Rijlessen

Bij mij wel, maar dat was ook omdat ik zei dat ik niet gelijk wilde kletsen, maar het is echt niet verplicht! Dat examinator vroeg ook of ik wilde dat hij de hele rit stil was, of dat we later nog wel even konden praten. Mijn instructeur had ook van tevoren bij me aangegeven dat ik gewoon tegen de examinator moest zeggen wat ik het prettigste vond, want daar houden ze dan gewoon rekening mee.

@EasyPeasy Ik ken ook alleen maar rijscholen waar je iemand moest ophalen en iemand thuis moest brengen. Je zou inderdaad aan het begin of het einde van de dag kunnen lessen om maar één van de twee te hoeven doen. Maar ik ben bang dat er geen rijscholen zijn waarbij ze dit kunnen laten vervallen.

Heb dit ook inderdaad, maar is omdat de lessen allemaal op elkaar aansluiten. Ik snap echter wel echt heel goed dat je er zenuwachtig van raakt, ik voel me dan ook altijd minder op mijn gemak.

Ik plan hierdoor alles aan het begin van de dag in, voelde steeds alsof mijn les pas begon nadat ik diegene had gedropt (en moest altijd meteen het centrum van Amsterdam in). Thuis brengen vind ik wel leuk om dan een beetje te kijken hoe anderen rijden en welk commentaar ze krijgen. Maar ik rij lessen van 120min dus als ik wel iemand thuis breng heb ik nog wel 1,5u over.

Ik had dit bijna nooit. Moest wel eens iemand afzetten maar dat was dan max. 5 min rijden met diegene in de auto. Daarna was ik gewoon alleen voor de rest van de les.

Had ik ook in het begin. Middenin vond ik lessen wel leuk en gezellig. Tegen t eind werd ik helemaal gespannen door examenfaalangst. Toen ik geslaagd was en zelf moest rijden werd ik weer bang, nu nog steeds veel buikspanning als ik alleen moet rijden… het is ook best spannend allemaal! Maar lessen gaat helemaal goed komen, hopelijk heb je een leuke instructeur! Succes!

2 likes

Ja ik had dat ook al begon ik vaak wel als eerste. Maar ik vond het ook wel nuttig. Zo kan je zien hoe anderen rijden en na een tijdje ga je zelf ook zien wat ze fout doen en dat is wel goed voor je zelfvertrouwen;) of je luistert een beetje mee en leert er van. Ik vond het ook wel leuk om de facebook in de gaten te houden en zien wie er geslaagd was, en dan dacht ik Ah die persoon heb ik nog gezien vorige keer, die reed toen best slordig maar is gewoon geslaagd, dan kan ik t ook heus wel halen.
Ook kom je zo nog eens op plekken, en leer je omgaan met de verkeerssituaties in die buurten. Ik leste ook in de stad en kwam door die leerlingen ook in de buitenwijken. Ik denk niet dat je eronderuit komt maar ik zou het aanpakken als iets leerzaams.
Ik leste wel vaak 100 of 200 minuten, als jij maar 1 uur lest kan het wel aanvoelen als een waste of time denk ik.

Ik had faalangstexamen en hij ging juist aan mij vragen wat ik fijn vond qua sfeer, dus praten, helemaal niet praten, muziek aan of uit etc. Ik zei dat ik complete stilte maar awkward zou vinden, maar ook niet de hele tijd kletsen, want dat leid je echt wel af, dus toen hebben we afgesproken om af en toe wat te praten maar bij situaties als rotondes en kruisingen niet.
In het begin kletsten we dus wat, en dat was ok, maar midden in het examen ging ik in mn hoofd wat zitten malen over of ik het goed deed, dus ik zei automatisch niks meer, en hij dus ook niet. Tot het einde van het examen. Ik denk dat hij wel zag aan mij dat ik geen behoefte meer had aan praten en druk aan t concentreren was.
Ik zou het dus gewoon aangeven hoor, het is jouw examen en als jij je beter concentreert op een bepaalde manier dan hebben ze zich er maar aan te houden vind ik dan. Je betaalt ook grof geld ervoor.

1 like

Ik had dit niet, had mijn rijschool juist uitgekozen omdat deze dat niet deed. :slight_smile:
Oops @EasyPeasy ik moest jou taggen

Super bedankt voor jullie antwoorden! Conclusie is dus eigenlijk dat het heel gebruikelijk is. Het is idd wel een goed idee om als eerste of als laatste op de dag te gaan, dat scheelt iig de helft. Ik begrijp ook wel dat het leerzaam kan zijn. Ik heb alleen best wel rijangst en voel mij dan ook wel heel verantwoordelijk ofzo als er een “vreemde” meerijdt. Ook heb ik enigszins faalangst (met rijlessen) waardoor ik heel onzeker word dat iemand denkt, jeetje wat rijdt ze slecht. Maar ik vrees dat ik mij eroverheen moet zetten, gezien ik wel heel graag mijn rijbewijs wil halen.

Bij mij gingen ze ook vaak gewoon appen ofzo, ze letten niet echt op mij. En zelf ging ik ook vaak appen met over hoe de les ging of hoelaat ik thuis zou zijn etc. En was vaak bek af na lange les dus keek wat naar buiten. Probeer ze idd maar te negeren, zelf kunnen ze er ws ook nog weinig van hoor :wink: je bent allemaal leerling.

Gezakt, ik baal zo erg want ik had hier in mijn lessen geen problemen mee :disappointed: ik paste mijn snelheid niet genoeg aan blijkbaar bij rotondes of ik ging er op terwijl ik beter even kon wachten en dat was niet zo slim met de fietsers.

Ik reed verder wel echt goed, het was echt alleen dit en af en toe dat ik teveel naar de kant ga rijden.

Maar mijn instructeur zei wel dat die heel tevreden was op dit na, dus dan zou het een tweede keer wel goed moeten komen.

Ik vond die examinator wel stom, zo’n norse man terwijl ik bij andere hele enthousiaste zag. Hij praatte ook bijna alleen met mijn instructeur en niet met mij

Ik vond het in het begin ook mega eng, echt niet normaal gewoon. Maar nu vind ik het al een stuk minder eng! Komt echt wel goed!!

1 like

Nog 10 rijlessen en dan heb ik mijn praktijkexamen. Ik blijf maar met het probleem zitten dat ik zo onzeker en twijfelachtig ben. Mijn rijsintructeur zei dat ik het gewoon kan en dat hij het jammer vind dat ik dat zelf niet zie en dat hij het ook heel lastig vind om mij erin te helpen. Echt een drama en ik weet echt niet hoe ik van die onzekerheid en twijfelachtigheid af ga komen. Ik heb er echt om zitten janken tijdens de les ook. Ik haat mijn hoofd :frowning:

@NInja jammer zeg! Maar als dat het enige is dan komt het de volgende keer vast goed!

Ik had dat ook heel erg. Ik heb toen een faalangstexamen gedaan en het is goedgekomen. Maak je niet té druk!

Nahhhh m’n instructeur ging z’n nagels vijlen. Echt ga wegggg man.

1 like

Lief :heart: Ik ga ook een faalangstexamen doen!

1 like

Balen! Wanneer kan je op voor je her?

Faalangst examen hielp mij ook enorm! Succes

1 like

Ik meld me ook! woensdag 1e rijles! Zit vrijwel nooit in auto’s dus weet echt 0. Hebben jullie voor het beginnen de theorie gehaald? Of ook tijdens het rijden?

Succes!
Ik tijdens het rijden. Bewust, want zo waren de dingen waar ik over las toch iets logischer toe te passen in mijn hoofd in praktijk omdat ik het tijdens het rijden dan tegenkwam

1 like