Rijlessen

Ja klopt. Ik moest remmen voor een fietser die overstak en toen zat hij er al tegenaan.

Ahhh @Ovenschaal je kan het, ik heb hem op mn 35e nog gehaald.

@NInja aww kop op, je hoeft je niet te schamen voor huilen, ik huilde echt elke les op weg naar het examen omdat ik faalangst had. Het is ook echt veel spannender om rijles te hebben dan te rijden met je rijbewijs. Alle kleine foutjes die je maakt kun je je zo aantrekken omdat je het helemaal goed wil doen. Die foutjes maak je daarna ook nog maar niemand kijkt je op je vingers.

De hoeveelheid lessen maakt ook niks uit. Ik heb er echt zowat 80 gehadā€¦ maar had het echt nodig. Lekker veilig oefenen is dat, want daarna moet je alleen de weg op, nou had mezelf dat echt niet zien doen na 30 lessen.

3 likes

Wat goed dat je hem hebt gehaald!! En fijn dat je hebt laten merken dat je ondanks die aanrijding toch nog een keurige rit hebt kunnen rijden, iets om trots op te zijn!!

1 like

Ik had mijn eerste examen na 40 en die ging op zich heel goed, ben genekt op kleine foutjes. Maar daarna heb ik in de lessen nog zo vaak dingen fout gedaan dat ik me ook afvraag of het wel goed was gekomen als ik het toen wel had gehaald :see_no_evil:

Vandaag ging het echt heel goed!! Door de vorige keer zag ik er zooo tegenop maar het was mijn beste les tot nu toe. Het enige wat ik denk ik nooit perfect zal kunnen is fileparkeren haha.

Na 30 uur les heb ik eindelijk mijn voorlopig rijbewijs binnen. :partying_face:

7 likes

Ik heb nu 7 maanden mijn rijbewijs en hoewel ik steeds meer zelfverzekerd rij kan ik me soms nog super druk maken om dingen.
Gisteren reed ik bijvoorbeeld door een vrij scherpe S bocht en mā€™n tegenligger ging toeteren en ze zat helemaal wild te gebaren en te schelden. Ik reed gewoon op mā€™n eigen weg helft en heb echt niks fout gedaan ofzo waardoor ze zo zou kunnen reageren, maar toch blijf ik daar dan mee malen.
Of soms met inparkeren moet ik een paar keer steken en dan denk ik dat alle mensen op straat denken dat ik niet kan rijden.

Gaat dat ooit over? Of is dit gewoon mijn faalangst en perfectionisme die die onzekerheid veroorzaken? Ben verder trouwens helemaal niet bang in het verkeer ofzo. Neem mijn voorrang, tuf lekker door en kan goed inschattingen maken. Maar bij bovenstaande dingen kan ik dan ineens heel onzeker worden?

Ja ik denk dat veel van die mensen die ā€œniet kunnen rijdenā€ gewoon ooit snel geslaagd zijn en daarna nog kutter zijn gaan rijden. Ik vond het wel fijn dat ik zoveel lessen heb gehad, uiteraard financieel niet zo fijn, maar heb echt superveel situaties meegemaakt en er heel veel van geleerd en ervaring op gedaan. Gingen ook heel vaak de snelweg op waardoor ik dat al snel na het behalen van mn rijbewijs een makkie vond.

@Axolotl ik weet niet of het aan je faalangst ligt maar ik was ook in het begin wel zo dat ik echt ermee zat, maar ja wat doe je aan die andere mensen, alsof zij zo perfect rijden. Het komt gewoon met de tijd zeg maar dat je dat zo van je af schudt. En ik heb pas 1 jaar mn rijbewijs maar in dit jaar wel geleerd me er weinig van aan te trekken. Vooral als ik zie hoe anderen rijden, dan rij ik echt netjes vind ik. Dus als ik niks fout doe en mensen doen raar tegen me dan denk ik Whateverrrr, ik doe niks fout, jij bent een zeikerd etc. Die vrouw die ging toeteren naar jou vloog ws zelf zowat uit de bocht maar gaf jou dan de schuld ofzoā€¦ haar probleem, jammer voor haar dat ze dan boos wordt.

3 likes

Ik wil echt huilen. Ik heb komende week examen voor theorie. Ik heb minimaal 50 van die proefexamens gemaakt en ik blijf ze gewoon regelmatig niet halen. Theorieboek drie keer gelezen en alles, maar vooral met gevaarherkenning: ik kan gewoon niet inschatten. Ik snap het echt niet, ben normaal echt super goed in toetsen, kan mega goed leren, maar dit lukt gewoon niet. Ik voel me zo ontzettend achterlijk nu. Dus mocht iemand nog tips hebben qua leren of voorbereiden, heel graag.

Heb je al les gehad? Gevaarherkenning is dan ietsjes makkelijker

Ja, heb ongeveer 50 lessen gehad nu denk ik. En bewegend snap ik het ook allemaal wel, alleen op zoā€™n foto vind ik het gewoon niet duidelijk.

Kut zeg! Dan weet ik het ook niet zo goed :frowning:

Ik had theorie geleerd Ć©n gehaald voordat ik ook maar 1 rijles heb gehad. Ik heb bij de cbr toets bij gevaarherkenning dan ook maar wat gedaan, ik had immers nog nooit gereden, en het gehaald. Je mag er echt veel fout hebben, volgens mij zowat de helft. En je hebt van die trucjes he, dus bijv: gebeurt er iets dichtbij, dan remmen, gebeurt er iets ver weg, gas los, etc. Op youtube heb je ook trainingsfilmpjes waar ze wat uitleggen over dat onderdeel.

En verder is de app van rijles.nl heel goed. Ik heb eigenlijk zowat alleen die app gebruikt voor het leren, en voorrang apps. Boek een keer doorgelezen maar is veel te droog. Met de app kan je elke dag veel vragen oefenen. En je leert er ook van.

Ik heb de app net gedownload omdat ik ook wel weer moet beginnen. Hij is alleen buiten werking helaas.

Dit is zo herkenbaar. Wil inderdaad ook met boeken en laptops gooien. Maar ā€˜fijnā€™ om te weten dat ik niet als enige dit probleem heb. Vind het zo gek en frusterend, heb zelf een medisch-technische functie in een ziekenhuis, haal 8ā€™en voor tentamens toegepaste natuurkunde, maar autotheorie kan ik gewoon NIET. Echt hoe dan?? Maar blijkbaar hebben dus meer mensen dat. En wow, 0 fout! Hopelijk gaat het bij mij volgende week dan ook ineens beter.

@CrokyBolognese Dankjewel voor de tips! Ga inderdaad ook eens naar een app kijken, ook om specifiek gevaarherkenning te leren, want die 40 kennisvragen gaat meestal wel okƩ. Filmpjes ga ik ook even naar kijken!

1 like

Oh ok. Volgens mij kreeg ik die melding ook weleens maar dan restartte ik hem en deed hij het wel. Ik heb hem nog steeds op mn iphone en hij doet het. Er wordt trouwens dagelijks toetsen ververst, dus als je ze allemaal hebt gedaan dan komen er de volgende dag weer andere op.

1 like

Heel veel succes!! Wat spannend dat je een tijdsdruk hebt met je bevalling, maar hopelijk lukt het je daarvoor al :blush:

1 like

Ken je het youtube kanaal Theorie Toppers al? (Ook op insta) Vond hun filmpjes heel handig.

1 like

Je bent zeker niet de enige! Mijn rij-instructrice zei destijds ook dat ze zag dat mensen met een hoger opleidingsniveau relatief meer pogingen nodig hebben voor het theorie-examen. Haar theorie was dat ze vaker ā€˜moeilijkerā€™ denken, instinkers zoeken en vragen of beelden van gevaarherkenning teveel gaan analyseren.

Ik zweer bij de filmpjes (betaald) van Theorie Toppers.

1 like

ik vond dat ook echt lastig. Maar het heeft me wel geholpen het heel vaak te oefenen en de antwoorden meer te begrijpen.

Niets doen(doorrijden op dezelfde snelheid): de situatie is veilig en je hebt goed overzicht
Gas loslaten(voorbereiden op onoverzichtelijke situatie): er is geen direct gevaar en je kunt de situatie goed overzien
Remmen (flink snelheid verminderen of stoppen): bij acuut gevaar (bijv een kind dat oversteekt, tegenliggers op smalle wegen etc)

Kwam ook dit lijstje tegen waar je misschien wat aan hebt:

Remmen

Remmen doe je bij:

• Acuut gevaar
  • Zwakkere / instabiele verkeersdeelnemers
  • Tegenliggers op zeer smalle wegen
  • Voorbijrijden van werkzaamheden of obstakels op de rijbaan
  • Inhalen en tegelijk passeren van tegenliggers
  • Zeer onoverzichtelijke en gevaarlijke kruispunten
  • Drukke (woon/winkel)gebieden, scholen e.d.
  • Onoverzichtelijke of scherpe bochten
  • Ontstaan van stremming of file
  • Grote snelheidsverschillen onderling

Gas loslaten

Gas los laten doe je bij:

• Latent gevaar
  • Bocht in de verte en kom niets aan
  • Drempel in de verte
  • Tegenligger in de verte
  • Waarschuwingsbord
  • De situatie niet vertrouwt
  • De situatie wel goed kunt overzien
  • Geen acuut gevaar is
  • De snelheid aangepast is

Niets doen

Niets doe je bij:

• Geen acuut of latent gevaar
  • Rijdt je 20 km/p doe het vrijwel 90% van de gevallen ook niets.
  • De situatie goed kunt overzien
  • Voldoende volgafstand/ruimtekussen
  • Weinig snelheidsverschil onderling