Provinciale Staten & Waterschapsverkiezingen 2019

Ben benieuwd hoe anders de uitslagen waren geweest als “Utrecht” en “Nieuw Zeeland” qua tijdstip waren omgedraaid

1 like

Ja ik begrijp wel goed wat je bedoelt. En daarom is het ook een lastige kwestie. Maar uiteindelijk bepaalt de politiek de richting van het beleid. Dus als je op die partij stemt dan vind je het in mijn ogen dus oke als er beleid komt dat aansluit bij die standpunten. En ik denk dat bepaalde standpunten heel gevaarlijk zijn als daar beleid op wordt gemaakt en bepaalde mensen of culturen buiten de samenleving zouden plaatsen . En blijkbaar accepteer je die mogelijke consequentie dus als je op die partij stemt. En dat vind ik dus lastig om los van de persoon te zien.

4 likes

Een kwart van de mensen in mijn oude gemeente heeft op FvD gestemd! Ongelooflijk. Mijn vader heeft er ook op gestemd en zegt nu dat iedereen boos op hem is (zijn vrouw en collega’s). Hij heeft erop gestemd omdat het uit de stemwijzer kwam.

2 likes

Mooi, duidelijk en helder verwoord!

Ik zou willen dat ik vriendinnen had die zich op gelijke hoogte voor politiek zouden interesseren :blush: Nu heb ik het erover en zegt ene; wie is dat dan, die Thierry.

Hooggeleerd of niet sommige mensen interesseren zich gewoon niet voor politiek haha!

1 like

Ik bedoelde moet niet echt gebiedend. Dat was verkeerd verwoord. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om het los van elkaar te zien, maar iemand met wie je goede herinneringen hebt of met wie je lekker kan kletsen/sporten/mensergjenieten kan je toch niet zomaar niet meer zien? Daarin verandert die persoon niet.
Waar een persoon wel met de jaren of zelfs in een week kan veranderen is zijn mening. Vier jaar geleden gaf ik bijvoorbeeld geen drol om het milieu, maar nu wel. Misschien verandert die goede vriend of fijne kennis over een tijdje wel van mening.

Ja en zeker omdat ik denk dat er nog wel vergelijkbare partijen zijn waar je op kan stemmen die niet rieken naar rassenleer/seksisme en nazisme

4 likes

Maar mijn ‘vrienden’ zouden met hun stem ervoor kunnen zorgen dat mijn leven in mijn eigen land moeilijker wordt. Dat ik meer en meer te maken zou kunnen krijgen met racisme en discriminatie. Mijn vrienden zouden toch om mij moeten geven? Ook in hun politieke mening?

16 likes

Dan zal hij nu wel denken, jeetje op wat voor ‘n gek heb ik gestemd en hij heeft ook nog eens gewonnen.

1 like

Laten we niet vergeten dat racistisch politiek gedachtegoed zoals dat van LPF/PVV/FvD 20 jaar geleden niet eens openlijk werd uitgesproken. Het landschap is behoorlijk veranderd in extreme richtingen.

De laatste partij die destijds zich zo racistisch uitte was de CD en die werden overal verbannen en hadden niet eens recht op zendtijd

18 likes

Heel eerlijk, ik vind het ook eng. Als zo’n partij aan de macht komt, is dat echt niet oké voor mij en mijn gekleurde medemens. Als je nu al ziet en hoort dat openlijk racisme weer geoorloofd is. Misschien is het voor witte FvD stemmers die zichzelf als niet racistisch beschouwen makkelijk naast zich neer te leggen omdat ze er toch nooit de gevolgen van zullen ondervinden.

30 likes

Ik snap je punt, maar over het algemeen stem je voor jezelf en niet voor anderen. Ik stem niet op de PVV voor anderen, omdat zij zogenaamd problemen met een geloof hebben en zij niet op de PvdD voor mij.

Weetje wat ik wel echt oprecht jammer vind! De FvD heeft goeie standpunten (niet alles) voor Limburg waarom moet er dan net zo iemand aan het roer staan.

1 like

Mijn grootste probleem met FvD (en de PVV) is dat ik vanwege hun toon en standpunten niet zie hoe de ooit een grote rol in de politiek kunnen hebben. Ik stem GroenLinks en moet dus niets van de VVD hebben, maar ik heb wel respect voor hoe Mark Rutte premier is van ‘alle Nederlanders’. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Thierry (of Geert) dat kunnen vanwege hun harde standpunten. Beetje slechte uitleg misschien maar weet niet hoe ik het goed kan omschrijven.

Ohjee er staat hier een vrouw te bellen in de trein en ze heeft vanochtend eens even de website van de FvD bekeken en ze kan zich wel vinden in sommige ideeën. :roll_eyes:

11 likes

Ik ben wel benieuwd, ken Limburg helemaal niet zelf, maar zijn dat echt unieke standpunten? Die je niet bij de andere partijen ziet?

ik heb me alleen in m’n eigen partij verdiept (PvdA) en die van FvD eens doorgenomen.

PvdA lijkt trouwens wel te zijn verdwenen joh! Alleen in Grunn grote winnaar.
Waar zijn al m’n roosjes

Ja inderdaad. Janmaat werd toen aan de schandpaal genageld en bestempeld als racist, terwijl wat hij zei ongeveer verbleekt bij de Wilders en Baudet (en Nanninga en Hiddema🤢)

4 likes

Ik stem niet voor mezelf maar voor wat mij het beste lijkt voor mijn land. Denk sowieso dat mensen die op pvdd stemmen echt niet voor zichzelf stemmen, want je hebt er persoonlijk geen baat bij

6 likes

Ik denk wel dat jullie overschatten wat hij gedaan zal kunnen krijgen. Hij heeft nog steeds te maken met een heel kabinet. Denk niet dat er op het eerste gezicht veel zal veranderen persoonlijk.

2 likes

Ik word echt misselijk van die uitslag en neem het bijna persoonlijk op. Altijd na verkiezingen zo van “waarom woon ik hier”. FvD en VVD ver voorop.
En dan vooral FvD. Een partij die klimaatproblemen ontkent en alles terug wil draaien van VVD wat al niet veel was…

5 likes

Nee klopt, maar het lastige is dat je dan een hele bevolkingsgroep hebt die gaat rellen omdat hun gestoorde denkbeelden genegeerd worden door “de elite” aka mainstream partijen en er dan nog meer mensen op ze gaan stemmen voor de tweede kamer.

Daarnaast heeft bijvoorbeeld Wilders zelf nooit iets klaargespeeld in de kamer maar heeft hij wel gezorgd dat andere partijen (vvd en cda) een flinke ruk naar rechts hebben gemaakt. Hij is medeverantwoordelijk voor het verrechtsen van het hele politieke landschap. Soms kun je de invloed van zo’n partij niet direct meten maar is die alsnog groot.
Helaas.

8 likes