Samenwonen

Maar, er zijn toch andere vaste lasten waar je dan misschien juist minder gaat betalen? Zoals gwl/gemeente belastingen ed. Want die betaalden jullie eerst allebei 100% alleen en nu samen (en ze zullen niet 2x zo hoog worden tov toen jullie nog niet samen woonden).
Denk dat je er onder de streep niet op achteruit gaat.

2 likes

Ik ga er onder de streep zelf wel op achteruit, onze woonlasten worden namelijk flink hoger. Hiervoor deelde ik dat soort kosten met 3 huisgenoten. Daar komt ook een deel van de twijfel vandaan over alles naar rato. Ik ga er financieel sowieso al op achteruit (niet erg, is een keuze) door de vaste lasten. Moet ik er dan ook nog extra op achteruit gaan door ook meer aan boodschappen e.d kwijt te zijn?

Nouja, anders gaat je partner er toch al helemaal flink op achteruit? Het idee is juist dat je allebei ook nog geld overhoudt en dat je dus los van elkaar kan sparen, zodat je partner niet financieel afhankelijk van jou wordt

Misschien een lijstje van voor- en tegens maken waarom je wilt samenwonen want ik lees alleen maar dat je er op ‘achteruit’ gaat en in het laatste bericht zelfs ‘moet ik dan ook op de boodschappen achteruit gaan’. Wil je wel samenwonen? Zijn er ook leuke kanten aan voor jou?

Er gaan ook onverwachte uitgaven bijkomen waar je nog keuzes over moet gaan maken en als dit nu al deze spanning en weerstand oplevert zal ik in jouw plaats kijken of dat het wel waard is, want over geld bakkeleien in een relatie maakt het samenwonen niet makkelijk.

11 likes

Het is heel persoonlijk toch? Jij vindt het opportunistisch, ik vind het persoonlijk niet zo prettig als ik het geld van mijn partner uitgeef tenzij het te verwaarlozen is.
Ik ga er al op vooruit door de vaste lasten naar rato te doen, voor mij hoeft dat niet voor de boodschappen en uitjes.
Wat mij betreft doet hoe je de financien regelt niets af aan je relatie. Je bent niet meer of minder ‘partners’ als de een meer betaalt, of andersom of allebei evenveel. Maar dat vind ik!
Edit: niet dat jij dit zegt hoor, meer algemeen

@Trivia er zitten zo veel meer kanten aan samenwonen dan financien. Raar om het dan zo breed te trekken ‘of iemand wel wil samenwonen’ en of er wel leuke kanten aan zitten haha

1 like

Nou zonder de haha, want ik zou het niet prettig vinden als mijn meer verdienende partner in deze bewoordingen onze financiële verdeling uitlegt.

Zoals in mijn bericht ook staat vraag ik mij door de toon en stelligheid waar ook @FISSA het over heeft af of het voor @Sundance ook leuke en positieve kanten heeft. Maar zoals jij ook zegt, ‘dit is mijn mening’. En niet raar.

4 likes

Ik bedoel niet dat het raar is als dat jouw mening is. Maar dat ik het raar vind dat je dat uit haar bericht haalt omdat ze niets heeft gezegd over alle andere aspecten. Dus om je dan af te vragen of er wel leuke aspecten aan zitten enkel op basis van die post vind ik raar.

Maar ik begrijp jouw mening wel. Ik vind geld meer een bijzaak. Vooral om dat ik denk: als het alleen om boodschappen en uitjes gaat dan lijkt me dat het verschil om niet meer dan 50-100 euro per maand zal gaan? Ik zou daar zelf niet zo zwaar aan tillen

3 likes

Wij hebben alle vaste lasten op een hoop gegooid en in de vaste lasten rekenen we oa huur, gwl, (zorg)verzekeringen maar ook boodschappen, netflix, spotify, apple family, kranten abbos, maar ook wat we willen sparen etc.

We hebben hiernaast berekend wat onze netto salarissen samen zijn. We maken hetzelfde bedrag over naar de spaarrekening en daarnaast berekend wat we allebei moeten overmaken naar de gezamelijke lopende rekening zodat we even veel zakgeld over houden (in praktijk betekent ditt dat we allebei meer geld op onze rekeningen overhouden dan zakgeld gezien sommige vaste lasten zoals zorgverzekering niet van de gezamelijke rekening gaat maar van de prive rekening).

Dit leek ons het eerlijkst. Dat zakgeld is dan puur voor leuke dingen doen (als we samen uit eten gaan betalen we het dan 50/50 gezien we allebei evenveel zakgeld overhouden), kleding en persoonlijk sparen.

Edit voor toevoeging: en voor nu is dit eigenlijk bij ons 50/50 omdat we netto bijna evenveel verdienen maar ben ik er gigantisch op achteruit gegaan (van een all in huur van 400 euro ben ik nu naar een gezamelijke all in huur gegaan van bijna 1400 euro, geef ik ipv 180 euro pm aan boodschappen samen 450 euro uit etc) en zal dit in de toekomst alleen nog maar nadeliger uitpakken voor mij gezien ik veel sneller ga groeien in salaris dan hij en ik dus meer zal bijdrage aan onze vaste lasten terwijl we allebei wel even veel persoonlijk zakgeld zullen overhouden. Voor mij betekent samen wonen een stap zetten naar een gezamelijk leven en het gezamelijk goed hebben dus ook de leuke dingen naar rato verdelen (want zo kan je nog meer leuke dingen samen doen.)

Hm ja ik begrijp wat je bedoelt!
Ik voel me er zelf prettiger bij om het zo te doen maar ik vind er niets van als anderen het anders doen. Ik begrijp ook heel goed waarom je alles naar rato zou doen! Voor mij persoonlijk hoeft het gewoon niet.

1 like

Maar hoe zien jullie dit dan mbt onbetaalde arbeid? Ik doe bijv veel meer in het huishouden nu omdat ik minder uren werk in een betaalde baan en zou het dan oneerlijk vinden dat we evenveel werken (betaald en onbetaald) ik 50/50 moet betalen maar we niet 50/50 verdienen.

Ik ben het dan eens met @Victoria om dit te bekijken als elkaars lasten dragen.

Edit ter verduidelijking: mijn partner kĂĄn meer verdienen doordat ik de onbetaalde werklast op mij neem en hij dat niet hoeft te doen, dus logisch ook dat hij meer bijdraagt.

5 likes

Wij hebben laatst een huis gekocht en moesten ook alle kosten weer even herverdelen. Onze hypotheek betalen we overigens 50/50. Ik ben degene van ons die het minst verdient, maar wil wel graag 50% van het huis betalen om eventueel gedoe in de toekomst te voorkomen.

Onze vaste lasten (g/w/l, abonnementen, belastingen en boodschappen) betalen we naar rato. Daarnaast plussen we beide nog 100 euro bovenop ons ‘eigen’ bedrag voor eventuele uitjes/uit eten/onvoorziene aankopen en dergelijke.

Dus eigenlijk als volgt:
Ik: 500 hypotheek, 400 vaste lasten, 100 onvoorzien = 1000
Partner: 500 hypotheek, 600 vaste lasten, 100 onvoorzien = 1200

Voor ons werkt dit het beste en voelt het het eerlijkst.

Nou dit vind ik wel heel kort door de bocht zeg. Omdat ik het lastig vind dat ik er financieel op achteruit ga moet ik maar eens nadenken of ik wel wil samenwonen? Dit schiet me echt helemaal in het verkeerde keelgat. Het ‘achteruit gaan’ heeft puur betrekking op het financiĂ«le aspect.

Ik wil dolgraag samenwonen om 1001 redenen, aan de ‘nadeelkant’ staat alleen dat ik er financieel op achteruit ga. Dat is absoluut geen reden om het niet te doen, alleen vind ik dat wel iets om bij stil te staan en goed over na te denken wat de beste/eerlijkste aanpak is. Ik vind het heel vreemd dat je dit meteen doortrekt naar hoe mijn relatie in elkaar steekt.

Overigens studeert mijn partner nog, dus gaat het bij ons wel degelijk om een groot verschil in inkomen en niet om een paar tientjes per maand.

6 likes

Toen mijn vriend en ik een huurhuis hadden hebben we alle gezamenlijke kosten op een hoop gegooid en naar rato betaald. Uitjes deden we een beetje om en om. Ik betaalde 60% en hij 40%. Nu hebben we een koophuis en wil hij het wel graag 50/50, inderdaad omdat zoals @Keerbeer al aangeeft hij het anders niet zo prettig vindt als er in de toekomst gedoe komt en we het huis niet eerlijk hebben betaald.

Je geeft al aan dat jouw vriend nog studeert en daarom minder kan inbrengen, mijn vriend heeft dit ook gehad met zijn vorige vriendin en toen heeft hij de lasten zo veel mogelijk betaald. Zij kon niet zo veel inbrengen, maar er was natuurlijk wel het vooruitzicht dat zij meer kon bijdragen zodra ze was afgestudeerd, dus dat nam hij dan die periode voor lief.
Mijn ouders hebben dit vroeger ook gehad, toen werkte mijn moeder en studeerde mijn vader nog. Mijn moeders salaris ging toen naar de vaste laten/boodschappen e.d. en wat mijn vader verdiende ging op de spaarrekening en daar gingen ze dan van op vakantie.

Ik weet natuurlijk niet hoe lang jouw vriend nog moet studeren, maar het gaat waarschijnlijk over een situatie van uiterlijk 4 jaar waarin jij (veel) meer kunt inbrengen dan hij. Misschien moet je dat ‘‘gewoon’’ accepteren, want er gaat ook een punt komen waarop hij een baan heeft en de verdeling veel gelijker zal zijn. Dat is nu natuurlijk wel even zuur, maar daar zal hij je natuurlijk ook heel dankbaar voor zijn. Ik zou het andersom namelijk ook best lastig vinden als zo goed als al mijn inkomen naar het huis/de vaste lasten gaat en ik dan niets meer over houd om leuke dingen van te doen/spullen voor mezelf van te kopen.

2 likes

Misschien moet ik het ook maar eens een keer concreet gaan uitrekenen wat het precies betekent want zit ik er helemaal naast. Ik heb nu als ik het voor me zie alleen af en toe het idee dat hij straks bijv. meer kan sparen dan in zijn huidige situatie en ik minder dan in mijn huidige situatie. Dat ik minder kan sparen vind ik helemaal niet erg, alleen als hij dan tegelijkertijd juist meer kan sparen ‘dankzij’ mij voelt een beetje krom. Ook juist met het oog op stĂ©l dat je ooit weer uit elkaar gaat. Uiteraard niet de intentie, maar wel verstandig om over na te denken vind ik. Maar misschien als ik het concreet uitreken met echte bedragen is het wel helemaal niet zo dat hij meer kan gaan sparen en ik juist minder en zit dat meer in mijn hoofd.

Bedankt om toch op mij te reageren, al vond je mijn reactie niet prettig.

Ik heb niks gezegd over hoe je relatie in elkaar steekt maar wel over hoe je tegen bepaalde aspecten in je relatie aan kijkt. Dit ging meer over jouw stelligheid, toon en woordkeus, zie ook mijn eerdere berichten. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks en ik heb gereageerd op hoe ik dat persoonlijk zie.

En kritisch naar je relatie kijken en stappen die je daarin zet zijn denk ik nooit overbodige luxe en doe ik zelf ook. Daarvoor hoeft er niks fout te zitten, maar mensen en situaties veranderen nou eenmaal doorlopend.

Succes met je geldkwestie!

1 like

Ik las de hele discussie en dacht ik val even binnen met een ander verhaal wbt kosten verdelen. Mijn vriend verdient meer dan ik, hij werkt 5 dagen en ik heb er zelf bewust voor gekozen om maar 3 dagen te werken. Mijn twee vrije dagen zijn ook echt twee vrije dagen en qua huishouden doen we evenveel (ik denk hij zelfs stiekem meer dan ik). Mijn vriend heeft een gigantische studieschuld waardoor hij als hij de maandelijkse aflossing doet nog evenveel overhoudt als wat mijn maandsalaris is. Mijn studieschuld wordt afgelost door mijn ouders, dus die kosten heb ik niet. Om bovenstaande redenen wilde ik dus graag alles 50/50 doen, mijn vriend is in de praktijk wel vaak degene die wat extra’s koopt en uitjes betaald.

Dus even samengevat:

  • ik kies er bewust voor minder te verdienen Ă©n om die dagen echt voor mezelf te hebben en dan niet een soort huisvrouw te zijn. Sommige mensen vinden ja je werkt minder maar draagt meer bij in huis dus daarin draag je ook bij etc.
  • zijn studieschuld zorgt er voor dat hij na betaling daarvan evenveel netto overhoudt als ik per maand ontvang qua salaris. Mijne wordt betaald door mijn ouders dus dit zijn kosten die ik zelf niet heb. Als hij dan wel naar rato zou bijdragen zou hij dus uiteindelijk minder voor zichzelf overhouden.
  • qua samenwonen ben ik er maandelijks op vooruit gegaan. Mijn maandelijkse vaste lasten zijn nu lager dan toen ik nog alleen woonde. Hij is er op achteruit gegaan, zijn maandelijkse vaste lasten zijn nu hoger dan toen hij nog alleen woonde. Dus dit is een beetje wat bij jou ook lijkt te spelen?
1 like

Ik snap niet zo goed waarom je het blijft vergelijken met de situatie zoals die nu is. Je gaat naar een nieuwe situatie dus zul je dingen moeten herzien. Vergelijken heeft dan geen zin. Een relatie is geven en nemen. Misschien kun jij nu iets minder sparen dan voorheen en hij iets meer, superfijn voor hem toch. Ik zou het hem gunnen als ik zelf ook nog steeds kan sparen. Helemaal omdat hij nu nog studeert. Stel dat hij straks niet meteen een baan heeft, heeft hij in ieder geval wat geld achter de hand. Misschien zit jij over een aantal jaar wel zonder baan en moet hij tijdelijk meer lasten op zich nemen. Dingen kunnen zomaar veranderen.

16 likes

Willen jouw ouders mij alsjeblieft adopteren :heart: :heart: :heart:

10 likes

Een lieve bonus dochter is wel welkom denk ik! Heb altijd al een zusje gewild :hugs:

4 likes

En een tweede bonusdochter?