Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ik hoef nog maar 6 weken te werken! Begin augustus vertrekken we voor 6 maanden (start in Maleisie) en ik heb eigenlijk nog niets gepland :redface:

8 likes

El Nicho was echt 1 van m’n favorieten! Het water is wel echt ijskoud, maar het is zooo mooi daar! Ik weet niet hoe je een spoiler doet en aangezien anderen er misschien ook iets aan hebben, hier al m’n tips voor Cuba:

Havana

  • Lekker westers eten: Oreilley 303 en plaza cathedral

Vinales

  • Paard rijden in de vallei
  • Niet cueva del indio (stelt echt niks voor, waste of money), wel andere grot san thomas (heel warm, maar wel tof)
  • Hotel los jazmines

Cienfuegos

  • Niet heel bijzonder
  • Eet niet bij vis restaurant van lonely planet (duur en ziek geworden) -> finca del mar
  • Leuk strandje, maar niet bijzonder
  • El nicho

Trinidad

  • Casa de la musica voor vermaak savonds
  • Mooi strand, blauwe zee + ligbedjes en schaduw
  • Rondlopen is hier het leukst

Wij zijn niet in Varadero geweest maar wel ergens anders bij all inclusive (cayo coco) maar daar zijn we echt lek geprikt door muggen dus ik zou zeker genoeg deet meenemen!

Tips
Algemeen

  • Je wordt constant aangesproken, vooral santa clara en havana
  • Download maps.me, google translate en cuba
  • Ze willen overal je paspoort zien
  • Koop een waaier
  • Leer iets van spaans
  • Internet met etecsa kaartjes, 3 cuc per uur illegaal te krijgen op de pleintjes waar internet is. Meestal komen ze vanzelf naar je toe als je een beetje rondkijkt.
  • Alles komt goed, no stress

Wat meenemen?

  • Wc papier, tissues, anti bacteriele gel
  • Pennen, kleding, shampoo meenemen voor locals

Geld

  • Creditcard pinnen kan, wij hebben geen problemen gehad
  • Geld wisselen bij cambia of cadeca met paspoort en kaartje van accommodatie

Eten

  • Weinig variatie
  • Eet kip maar let goed op of het niet rauw is (9/10 wel zo)
  • Ontbijt in je casa: fruit, ei, broodjes 5 cuc
  • Water kost altijd 1 cuc
  • Drink cocktails!! 2/3 cuc
  • Neem medicijnen mee voor alles ORS, anti allergie, norrit, betadine, pleisters
  • Weinig chips en chocola
  • Al het drinken is van hetzelfde merk

Hebben jullie al vervoer en accommodaties geregeld? Anders kan ik daar ook nog wel wat tips voor geven.

1 like

Ooooh thanks, hier heb ik heel veel aan!! We spreken Spaans, dus dat scheelt een hoop denk ik. WC papier zou ik niet aan gedacht hebben, hahah! Is 1 rol genoeg? Is het ver lopen naar el nicho of kun je de auto vlakbij parkeren? En die grot san thomas?

Vervoer en accommodaties hebben we geregeld!

1 like

1 rol is genoeg! Heeeel handig dat je Spaans spreekt haha, ook al kom je er ook wel met wat Frans, handen en voeten werk en google translate. Wij hebben beiden met taxis gedaan (hadden geen auto gehuurd, denk dat jij dat wel gaat doen?) en bij el nicho kon je makkelijk parkeren. Wel echt bergweggetjes next level qua hoogtes enz, maar wij vonden het echt waard! Ik zou er wel heengaan als je van Cienfuegos naar Trinidad gaat, want het ligt echt ideaal er tussen in. Bij San Thomas kon je ook parkeren. Eigenlijk is parkeren nooit echt een probleem, je kan m altijd gewoon in de berm zetten. Wat voor accommodaties hebben jullie geboekt?

We moeten de lijst met hotels nog krijgen, het zullen Ă©Ă©n van deze zijn: https://www.fox.nl/cuba/privereizen/16-daagse-prive-rondreis-met-huurauto-cuba-grande/hotels

Bedankt voor de tips, neem ik mee! Weet je toevallig ook of er ergens een goede plek is om met dolfijnen te zwemmen? :grin:

1 like

Dolfijnen hebben wij nergens gezien eigenlijk, waarschijnlijk wel te vinden in Varadero. Ik zou wel echt zorgen dat je alles meeneemt want we hebben niet 1 normale winkel met volle schappen gezien. Alles is of leeg, of er staan alleen dingen zoals pastasaus en rijst. Ik zou niet te veel verwachten van de hotels aangezien deze van de staat zijn en de mensen toch betaald krijgen, of ze nou iets uitvoeren of niet.

Dank!

1 like

Ha toevallig! Wij hebben gister geboekt, en daarna kwam ik er pas achter wat een dure stad het eigenlijk is haha. Wanneer gaan jullie ongeveer?

ik ga waarschijnlijk van de zomer naar Valencia icm Alicante of een andere kustplaats en later in het jaar wil ik naar Marokko.

Nog niets geboekt, maar (eet) hotspots zijn welkom of goede hotels (wel beetje luxe) zijn welkom!

ik zelf niet maar mijn moeder wel, maar die gaat dan altijd met de boot dus dan is ze alsnog 1 of 2 nachten weg. Zij vindt het chill, is er al 100x geweest dus gaat er puur heen om te shoppen.

Haha wij hadden precies hetzelfde. De vlucht was goedkoop, maar hotels vielen ons al tegen qua prijs. Wij gaan eind augustus. We hebben nu al wel een dagtrip geboekt met Railtours Ireland naar het westen! Verder nog geen idee dus. Wanneer ga jij?

1 like

Ik ben drie keer voor een dagje naar Londen geweest en ik vind het altijd super leuk! Ik ben gek op Londen, dus vind het heerlijk om daar dan een dagje rond te lopen.
Het is wel heel vermoeiend. Je vertrekt 's avonds met de bus, dus die nacht slaap je weinig. Dan een hele dag in Londen en dan weer lang in de bus. Vervelend is dat je waarschijnlijk met de boot gaat en dan moet je er uit voor de douane en dan weer wachten op de boot, dan weer uit de bus en op de boot. Je kan dus niet lekker blijven zitten om te slapen.
Maar goed ik red het altijd wel om een leuke dag in Londen te hebben!
Ik ga trouwens altijd met Slangenreizen en daar heb ik goede ervaringen mee.

1 like

Ohh daar had ik helemaal niet aan gedacht. Denk dat het heel erg ligt aan de vliegtijden of het te doen is en trein naar de stad kan ook wel 1,5 uur duren.

Als je naar London City vliegt ben je zo in het centrum van de stad. Zou niet kiezen voor de verder gelegen vliegvelden voor 1 dag, ook Healthrow is nog best een flinke rit.

haha ja herkenbaar dus. Tof, ga ook even naar die tours kijken!

Wij gaan over 3 weken en willen in ieder geval naar de gevangenis, guinness fabriek en we zitten met onze airbnb vlakbij het strand dus ook maar een beetje daar de omgeving verkennen.

Iemand tips voor China? Ik ga alleen en ga 4 weken. Ik wil naar Beijing, Chengdu, Kunming, Zhangjiajie, Fenghuang, Yangshuo en Shanghai! Specifieke tips voor restaurantjes e.d. zijn ook zeer welkom :smiley:

2 likes

Ik vond Shanghai heeel leuk! Beijing is wel echt een grote cultuurschok voor mij geweest, vooral omdat het heel druk en chaotisch is. Als je zeker wilt zijn van normaal eten, moet je avondeten in een mall. Hier heb je veel westers eten maar ook Chinees.

1 like

Dankje voor je reactie! Cultuurshock kan ik me best voorstellen haha. Ik ben al op best veel plekken geweest, waaronder India, maar toch heb ik het idee dat China echt ‘next level’ is ofzo. Ben ook best zenuwachtig :stuck_out_tongue:

1 like

Scheelt denk wel dat je al naar India bent geweest haha! Ik zou overigens wel iets van mondmaskers meenemen. Waren lastig te vinden in de winkeltjes en heb je op sommige dagen echt nodig! Taxi naar het centrum in Beijing vanaf het vliegveld is wel even oppassen. Dit hoort ong 100 RMB te kosten maar er zijn ook bedrijven die naar je toekomen dat je voor 300 RMB met een privéchauffeur gebracht kan worden, wat echt nergens op slaat. Gewoon in de normale rij bij de Chinezen gaan staan en altijd een kaartje van je accommodatie met het chinese adres meenemen, want anders ga je echt nergens komen.

Goed om te weten! Thanks voor de tips! :slight_smile:

1 like