Ik weet niet of ik echt tips heb. Maar ik deed bij de rijlessen soms ook echt zulke domme dingen en werd daar zo door ontmoedigd, janken alles. Dat ik dat nog deed na zoveel lessen, en wat moest die examinator wel denken als ik zo slecht ben etc, hoe ga ik ooit slagen?!. Mijn rijleraar zei toen dat je allemaal moet vergeten wat er hiervoor fout is gegaan, want de examinator kent jou niet en weet niet wat jij allemaal fout hebt gedaan, wat hem/haar betreft ben jij een geweldige chauffeur en dat ga je ook laten zien. Je moet gewoon rijden en âdoen alsofâ je alles prima geleerd hebt en het kan (dat is ook zo). En als je een klein foutje maakt, gewoon veilig doorrijden en zelfs geen reactie erop geven. Doen alsof alles prima ging. Want wie weet viel het hem/haar wel helemaal niet zo op.
Toen ik aankwam bij cbr moest ik alweer janken van de spanning maar de (faalangst)examinator heeft me erg gerust gesteld en toen gingen we rijden. En ik dacht ook echt van naja ik ga gewoon rijden en totaal niks zeggen over wat ik doe of fout doe. Alleen in mn hoofd dacht ik van alles maar ik reed en eerlijk gezegd was dat de beste rit ooit. Ik maakte eigenlijk zowat geen fouten omdat ik zo rustig van binnen (Of eigenlijk van buiten) bleef. In de rijlessen zei ik nogal vaak dingen als oh foutje, oh niet gezien, Uhm ff denken hoor. huh wat is dit? Huh wat moet ik nou doen? Etc. En dat maakt je zelf helemaal gek, je bent dan zo bezig met alles dat net mis gaat⊠toen ik niks zei tijdens examen gaf me dat veel rust. Beetje lang verhaal maar ja zo werkte het bij mij wel. Die man leek ook indd niet echt op te merken wat ik van binnen allemaal dacht fout te doen.
Zelfs op t eind deed ik iets niet helemaal vlekkeloos op de snelweg waar hij een opmerking over maakte. Ik loste het toen veilig op maar zat daarna enorm te malen of ik hierop gezakt zou zijn. Echter reed ik door en liet niets merken. Ik zeg niet dat dat altijd werkt uiteraard maar hij ziet dan wel dat je het veilig oplost en rustig blijft, dat ik ook erg belangrijk.
IIG veel succes alvast en weet dat je alles goed geleerd hebt en vast ook goed kan uitvoeren! Dus probeer dat gewoon te laten zien.