Ah goed om te weten, dank je wel
Als je met het vliegtuig gaat ook een gezondheidsverklaring (via reisadviezen te downloaden), al is er niet naar gevraagd bij ons. Die qr-code van spth heb je trouwens wel echt nodig. Bij ons werd er op Schiphol al naar gevraagd en ook op het Spaanse vliegveld weer.
Oh en voor de terugweg je normale qr code. Ik dacht dat ze naar de Nederlandse zouden gaan vragen, maar moest de internationale laten zien.
Wij zijn nu in Griekenland en hebben net onze auto opgehaald bij GoldCar. Zowel ik als mân vriend hadden een beetje een onderbuik gevoel dat ze wat aan het rommelen waren. Vraag het me over een week nog een keer haha
Sfogliatelle eten in Napoli! En voor pizza vond ik Da Michele het wachten 100% waard
Oh toevallig. En ai komt vast goed!! Haha. Ben benieuwd
@SemM ik ben afgelopen dinsdag naar Corfu gevlogen en ik herken âeruit pikkenâ niet: op Schiphol werd iedereen gecontroleerd, op vaccinatie- of herstelbewijs, of een negatieve testuitslag EN het plf formulier. Ik heb niemand gezien die aan de hand hiervan alsnog een sneltest ter plekke moest doen.
Dit zorgde dus wel voor lange rijen dus die 3 uur van tevoren die ze nu aanraden zou ik wel nemen
Op Corfu zelf controleerden ze met name op plf formulier maar dat leek niet inhoudelijk te gaan, meer of je het ĂŒberhaupt had (er werd niet gescand bijvoorbeeld)
Er was wel een ârapid test laneâ maar die was op dat moment leeg
Ik heb ook nog niet gemerkt dat er bij restaurants naar een bewijs wordt gevraagd maar vanwege de warmte/het klimaat zijn veel restaurants voor het grootste deel al buiten natuurlijk
Dank jullie wel voor de info.
@Pax , je geeft aan dat mensen op Kos zonder vaccinatie er wel uit werden gehaald, maar je kunt toch niet vliegen zonder vaccinatie?
Met negatieve test of herstelbewijs mag je volgens mij ook naar Griekenland vliegen.
Ja kan met herstelbewijs of test. De precieze regels kan je ook vinden in de reisapp van de overheid.
Ja dus waarom kregen die mensen dan nĂłg een pcr test? Als ze al een negatieve test hadden
Wij zijn met TUI gevlogen en daar vond ik het heel duidelijk op de website staan.
Wij hadden dat formulier van de Spaanse overheid, waarvan je een QR code krijgt. Die hebben we een paar keer moeten laten zien op het vliegveld heen en terug. Dan een formule voor RIVM Nederland, die hebben we ook moeten laten zien. En onze vaccinatiebewijs hebben we voor de terugreis Ă©Ă©n keer moeten laten zien.
@Pantalones Las zojuist iets over de luchthaven van Oslo en vroeg me nog af hoe het was gegaan met je overstap?
Omdat er dagelijks mensen met een ânegatief bewijsâ, positief worden getest op de luchthaven.
Haha ben je echt verbaasd? Er wordt toch ontzettend veel gefraudeerd met die negatieve bewijzen
Ik ben vooral verbaasd dat er dan aanvullend opnieuw getest moet worden. Ik had bijvoorbeeld voor Spanje een spoed pcr test gedaan a 180âŹpp. Als ik dan vervolgens op de lunchthaven weer getest wordt omdat ze me niet geloven zou ik me wel een beetje genaaid voelen
en @lijnewiets (omdat je het in een ander topic vroeg)
Ik heb het gehaald uiteindelijk, wel echt heel erg op het nippertje (gate was ook al dicht enz.), maar dat doet er nu niet meer toe. Het wordt een lang verhaal haha.
Oslo airport is net als het land: uitgestrekt haha. Ik was als eerste het vliegtuig uit, maar toen kwam ik vrijwel meteen in een rij te staan voor een controle van je vaccinatie. Ik was heel erg misselijk van de landing in Oslo (heb ik nog nooit zo gehad met vliegen, was gewoon een rotlanding) en ik trilde zo erg met mijn telefoon en paspoort dat degene die het controleren ze moest vasthouden om te scannen/kijken Daarna weer in de rij voor de automatische paspoortcontrole, waar de hele tijd mensen voor me vergaten hun mondkapje en eventuele bril af te zetten bij het maken van die gezichtsscan, dus dat schoot niet op. Kon ook niet voorgaan, want er waren veel meer mensen met een (korte) overstap. Toen moest ik voor mijn gevoel eindeloos ver lopen naar de bagage claim en die roldingen stonden niet aan en ik probeerde een beetje te rennen maar ik moesten plassen en kotsen en was slapjes. Had wel weer veel geluk dat mijn koffer er heel snel was. Vervolgens weer een eind lopen, met dit keer mijn tas en koffer en alles en ondanks mijn poging tot niet teveel stressen ging dat alles met betraande ogen. Ik koos een zelf check-in van mijn bagage omdat die het minst ver lopen was, maar die werkte niet. Hij gaf aan dat check-in voor mijn vlucht nog niet open was lol. Daardoor moest ik dus alsnog verder lopen. Degene aan de balie zei meteen âyou are a little late for check-inâ (over minder dan een kwartier zou mijn vliegtuig vertrekken) en ik geloof dat ik echt hysterisch heb geroepen dat ik meteen vanuit het vorige vliegtuig zo snel mogelijk was gekomen. Toen nogmaals door security. Nou was er in DĂŒsseldorf een probleem na de scan, waardoor ik uitgebreid gefouilleerd werd, toen moest gaan zitten en nogmaals gefouilleerd werd en uiteindelijk werd er geopperd dat we konden proberen of het mijn schoenen waren (had chelsea boots aan). Ik had daarvoor nog gevraagd en dat was niet nodig zeiden ze. Ik wist dat mijn gate heel dichtbij de security zat (thank god) en ik zag het scenario van eerder die dag alweer gebeuren dus ik heb geroepen dat ik mijn schoenen uitdeed omdat ik eerder die dag daarmee problemen had gehad. Diegene die daar stond antwoordde met âokay if you really want toâŠâ dus zal dat ook wel weer op een bepaalde manier gezegd hebben haha. Security ging verrassend snel (props voor hun efficiĂ«nte systeem) en toen ben ik naar de gate gehold en het vliegtuig stond er nog dus toen mocht ik met mijn wanhopige hoofd toch nog doorlopen.
Eenmaal in het vliegtuig was ik zo blij, ook een beetje omdat ik eindelijk naar de wc kon haha. Ik zat als enige ergens achterin (rijen lang niemand om me heen dus vet chill) en na wat ademhalingsoefeningen had ik ook niet meer zo de drang om te kotsen. Misselijkheid heb ik zelfs nog grotendeels weten te âbestrijdenâ met coca cola en zoute chips. Mijn gedachte achter het bestellen hiervan was trouwens dat als ik dan nog zou moeten kotsen het maar beter op een iets vollere maag was.
Na het aankomen in TromsĂž kon ik de wereld weer aan haha, ik voelde me echt gelukkig. Aangezien er zo ziek weinig tijd tussen het droppen van mijn koffer en het opstijgen in Oslo zat, hield ik er uit voorzorg al rekening mee dat mijn koffer wel eens nog steeds in Oslo kon staan. Dat deed me vrij weinig meer op dat moment, want ik had er vertrouwen in dat wanneer het al in Noorwegen was het ook wel op de plaats van bestemming terecht zou komen uiteindelijk. Mijn koffer kwam gewoon voorbij op de bagageband, dus dat was super fijn. De grap was dat ik daar een studiegenoot tegenkwam die in hetzelfde vliegtuig had gezeten (wisten we niet). Zij kwam vanuit Kopenhagen en had een bijna identiek overstapverhaal (ze was alleen net voor me het vliegtuig in gestapt en we hebben elkaar in Oslo en in het vliegtuig totaal niet gezien hahaha.
TromsĂž is echt FANTASTISCH tot nu toe, dus het was het allemaal zeker waard.
Weet niet waar in Nederland je woon maar Luxemburg is heel mooi en niet zo ver. OV is in het hele land gratis, dus je als je een grenskaartje koopt zit je goed. Ik ging vanaf Rotterdam naar Luxemburg stad met een overstap in Brussel, duurde volgens mij 6 uur.
Ontbijt/lunch bij the hungry biker! En fietstocht van Baja bikes met elektrische fiets is ook erg leuk.