Ik weet er door mijn werk een klein beetje van af, maar niet alles. Ten eerste raad af om het via een reisbureau te boeken. Tenzij het echt niet anders kan (alleen zij bieden deze tour aan oid). Reisbureaus rekenen natuurlijk altijd extra kosten voor het boeken, en dat is gewoon zonde als je het zelf kan doen. Daarnaast brengen ze vaak 100% annuleringskosten in rekening als je de boeking annuleert, ook al mag dat vaak niet (zulke hoge kosten in rekening brengen). Plus, ik kom ook weleens tegen dat reisbureaus bijvoorbeeld je niet of te laat informeren over wijzigingen (tijd van vertrek oid) of dat het reisbureau de boeking had geannuleerd terwijl de klant nergens van wist.
Wanneer een vlucht wel gaat, maar Nederlanders worden niet meer toegelaten door het andere land, dan moet je ten eerste nooit zelf annuleren. Probeer contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om te zoeken naar een oplossing (omboeken bijvoorbeeld). Want wanneer je zelf annuleert of toch probeert om op de vlucht mee te gaan (ondanks dat je weet dat dat niet kan), dan heb je in principe geen recht op volledige terugbetaling van het ticket. Waar je wel recht op hebt staat in de Algemene Voorwaarden toen je je tickets boekte. Wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, krijg je bij sommige maatschappijen heel snel en makkelijk je geld terug. Anderen zijn wat moeilijker, maar je zou in principe altijd een voucher moeten krijgen.
Als je boekt bij een reisbureau en je vlucht wordt geannuleerd, dan wordt de terugbetaling altijd gedaan naar het reisbureau. Zij dienen die natuurlijk meteen naar jou over te maken, maar dat gebeurt vaak niet. Zowel bij de plaatselijke reisbureaus op de hoek als de grotere websites zoals Tix. Natuurlijk in veel gevallen wel, maar vaak ook niet. En in deze periode is het vaak lastig om contact met ze op te nemen. Zeker de kleine reisbureaus verzinnen deze tijd vaak hun eigen regels, want âhet is zoân lastige tijd en anders gaan ze faillietâ.
Een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.