Ik ook, want ik vind stemmen echt zo stom en ongemakkelijk (om te doen) dus ik wil zo het toch nog een beetje leuker te maken
Ik vind het typerend dat de GL en PvdD stemmers in het artikel van de NOS wel met hun voornaam in de krant willen, maar dat de FvD stemmer alleen met zijn initialen wil.
Haha ik voel me ook altijd zooo ongemakkelijk.
Gestemd! Mijn vriend heeft mij gevolgd in stemmen voor een vrouw net buiten de peilingen Voor waterschappen twijfelden ik en mân vriend allebei tussen blanco of een bepaalde partij, ik ben uiteindelijk voor blanco gegaan, mijn vriend voor de eerste vrouw op de kieslijst voor die partij omdat hij niet zeker wist hoe hij blanco moest stemmen (had niet gezien dat die uitleg gewoon in het stemhokje hing đ€·)
Ik stem er zelf niet op maar ik denk dat er sowieso mensen zijn die zich er niet in verdiepen en geen idee hebben dat ze onwaarheden verspreiden. Daarnaast heb je natuurlijk ook mensen die niks hebben met vrouwvriendelijkheid. Ik ging net even op die site kijken en er staan best wel wat standpunten op die denk ik een bepaald publiek aanspreekt.
@Vaiana @monkeyslut Haha waarom? Om die mensen die er bij zitten?
Ik voel me als ik gestemd heb altijd zo
Er was net een flinke file in mijn stembureau. Er was een ouder stel aan het stemmen, maar de vrouw kon de juiste naam niet vinden op de stemlijst. Toen wilde haar man haar helpen, wat natuurlijk niet is toegestaan. Iemand van het stembureau moest het constant in de gaten houden omdat die man maar bleef proberen om in het stemhokje te komen. Dat heeft uiteindelijk 10 minuten geduurd denk ik? De vrouw heeft uiteindelijk wel de juiste persoon kunnen aankruisen.
Haha nee omdat het altijd zo stil is en dan zitten die mensen daar op een rijtje zo van hoiiiiiii En dan denk ik ok wat moet ik ook alweer doen, wat kruis ik aan, wie ben ik, in welk gat moet het stembiljet, hoe vouw ik het op, PANIEK.
Ik voel altijd zoân fijne saamhorigheid bij het stemlokaal. En ook wel een beetje trots ofzo, ook als ik anderen zie stemmen. Ookal stemmen ze waarschijnlijk op iets anders
Ik heb zojuist ook gestemd op GL en PvdD. En natuurlijk beide een vrouw. Het was echt druk! Nog nooit eerder mee gemaakt en vooral veel oude mensen.
Ik heb mijn moeder laten machtigen om op GroenLinks en Water, Wonen en Natuur te gaan stemmen
Help. Ik deelde dat stem op een vrouw account op Instagram, krijg ik een reactie van iemand dat het toch juist seksistisch is om op een vrouw te stemmen omdat ze een vrouw is. En ik krijg even niet duidelijk op papier waarom dat bullshit is, heeft iemand een goede comeback hierop?
Kan ik wat mee, dank!
Ja ik denk dat het toch een beetje idealistisch en onrealistisch gedacht is van me. Ik vind de verdeling van de ministerposten altijd zoân raar gebeuren. Dan gaat het alleen nog maar om macht en invloed en wordt er behoorlijk onderhandeld over welke partij uit de coalitie welk ministerie krijgt en lijkt de inhoud er helemaal niet meer toe te doen.
Dan krijg je dus bijvoorbeeld dat Jeanine Hennis-Plasschaert ineens minister van defensie wordt terwijl ze daar totaal geen verstand van heeft en zich daar nog nooit inhoudelijk mee bezig heeft gehouden. Vervolgens gaat er heel erg veel geld naar allerlei zaken die ook niks met de inhoud te maken hebben. Allereerst kost het veel tijd en geld voordat zo iemand goed is ingewerkt, maar er wordt ook veel geld gestoken in het beleid van deze minister en partij. Na vier jaar komt er alleen weer iemand anders op dezelfde post, iemand die weer een heel andere visie heeft en weer in andere dingen investeert.
Dit vind ik heel jammer, er bestaan genoeg bekwame en verstandige mensen die van binnenuit komen en die veel beter beslissingen zouden kunnen maken voor op de lange termijn.
Maarja, je hebt volledig gelijk als je zegt dat bestuurders die niet bij een politieke partij horen evengoed gekleurd zijn en allerlei niet-inhoudelijke belangen kunnen hebben. Ik moet dus aan je toegeven dat ik denk dat het inderdaad in de praktijk niet zou werken omdat het dan net zo goed Ă©Ă©n groot politiek spel is, mensen willen namelijk graag macht.
Maar in de ideale wereld zou het me een erg goed idee lijken!
Maar verdiep jij je in alle mensen op de kieslijst van je partij naar keuze dan?
Ik wil graag dat de politiek een afspiegeling is van de samenleving. Op dit moment is het dat niet omdat de partijen zelf vaak witte, oudere mannen naar voren schuiven. Door op een vrouw te stemmen die lager staat âhackâ je de kieslijst en komen zij als het goed is eerder aan de beurt.
Ik verdiep me dus niet in iedereen op de kieslijst (geen tijd, geen zin en je kunt aan de hand van het internet toch maar een beperkt beeld van iemand krijgen) dus daarom kies ik voor een vrouw. Ik heb liever dat een vrouw mij vertegenwoordigd omdat ik er meer vertrouwen in heb dat die mij kan representeren/weet wat er voor mij speelt in de maatschappij.
Het zelfde geldt voor diversiteit. Daarom stem ik op een niet-witte vrouw.
Ik snap het standpunt dat je âgewoon op de beste moet stemmen ongeacht geslachtâ maar ik moet de eerste nog tegenkomen die zich in iedereen op de kieslijst heeft verdiept.
Help beschrijf ff hoe het ook alweer gaat dat voorkomt blunders straks
Als ik weet welke partij ik wil stemmen dan ga ik wel in ieder geval de eerste 10 kandidaten even googlen ja. Althans, dat heb ik nu gedaan. Met de landelijke verkiezing vind ik dat iets anders omdat je de kandidaten vaak al kent.
Jaa
Ik had net een discussie met iemand die qua politiek precies tegenover mij staat en we hadden het erover dat bij hem de PVV op nummer 3 stond en hij dus veel overeenkomsten had met die partij. Ik vroeg of hij op de PVV zou stemmen als hij 100% overeenkomsten had en hij zei ja, omdat hij een partij nooit zou afschrijven als iemand daarvan zich negatief zou uitspreken over Ă©Ă©n onderwerp.
Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit op de PVV/FvD of op een confessionele partij stemmen, omdat ik die ene achterliggende gedachte wel een heel belangrijk punt vind (al zou ik verder op alle punten met hun overeen komen). Hoe denken jullie daarover?
Had 't er ook met 'n collega over, maar PVV heeft zóveel punten waar bijna iedereen het wel mee eens is: meer veiligheid, beter voor ouderen, meer blauw op straat, eigen risico afschaffen, huur omlaag, harder optreden tegen criminiliteit⊠Zo algemeen die dingen. Maar inderdaad, hoe zeer ik het er ook mee eens ben/zou zijn, ik ben niet eens met hoe zij zich profileren.