Rijlessen

Ik bepaal zo ver mogelijk van te voren al waar ik wil gaan parkeren en dan rijd ik naar het desbetreffende vak en dan stop ik daar op de gebruikelijke wijze (spiegelen, richting aangeven, spiegelen, stoppen) en daarna rijd ik weer verder en tel ik 3 vakken bij ‘mijn vak’ op. Mijn vak is dan als het ware 0 en dan ga ik 3 vakken verder staan. Daarna zet ik de auto in zijn achteruit, spiegel ik weer en rijd ik rustig op de koppeling achteruit totdat mijn schouder gelijk is met de eerste lijn van het derde vak en daarna stuur ik helemaal in naar rechts (d.m.v. overpakmethode), dan houd ik mijn stuur vast en ondertussen rijd ik rustig verder achteruit en kijk ik constant in mijn spiegels. Zodra je auto in je vak staat en weer recht staat, moet je terug sturen. Zo heb ik het geleerd :slight_smile:

Dit is ook een handig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XxLDsRX4h_k Hier wordt het wel anders uitgelegd, maar er zijn dus meerdere manieren/trucs

2 likes

Ik heb nog niets gedaan met mijn instructeur, maar dat is ook omdat ik op stage ga 19 augustus en ik moet het voor die tijd eigenlijk halen anders heb ik geen tijd meer om te lessen. En van alle instructeurs zitten de agenda’s al volgepland, dus weet ook niet of het mogelijk zou zijn :see_no_evil:

Ik zit wel echt al ver in mijn lessen, 25 juli moet ik al afrijden. Ik voel me er nu zooo nog niet klaar voor! Maar hopelijk maken die laatste lessen groot verschil

2 likes

Yesss theorie gehaald! Zag ook een hele massa mensen de ruimte voor praktijk in gaan, dat voelde bijna alsof ze allemaal naar de slacht liepen :joy:

9 likes

Moest zo erg lachen toen ik die ganzen voorbij zag komen vandaag. Ik had je berichtje opgeslagen voor tijdens het leren. Hoppa, kudde ganzen op de weg :joy:

2 likes

Voor de mensen die nog aan het lessen zijn. Ik heb vorige week eindelijk mijn rijbewijs gehaald (3e keer :sweat_smile:) en de filmpjes op dit YouTube kanaal hebben me heel erg geholpen met verkeersinzicht en gevaren herkennen etc!

https://www.youtube.com/channel/UCHi0lnhGK_Rzvpwd6MBHljg/featured

Is een rijinstructeur die o.a. proefexamens zelf rijdt en filmt, hij legt het ook heel fijn uit enzo (no spon) Hopelijk hebben jullie er wat aan!

5 likes

Ja goeie tip dit! Ik heb er ook al een paar gekeken laatst.

Vind het echt super irritant trouwens dat niemand richting aangeeft op rotondes en ik dan naast me hoor “je moet er op zitten als hij er net af is”, als die auto geen richting aan geeft kijk ik wel uit joh.

Hoelang duurt het eigenlijk voordat het schakelen allemaal iets soepeler word qua overgang? Probeer koppeling en gas al wat in elkaar over te laten vloeien maar is echt niet altijd zonder zo’n schokje.

Ik zit op 17 uur en ik kan het nog niet.

1 like

Verschilt per persoon! Bij mij duurde het iets van 20-25 uur :joy: Maar mijn rijinstructeur heeft mij op den duur gewoon op een verlaten weggetje volgas laten geven en dan moest ik constant doorschakelen. Door die oefening heb ik het eindelijk onder de knie

1 like

Donderdag praktijkexamen :fearful: Hebben jullie nog tips? Dingen die ik niet moet vergeten, pluspuntjes en zo?

Goed vooruit kijken en in jezelf alle borden noemen die je ziet. Evt ook de opdrachten hardop herhalen (ik deed het hiermee alsnog fout, ging straatje keren ipv een halve cirkel, maar heb het alsnog gehaald haha).
En houd er rekening mee dat ze je zoveel mogelijk linksaf gaan sturen, dat is moeilijker dan rechtsaf. Dus wanneer hij zegt ‘hier naar rechts en daarna naar links’ proberen op de linkerbaan uit te komen. Klinkt logisch, maar door de stress vergat ik dat steeds :sweat_smile:

Heel veel succes! Ik heb het zelf vorige week gehaald bij de derde poging. Probeer in je achterhoofd te houden dat het een momentopname is en dat het ook maar net ligt aan de bui van de examinator. Ik had nu dezelfde als vorige keer en hij leek nu veel relaxter.

Succes♥️

3 likes

Dankjewel voor de tips! :heart: Ik hoop inderdaad dat ik een fijne examinator heb. De vrouw bij mijn tussentijdse toets was echt heel aardig en daar was ik ook echt op mijn gemak. Maar het is inderdaad net geluk hebben, ook met de situaties in het verkeer.

Heb je inmiddels je rijbewijs al binnen? Lijkt me zo stom om een week te moeten wachten!

1 like

Nee kan ‘m morgen pas aanvragen zelfs :unamused: Dus volgende week waarschijnlijk pas m’n pasje ophalen. Dan wel ook gelijk kijken voor autootjes.

Succes :heart: Het komt goed. Volgens mij hebben we allemaal dat gevoel (gehad). Ik heb het ook elke les weer, het wordt steeds een beetje minder, dat wel!

1 like

Dit komt vast goed! In mijn ervaring werden de zenuwen echt nog veel minder. Probeer anders ook bij je instructeur aan te geven dat je zenuwachtig bent en waarom je dat bent. Misschien heeft hij of zij daar wel goede tips voor. Hoe is het gegaan vandaag?

2 likes

En goed laten merken dat je kijkt in spiegels (en over je schouder en om je heen etc). Dus voor je gevoel een beetje overdreven kijken. Ohja en ik verwacht dat de instructeur een gesprekje met je aan gaat tijdens het rijden, dus wees daar op voorbereid. Vaak gewoon wat je in het dagelijks leven doet etc. Als je laat merken dat je daar tegen kan op een verantwoorde manier is het al goed. Dus als je zegt ‘wacht even hoor…’ op een moment dat je even moet oppassen/uitkijken dan is dat niet erg.

1 like

Veel succes, wat spannend! Ik ook tegen de 30 en nu zo’n 40 uur les gehad & valt me erg mee. Je kan het hoor :heart:

1 like

En @NInja dat gesprekje hoeft trouwens niet hoor! Ik gaf gelijk aan dat ik liever niet gelijk wilde kletsen omdat ik erg zenuwachtig was en ik graag al mijn aandacht op de weg wilde richten en dat was ook prima. Toen ik wat meer op mijn gemak was begon de examinator ook te praten, dus hij had het ook wel door. Dat vond ik juist een fijne oplossing. Gewoon eerlijk zeggen wat wel/niet voor jou werkt, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

2 likes

Even een vraag aan de mensen die rijles krijgen of hebben gehad. Waar ik woon, in een stad, neem je eigenlijk altijd mensen mee in de lesauto. Dus diegene die voor je lest breng je terug naar huis en vervolgens ga je iemand ophalen en die brengt jou weer naar huis. Ik vind dit zelf heel vervelend en word hier heel zenuwachtig van en het weerhoudt mij om verder te gaan met lessen. Ik heb al meerdere rijscholen gebeld en eigenlijk doen ze het allemaal zo. Natuurlijk begrijp ik ook wel waarom, zo kunnen ze zoveel mogelijk geld binnenhalen. Hebben of hadden jullie dit ook? Of komt het misschien omdat ik in een stad woon?

Ah oke, dat wist ik niet! Al houdt hij/zij dus op een gegeven moment wel een gesprekje neem ik aan? Volgens mij is dat namelijk ook om te kijken hoe op je gemak bent achter het stuur.