Reizen / Vakantie (Deel 1)

Ja en nu is ineens 7 dagen volledige vaccinatie al voldoende (bij AZ, Pfizer en Moderna) in plaats van 14 dagen.

Las op die website van @Rosalala dat het sowieso nog de vraag is of het allemaal goedgekeurd wordt.

Voor ons Disneyverhaal scheelt het in ieder geval dat mijn man wel 7 dagen volledig gevaccineerd is, dus dat hij wel kan. Zitten we alleen met dat ik elke 48 uur getest moet worden :joy: vind ik geen ramp, als het sneltesten ofzo zijn. Anders wordt het veel te veel gedoe met testen en rekening houden met 24 u uitslag.

Nogmaals, allemaal first world problems natuurlijk en als we niet kunnen is dat nu eenmaal zo, maar mannn wat zijn die regels van Frankrijk vaag.

1 like

Griekenland blijft sowieso wel toeristen toelaten:

En ze gaan ook niet in een gekke lockdown:

Deze map wordt vandaag geüpdatet (deze is nog van 07/07, maar straks 14/07 moet je even op letten)

Daar kun je kijken hoe het staat met de besmettingen op jouw vakantiebestemming.

3 likes

Ik zou liever zien dat voor die kleine groep een uitzondering wordt gemaakt (een soort attest net zoals toen met mensen die geen mondkapje konden dragen, alleen dan iets formeler dan iets dat je zelf kunt printen :joy:) dan maar de hele regel eruit te gooien. Het lijkt me juist ook in hun belang dat ze dan omringd zijn met gevaccineerden. Ik wil zelf ook liever niet in een café vol antivaxxers gaan zitten om eerlijk te zijn.

Ik ben nu op vakantie maar ik vind het toch een stuk minder ontspannen dan ik had gehoopt. Waar ik zit wordt niet gecontroleerd of je gevaccineerd bent en gelden nog strenge regels.

@Nachtburgemeester Ik ben onlangs ook op Samos geweest! Ik zou zeker aanraden een auto te huren, wij hebben destijds voor de hele week een auto gehuurd en er is genoeg te doen op het eiland. In Pythagoreio vond ik het eten bij pergamonto, mermizeli en faros (heel romantisch) erg lekker. En bij pepinos pizza waren we destijds de enigen, maar de pizza was erg lekker en de mensen ontzettend vriendelijk (en hele bijzondere wijn hadden ze daar, smaakte naar naaldbos) . In Pythagorion heb je ook een heel leuk kerkje met een soort grot, de Panagia spilliani. Als je een beetje avontuurlijk bent, zijn de watervallen in potami ook onwijs leuk om te beklimmen! Vond dat echt wel het hoogtepunt van de vakantie (en zelf ben ik echt a sportief) : let op: je moet wel dezelfde weg weer terug, dat hadden wij na de derde (de grote) waterval niet helemaal door en bleven maar doorlopen haha.

Verder vond ik Livadaki beach echt de teleurstelling van de vakantie. Heel overrated. De zee is heel Instagrammable, maar het kleine baaitje was echt volgepropt met bedden. Super zonde.

1 like

Het is alweer anders van wat ik hier lees: Policija - Vaccinated-tested-recovered rule not required for transit and international transport until 15 August 2021, dit bericht is nog na het eerste bericht gepost geloof ik. Hier ook nog een update: Policija - Transit through Slovenia on way to another country - clarification

Ik heb een andere vakantie kunnen boeken dus in plaats van Valencia gaan we over drie weken naar Corfu :heart_eyes:

2 likes

Volgens TUI worden de Canarische eilanden ook oranje…meh.

Leuk, daar gaan we regelmatig naartoe als we een dag naar zee willen.
In Groede zelf is niet zo heel veel te beleven, wel mooi om te wandelen daar.
Leuke steden in de buurt zijn Cadzand voor een dagje strand of fietsen. Sluis voor wat te winkelen en een terrasje te doen. De Belgische Kust is ook altijd leuk om te bezoeken en wel dichtbij.
Als je nog specifieke tips zoekt voor restaurants of winkels, laat maar weten!

1 like

Ja volgens mij maken ze geen onderscheid in de eilanden. Super jammer eigenlijk

Jaaa, zag dat TUI voor 2 weken alles geannuleerd heeft. Ben benieuwd hoe dat daarna gaat… Mijn vakantie is pas half aug (en niet via TUI), dus geen idee wat te verwachten.

Wij gaan net na de datum dat het tot nu toe geannuleerd is, maar wij gaan wel zonder pakketreis. Dus ik denk eigenlijk dat de vliegtuigmaatschappijen gewoon gaan vliegen… afwachten maar!

1 like

Pff nou, ik ben zo opgelucht. Onze bestemming is niet gewijzigd van kleur op de kaart van het EDCD. De cijfers lijken zelfs beter. Het reisadvies vanuit de overheid is ook ongewijzigd.

Ik durf voorzichtig te hopen dat ik op vakantie kan dinsdag :pleading_face: en dat m’n vriend + kind hun vader / opa weer kunnen zien na 2 (!) jaar!!!

Klein vreugde dansje hier.

12 likes

Ze werken die kaart elke 2 weken bij toch ?
Oh ik lees elke week word hij bijgewerkt maar ze kijken wel naar het gemiddelde van twee weken

Fijn!!

Ik zie dat Kos op die kaart wel oranje kleurt… op de website van de Nederlandse overheid is dat (nog) niet het geval.

Geen zorgen. Pas als het op de ECDC kaart rood kleurt, wordt het bij ons oranje. Kos zijn test positivity is zelfs < 1%, ten opzichte van > 5000 tests per 100.000 inwoners. De besmettingen lopen per 100.000 echter wel op.

Het kan volgende week anders zijn natuurlijk, maar voor deze week ziet het er ‘goed’ uit.

1 like

Ja ik zag ook wel dat die cijfers idd meevielen. Ik ben benieuwd! Wel onwijs fijn dat je dinsdag samen met je gezin naar je schoonfamilie kunt!!

1 like

Ik zit sinds een paar dagen op Kos :slight_smile: Voor vertrek veel stress gehad maar alles is soepel verlopen. Blij dat we gewoon zijn gegaan.

3 likes

Fijn! Is het daar erg druk of valt het mee? Ik hoop zooooo dat we volgende week kunnen gaan. Hadden jullie ook zo’n gezondheidsverklaring (Engelstalig) meegenomen? Dus niet die PLF verklaring.

Ik vind het prima te doen! Op Schiphol controleerden ze goed de coronacheck QR code en het PLF formulier (hadden we beiden gewoon op telefoon). Bij het online inchecken bij Tui konden we al een soort gezondheidsformulier invullen en dat zou dan genoeg zijn, hier is verder ook niet naar gevraagd. Op Kos vliegveld werd alleen vluchtig 1 blik op beide codes geworpen, verder niks, zelfs geen paspoortcontrole. Verder zitten wij in een kleinschaliger hotel en touren we zelf gewoon het eiland af met een scooter, dus niet te maken met volle bussen etc. In de winkels draagt iedereen hier eigenlijk mondkapjes. En uiteten doen we elke avond op Nederlandse tijdstippen, dus de restaurants zijn dan ook nog erg leeg :yum:

1 like

Welke landen zijn nu nou nog veilig om naar toe te gaan? Ik hou het allemaal niet meer bij met de Nederlandse adviezen en de adviezen van de betreffende landen zelf.