Rijlessen

Top, dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik zeker wat aan, want als ik dat lijstje zo zie, begrijp ik wat ik in sommige gevallen fout doe. Dus dit ga ik even goed leren.

@Vesta Dat zei mijn instructrice toevallig ook gister! Denk ook echt dat dat mijn probleem is, dat ik veel te veel ga analyseren en denken dat het moeilijker is dan het is.

1 like

Ik heb nu denk ik een halfjaar mijn rijbewijs en ik rijd ongeveer een keer in de twee weken. Soms iets meer, soms ook even niet. Nou ging ik dus vanavond m’n ouders in hun auto een lift geven naar een restaurant midden in de drukke stad. Zit me moeder me eerst al af te leiden met waar ik kan stoppen, vervolgens steken er zomaar mensen over op een zebra pad die ik door haar gewijs niet had gezien. En vervolgens rij ik ook nog vol met de banden langs de stoep bij het stoppen.

Zat juist laatst vol trots te vertellen dat ik vind dat rijden echt heel goed gaat, en dan krijg ik dit.

Op de terugweg wel laten zien dat het weer keurig ging uiteraard,maar was even een goed baal momentje.

Welk pakket had jij? Ik zit er ook aan te denken om dat aan te schaffen maar vind het best duur voor zo’n korte periode.

Ik heb deze week mijn examen pff ben nu alweer zo zenuwachtig :grimacing:
Het is mijn derde poging alweer dus hoop dat ik het nu wel kan halen, maar ik doe soms zulke domme dingen van de zenuwen als er een examinator naast zit. Mijn ouders zeiden dat ze niet wilde weten wanneer ik het had zodat ik hopelijk minder zenuwachtig was omdat ze niet zo op een reactie zitten te wachten op die dag, ik hoop dat het werkt haha.

Heeft iemand nog tips voor de zenuwen?

1 like

Ik weet niet of ik echt tips heb. Maar ik deed bij de rijlessen soms ook echt zulke domme dingen en werd daar zo door ontmoedigd, janken alles. Dat ik dat nog deed na zoveel lessen, en wat moest die examinator wel denken als ik zo slecht ben etc, hoe ga ik ooit slagen?!. Mijn rijleraar zei toen dat je allemaal moet vergeten wat er hiervoor fout is gegaan, want de examinator kent jou niet en weet niet wat jij allemaal fout hebt gedaan, wat hem/haar betreft ben jij een geweldige chauffeur en dat ga je ook laten zien. Je moet gewoon rijden en “doen alsof” je alles prima geleerd hebt en het kan (dat is ook zo). En als je een klein foutje maakt, gewoon veilig doorrijden en zelfs geen reactie erop geven. Doen alsof alles prima ging. Want wie weet viel het hem/haar wel helemaal niet zo op.
Toen ik aankwam bij cbr moest ik alweer janken van de spanning maar de (faalangst)examinator heeft me erg gerust gesteld en toen gingen we rijden. En ik dacht ook echt van naja ik ga gewoon rijden en totaal niks zeggen over wat ik doe of fout doe. Alleen in mn hoofd dacht ik van alles maar ik reed en eerlijk gezegd was dat de beste rit ooit. Ik maakte eigenlijk zowat geen fouten omdat ik zo rustig van binnen (Of eigenlijk van buiten) bleef. In de rijlessen zei ik nogal vaak dingen als oh foutje, oh niet gezien, Uhm ff denken hoor. huh wat is dit? Huh wat moet ik nou doen? Etc. En dat maakt je zelf helemaal gek, je bent dan zo bezig met alles dat net mis gaat
 toen ik niks zei tijdens examen gaf me dat veel rust. Beetje lang verhaal maar ja zo werkte het bij mij wel. Die man leek ook indd niet echt op te merken wat ik van binnen allemaal dacht fout te doen.
Zelfs op t eind deed ik iets niet helemaal vlekkeloos op de snelweg waar hij een opmerking over maakte. Ik loste het toen veilig op maar zat daarna enorm te malen of ik hierop gezakt zou zijn. Echter reed ik door en liet niets merken. Ik zeg niet dat dat altijd werkt uiteraard maar hij ziet dan wel dat je het veilig oplost en rustig blijft, dat ik ook erg belangrijk.

IIG veel succes alvast en weet dat je alles goed geleerd hebt en vast ook goed kan uitvoeren! Dus probeer dat gewoon te laten zien.

3 likes

Dankjewel voor je reactie! Ik herken het wel, als ik iets fout doe zeg ik het ook altijd hardop, ik zal proberen erop te letten.

Ok, probeer dat iig echt niet bij je examen te doen :slight_smile: deed je dat de vorige examens wel?
Heb je een beetje een relaxte tijd? Dat scheelt ook wel qua drukte. Ik had iets van 10 uur, ideaal. Zelfs in R’dam was het toen zowat overal rustig.

Ja dat deed ik toen inderdaad wel, ook tijdens de lessen heb ik dat nog vaak.
Tijd is juist niet zo handig denk ik haha, om 8 uur dus dan gaan mensen richting hun werk. Vorige keer had ik het pas om 4 uur in de middag en dat vond ik echt naar, was de hele dag zo zenuwachtig dus dan vind ik dit wel fijner. Maar vind het wel lastig om de doorstroming nog goed te laten doorgaan als het zo druk is (op bijv rotonde), dus hoop niet dat dat een probleem gaat worden

Hele goede tip dit ja! Precies zoals ik het ook gehaald heb haha. Maakte de les ervoor (uur voor m’n examen) nog best veel fouten en dacht echt ‘help dit is hopeloos’, maar toen ik met de examinator de auto in stapte dacht ik ‘nee, fuck, ik kan dit gewoon en ga gewoon een stuk rijden en laten zien wat ik kan’. En inderdaad heb ik toen voor de verandering ook niet alles opgenoemd wat fout ging. Achteraf zag m instructeur een fout die de examinator niet opgevallen was, want denk dat ik niet geslaagd was anders haha. Dus m’n mond houden (wat ik echt niet kan haha) was echt m’n uitkomst toen!

Veel succes in ieder geval, je kan het!!

1 like

Ah 4 uur is indd ook maar niks nee qua zenuwen, en drukte op de weg. In dat opzicht is 8 u helaas ook niet gunstig maar ja als je ermee om weet te gaan kan ‘t prima werken. Het is dan alleen op de snelweg erg druk en dan moet je jezelf er echt tussen durven te gooien, ze rijden dan allemaal zo dicht op elkaar. Ik had mijn TTT om 8:30 ofzo en had nog nooit op die tijd gereden en ja, dat gaf wel wat probleempjes maar toen was ik er sowieso nog niet klaar voor denk ik. Daarna hebben we veel lessen zo vroeg gelest en kon ik beter met die drukte omgaan. Ik hoop ook voor je dat het geen probleem zal opleveren maar ja zie ‘t maar zo dat je gewoon rijdt zoals altijd alleen nog beter opletten op fietsers enzo en kinderen, en rustig rijden waar dat moet. Dat zal je dan alleen maar meer lof opleveren denk ik, als je het in de spits goed doet en rustig blijft.

Ja mijn rijleraar zei ook dat als jij (steeds) zegt wat er fout gaat dat examinator dan kan denken van oh indd, er gaat indd (steeds) iets fout zeg. En dat onthouden ze dan. Je moet ze niks in hun hoofd brengen waar ze zelf misschien niet eens aan dachten.

1 like

Dankjewel voor je antwoorden, echt heel fijn dat je zo meedenkt :heart:
Het stukje snelweg wat ze tijdens het examen doen heb ik echt al zo vaak gereden, dat moet hopelijk wel goed komen

1 like

Het is al even geleden dat ik moes afrijden, maar beide keren was ik ongelofelijk zenuwachtig dus kan me goed indenken hoe je je nu voelt. Ik heb voor het rijexamen een pilletje genomen van a vogel (mag dat hier staan of?) en dat vond ik wel heel fijn. Of het echt werkte of placebo effect was, laten we maar in het midden. En verder hielp het wel om te denken dat het een moment opname is en dat je er in dat opzicht niet zo veel controle over hebt.

Ik weet niet of je nu een faalangst examen doet? Dat deed ik de tweede keer wel en ik vond het een verademing dat je tussendoor mocht stoppen, veilig of course, om op adem te komen. En niet vergeten, je gaat afrijden dus je kunt rijden. Niet aan jezelf twijfelen!

1 like

Geen faalangstexamen, maar als ik het nu niet haal ga ik dat zeker wel overwegen! Ik wilde het nog een keer zo proberen omdat het goedkoper is maar anders is dat toch beter denk ik

Vond het bij mij echt helpen. Ik had niet eens de time out genomen maar hij stelde me echt op mn gemak toen ik jankend daar zat
 Hij zei dat ie dat vaak zag, was echt faalangst dus ik zat goed op mn plek etc. Dat stelde me wel meer gerust, dat ik geen zielig hoopje was en het echt wel kon. Hij vroeg me wat ik in de auto voor sfeer wilde (praten, niet praten, muziek etc). En hield daar ook rekening mee tijdens ‘t rijden. Maarrrr laten we hopen dat dat niet nodig is en je nu gewoon slaagt! :facepunch:

1 like

Gefeliciteerd!!

1 like

Ja dat kan ik me voorstellen want het maakt qua prijs nogal wat uit. Maar een vriendin van me had dat ook gedaan en die wees mij er op. Ik had mijn normale examen toen al ingepland, gelijk nagevraagd of het aangepast kon worden. En dat kon toen nog. Dus was meer geluk dan een heel wijs besluit van te voren.
En idd, we gaan er gewoon vanuit dat je het gaat halen! hou je het wat vol nog qua spanning?

Nog iets heel anders, zijn hier ook mensen die met een motorrijbewijs bezig zijn of dat willen gaan halen?

Wel fijn dat je nog kon wisselen en het ook echt de juiste beslissing was! Spanning gaat wel haha probeer er niet al te veel over na te denken maar in bed kan ik er wel om liggen malen. Morgen is de laatste les en vrijdag het examen dus nog een paar nachten.

Ik kan me wel herinneren dat een tijdje terug iemand plaatste over motorrijden maar weet niet meer wie dat was!

@Ovenschaal haha ik ga mijn best doen :stuck_out_tongue: wel fijn dat die tips bij jou ook hielpen! Denk dat dat inderdaad heel veel verschil maakt met hoe zeker of onzeker je overkomt

@Ovenschaal gefeliciteerd!!!

@NInja Heel veel succes, je kan het!! Qua zenuwen heb ik niet echt heel veel tips want ik was ook bizar zenuwachtig. Ik heb mezelf 's avonds vooral zoveel mogelijk af proberen te leiden. Ik ben eerst een uurtje gaan sporten, daarna nog even een rondje gefietst met een vriendin, uitgebreid gaan douchen inclusief maskertje etc. en daarna nog de hele avond geappt met een vriend over vanalles en nog wat (maar vooral niet over afrijden gehad). Ik viel er in ieder geval redelijk rustig door in slaap en mijn echte zenuwen begonnen pas vlak voordat ik weg moest. En ik zou je ook vooral niet te druk maken over de tijd dat je moet afrijden. Ik zakte op oudejaarsdag terwijl er bijna niemand op de weg was en slaagde op dinsdagochtend om 9 uur terwijl er overal file was. Ohja, en ik las ergens dat je tijdens het examen zelf afentoe even in je stuur moet knijpen om bewuster te worden waardoor je minder zenuwachtig schijnt te zijn. Dat hielp bij mij ook nog wel een heel klein beetje geloof ik.

Ik heb m’n rijbewijs gisterenochtend opgehaald en ben meteen zo veel mogelijk aan het rijden in de auto van m’n ouders. Zusje ophalen van haar werk, naar de sportschool gereden en met m’n moeder naar de supermarkt. En ik ben net even in m’n eentje de provinciale weg opgeweest. Vond het eerst heel even spannend om 80 te rijden, maar uiteindelijk ging het supergoed!

2 likes

Dankjewel!! Had vandaag de laatste les en die ging heel erg goed, ik kan het ook echt wel dus ik hoop dat de zenuwen me niet nekken vrijdag.
Twijfel nog wel of ik mijn instructeur in de auto wil :sweat_smile: aan de ene kant een extra set ogen die je in de gaten houden maar misschien werkt het ook wel motiverend om extra goed te rijden of zo.

Wat goed trouwens dat je meteen bent gaan rijden nu je je rijbewijs hebt! Daardoor zorg je er ook weer voor dat je niet te bang wordt om de auto in te stappen zonder instructeir ernaast.
Hoe vind je het om alleen te rijden, heel eng of juist heel fijn?

3 likes