Reizen / Vakantie (Deel 1)

Er is in Frankrijk vanavond ook een persconferentie dus ben benieuwd of zij nog beperkingen (regionaal) gaan opleggen. En wat ze gaan doen met de toeristen uit Nederland.

Ik denk dat ze ons misschien op oranje zettenX als ze al iets ondernemen aan beperkingen. In het bestandje hieronder zie je dan wat de regels zijn. (Kortere geldigheid antigeen, + vrijwillige quarantaine bij niet volledige vaccinatie en random zelftesten afnemen).

Best heftig deze beslissing !

1 like

Frankrijk heeft toch veel antivaxers/slechte vaccinatiegraad, niet? Dan zie ik wel in waarom ze zulke strenge dingen gaan invoeren

2 likes

Ik ga donderdag naar duitsland een lang weekend weg (met de auto). Je hebt nu geen inreisbeperkingen meer (ook geen test), maar ik heb toch maar een PCR ingepland want stel dat ze het opeens verscherpen dan hebben we ‘t maar… vind het wel echt spannend of alles door kan gaan

Ook weer wat extra maatregelen in Griekenland…
De terrassen blijven overigens wel voor niet (volledig) gevaccineerden toegankelijk

1 like

Je moet je elke 48 u laten testen als je niet volledig gevaccineerd bent begrijp ik, a 44 euro per test… :cold_sweat::cold_sweat:

Even een vraagje. Ik ben bezig met het invullen van het PLF. Er staat: please list All place you will be staying at during the 14 days following your arrival / departure. Voel me super duf maar ik twijfel door ‘departure’; hier moet ik toch gewoon mijn hotel invullen in Griekenland?

Voel me echt alsof ik uit een ei kom maar ben bang dat het misgaat hahaha

Neem aan van wel! Ik denk dat het formulier twee kanten op werkt. Dus jij als toerist vult je hotel in Griekenland in, maar een Grieks inwoner zijn verblijfplaats in het buitenland.

Ja gewoon het adres/hotel waar je verblijft. Mijn ervaring is dat er gewoon iets moet staan en dat er verder niks nader werd gecheckt

Beetje misleidend wel. De bioscoop, een hoop binnen activiteiten, bars etc waren al lang dicht. Ze gaan juist weer open, maar alleen voor volledig gevaccineerde. En in de openlucht (waar iedereen welkom is) krijg je een vaste zitplek sinds afgelopen weekend.

Zo krijg je iedereen wel bang ja, AD. :cry:

2 likes

Misschien een impopulaire mening, maar vind het wel ver gaan. Frankrijk, Malta en Griekenland hebben wel strenge maatregelen. En tijdelijk kan ik nog begrijpen, maar zou wat zijn als dit permanent was. Niet iedereen kan (of wil, maar wil nu vooral kan benadrukken) zich laten vaccineren, mogen die mensen nooit meer op vakantie? Ben steeds banger dat dit ook in NL gaat gebeuren, dat dan ook alleen gevaccineerden naar musea mogen, naar restaurants of misschien zelfs met het OV. Of je elke 2 dagen laten testen.

2 likes

Ja, echt hè! Er komen overal nieuwe maatregelen…
Check ook de hele dag het nieuws of Frankrijk nog andere inreisbeperkingen gaat instellen, zo vervelend die onzekerheid haha.

Oh dat wist ik niet! Dan vind ik het artikel erg vreemd geschreven. Ik was er inderdaad vanuit gegaan dat deze dingen wel al mochten, maar dat juist deze restricties opgelegd werden.

Hoezo kan niet iedereen zich laten vaccineren? Sowieso kunnen er meer mensen zich laten vaccineren dan dat er op vakantie kunnen

Dat laatste klopt zeker. Maar genoeg mensen die niet volledig gevaccineerd kunnen worden omdat het gewoon niet lukt met de aandoeningen die ze hebben. Zal een kleine groep zijn, maar wel erg lullig zo hè als die straks ook niet eens meer uit eten kunnen.

Daarnaast ben ik tegen zulke (in)directe verplichtingen, ook wanneer mensen het gewoon niet willen. Maar goed, geen discussie voor hier.

1 like

Al deze strengere maatregelen zijn dus precies de reden dat ik geen vakantie wilde boeken voor ik volledig gevaccineerd was (had Griekenland in gedachten). Verbaas me dat veel mensen dat wel gedaan hebben, je wist toch dat dit risico erin zat?

En voor degenen die vrezen dat gevaccineerden nooit meer normaal op vakantie kunnen: nee, dit is allemaal tijdelijk totdat het virus niet meer zo hard rond gaat, lijkt me.

6 likes

Griekenland heeft geen strengere maatregelen :sob: ze doen juist dingen weer open die al maanden gesloten waren - maar alleen voor gevaccineerden.

M’n schoonvader zit al maanden stiekem in het café, met de gordijnen dicht en het licht uit, spelletjes te spelen en koffie te drinken. Nu mag hij juist weer naar binnen (zonder illegaal bezig te zijn).

Dat artikel van het AD heeft een compleet verkeerde insteek.

Engelse versie opgezocht

Een collega van mij had zo’n heftige allergische reactie op haar eerste vaccinatie dat ze de tweede niet mag. Het zijn er niet veel, maar er zullen wel meer mensen zijn die dit of iets vergelijkbaars hebben. Er is nu (nog) geen oplossing voor zulke uitzonderingen, begreep ik van haar.

2 likes

Eens, al gniffel ik stiekem een beetje om een wappie vriendin van mij die naar Frankrijk op vakantie gaat. Dat gaat wel lastig worden nu :sweat_smile:

2 likes

Ik baseerde me op NOS. Nou ja, niet strenger dan (vooralsnog, want de besmettingen stijgen wel hard) maar op vakantie lijkt het me toch niet fijn om niet binnen te kunnen zitten als dat nodig zou zijn.

Edit: plus natuurlijk het risico om als onvolledig gevaccineerde ziek te worden in het buitenland