Rijlessen

Bedankt voor je berichtje! Ik heb de rijschoolhouder net gemaild en erbij gezegd dat ik er ook wel even over wil bellen. Het zit me echt niet lekker.

Ik heb vandaag met de rijschoolhouder overlegd en ik mag switchen (pakket wordt overgenomen). Ik moest gewoon huilen, het was fijn dat ie zoveel begrip voor me heeft. Vanavond bel ik m’n huidige instructeur om te zeggen dat ik bij hem stop. De rijschoolhouder wilde het ook voor me doen, maar dit lijkt me eerlijker. Wel moeilijk, maar ook leerzaam (voor ons beiden).

7 likes

@pastelzwart Goed dat je het hebt gedaan. Uiteindelijk gaat het echt om jou en moet je je veilig en prettig voelen in de auto. Fijn dat de rijschoolhouder dat ook inziet :slight_smile:

Net faalangstexamen gedaan en helaas niet geslaagd. Niet verwacht ook, ik zag het positief zitten. Gezakt op twee punten:

• Bij een rotonde moest ik rechtsaf, daar waren twee toeristen die mij voorrang gaven; ik gebaarde dat ze voor mochten (ze hadden daar ook voorrang). Dus uiteindelijk liepen ze wel door, maar omdat ze er zo lang over twijfelden, kwam een kleine opstopping achter me. Examinator zei tegen me voor de volgende keer: als de voetganger jou dan toch voorrang geven, gewoon gaan.

• Ik moest linksaf slaan bij een weg met twee delen (eerste stoplicht en tweede stoplicht). Toen ik bij eerste het stoplicht kwam was het stoplicht nog groen, maar toen ik wilde afslaan werd het oranje, terwijl ik al bezig was met afslaan en er een auto achter me zat. Ik wilde doorgaan omdat de auto achter me op mijn bumper zat te kleven en omdat het net oranje was, maar zij trapte op de rem en zei dat het niet kon.

En deze was bijzaak: had volgens haar nog beter en langer kunnen kijken tijdens het achteruit file parkeren.

Ondanks dat ik gezakt ben, vond ze me erg lekker rijden, kreeg ik complimenten over dat ik verder lekker reed en dat ik moet proberen om consistent te blijven in mijn rijgedrag. Wel merk ik dat het faalangstexamen zo veel fijner is. Ik maakte ook gebruik van de time-out en dat was wel even lekker.

Op naar het volgende examen :sweat_smile:

Ah balen zeg, maar zo te lezen zijn het maar een paar kleine puntjes! Dus dat is nog wel te overzien :slight_smile: De volgende keer komt het vast goed!

1 like

Wel een beetje stomme puntjes. Maar veel succes de volgende keer!

2 likes

Dankjulliewel voor de steun :heartpulse: Was even een lief dagboek-moment, maar moest het even van me afschrijven :sweat_smile:

1 like

Het klinkt alsof je beheerst reed en het maar een paar kleine puntjes waren waarop je bent gezakt. Fijn ook dat je gebruik kon maken van zo’n time-out! Heb je je volgende examen al ingepland?

1 like

Ja ze vond me beheerst maar niet constant qua beheerstheid en dat vond ze jammer, maar volgende keer moet het goed komen.

En idd zo’n faalangstexamen is echt een stukje rustiger :slight_smile: We zijn bezig met inplannen, hopelijk zsm!

Vandaag heb ik voor het eerst sinds tijden een echte ingreep in mijn les gehad en ben er gewoon echt nog een beetje van slag van.

Het lessen ging eigenlijk wel lekker vandaag, gewoon bezig met puntjes op de i zetten voor het tussentijds examen.

We reden op een rotonde en we zouden naar links gaan en rotondes gaan normaal wel goed. Ik raakte in paniek, weet eigenlijk niet meer waarom en besloot rechtdoor te gaan inplaats van links, maar was net te laat.

Rijinstructeur trekt gelijk aan het stuur en neemt de auto over, auto achter me toeter (ja, duh) en ik was zo van slag dat ik bijna begin te huilen. Nou ja, hij rijdt even wat verder, ik haal ondertussen een paar keer adem en pak het rijden wel gelijk weer op, maar ik voel me nu nog zo naar.

We hebben het aan het einde van de les besproken, en hij denkt gewoon dat ik wat moe was van werk, maar vond dat ik het heel goed opgepakt had en daarna en daarvoor gewoon netjes gereden had, en dat iedereen dat soort fouten kan maken. Hij werd niet boos ofzo, hij is daar heel fijn in.

Ik voel me gewoon nog zo van slag nu, het ging echt heel goed de laatste tijd, en mn zelfvertrouwen is nu echt weer een stuk lager in het rijden. Ik heb morgen wel weer les en het komt vast wel goed, maar ik voel me wel een tikkeltje teleurgesteld in mijzelf.

Snap dat je teleurgesteld bent, maar iedereen maakt weleens een foutje! Dat is echt niet erg en daar leer je alleen maar van :slight_smile:

3 likes

Twee maanden geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald en in de tussentijd niet heel veel gereden. Gisteren wel weer, deze keer in een andere auto dan normaal. En het ging echt zo slecht. Ik had echt het idee dat ik geen controle had over de auto. Parkeren ging ook echt super slecht. Baal hier echt zo van…

Weet wel dat het volgende keer vast weer beter zou gaan, maar toch ff kut zo.

Ik maak ook nog wel eens fouten joh! Ik rij elke dag en heb vandaag een muur én een kliko geraakt. Ik had honger en was niet meer zo scherp, kan gebeuren. Fijn dat je het daarna goed hebt kunnen oppakken toch!

1 like

@Luzarl en @Filia Bedankt voor de berichtjes, het gaat nu wel beter! Heb toen net weer les gehad en alles ging goed, dus dat hielp enorm. We hebben het er ook nog kort over gehad, en mn rijinstructeur gaf hetzelfde aan als jullie, en dat hielp wel.

Zaterdag heb ik nog een les en woensdag mn tte, en ik zie het gerust tegemoet.

2 likes

Ik heb dit ook een keer gehad tijdens een van m’n laatste rijlessen! Echt ff een dikke error en daarna keihard huilen in de auto haha (mijn arme instructeur :heart: echt een lieve man, als iemand nog een instructeur in Utrecht of omgeving zoekt let me know) . Maar sindsdien zonder problemen de nodige rotondes genomen. Komt goed hoor! Zeker ook gezien wat je instructeur verder zei.

1 like

Hahaha mijn vader kwam precies met dit blaadje aanlopen nadat ik mijn examen had gedaan. “Zie je nou?”

1 like

Toevallig vandaag nog bij rijles hierover gehad. En mij werd gezegd dat het bij verlaten verplicht is, maar naar links wel zo prettig is voor de doorstroom, mits je dus ook wel echt de 3e afslag neemt.

2 likes

Oh snap echt heel goed dat je je hier naar over voelt/voelde, maar is echt niet nodig. Gelukkig zijn daar de lessen voor :heart:. Om in het thema te blijven: heb eens bijna een fietser die van rechts kwam aangereden. En wat m’n verklaring was? “Een fietser van rechts heeft geen voorrang toch?” Goed verhaal wel… Gewoon moeheid en alles inderdaad. Komt goed hoor, zet 'm op en succes alvast met je TTT!

1 like

Ik heb vandaag een les van 1,5 uur gehad bij m’n nieuwe instructeur. Ik vond het echt een fijne les! Hij legde rustig en duidelijke uit wat ik moest doen en hoe ik het moest doen. Echt héél anders dan de vorige. Daar kreeg ik amper uitleg, werd er niet opgelet en kreeg ik vervelend commentaar. Ik was wel echt nog in de beginfase volgens deze instructeur en daar baal ik wel van. Het besef dat ik gewoon 15 lessen vrijwel niks heb geleerd maakt me wel boos en verdrietig. Hmpf, nou ja… vandaag eerst maar even weekend vieren en volgende week weer verder.

4 likes

Wel fijn dat je les zo prettig was vandaag! Vervelend dat je 15 lessen bijna niks hebt geleerd. Misschien dat je toch wel een talent bent en gaat het nu ineens heel snel. Hopen dat je nu weer een beetje plezier krijgt in het rijden!!

1 like

Maar je hebt wel 15 lessen meer ervaring dan iemand die net begint. Misschien moet je nog heel veel dingen leren, je hebt toch al ervaring opgedaan met verschillende situaties en dat gaat je ook verder helpen. Zeker als je nu een nieuwe hebt die wel fijn is!

3 likes