Rijlessen

Lief berichtje! Dankje. Ik heb nu precies dat punt waar jij het over hebt. Het schakelen gaat nu best wel soepel, maar het kijken vind ik nog wel erg lastig en ik merk dat ik eigenlijk ook wat te bescheiden rij. Zo wacht ik bijvoorbeeld steeds net iets te lang. Ik denk dan dat anderen hinder van me hebben als ik de auto ervoor/ertussen knal, maar ik veroorzaak juist hinder door dat lange wachten… Voor m’n gevoel gaat het wel iedere week een beetje beter en als ik in m’n app bij de vorderingen kijk valt het ook wel mee hoe slecht het gaat, maar pffff. Ik vind het echt moeilijk.

Rijlessen is ook gewoon helemaal kut. Maar, blijven rijden en dan komt het echt wel goed!!

1 like

Ik begin morgen weer met rijden voor het eerst in een half jaar en zie er zooo tegenop, ben echt bang dat ik super slecht ga rijden omdat het zo lang geleden is.

Heb wel een andere instructeur nu omdat die ik eerst had is gopereerd. Vind het wel sneu voor hem maar ben ook wel blij dat ik kan kijken hoe deze andere is

1 like

Succes! Een collega van me is ook na een lange pauze weer begonnen (ik geloof 1,5 jaar of langer) en het ging hartstikke goed. Ze had er nu meer ruimte voor in haar hoofd en daardoor ging het veel beter. Ik hoop dat het jou ook zal meevallen :relaxed:

2 likes

Dankjewel! :heart: Ik denk dat het achteraf ook wel mee gaat vallen maar nu is het nog eng haha

1 like

@NInja hoe ging het?

Ik had vandaag m’n eerste rijles weer na die paar vervelende lessen en het ging echt goeeed. Echt zo fijn dat het allemaal gewoon even lukte vandaag :relaxed: Ik ben nu toe aan het leren afslaan en de volgorde voelt soms nog wat onlogisch. Ik deed eerst vrij snel het knipperlicht aan en ging dan bezig met kijken, maar dat moet dus juist andersom. Ik dacht dat eerst het knipperlicht handig zou zijn zodat anderen alvast rekening met je kunnen houden maar ze kunnen er natuurlijk ook van schrikken.

Wel enigszins ongemakkelijk: nadat de les klaar was tikte een mevrouw op het raam en vroeg wie de instructeur was. Ze hield toen een verhaal over dat ze een poosje achter ons was gaan rijden en had gezien dat ik door oranje was gegaan en voor een fietser langs was gezoefd (haar woorden). Dit deed ik omdat mijn instructeur zei dat het wel kon en me wilde leren dat plotseling stoppen soms gevaarlijker is en ik wat meer m’n plek in het verkeer moet kennen (ik rij soms te bangig/bescheiden). Mijn instructeur legde het aan haar uit en zei tegen de mevrouw dat ze hierbij was uitgenodigd om een keer mee te rijden. Dat wilde ze niet want “ik heb al genoeg shit in m’n leven en dankzij zulke instructeurs die hun clientèle dit soort rijgedrag aanleren heb ik epilepsie gekregen”. Het was een veilige situatie en ik deed niks fout… :sweat_smile:

Haha wow, intense vrouw. Door oranje rijden mag hoor… naja, zeikerds heb je overal helaas.

Ik en mn vriend moeten altijd erg lachen (van herkenning) als we achter of naast een lesauto rijden. Niet lachen omdat ze leerling zijn hoor. Maar als je lest moet je altijd die hele kijk-volgorde uitvoeren en dat duurt soms echt lang. Dus stel je moet van baan wisselen dan moet je eerst heel goed kijken. Er reed een lesauto links op een 3 baans weg. Wij reden rechts. De lesauto knipperde en schoof naar de middenbaan. We hadden al door dat hij ook naar rechts ging want dat is een bekende afslag voor het cbr. We zeiden hardop “Ga dan naar rechts…” Maar hij ging maar niet en bleef in het midden rijden. Toen ineens ging hij wel naar rechts.
Toen zei ik “oh hij moet natuurlijk eerst al die 100 kijk bewegingen afgaan voor hij mag, dus dat duurt ff” :grimacing:
Klinkt niet echt grappig zo maar dat was het wel omdat je echt zo herkent van hoe je zelf les had en ook een eeuwigheid erover deed om 2 banen op te schuiven door angst en/of veel kijkbewegingen.

6 likes

Nou ja wat een onzin van die vrouw. Niks van aantrekken hoor. Mijn instructeur heeft me dit ook geleerd en ik kan daardoor nu veel beter inschatten of ik moet remmen of dat het veiliger is als ik doorrijd. Alsof iedereen in het verkeer maar perfect kan rijden. Zie elke ochtend genoeg gekkies op de weg die rare stunten uit halen :sweat_smile:

2 likes

Ja, inderdaad! Mijn instructeur heeft me dit ook zo aangeleerd, en het is gewoon soms veel veiliger. Als ik met 50 aankom rijden, en het licht springt op oranje, dan is het alleen maar gevaarlijk om te stoppen, voor mij en degene achter me.

Moet zeggen dat ik het wel heel apart vind van die vrouw, om dan ook te stoppen, en op het raam te tikken en jullie aan te spreken. Het kan natuurlijk zijn dat ergens niet mee eens bent wat een lesauto doet, maar dit gaat wel erg ver.

Het ging wel oke! Het kwam niet meteen terug dus reed het lekker langzaam in het begin en maakte wat doorstroom foutjes haha, maar na aan tijdje kwam het wat meer terug. Deze instructeur is ook zooo aardig echt ik zou willen dat ik hem vanaf het begin al had.

Wat fijn dat het bij jou zo goed ging! Dan voel je je ook meteen zekerder bij je volgende les. En wat een rare vrouw zeg, dat ze jullie helemaal achter na ging zitten, dat heb ik nog nooit gehad :sweat_smile:

Wat ik nu ook heb is dat ik geen gas bij hoef te geven als ik de koppeling omhoog doe, echt zo irritant want dat ben ik nog zo gewend van de andere lesauto dat het moeilijk is om dit nu aan te leren

1 like

Ik heb zo weer rijles, maar heb sinds kort een andere lesauto en het rijdt zo anders. Wat ik eerst automatisch deed moet ik nu weer heel bewust over nadenken en daarom lukt het kijken ook niet meer goed. En ik ga ook wisselen van instructeur omdat mijn eigen met verlof gaat, maar ook hij geeft weer heel anders les waardoor ik nog meer in de war raak. Heb er echt een beetje de pest in want het voelt alsof ik weer weken terug ben met mijn voortgang.

Ik had ook zoiets! Mijn instructeur werd ontslagen en toen kreeg ik een nieuwe die ook een nieuwe auto had. Uiteindelijk legde hij alles veel duidelijker uit en ging ik steeds beter rijden door zijn tips maar de eerste paar lessen waren echt kut. Geef het even tijd!

1 like

Ik heb eind volgende maand m’n rijexamen gepland😱 zo blij dat hij eindelijk denkt dat ik er klaar voor ben. Gelukkig nog zat tijd om me voor te bereiden maar eigenlijk ook nu al wel spannend

3 likes

Ik heb vanochtend mn examen en begin het nu toch wel wat spannend te vinden.

Ik ga zo eerst nog even m’n instructeur rijden, en ik heb de laatste dagen ook veel extra gelest, dus dat helpt.

Alles gaat ook gewoon goed de laatste tijd, dus ik weet dat ik het kan, en ik hoop dat m’n examinator meevalt deze keer :slight_smile:

8 likes

Heel veel succes!! Ik duim voor je :smile:

1 like

Succes!! :four_leaf_clover:

1 like

Succes!!

1 like

Succes!! :blue_car:

1 like

Dank jullie wel! Ik ben nu bij het Cbr. Het voorrijden ging goed. Ik ben niet zo zenuwachtig als bij m’n tussentijds.

5 likes