Rijlessen

Oh ja ik heb ook wel in benzine auto’s gereden waarbij je op de koppeling kunt rijden, maar ik begrijp inderdaad wel wat je bedoelt. Het zal denk ik ook nog per model verschillen!

Top! Ik ben 35 dus je bent iig niet de oudste hier :innocent: Succes!

1 like

Bedankt! :blush:

Ik had vandaag een proefexamen en dus voor het eerst een les zonder hulp van mijn rijinstructeur en het ging zo bagger dat hij de les 15 minuten eerder heeft gestopt. In het begin ging het prima, maar toen ik eenmaal 1 fout maakte ging het bergafwaarts omdat ik me kut voelde over die fout. Echt zo shit want de bijzondere verrichtingen gingen wel goed. En ik baal er zo van dat ik heb lopen janken tijdens mijn rijles. Misschien moet ik er maar gewoon mee kappen, denk dat autorijden gewoon niks voor mij is…

Ik heb er geen zin meer in

Ik kan een hoop herkenning vinden hoor! Dat je les gewoon prima gaat en dat je dan 1 stomme fout maakt en daar de hele tijd over in gaat zitten. Ik hoop dat je toch de motivatie kan vinden om verder te gaan!

Hebben jullie eigenlijk van tevoren ‘zin’ in een rijles? Mijn vriendin zei dat ze na een tijdje er zin in kreeg om steeds te rijden maar ik zie er eigenlijk altijd tegenop, ookal gaat het tijdens de les dan wel gewoon oke. Ben gewoon altijd gestresst voor dat er dingen misgaan

1 like

Heel herkenbaar dat gevoel. Ik heb zelf 6 keer af moeten rijden en elke keer als er weer tijdens de les of examen mis ging was ik gelijk van mening dat ik maar moest stoppen. Uiteindelijk via een faalangstexamen gehaald en nu kan ik zonder problemen rijden! Tijdens zo’n les ben je meestal meer gespannen dan ‘in het echt’ dus laat je niet uit het veld slaan door fouten!

2 likes

@Koala @NInja Thanks voor jullie reacties :heart: het stelt me zeker gerust en mijn rijinstructeur zei ook dat ik niet met de pakken neer moest gaan zitten. Het ging vooral mis bij mij op de snelweg want dat vind ik toch nog eng en ik wacht daar ook te lang met invoegen steeds. Maar doordat het zo slecht op de snelweg ging (mijn rijinstructeur zei dat ook) ging ik daarna allemaal rare fouten maken zoals abrupt ergens op de rem staan zonder om me heen te kijken. En ik ben ook een keer midden op het fietspad gestopt omdat ik wel dacht dat ik door kon rijden maar bleek achteraf dus niet zo te zijn waardoor ik daar moest stoppen. Heel dom allemaal en mijn rijinstructeur was ook een beetje chagrijnig omdat ik allemaal dingen deed die exht niet konden :neutral_face:

@NInja ik heb er ook nooit zin in…

Hebben jullie hier ook last van? Ik heb heel vaak dat mensen me uitlachen als ik iets fout doe. Zoals gister dat de auto uitviel dus toen werd ik ingehaald door iemand en hoorde ik ze lachen en stak een zijn duim uit het raam van ‘lekker bezig hoor’

Ik vind dat best wel kwetsend, wil dan altijd stoppen met rijden :sweat_smile: Gister ook een gek die ipv mij achterna ging op de rotonde via de andere kant ging (tegen verkeer in dus) om me in te halen, wtf? Zo langzaam rijd ik ook weer niet

1 like

Vandaag voor de 2e keer gezakt op mijn besluitvaardigheid. Voel me zo’n sukkel… Vooral omdat ik al over de 80 lessen heb gehad.

1 like

ow nee balen zeg! je bent helemaal geen sukkel hoor
wat irritant pff, wat voor situatie(s) was het?

Ik ben gezakt op besluitvaardig rijden… Maar het begon al gewoon kut want ik moest in de eerste 5 minuten ineens in een hofje en daar achteruit inparkeren, het was ontzettend druk overal vanwege de regen en daardoor raakte ik een beetje in de stress… parkeren lukte helaas niet en ik kreeg al in de eerste 5 minuten de eerste ingreep omdat ik hem bijna tegen een auto aanreed tijdens achteruit inparkeren. Toen kon ik zelf de knop ook niet meer omzetten mentaal. Voel me zo rot en zo’n enorme kneus. Helpt ook niet echt mee dat mijn vriend binnen 30 lessen zijn handgeschakelde rijbewijs heeft gehaald en ik uiteindelijk ben overgestapt op automaat en hij nu speciaal voor mij een automaat heeft aangeschaft. :pensive: En het kost allemaal bakken met geld.

Niet teveel over inzitten! Straks als jij je rijbewijs hebt dan hoef je nooit meer na te denken over hoeveel lessen je hebt en hoeveel dat heeft gekost, dan kun je gewoon genieten van autorijden.

Ik denk dat je wat er dus ook bij iemand anders was gebeurd last kreeg van dat er in het begin iets mis is gegaan en je daar dan de hele tijd over inzit. Ik denk dat dat voor velen wel herkenbaar is en je hoeft je er echt geen kneus om te voelen! Je had het weer ook niet echt meezitten.

1 like

Balen!! Het is een momentopname helaas… Volgende keer beter. En het gebeurt bijna altijd dat als er in het begin iets niet goed gaat dat je het hele examen in je hoofd al verpest hebt en dus alles fout gaat. Is heel moeilijk om je daar overheen te zetten.

Gaat het tijdens de lessen wel goed over t algemeen?
Dat jouw vriend het binnen 30 lessen heeft gehaald zegt niks over jou he. Jij leert op je eigen tempo. En 30 is erg weinig.

2 likes

Ik merk gewoon sowieso dat er de grootste idioten op de weg rijden hoor dus je krijgt altijd rare gebaren en getoeter. En zeker bij rijlesautos hebben ze geen geduld. Wij rijdens nu ook vaak achter een rijlesauto en dan denk je weleens van “Nou, tempo aub”, “Voeg eens in dan…”, of “uhhh je hebt voorrang, GA DAN” Haha maar omdat wij nog maar net ons rijbewijs hebben, hebben we er veel geduld voor en snappen we nog precies hoe dat is om beginner te zijn.
Maar denk dat ervaren rijders dat allang vergeten zijn en lesautos maar irritant vinden.

Dat rotonde verhaal is gewoon belachelijk en gevaarlijk maar ligt ws aan dat die bestuurder gewoon roekeloos is.
Neem het maar als voorbeeld van hoe het dus niet moet haha… een soort les tijdens je les :wink:

Als ik aan het lessen ben, gaat het wel beter maar dan kan ik mezelf ook makkelijker over zo’n fout zetten. Nu is het toch in m’n achterhoofd "wat als? "

Dat is mega irritant ja. Ik had vandaag met lessen ook dat ik perongeluk een klein stukje voorbij de haaientanden stopte op de rotonde en dat er toen een rijlesinstructeur van een andere rijschool (die dit zag gebeuren) mij uitlachte. Echt doe normaal hoor.

En wat gevaarlijk zeg! Je moet je vooral niet laten opjutten door mensen.

Even iets anders: mijn rijinstructeur zegt wanneer ik links of rechts moet gaan maar omdat ik zo bezig ben met van alles en nog wat, vergeet ik telkens welke richting ik nou op moet en vaak rijd ik dan verkeerd… mijn rijinstructeur word dan echt pissed/chagrijnig. Heeft iemand hier tips voor? Ik weet dat het raar is dat ik telkens vergeet welke kant ik nou op moet maarja

Misschien helpt het om hardop te herhalen waar je heen moet? Ik vond het vaak lastig in te schatten waar zijstraten waren, dus dan zei ik hardop ‘‘Ik ga straks linksaf na het zebrapad’’ of iets dergelijks. Dan blijft het iets beter hangen en ben je er toch mee bezig. Mijn instructeur vond het ook wel prettig dat ik het zo voor mezelf duidelijk maakte en dan wist hij ook dat ik me aan het voorbereiden was op het afslaan.

1 like

Ik moet binnenkort afrijden en het rijden heb ik inmiddels wel goed onder de knie alleen merk ik dat ik soms niet scherp genoeg ben of dat mijn inzicht niet goed is. Ik raak hier best gefrustreerd van omdat ik denk dat dit deels ook ervaring is en dat dat vanzelf wel komt naarmate je meer rijdt, maarja aan de andere kant moet je het wel laten zien op het examen. Nu ben ik bang dat ik borden over het hoofd ga zien ofzo tijdens mijn examen

2 likes

Das een goeie! Ik ga het uitproberen

1 like

Ik heb dit ook zooo vaak! Ik heb een litteken op mijn linkerarm en soms moet ik even kijken welke kant links is :see_no_evil:

Had gister weer een les, waar ik echt mee struggle is dat ik niet echt goed oplet op borden die beinvloeden waar ik heenkan, ik zag bijvoorbeeld te laat gister dat iets verboden toegang was. Maar hopelijk komt die oplettendheid wat meer bij meer lessen.

Hebben jullie ook wel eens dat je wel het idee hebt dat je goed kijkt naar bijvoorbeeld de dode hoek of fietsers links en rechts en dat de instructeur dan zegt ‘ik zag je niet kijken’
Mijn instructeur zit ook altijd zo ver naar achter dat ik de dode hoek niet eens goed kan zien

3 likes