Rijlessen

Ik zou echt kijken voor een betere rijschool want na een jaar nog niet geparkeerd of achteruit gereden hebben kan écht niet… :face_with_raised_eyebrow: dit is zonde van je tijd en geld.

1 like

Hoe vaak heb je les? Misschien kun je vaker lessen?

Moet wel zeggen dat er 2 maanden vakantie tussen hebben gezeten hoor. Eerst was mijn instructeur lang weg, toen ik zelf. Ik heb in één keer een pakket afgenomen toen ik begon, dus zomaar wisselen kan niet meer.

@monkeyslut Ik les één keer per week. Heel soms vaker, maar meestal heeft hij daar geen plek voor. Ik werk gewoon fulltime, dus ik kan alleen 's-avonds na mijn werk lessen. Dat zorgt er misschien ook voor dat het zo moeizaam gaat hoor, want dan ben ik vaak al moe en weinig focus over.

Zelf dingen voorstellen om te oefenen was nog nooit in me opgekomen. Ik ging er altijd vanuit dat er een logische volgorde in de lessen zit die wordt aangehouden. Dus in mijn geval eerst het schakelen en voertuigcontrole, en als dat goed gaat ook beginnen met bijvoorbeeld parkeren. Maar ik zal het volgende keer vragen!

Je krijgt meestal al na een aantal lessen parkeren en achteruitrijden. En daarna oefen je elke les daarmee. Ik iig wel. Ik moest elke les wel parkeren en andere capriolen uithalen. Hoe doe je dat dan als je een ander iemand thuis brengt, sta je dan midden op de weg stil?

De meeste leraren werken ook met een checklist van wat je moet leren. Jij niet?

Je zou evt een vrijblijvende, of betaalde, proefles ergens anders kunnen nemen, eentje die veel goede reviews krijgt of waar je van gehoord hebt viavia. Dan zal hij/zij vanzelf zeggen wat je niveau is en of dat genoeg is voor de hoeveelheid lessen die je gehad hebt.

@Rilah je verhaal lijkt erg veel op mijn lessen! Het is inderdaad goed om aan te geven dat het je leuk lijkt om een keer te leren parkeren en achteruit rijden. Mijn instructeur had echt geen idee wat ik wel en niet al kon, iedere les weer. Gewoon zelf aangeven en initiatief nemen.

Misschien ook twee uur achter elkaar gaan lessen? En je lessen alvast een paar weken vooruit plannen, dan moet je (en hij) wel!

1 like

Wow, ik wist wel dat het niet heel vlot ging, maar ik schrik echt een beetje door de reacties, Wist niet dat het zó raar was dat ik deze onderdelen nog niet heb gehad. Een checklist met dingen die je moet leren heb ik nog nooit van gehoord. Ik ga dit ook meteen vragen volgende les.

Als ik iemand anders thuis breng moet ik inderdaad meestal gewoon even stilstaan. Als het in een woonwijk is kan dat meestal wel op de weg, en anders ergens langs de weg waar we makkelijk kunnen stoppen.

Ik heb deze rijschool ook viavia gevonden. Mijn zusje heeft hier haar rijbewijs gehaald, en zij was er heel positief over. Daarom heb ik ook de hele tijd gedacht dat het gewoon aan mij lag dat het zo slecht gaat.

@Panda Misschien moet ik er inderdaad gewoon zelf wat meer controle over nemen. Dus zeggen welke onderdelen ik wil oefenen, en al vooruit vragen of ik vaker kan rijden. Twee uur achter elkaar vind ik heel zwaar. Na het eerste uur ben ik mijn focus al volledig kwijt. Dan kijk ik liever of het vaker in de week kan!

Bedankt voor het meedenken allemaal <3 Morgen heb ik weer les, dan ga ik echt sturen op een betere aanpak.

Ah ok als je zusje er geslaagd is zal hij misschien niet slecht zijn maar was dat ook precies dezelfde rijinstructeur dan? Dat kan ook erg verschillen.
Misschien een school zoeken waar ze sweekends rijden? Ik reed meestal op dinsdag en 1 weekenddag, of alleen weekenddagen. Dan kan je elke dag een uurtje als je langer rijden niet trekt. Gewoon overdag ook, savonds lijkt me ook erg lastig hoor om alles te leren. Ik denk wel dat vaker rijden je zal helpen. Succes!

Mijn zusje had dezelfde instructeur ja!

Ik ga echt even mijn best doen om de lessen beter te plannen vanaf deze week. Dus vaker per week, en als het kan ook in het weekend. Bedankt!

Ja ik had dit ook @Rilah! RIS ofzo heette dat, Rijopleiding In Stappen. En mn instructeur had een heel schema wat ik wel en niet kon en dan gingen we elke week oefenen aan de aandachtspunten.

1 like

@Nidorina @Luzarl Dit klinkt echt zo handig! Ik heb de hele tijd al het gevoel dat ik niet concrete stappen aan het maken ben om elk onderdeel te leren. We brengen gewoon de vorige leerling naar huis en halen de volgende op, en als er bijvoorbeeld toevallig een rotonde of een stuk snelweg op de route is, dan oefen ik daarmee. Maar zo’n gericht plan vind ik veel fijner werken, dan weet je ook waar je aan toe bent. Fijn om er nu een naam bij te hebben, ik ga vragen of mijn instructeur RIS kent.

En ik zou je toch echt aanraden om twee uur achter elkaar te lessen. Het kost veel energie maar je hebt er veel meer aan. Als ik een uur les had en ik moest eerst iemand wegbrengen en vervolgens ophalen, dan had je soms nog maar een half uur over om dingen te oefenen.

2 likes

Ja ik had ook zo’n RIS kaart indd! Dan kruist hij af of en hoevaak je de oefening heb gedaan
@Rilah
Ik zou ook aanraden meer dan een uur les te nemen. Ik zelf nam in het begin zelfs 3,5 uur les per keer en tegen t eind 2 uur. Ik kon dat qua aandacht wel aan en ik wilde snel mn rijbewijs halen, maar 2 uur lijkt me geschikter voor de meeste mensen.
Als je alleen mensen thuis brengt en dan weer ophaalt leer je indd weinig. Ik ging vaak iemand wegbrengen, dan had ik nog heel veel tijd om zelf van alles te oefenen op verschillende plekken zoals woonwijken en verschillende soorten wegen en kruispunten.

1 like

Ik heb vanaf januari weer tijd om mijn lessen op te pakken en ik zit een beetje te twijfelen wat ik zal doen. Ik had tegen mijn instructeur gezegd dat ik tegen die tijd weer zou bellen en weer bij hem zou komen, maar ik wil eigenlijk naar een andere rijschool. Bij de anwb plannen ze je examen al in voordat de instructeurs uberhaupt weten of je er klaar voor bent, omdat ze denken dat het volgens een schema wel goedkomt. Nou bij mij niet dus want 2x gezakt, en ik ben dan ook bang dat ik meteen weer zak als ze bijv maar 10 lessen aanraden. De eerste 2 examens waren gratis door een deal maar nu moet ik ook echt om het geld gaan denken en ze zijn gewoon heel duur. Ook de lessen bij anwb zijn duurder dan andere rijscholen.

Maar wat me tegenhoud is dat het me zooo ongemakkelijk lijkt om die oude instructeur tegen te komen. Stel je voor dat hij bij mijn examens ook bij het cbr zit.

Dat laatste tja daar zou ik me echt niet druk om maken, die kans is ten eerste zooo klein en als je je netjes afmeld bij hem zou het niet awkward moeten zijn. Ik snap je wel maar ja je hebt zo je redenen om niet meer bij hem/hun te gaan rijden. Het gebeurt supervaak dat mensen overstappen.

Ik heb antwoord van de rijschoolhouder! Hij vindt het vervelend dat ik deze ervaring heb en heeft het besproken met de instructeur. Hij heeft m’n naam niet genoemd, maar de instructeur heeft wel een vermoeden dat het om mij gaat. Ach ja, zoals het was ging het ook niet goed. Dus nu weet ie in ieder geval wel waar ie aan mag werken :sweat_smile: Hij mag van de rijschoolhouder er niet over beginnen tijdens de lessen en als hij dit wel doet dan moet ik nog eens mailen. Hoop echt dat het morgen gewoon een relaxte rit wordt :crossed_fingers: Vind het wel spannend, maar ben wel blij dat ik het gezegd heb.

4 likes

Ik les maar een keer in de week omdat mijn rijinstructeur alleen maar 9-5 lest, en ik maar een vrije dag heb per week en ik schiet echt niks op zo. Heb echt het gevoel geld te verspillen (ben ook niet heeeelemaal te spreken over het telefoongebruik van die man, hij zag niet eens dat ik door rood reed laatste keer). Wil gewoon heel graag ook na werktijd lessen en liefst ook gewoon op zaterdag, zodat het iets meer gaat vlotten allemaal. Ben al geen talent in het verkeer.

Kan je niet gewoon overstappen?

Dat zit ik dus te overwegen, maar voel me toch een soort van schuldig of zo. Heb gelukkig geen groot pakket en betaal per vijf lessen dus een heel groot probleem gaat dat niet zijn.

Ik ga morgen denk ik even een paar rijscholen bellen om te kijken of ze mij een beetje kunnen bieden wat ik zoek. Les ook in een automaat en dat verkleind het aantal rijscholen aanzienlijk.

Neejoh schuldig moet je je echt niet voelen! Ik voelde me ook 1% schuldig toen ik overstapte maar het is zooo belangrijk dat je bij een fijne instructeur lest. Je rijbewijs is duur en tijdrovend en dat moet je gewoon doen met iemand waar het comfortabel bij voelt, dan zal het ook veel sneller gaan! Is overstappen naar handgeschakeld ook absoluut geen optie?