja zoals zij het doet wel, zo trefzeker. maar misschien heeft ze stiekem 10.000 uur geoefend. Maar ik maakte als gewone sterveling de vergissing om het per se te willen laten lukken en het verwoed tien keer opnieuw te proberen. Ja dat is niet het idee van ‘easy meditative drawing’.

Deze vond ik beter te doen. Hoeft het niet allemaal precies te kloppen.

Hier zou ik ook niet zen van worden hoor. Alleen maar pissig als het niet perfect is.

2 likes

ja precies, dan kom ik niet uit en zit ik helemaal :mad:

Nee, hier zou ik ook helemaal kriegel van worden! :sweat_smile:

1 like

Ja vast makkelijk voor haar maar dit vind ik geen “zen doodles” hoor haha.

Zoiets vind ik zelf een leukere oefening, dat je vanuit random blobs wat probeert te maken:

Sowieso vind ik Sketchbook Tours en Sketchbook Challenges heel fijn!

edit: Ooh en deze is heerlijk voor echt mindless doodling.

2 likes

Voor kerst een iPad gehad, dus ik ben heel veel aan het oefenen met digitaal tekenen! Ik volg nu voornamelijk tutoriala om Procreate te leren ontdekken

13 likes

Heel tof! Wat voor pen gebruik je en doe je dit aan de hand van tutorials?

Ik heb wat boekenleggertjes gemaakt.

12 likes

Mooi en echt strakke lijnen! Met wat voor pen heb je dit gedaan? En is het moeilijker om netjes te werken met dit soort hobbelig papier?

Het is een random pen uit mijn vriends pennendoos. Er staat New York op, maar kan hem niet vinden op internet. Ben verder ook nieuw in de tekenen-met-pennen-wereld. :slightly_smiling_face:
Je moet wel wat preciezer werken met dit papier denk ik ja!

Echt nice! Soms zijn random pennen wonderbaarlijk goed ineens haha. Ik vind zelf Staedtler 0.05, 0.1 en 0.2mm het fijnste om mee te tekenen, omdat ze zo dun zijn. BIC balpennen zijn heel fijn om mee te schetsen. En verder qua potloden gebruik ik Pentel P203 (0,3mm) en eigenlijk sowieso alle Pentel vulpotloden, daar kan je echt heel precies mee werken. Wel uitkijken want die dingen zijn mega scherp, heb ik ondervonden :woozy_face:

1 like

Oh mag ik er zo 1 of een paar kopen? Ik vind ze echt heel mooi en heb nu altijd die lelijke boekenleggers van de winkel zelf.

Oh wat leuk je reactie! Ik pm je wel even.

1 like

Ahh tof die boekenleggers!

Heb 't nu al een tijdje niet meer gedaan (was een corona-opwelling) dus ik weet eerlijk gezegd niet precies welke nib ik hier gebruikte (kan Nikko G3, Zebra G of Brause 511b zijn geweest), maar ik gebruikte in ieder geval wel zo’n ‘oblique’-pen met schuine stand.

Ik heb vooral op die basisvormen zitten oefenen en veel filmpjes (per letter) gekeken in een Facebookgroep.

Moet dit maar weer 'ns gaan doen haha.

1 like

Bij gebrek aan le.uke bruiloftskaartjes voor koppels met hetzelfde geslacht maakte ik een remake van mijn broodroosterkaartje.

10 likes