Reizen / Vakantie (Deel 1)

Er zijn vaak sowieso al weinig zitplekken/glazen/bestek etc dus lijkt me echt niet handig

Brandveiligheid is niet zogenaamd, maar daar zijn gewoon regels voor. Daarnaast heeft de toerisme sector het al zwaar genoeg gehad, dus ik zou zeggen boek voor 12 of zoek een ander huisje waar je wel met 9 personen in mag.

7 likes

Oh dat zou ik zelf zijn en maakt mij echt niet uit. En qua ruimte enzo
 we zijn wel wat gewend met deze groep in skichalets met slaapbanken enzo de hele week, dit huis zou alsnog groter zijn dan alles tot nu toe.

Maar thanks iedereen! De algemene tendens is duidelijk! Denk we op safe gaan spelen.

Vind ‘brandveiligheid’ wel een vage term hoor trouwens, want ze kon me aan de telefoon ook niet echt uitleggen wat dat nou was behalve ‘dat zijn nu eenmaal de regels’. Zeker als je die extra persoon gewoon zou mogen doorgeven (dan weet je gewoon hoeveel mensen er zijn). Tuurlijk is de echte reden wel dat ze minder zouden verdienen als ze zouden zeggen: joe, kom maar met hoeveel je wil. Zo’n groot vakantiepark is ten slotte een commercieel bedrijf.

Nou denk eerder dat degene aan de telefoon (wrs receptie) niet degene is die het bhv plan maakt dus er gewoon geen verstand van heeft. Zoals hij of zij ook niet hoeft te hebben. Zo’n plan wordt gemaakt samen met de brandweer, dus is niet om zo veel mogelijk geld binnen te harken.
Het heeft oa te maken met ontruiming (wat zowiezo minder snel gaat met meer personen, al helemaal al er iemand ergens random om een matje ligt)
Zo’n bedrijf moet aan die eisen voldoen voor jullir veiligheid

6 likes

Ik weet niet of ik heel laat reageer, maar nog even een kleine toelichting: elk hotel draait een gastenlijst uit voor het geval er brand uit breekt. Op basis hiervan gaat de brandweer op zoek naar gasten en kunnen ze controleren of in het geval van een brand iedereen veilig is. Die persoon die op de bank slaapt zal dus niet op de brandlijst staan, omdat hij niet officieel is ingecheckt. Ook is het in verband met veilig vluchten toegestaan om met een X aantal personen in een ruimte te verblijven met bijv 2 uitgangen en kunnen er in een ruimte met meer uitgangen meer personen verblijven. Ik weet natuurlijk niet of dit het geval is hoor!

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het natuurlijk ontzettend verleidelijk is (en makkelijk) om gewoon diegene op de bank te laten slapen :grimacing:

Ja tuurlijk zijn er eisen, het is niet helemaal uit de lucht gegrepen dat weet ik ook wel, maar een beetje commercieel tintje zit er altijd aan. Voor zo’n gastenlijst zoals @Baratheon noemt kun je ook gewoon die 7de persoon laten inchecken, dan ben je er ook. Maar die optie bieden ze niet, want zij hebben natuurlijk liever dat je een duurder huisje kiest.

Ik geloof niet zo in de oprechtheid van commerciële bedrijven sorry, geld is altijd het doel

Vandaag terug gekomen van IJsland. Wat een mooi land. Natuur is echt prachtig. Alleen voor het eten moet je niet gaan :sweat_smile:

Samenvatting

44 likes

Dit zijn dingen die je het beste kunt nalezen op de website van je reisverzekering. Ik ben naar Spanje geweest toen het op oranje stond en natuurlijk is dat wat dichterbij huis, maar toch loop je risico’s. Kort gezegd werd alles wat door corona kwam niet gedekt, bijvoorbeeld je wordt daar ziek en moet noodgedwongen langer blijven.

Binnen Europa zou ik dat soort risico’s eerder nemen dan daarbuiten. Ik zou het zelf niet doen. In Spanje was het soms al niet handig, laat staan in een land dat veel verder van Nederland ligt.

Iemand tips qua accomodaties op Kreta in Oktober?

Iemand hier ervaring met boeken via vakantiediscounter.nl?

Heb jij nog leuke tips (of iemand anders) voor leuke winkelstraatjes of restaurant/café tips in Lissabon? Ik ben er binnenkort 3 dagen!

Een van de beste maaltijden ooit heb ik in Reykjavik gegeten :drooling_face:

Fantastische ramen met kreeften broth, zal het nooit vergeten haha.

Prachtige foto’s!

2 likes

Remind me straks nog even, ik heb een heel lijstje thuis op m’n laptop.

En volgens mij is er op Netflix ook een afl van someone feed phill in Lissabon.

1 like

Mijn collega gaat vaak naar Lissabon en geeft vaak dit mee:

Samenvatting

Als je de stad niet kent en je bent er niet zo lang, is het gemakkelijk om de City Sightseeing bus te nemen (http://www.city-sightseeing.com/tours/portugal/lisbon.htm). Tickets kan je o.a. aan het centrale plein MarquĂȘs de Pombal kopen. De meeste trekpleisters liggen trouwens niet zĂł ver van elkaar. Enkel Parque das NaçÔes, BelĂ©m en Sintra (zie verder) liggen buiten het historische centrum, maar daar geraak je ook met metro / tram / trein.

Absolute must do’s voor een eerste bezoek:

1. Historische stad

2. Belém

3. Als je nog tijd hebt: Sintra, al neemt dat gemakkelijk een halve dag tot een volledige dag in beslag

4. Historische stad
    De prachtige oude binnenstad met de wijken Baixa, Chiado, Bairro Alto, Castelo, Graça, Alfama mag je niet overslaan, maar die kan je ook moeilijk mislopen. Zo kan je in 1 rechte lijn vanaf het Parque Eduardo VII langs het plein van MarquĂȘs de Pombal en zo via het Restauradores- en Rossio-plein tot aan de Taag met het bekende Praça do ComĂ©rcio lopen (plein met de gele gebouwen).

Ook meenemen: de Elevador de Santa Justa (je kan er betalend op maar er is een gratis achterpoortje via het Convento do Carmo (=kloosterruĂŻnes die trouwens ook de moeite zijn) → als je voor het klooster staat, ga je er rechts langs en dan een trapje op (naar een cafetaria) → zo kan je ook deels op de elevador: zelfde zicht als de officiĂ«le weg maar gratis.

De niveauverschillen in de stad zorgen voor enkele spectaculaire “miradouros” die je absoluut niet mag missen. Je krijgt er een prachtig zicht over de stad:

• Miradouro de SĂŁo Pedro de AlcantĂąra
  • Miradouro da Graça
  • Miradouro das Portas do Sol

Ook de moeite: Castelo de SĂŁo Jorge, het hoogst gelegen historische gebouw met - again - een geweldig zicht over Lissabon.

1. Belém
    Waar je zĂ©ker naartoe moet, is de Confeitaria de BelĂ©m om een legendarische “pastel de BelĂ©m”(typisch gebakje van Lissabon) te eten. Op elke hoek van de straat zal je pastĂ©is de nata (leterlijk “roomgebakjes”) vinden, maar enkel deze mogen “pastĂ©is de BelĂ©m” genoemd worden. Ze zijn dan ook buiten categorie!

Overige trekpleisters in die buurt: het monumentale standbeeld Padrão dos Descobrimentos (groot monument ter ere van de zeevaarders), de Torre de Belém en het klooster Mosteiro dos Jerónimos: in dat klooster kan je bijvoorbeeld het graf van Vasco da Gama zien - en je moet er geen inkomgeld voor betalen

1. Sintra
    Als je nog tijd over zou hebben, kan je ook de stad Sintra bezoeken. Ik heb dat indertijd met de trein gedaan en dan aan het station van Sintra een bus genomen. Daar gaan heel veel toeristen naartoe dus als je buiten komt in het station, wijst het zichzelf uit. Het is wel erg mooi (en werelderfgoed).

Optioneel: Parque das NaçÔes, een modernere uithoek van de stad waar ooit de wereldtentoonstelling plaatsvond en waar een groot aquarium is. Maar voor een eerste bezoek zou ik daar geen tijd aan spenderen.

Dan nog enkele tips voor eten en drinken.

• een ijsje eten in het beste ijssalon van Lissabon - Santini (vlakbij de Elevador de Santa Justa) - Rua do Carmo 9

• bij een aperitiefje de kabeljauwpasteitjes eten in het Museo da Cerveja op het plein Praça do Comercio (als je op het plein uitkijkt naar de zee is het aan je linkerkant op de hoek). Ze maken die “pastĂ©is de bacalhau” artisanaal, terwijl je erop staat te kijken. Ik vind dat heel lekker, maar niet iedereen is er wild van. Mss best proberen met eentje om te zien wat het geeft

• porto proeven in Solar do Vinho do Porto (Rua de SĂŁo Pedro de AlcantĂąra 45): dat is eigenlijk eigendom van de staat dus je moet wel de openingsuren wat in de gaten houden, maar ze hebben daar wel honderden soorten porto. Je kan er bijv. eentje van je geboortejaar drinken. Je kan er per glas proeven en als je er iets bij wilt eten: de "queijo serra da estrela - als je houdt van een “stevig” kaasje. Het is vlakbij de Miradouro de SĂŁo Pedro de AlcantĂąra.

• Vrij nieuw in de stad maar heel populair en de moeite: de Time Out Market, een food market waar ook enkele Portugese topchefs zitten. Ik heb vorige keer iets geprobeerd van Marlene Vieira.

• Ook leuk: Palacio do Chiado (http://palaciochiado.pt/), een oud paleis dat ze na restauratie hebben ingericht als bar/restaurant > goed om een aperitiefje te drinken (voor eten is het aan de duurdere kant)

• Mijn all time favourite resto: Cantinho do Avillez in het oude centrum (Largo de SĂŁo Carlos n° 10 >> daar heb ik al redelijk wat volk naartoe gestuurd en iedereen blijft enthousiast. Vragen om enkele gerechtjes te delen. Prijs/kwaliteit top. Eigenlijk zijn alle restaurants van JosĂ© Avillez top.

Wat ik ook al gedaan heb, is een street art tour: ook vree wijs! :slight_smile: Was zelfs een Belgische die de tour begeleidde. Ook een leuke manier om de stad te ontdekken omdat je zo op plaatsen komt waar je mss anders niet zou komen: www.lisbonstreetarttours.com

15 likes

Ze hebben geen eigen website, maar Flor da Laranja is me altijd bijgebleven, echt het beste Marrokaanse eten dat ik ooit buiten Marokko gegeten heb :drooling_face:

En de beste pastel de nata vond ik die bij Manteigaria, niet die bij de overhypete in Belem.

En volgens mij had ik het ook al eens getipt hier, maar als je van moderne kunst houdt is Museu Coleção Berardo echt heel erg de moeite waard

2 likes

Iemand nog tips voor een Airbnb in de Belgische Ardennen?
En nog tips qua wandelen/to do

Ik eet vegetarisch dus de opties waren beperkt, vooral buiten Reykjavik. Ik vond het ook zo gek dat ze altijd bij het ontbijt de bananen vooraf in stukken sneden. Had dat nog nooit gezien!

2 likes

Als iemand ooit in Reykjavik is: seafood grill is echt een top restaurant :heart:

Wow super bedankt! @kika @Daelyss en @Wonderland :grinning_face_with_smiling_eyes:

Grappig, wij hebben 2 weken de 1 weg rondgereden.
Ik eet vegetarisch en het viel me op dat er enorm veel vegan opties waren overal