Rotterdammerts unite

@LizzyBennet wtf dat is ECHT niet oké (maar helaas wel herkenbaar dus). Heb je er wel eens de politie over gebeld?

Ik heb daar ook gewoond en het was daar inderdaad zo erg met mannen die dan met je mee gaan lopen naar huis. Snap dat je het niet fijn vindt om alleen naar buiten te gaan :tired_face:
Vind het zo naar dat we in zo’n wereld leven.

1 like

Ahh vervelend zeg… ik hoop het zelf niet zo mee te maken. Lijkt me niet fijn.
Misschien ligt het inderdaad aan je uiterlijk ofzo (ik ben bijvoorbeeld zelf allochtoon of hoe we dat tegenwoordig noemen en merk dat er onder allochtonen toch vaak anders wordt gedaan, maar toch)

Hmm ik ben indo

Nee heb ik nooit gedaan. Vraag me af of dat serieus zou worden genomen?

Ahh dan weet ik t ook niet. Zit me net te bedenken dat t ook stom is eigenlijk. T ligt helemaal niet aan ons maar gewoon aan die vieze pervs.

3 likes

Ja! Niet in de zin van dat ze de dader opsporen/vervolgen maar over die “pikpraat” doet de gemeente nu serieus, kun je ook melden in de stopapp. Verder is mijn ervaring dat de wijkagent/het 0900-nummer dit zeker serieus neemt en dat ze dan wat structureler opletten. En misschien toch echt een keer 112 bellen? Want dit is wel serieus en urgent hoor op zo’n moment, echt niet veilig. Al snap ik dat je dat misschien ook eng vindt op zo’n moment.

5 likes

Ik herken dit echt heel erg. Maakt dit soort dingen altijd mee als ik na 9 uur over straat ga. Echt ik heb zelfs stappende auto’s gehad met mannen die dingen roepen als mijn vriend erbij is. Dat snap ik echt totaal niet dat ze dat dan ook nog durven? Ik ben zelfs een keer op straat vastgepakt door iemand die zei zo mij zo mooi te vinden dat ie echt een keer aan mij wilde zitten. Ik was toen helemaal flabbergasted en kon er eigenlijk ook niet goed op reageren. Bel eigenlijk nu altijd mijn vriend op als ik in de avond een klein stukje op straat moet lopen, omdat ik gewoon bang ben afentoe.

Ik loop btw niet in minirokjes (en zelfs dan?) En ik kom ook niet uit een buurt waardoor ik niks ben gewend ofzo en alles veel is. Maar ik vind het echt heel extreem hier met al die groepen hangjongeren die denken dat ze alles kunnen maken naar vrouwen toe

2 likes

Ja herkenbaar! Mijn vriend woont in Rotterdam en ik merke al vrij snel dat je daar anders benaderd wordt op straat dan in andere grote steden. Heb zelf lang in Amsterdam gewoond maar daar nauwelijks iets meegemaakt. In Rotterdam iedere keer als ik alleen rondloop vervelende kerels, laatst idd ook toen ik samen met mijn vriend fietste een auto die stopte om het raampje omlaag te draaien en allerlei obscene ellende naar mij te roepen. Gelukkig blijft mijn vriend er rustig onder. Eerst ging ik ook s avonds laat / ‘s nachts alleen door de stad, omdat ik dat gewend was, maar dat doe ik nu zo min mogelijk. Zelfs samen met m’n vriend vind ik het niet zo fijn om laat naar huis te lopen. Soms wil ik niet hand in hand lopen omdat ik het idee heb dat dat meer aandacht geeft. En laatst wilde ik een ov fiets huren maar ik had een jurkje aan en toen heb ik er vanaf gezien. Niets voor mij maar ik zag dat echt niet zitten. Erg eigenlijk dat je beperkt wordt in je doen en laten door zulle gasten. Heb het idee dat dit vrij ‘normaal’ is in Rotterdam, op andere plekken gebeurt het me nauwelijks en ik kleed me behoorlijk bedekt en degelijk zelfs (niet dat dat uit zou moeten maken, maar dan denk ik hoeveel erger zal het nog zijn voor vrouwen die bijvoorbeeld wel gewoon korte rokjes dragen).
@LizzyBennet bleh wat vervelend dat je naar huis wordt gevolgd! Kan me goed voorstellen dat je nu minder graag naar buiten gaat.

Thanks voor je antwoord! Schrik van je berichtjes, hoop dat je snel iets vindt waar je je fijner voelt!

Ik woon niet eens in Rotterdam maar als ik van mijn werk naar het station liep ‘s avonds (20 min) was er vaak wel iemand die me aan moest spreken. En dan heb ik het zelfs over mannen van 50+. Zo zielig.

Wow, ik schrik echt van sommige berichtjes hier. Ik snap ook zeker dat je hierdoor wilt verhuizen @LizzyBennet, vind het echt absurd wat jou is overkomen.

Ik ben nooit echt bang geweest en voelde me in mijn oude stad in elke wijk op ieder tijdstip veilig, maar ik merk dat ik steeds meer op mijn hoede ben nu ik wat langer in Rotterdam woon. Sommige nieuwsberichten (zoals de verkrachting van die student laatst) en nu bijvoorbeeld de berichtjes hier zorgen ervoor dat ik steeds oplettender word als ik ‘s avonds alleen over straat fiets. Belachelijk eigenlijk.

Jeetje, ik schrik ook echt van de berichtjes die ik hier lees! Ik woon nu in het centrum en hiervoor ik Noord, maar heb dit nog nooit meegemaakt (gelukkig voor mij). En heb bij mij achter een verlaten parkje waar ik van mijn moeder niet alleen mag lopen in de avond en denk nu idd van hmm nee, moet ik mss njet meer doen./

Jeetje ik schrik hier ook van hoor.
Ik woon ook in West maar wel aan de centrumkant en heb wel áltijd dat ik opmerkingen krijg of dat mannen sissen/kusgeluidjes maken/ dingen roepen maar meer dan dat niet.

Ik zat wel te denken dat het de afgelopen halfjaar veeeel erger geworden lijkt te zijn? Misschien is het ook het mooie weer ofzo, ik merk dat ik me daarin ook aanpas met kleding. Als ik weet dat ik alleen (ook overdag) moet lopen dan trek ik nooit een jurkje of rokje of korte broek meer aan. Mijn lange rokken zijn mijn meest gedragen outfit tegenwoordig… eigenlijk wel bizar dat wij ons aan hen moeten aanpassen en niet andersom.

1 like

Ik woon middenin het centrum en heb echt nergens last van? Hoogstens een x een opmerking, maar echt op 1 hand te tellen.

Denk meer dat dit weer er toe leidt dat alle halve zolen uit hun holen komen. Ik heb er in het centrum eigenlijk over het algemeen weinig last van. Wel laatst met hardlopen met een vriendin dat we echt meerdere keren nageroepen werden

1 like

Ik heb er relatief weinig last van maar misschien ook omdat ik een grote (als in ‘lange’) vrouw ben dus dat ik dan juist wat intimiderend op hen overkom? Geen idee. Krijg wel af en toe een opmerking maar weinig en als ik die krijg dan geef ik hen een blik die kan doden en daar is het dan wel mee af. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand echt tot aan mijn deur met me meeliep of mij ongewenst aanraakte.

Een tijdje terug heb ik via de Gemeente meegedaan aan een onderzoek naar straatintimidatie. De gemeente is er zeker bekend mee. Mijn tip is om het altijd te melden, al is het maar om je gevoel kwijt te kunnen en het kenbaar te maken m.b.t. een bepaalde straat/ wijk. De politie wil zich van wat ik van dat onderzoek begrijp namelijk hard maken om straatintimidatie zo veel mogelijk tegen te gaan/ te beboeten.

1 like

Ah spannend! Ik ga in West wonen vlakbij de plekken die hier genoemd worden. Ik ben heel benieuwd.

1 like

Iemand die bij Fit For Free sport bij Rdam centraal? Bevalt dat? Ik wil gaan sporten, maar ben nu nog aan het rondkijken bij welke sportschool ik heen wil. Sowieso dat ik eerst een dagpas ga aanvragen en het dan een keer uitprobeer.

Ik woon al m’n hele leven in oost en maak hier eigenlijk nooit wat mee. Zat bij zuidplein op school, en daar was het echt erg. Ik vind het in de stad wel meevallen, maar als ik ‘s avonds in de stad ben, ben ik altijd met meerdere mensen.

@Evenveel @Virago
Ook een buurvrouw hier :raising_hand_woman:t3:‍♀️ Ik woon in lage land.

2 likes