Reizen / Vakantie (Deel 1)

Nog tips voor restaurantjes/terrasjes of dingen te zien in Bologna, Milaan of Florence? Heb de ijssalon tip van @Huismus alvast opeschreven en de tips van @Limoncello :yum: thanks!! :blush:

2 likes

iemand ervaring met het plannen van een route voor de filipijnen? zoveel keuzeā€¦

Niet mega veel ervaring maar ik ben vorig jaar een weekendje naar Catania geweest en 1 dag naar Taormina. Ik vond het heel leuk en wil heel graag nog eens terug om meer te zien.
Weet niet of ik je ergens mee kan helpen?

Ik ben 2 jaar geleden naar Siciliƫ geweest en daar met de auto rondgetrokken! Zeker een aanrader, mooie natuur, vooral aan de kust dan! De enige stad die kk sterk afraad ik Catania, heel smerig en druk en niets te beleven.

1 like

Mijn favorieten die ik zo nog vanbuiten weet:

  • syracuse: mooi stadje zeker voor ā€˜s avonds. Wij hebben daar 4 avonden op rij gegeten in Barcollo (een aperitivo restaurant waar je een cocktail krijgt plus a volontĆ© hapjes kan halen voor weinig geld)
  • als je rustig en niet toeristisch wilt zwemmen moet je natuurreservaten aan de kust zoeken. Deze zijn rotsachtig maar je vindt altijd wel een goed plekje om te liggen. Mijn twee top favorieten waren capo murro di porco en Capo Gallo (wel helemaal doorlopen tot het ā€˜naaktstrandā€™ er lagen bij ons 2 mannen en een vrouw en wij hielden zelf onze zwem kleren aan. Daar is het echt prachtig qua natuur en rust om te zwemmen)
  • er waren ook 2 rivieren die ik heel mooi vond: natuur reservaat Cava grande moet je echt doen! En een ijskoude rivier: Pantalica.
  • de Etna was ook leuk, maar ook heel toeristisch.
  • Taormina was mooi, maar ik vond het te toeristisch.
2 likes

Is Marokko leuk voor een paar dagen in oktober? En wat zouden jullie dan aanraden? Ik hou niet zo van super drukke grote steden en vind het wel fijn om ook de natuur in te kunnen.
Iemand tips?

Ik ben er een paar jaar geleden geweest. Wij sliepen in verschillende agriturismoā€™s en hebben een auto gehuurd. Zijn naar omgevingen van Noto, Taormina, Syracuse en naar de eilanden (Lipari en Vulcano) geweest, en ik vond het allemaal aan te bevelen behalve Taormina (wel leuk voor een avondje). Wij waren er in September overigens. Kan ik je ergens mee helpen?

Edit: lees nu pas de tips van @5HT maar mee eens!

2 likes

Heb je nog tips voor Palawan? En hoe vond je het?

voel me aardig clueless, het is zoveel!

Vrijdag op vakantie naar Italie! We gaan interrailen en deze stops gaan we maken:
Milaan - Cinque Terre - Siena - interlaken (switzerland)
Heeft iemand tips voor 1 van deze plekken? Bijv allerbeste restaurants, mooiste wandelroutes of gezelligste bars :grin:

1 like

Als alles goed gaat vliegen wij vrijdag naar pisa voor een rondje pisa-florence-siena-pisa. Alleen nu gaan ze moeilijk doen bij Ryan air met mogelijke stakingenā€¦hoop maar dat onze vakantie door kan gaanā€¦

mijn favoriete land in ZO-Aziƫ :heart_eyes:
hoelang ga je? je moet rekenen dat in de Filipijnen de verplaatsingen allemaal wat langer duren aangezien je vaak van eiland naar eiland moet gaan.
afhankelijk van hoe lang je gaat kan ik wel wat leuke tips voor een route geven!

wat leuk!!! waar ben je nog meer geweest in zo-azie?

we gaan 3,5 week. normaal boeken we nooit vooruit maar ik had inderdaad begrepen dat je hier toch wel wat dingen beter kunt plannen, zoals goedkope tickets.

Ik ben ook in de Filipijnen geweest en vloog daar heel goedkoop terwijl ik op dezelfde dag een vlucht boekte. Ik ben gaan hiken in het noorden van Luzon, op bezoek geweest bij een familielid die woont in Manilla en daarna Palawan en Bohol bezocht. Ik vond het echt jammer dat ik maar een korte tijd had daar. En een verademing dat de lokale bevolking goed engels spreekt!

1 like

Ik ben in Thailand, Laos, Maleisiƫ, Vietnam, Indonesiƫ, Singapore, Cambodja, Sri Lanka en dus de Filipijnen geweest!
In bijna alle landen in ZO Aziƫ kan je idd bijna alles ter plaatse nog boeken. Bij de Filipijnen heb ik gemerkt dat dit soms iets moeilijker kan zijn, zeker in het hoogseizoen (onze wintermaanden).
Je kan nog geluk hebben met binnenlandse vluchten als je flexibel kan zijn met reisdata, soms kan de prijs per dag echt serieus verschillen.
Er zijn verschillende routes mogelijk, highlights voor mij zijn (na 3x Filipijnen)
- Palawan
Port Barton: mega chille strand ā€œnederzettingā€ waar alles echt back to basics is. Er is niet altijd elektriciteit, iedereen leeft in zā€™n hangmat, savonds kampvuur etc. Je kan er ook mooie snorkel of duik tours doen en een beklimming naar een viewpoint
El Nido: beetje dubbel want ik heb het sinds 2014 zien evolueren van goed naar slecht. Blijft wel een ā€œmust seeā€ omwille van de krijtrots formaties die je met een dagtour kan ontdekken! Kies dan zeker voor tour A en D. Hier heb ik ook mijn Padi duikbrevet gehaald.
Voor Palawan kan je goedkoop vliegen van Manila of Cebu naar Puerto Princesa. Hier zou je nog de Iwahig prison kunnen bezoeken, is een ā€œopen gevangenisā€. Er zijn ook rechtstreekse vluchten naar El Nido maar deze zijn vaak duurder en al snel volgeboekt.

- Coron
Eiland vlak bij Palawan, kan je best met de boot van El Nido heen gaan. Er is een fast boat (3,5-4u) of een local slow boat die 8u duurt. Fast boat moet je meestal een 2tal dagen op voorhand boeken.
Op Coron kan je duiken naar scheepswrakken uit WO II, erg spectaculair. Hier moet je wel al je brevet voor hebben, liefst advanced aangezien de meeste duiken dieper dan 18m zijn.
Verder moet je ook de island tour doen, hierbij kom je langs alle highlights zoals Twin Lagoon, Kayagan Lake, ā€¦
Er zijn georganiseerde tours maar die zitten vaak vol met Chinezen met zwemvestjes :yum: wat leuker is om met mensen uit je hostel of hotel samen een boot met privƩ kapitein te huren, dan kan je op eigen tempo alles bezichtigen!
Zeker ook naar de Macuinit Hot Springs gaan (in het donker het leukst, anders ook te warm).
Je kan ook een firefly/plankton tour doen, dan ga je als het donker is op zoek naar vuurvliegjes en bioluminicent plankton!

- Cebu
Vanuit Cebu heb je allerlei mogelijkheden om naar eilanden te gaan, hier alleen al zou je 3 weken mee kunnen vullen!
Op Bohol heb je een variĆ«teit aan natuur/strand: je kan een scooter huren en op een dag verschillende dingen bezoeken zoals de Chocolate Hills, tarsier sanctuary (er is er maar 1 die diervriendelijk is!!), man made forest, bamboo bridge, ā€¦
Aan Alona Beach is het meeste leven, zijn ook de hostels en strand barretjes. Balicasag island is leuk om te snorkelen met zeeschildpadden!
Moalboal is bekend voor de ā€œsardine runā€, moet je maar eens op google zoeken. Hier kan je ook duiken en tresher sharks zien!
Kawasan Falls zijn ook een aanrader als je canyoneering wil doen, heel avontuurlijk maar echt de moeite waard.
Dan heb je nog Siquijor, wat echt een prachtig eiland is waar je ook kan surfen, het is daar nog niet mega toeristisch maar wel al net genoeg om het leuk te maken.

-Luzon
In het noorden heb je Luzon, waar het meer rijstvelden/natuur is. Je zou op Legazpi kunnen vliegen en vanuit daar de Mayon Volcano bezoeken. Dit is de meest symmetrisch conische vulkaan ter wereld :p. In de buurt daar is ook Donsol, waar je kan duiken naar whale sharks (diervriendelijk, itt Oslob waar ze gevoederd worden).

-Banaue/Batad
En in het uiterste noorden heb je Banaue/Batad, waar je echt verdwaalt in de uitgestrekte rijstvelden en mooie natuur.

Manila zou ik enkel als hub gebruiken om op te vliegen, Cebu is de andere grote hub voor op te vliegen.

4 likes

Ahh ik hoop dat het gewoon doorgaat! Pisa, Florence, Siena zijn zo mooi! En als je nog tijd over hebt, dan is Lucca ook echt de moeite waard.

Zoals het er nu uitziet gaat het gewoon door :blush: Verder toevallig nog tips voor eerder genoemde steden of leuke andere dingen in die regio?

wow chanel_addict, wat lief dat je zo uitgebreid al je tips hebt uitgeschreven! Ik wist echt serieus niet meer waar ik moest beginnen dus dit is echt zo fijn om te lezen! Hier kan ik echt wat mee, ontzettend bedankt!! Ik ga dit even op mail naar mijzelf en vriend zetten en dit gebruiken voor onze planning. Ik heb er nu echt nog meer zin in! Zou je aanraden om bv Palawan op het einde te doen? en heb jij toevallig ervaring met zoā€™n tour waarbij je paar dagen en nachten op een boot doorbrengt, bv met Buhay Isla tours?

En grappig ik ben in exact dezelfde landen geweest (tja wie niet tegenwoordig) maar exact jouw lijst dus ben benieuwd hoe we de filipijnen gaan vinden!

1 like

Iemand een goede tip voor een warme bestemming in het najaar/de winter? Liefst niet godverziekkes heet, maar gewoon lekker rond de 20 graden ofzo. En er moet ook wel wat te zien zijn :slight_smile:

Wow dankjewel! Dat zijn veel tips! Wij zijn niet zo van de musea dus zullen denk ik gewoon gaan rondslingeren. We hebben inderdaad een auto en de chiantigiana van florence naar siena staat sowieso ook ip de planning.

Ik heb Buhay Isla/Tao niet gedaan omdat er geen vrije plaatsen meer waren, maar ik lees/hoor er super veel goede dingen over dus ik wil dit zelf nog wel gaan doen!
Palawan kan je op het einde doen, ik zou dan starten in Puerto Princesa, zo naar Port Barton en dan naar El Nido. Daar de boot nemen naar Coron en van Coron terugvliegen naar Manila.
Als je die vlucht vanuit Coron niet meer kan nemen zit je wel wat vast want moet je helemaal terug naar Puerto Princesa. Ik had deze vlucht dan ook gelijk geboekt de dag dat ik op Coron was aangekomen en had uitgerekend hoe lang ik daar wilde blijven.

1 like