Oh, ik herken me hier zo erg in! Ik heb ook geen echt levensdoel, nooit gehad, maar wel veel kleine dingen die ik ooit wil gedaan hebben en nogal uiteenlopend zijn (behalve dat ze niet het typische huisje/tuintje/boompje zijn). En tegelijk de tweestrijd tussen ambities/luxere single leven en het nomadische, wereldreizende avonturenleven. Ik weet niet waar eerst en ik ben meestal in m’n hoofd al bezig met het ‘volgende project’ in plaats van te genieten van het huidige moment.
Genoeg over mij , ik zou je aanraden om je master afwerken wel als prioriteit te zien (daarnaast: Tanzania is geweldig! En de top van de Kilimanjaro bereiken is ook echt heel bijzonder). Ook al doe je daarna niets met je master, het is wel het bewijs dat je dat denkniveau hebt. Ik heb nog altijd spijt dat ik mijn eerste studie niet heb afgemaakt, ook al heb ik ondertussen al zoveel ervaring dat dat diploma niet zoveel verschil meer maakt.
Daarnaast zie ik dat de meeste dingen die je opnoemt geen jarenlange commitments zijn, maar eerder kortere avonturen (korter dan een half jaar, tenzij je onderweg beslist van toch langer te blijven), behalve de job in het buitenland. Ik ben bijna 30 (ugh) en ik herken heel erg het idee dat het vanaf nu ‘serieus’ moet of wat je nu kiest, datgene wordt dat je de rest van je leven moet doen. En dat is onzin. Ik heb het idee dat Belgen daar sowieso conservatiever in zijn (ofwel is dat vooral mijn omgeving), maar tegenwoordig wordt er steeds meer van carrière geswitcht en zeker als je rondreist, ontmoet je zoveel mensen met niet-lineaire levenspaden. Ik vind dat heerlijk inspirerend. Ik vind niet dat je jezelf moet opleggen dat de keuze die je nu maakt, definitief is voor de komende 10+ jaar. Dan wordt het inderdaad erg lastig om te kiezen.
Verder denk ik dat, juist omdat je niet kan kiezen, het misschien niet zóveel uitmaakt wat je gaat doen, maar dat vooral het uit je comfortzone gaan en het avontuur je aanspreekt? Misschien is het interessant om dan gewoon iets te kiezen en jezelf de vrijheid te geven om na het bereiken van dat doel verder te kijken. Ook kan juist het kiezen voor 1 ding je duidelijkheid geven dat je eigenlijk iets anders wil doen. Toen ik over m’n wereldreis begon na te denken, is dat eigenlijk ontstaan omdat ik een jaar naar Australië wilde gaan. En aangezien je voor zo’n working holiday visum jonger dan 30 moet zijn, drong de tijd en begon ik daar concreet mee aan de slag te gaan. Tijdens die voorbereidingen besefte ik dat, stel dat dit het enigste jaar was dat ik echt vrij kon kiezen wat ik wilde doen, ik liever eigenlijk andere landen en dingen wilde doen. Uiteindelijk ben ik helemaal niet in Australië beland, maar is dat wel de ultieme zet geweest om mijn wereldreis concreet te maken. Dus gewoon een keuze maken kan je al duidelijkheid geven.