Reizen / Vakantie #2

Ik weet er door mijn werk een klein beetje van af, maar niet alles. Ten eerste raad af om het via een reisbureau te boeken. Tenzij het echt niet anders kan (alleen zij bieden deze tour aan oid). Reisbureaus rekenen natuurlijk altijd extra kosten voor het boeken, en dat is gewoon zonde als je het zelf kan doen. Daarnaast brengen ze vaak 100% annuleringskosten in rekening als je de boeking annuleert, ook al mag dat vaak niet (zulke hoge kosten in rekening brengen). Plus, ik kom ook weleens tegen dat reisbureaus bijvoorbeeld je niet of te laat informeren over wijzigingen (tijd van vertrek oid) of dat het reisbureau de boeking had geannuleerd terwijl de klant nergens van wist.

Wanneer een vlucht wel gaat, maar Nederlanders worden niet meer toegelaten door het andere land, dan moet je ten eerste nooit zelf annuleren. Probeer contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om te zoeken naar een oplossing (omboeken bijvoorbeeld). Want wanneer je zelf annuleert of toch probeert om op de vlucht mee te gaan (ondanks dat je weet dat dat niet kan), dan heb je in principe geen recht op volledige terugbetaling van het ticket. Waar je wel recht op hebt staat in de Algemene Voorwaarden toen je je tickets boekte. Wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, krijg je bij sommige maatschappijen heel snel en makkelijk je geld terug. Anderen zijn wat moeilijker, maar je zou in principe altijd een voucher moeten krijgen.

Als je boekt bij een reisbureau en je vlucht wordt geannuleerd, dan wordt de terugbetaling altijd gedaan naar het reisbureau. Zij dienen die natuurlijk meteen naar jou over te maken, maar dat gebeurt vaak niet. Zowel bij de plaatselijke reisbureaus op de hoek als de grotere websites zoals Tix. Natuurlijk in veel gevallen wel, maar vaak ook niet. En in deze periode is het vaak lastig om contact met ze op te nemen. Zeker de kleine reisbureaus verzinnen deze tijd vaak hun eigen regels, want ‘het is zo’n lastige tijd en anders gaan ze failliet’.

Een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.

3 likes

Is er iemand die tips heeft voor Lille, ook qua restaurants en kroegen (voor zover die daar open zijn dan)?

Ik ga in december een paar dagen naar Boedapest. Iemand tips voor leuke restaurantjes, winkeltjes etc.?

Boncolor heeft daar volgens mij een paar vlogs van op youtube, waar je vast leuke tips uit kan halen! Zij is er meerdere keren geweest en krijgt altijd heel veel tips van kijkers.

Mazel Tov restaurant
Gellert badhuis

1 like

@Sia , ik doe het antwoord even in dit topic! Ik was op Gran Canaria en verbleef in ArguineguĂ­n Park by Servatur. Echt een geweldig park, nog zo goed als nieuw, heerlijke zwembaden maar vrees wel dat het steeds duurder wordt. Dus hangt wel een beetje van je budget af :sweat_smile: dorpje zelf is niet zo boeiend maar met een auto wel een ideale plek.

Qua plaatsje om te verblijven is Puerto de MogĂĄn ook super leuk. Wel toeristisch en een beetje op het uiteinde maar heel gezellig dorpje met allemaal restaurantjes. Ben ook in Puerto Rico en Maspalamos geweest en dat was echt super massaal en helemaal volgebouwd.
Wat foto’s van Puerto de Mogan:




13 likes

Aaah heerlijk. Ik verlang zo weer naar Gran Canaria.

1 like

Nog bedankt voor de info trouwens, helemaal vergeten te reageren.

We hebben het uiteindelijk geboekt bij een maatschappij waar onze tickets 2 jaar geldig zijn en we gratis kunnen omboeken. Leek ons wel slimmer dan een goedkopere die nu al steeds vluchten naar dat land annuleert.

1 like

Bloempot! :drooling_face:

Zouden jullie het aandurven om nu een ticket naar NYC te boeken voor over 6 weken? Geen geld terug als het land sluit.

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik ben in dubio. :frowning:

Maar waar boek je dan? Toen ik voor de VS kocht kon je de vlucht sowieso omboeken als de vlucht voor 31 maart 2022 was.

1 like

Bij veel maatschappijen kun je een ticket boeken dat je tot een x aantal uren van tevoren nog kunt wijzigen. Geld terug hoeft niet wat mij betreft, maar wil wel kunnen omboeken nu.

1 like

American Airlines en dan Basic Economy. Zal even goed doorlezen.

Edti: Basic Economy-tarieven gekocht op of na 1 april 2021 zijn niet-restitueerbaar en niet-wijzigbaar.

1 like

En is via KLM ofzo veel duurder? Daar heb ik geboekt en dat was dus wel flexibel

1 like

Ja dit is een vlucht van 750 en via KLM is het al gauw 1200 :frowning:

Ahh jammer

1 like

Dat lijstje stond niet in dit topic toch? Ik ga ook binnenkort naar Praag en ben ook benieuwd naar tips!

Whuaaaaa Nieuw Zeeland gaat 30 april 2022 weer open voor volledig gevaccineerde.

Jammer dat ik m’n spaardoel nog niet heb bereikt voor die tijd



@kleinmaargroot okeeee dus hoe was het??? Waar ben je allemaal geweest :grin:

7 likes

Aargghh ik wil even mijn frustraties uiten over het kleurcodebeleid van Nederland. Het is totaal niet gebaseerd op reĂ«le risico’s maar op politieke keuzes. Zo staat de UK (en ook bijv AustraliĂ« en Nieuw-Zeeland – I’m sorry???) op oranje terwijl Oost-Europa, waar de besmettingen de pan uit reizen en de vaccinatiegraad laag is, op geel staat. En waarschijnlijk blijft staan want ja, EU.

Ik heb een city trip naar Praag gepland staan terwijl de kerstmarkten daar vanwege de covid-situatie al gecanceld zijn. Maar zolang het land op geel blijft staan krijg ik m’n geld niet terug. :face_with_symbols_over_mouth:

edit: plaatje

Wat is nou echt een leuke stad om een stedentrip te maken? Eerst is m’n reis naar Amerika geannuleerd en nu m’n reis naar Londen, dus moeten weer iets anders verzinnen. Liefst een stad met mooie gebouwen etc en waar je lekker kunt eten. En een beetje shoppen natuurlijk. :relaxed: