Rijlessen

Ja klopt! Ik heb eind oktober m’n examen voor AVB, heb er de ene keer wel vertrouwen in en de andere keer niet…

Ben gisteren wel voor de 2e keer de weg op geweest en dat gaat me echt prima af vind ik. In de zin van ik weet aardig wat ik moet doen en veroorzaak geen gevaarlijke situaties. Op het eind ook gewoon op een 2 baans 80 weg gereden waarbij ik me prima voelde. Ik vind dat ik de motor behoorlijk beheers, nu hopen dat het uit het examen blijkt haha.

Wat heb je de eerste les gedaan?

Oh spannend! Hoeveel lessen heb je nu gehad?

Ik heb morgen de tweede les, vind het maar raar om steeds zo te moeten nadenken over je handelingen. In de auto gaat dat zo automatisch! De eerste les was vooral wennen aan de motor, basisdingen als hoe stap je op en hoe moet je zitten, beetje rondjes rijden op een parkeerterrein, schakelen en remmen. Morgen als het goed is slalommen! Het sturen vind ik ook nog onwennig, dus hopen dat dat er steeds beter in gaat komen

@ezw heel veel succes!

1 like

Succes!!! Zet m op!

1 like

Heeel veel succes! Let us knoww

1 like

Het is natuurlijk beter van wel, maar ik had ook zo’n 4 jaar amper gereden totdat ik mijn eigen auto had. En amper is echt op 1 hand te tellen. En bij mij is ook alles goed gekomen!

1 like

Succes @ezw!

1 like

Ik heb vanmiddag weer rijles en ik merk dat ik het weer spannend vind. De eerste keren vond ik echt heel leuk, maar de laatste keer deden we schakelen erbij en voor m’n gevoel ging het echt slecht. Nu zei de instructeur dat het voor de eerste keer best goed ging, maar toch zit het me niet lekker. M’n moeder heeft jarenlang gezegd dat ik niet zou kunnen autorijden en toen ik de vorige keer wat overweldigd was door het schakelen kwam dat weer in me op. Ik probeer mezelf nu een beetje moed in te praten dat iedereen het heeft moeten leren, dat het niet gek is dat eerste keer wat minder ging, dat het vanzelf wel komt als ik blijf oefenen, etc. Ik hoop dat het helpt.

Ik bedenk me nu elke les nog wel eens hoe gek het is dat ik die dingen gewoon ben gaan kunnen terwijl ik eerst, met het puntje van m’n tong uit m’n mond, op rotondes af kwam rijden en het gevoel had alsof ik ogen en armen te kort kwam. Ik vond leren schakelen heel frustrerend, heb genoeg gemopperd of hij me niet in een automaat wilde zettten. Volgens mij had me dat minimaal 10 uur les bespaard. Er komt meteen weer een hele hoop extra op je af met het schakelen er bij, je mag de tijd best nemen en het mag ook duizend keer fout gaan.

1 like

Dankje! Dit helpt wel een beetje. Ik mag er inderdaad de tijd voor nemen :slightly_smiling_face:

Een vriendin van me zei hetzelfde. Dat ze het soms nog gek vindt dat ze dat nu allemaal kan. Oh en ik zag in de vlog van Bonnie dat ze ook zoiets zei. Wel fijn om te weten dat het wel goed komt.

Woehoeee!!!

1 like

Jaaaa gefeliciteerd!! Wat fijn je hem hebt! :smile:

Mijn rijles ging veel beter dan ik vooraf had verwacht. Dat schakelen is écht een kwestie van oefenen. Ik werd wel zenuwachtig van dat getik als je de knipperlichten aan doet en als hij nog niet terug naar neutraal is en je al wel weer recht rijdt. Daardoor deed ik hem af en toe zelf naar neutraal, maar dat hoeft natuurlijk niet :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb bijna 3 maanden niet gereden. Eerst was mijn instructeur op vakantie, toen ik zelf. Vanavond moet ik weer voor het eerst en ik zit er weer zo tegen op. Ik denk er wel eens aan om gewoon te stoppen, maar dat vind ik ook zonde van mijn geld. Ik heb alleen niet het idee dat ik het ooit kan halen, of dat er ook maar een beetje voortgang in zit.

Gefeliciteerd!!!

1 like

Gefeliciteerd! :tada::blush:

1 like

Dit gaat je ooit echt wel lukken. Niemand heeft hier hetzelfde gevoel in, bij de ene duurt het gewoon wat langer dan bij de ander.

Gewoon goed blijven oefenen en aan je instructeur vragen of hij/zij je er af en toe nog bij wilt helpen herinneren. Misschien helpt het om hardop te zeggen wat je aan het doen bent?

1 like

Door blijven gaan!! Als je stopt ben je er volgende keer nog langer mee bezig

1 like

Een slechte generale is een goede opvoering toch? Volgende week vrijdag aan de beurt en zat opeens te kutten met de versnelling.

M’n instructeur zei vandaag dat het iedere keer weer een beetje beter ging dan de vorige keer. Dat is fijn :relaxed: Ik merk dat ik het lastig vind om de pook in de juiste stand te zetten. Ik weet dan bijvoorbeeld wel welke het moet zijn, maar trek hem net de verkeerde kant op. Heb nu met m’n vriend afgesproken dat ik even met hem ga oefenen in zijn auto. Gewoon om wat meer vertrouwd te raken met dat ding. Vind rijles tot nu toe nog steeds wel heel erg leuk. Ik hoop dat dat zo blijft.

Vanochtend geweest, en heb hem gehaald hoor! De examinator stelde me zo gerust dat ik echt heel lekker heb gereden eigenlijk :slight_smile:

8 likes

Ik schrijf ook mee :slight_smile:
Ben sinds oktober aan het lessen, heb elke week 1 uur les en heb in totaal ongeveer 40 lessen gehad. Maakte in het begin weinig progressie omdat ik erg onzeker was en na een (dom) foutje ook heel snel gefrustreerd raakte, wat de rest van de rijles weer beinvloedde. Maar de laatste tijd gaat het echt veel beter en maak ik echt progressie. Had gisteren rijles en mijn instructeur zei dat wanneer ik de volgende twee lessen ook dit niveau haalde, we de TTT en het examen konden gaan aanvragen. Hopelijk heb ik mijn rijbewijs binnenkort dus daadwerkelijk!

3 likes