Ik zou dit ook niet kunnen. FvD is in mijn ogen mensonvriendelijk. Hoe die partij omgaat met vrouwen en mensen met kleur vind ik niet acceptabel. En als iemand op die partij heeft gestemd, dan is die persoon dus ook mensonvriendelijk in mijn ogen. Kan voor sommigen extreem klinken, maar ik omring me liever met mensen die me niet bij het eerste beste incident de schuld van alle problemen in Nedeland geven.
Nee het is ook wel heftig en iets wat ik niet zo maar zou doen. Daarom vraag ik hier hoe anderen daar mee omgaan.
Maar het feit dat hij dus blijkbaar zulke overtuigingen heeft maakt dat ik hem wel als een ander persoon zie.
Nu ik het nieuws op de TV zie word ik toch wel een beetje verdrietig. Het lijkt net alsof ik in een post apocalyptische film zit
Wel mooi hoe iedereen weet te beargumenteren waarom ze FvD hebben gestemd. Want ja, hun standpunten passen het beste bij mij. JE STEMT OP EEN VROUWONVRIENDELIJKE RACISTISCHE PARTIJ! Is dat niet genoeg reden om er NIET op te stemmen ongeacht hun zogenaamde standpunten?! Wat een hopeloze zaak zegā¦
what the flying fuck FvD gewoon de grootsteā¦ Ik wil hier nu echt heeeel veel krachttermen in gooien maar zal me inhouden.
en @quarterlife het is in dit soort tijden ook echt belangrijk om goed voor jezelf te zorgen vind ik. Dus als het jou te veel energie gaat kosten om daar naartoe te gaan en die discussie te ontwijken of te moeten voeren, zou ik lekker niet gaan.
Maar dan stem je toch niet op een partij die allemaal onwaarheden verkoopt, zonder plan van aanpak loze woorden de wereld in schreeuwt en alleen maar boos is. Dan ga je toch juist op zoek naar een partij die met realistische, concrete en haalbare plannen komt om jouw problemen op te lossen???
Ja dat is ook wel zo dat ik het ook gewoon kan aangeven en in gesprek kan gaan. Ik vind dat altijd alleen wel lastig omdat ze vaak vrouwonvriendelijke opmerkingen maken en als ik daar iets van zeg ik ook altijd word weggezet als zeur zonder humor. Maar ik moet dan gewoon steviger in mijn schoenen staan!
Dit vind ik eigenlijk wel heel ver gaan. De vriendschap verandert toch niet? Je moet iemand zijn keuze los van de persoon zien of juist naar zijn situatie kijken.
Ik heb een oud- klasgenootje die de vorige keer op de PVV gestemd had. Natuurlijk zou ik zoiets niet doen, maar hij gaf aan dat hij op dat moment de beste partij voor hem vond. Het blijft nog steeds de meest behulpzame jongen die ik ken en dat verandert niet door zijn politieke voorkeur
Maar heeft hij vol overtuiging gestemd of omdat het de uitkomst van de kieswijzer was.
Ik geloof dat echt het merendeel gewoon niet weet wat Baudet allemaal rond roept, maar gewoon op FvD stemt omdat het zo in het nieuws is of uit de stemwijzer kwam.
Nee ik kan het ook niet! Daarom schrik ik ook van hoe āmakkelijkā hier vriendschappen lopen te sneuvelen.
Stel mān bestie die ik al 25 jaar ken zou op FvD stemmen, no way dat ik die aan de kant ga zetten.
Maar je hoeft 1 keer te googlen op de naam van je partijleider en dan weet je het -_-
Onwetenheid kun je maar tot zekere hoogte accepteren , je hebt ook verantwoordelijkheid om jezelf te informeren.
Minimaal 1 op de 5 stemmende mensen in NL is een kortzichtige, egocentrische idioot zonder gezond verstand. Eigenlijk is dat ook niets nieuws he
Welke vriendschappen? Die in het opbiechttopic? Want die persoon waar @quarterlife het over heeft, is een vriend van haar vriend. Blijkbaar niet van haar.
Voor bepaalde punten weet ik dat hij bewust heeft gestemd, maar ik weet het niet voor alle punten. Dus daar zou ik inderdaad nog naar kunnen vragen.
Nee nee lees hier van @Pantalones en @Freckles
Nu weet ik niet of ze echt echt vriendschappen zouden beƫindigen maar zo komt het over.
Moet ook ieder voor zich weten natuurlijk, ik zou het niet kunnen iig.
Je moet niks. Hoe kun je bepaalde standpunten nou los van de persoon zien? (vrouwonvriendelijkheid, klimaatontkenning)
Ik snap wel wat je probeert te zeggen, met sommige mensen praat ik liever niet over politiek omdat ik weet dat onze standpunten ver uit elkaar liggen en zij daarbij blijven. maar eigenlijk vind ik het gek dat je een bepaalde visie los van de persoon zou moeten zien, hoe iemand dus over vrouwen/mensen met migratieachtergrond etc denkt of kennelijk niet belangrijk genoeg vindt om een andere partij te kiezen die dit soort rare dingen niet roept
Nou ja, voor mij is mijn ideologie heel belangrijk. Ik ben best wel veel met politiek bezig, en dan niet per se met partijpolitiek, maar wel met politieke ideeĆ«n en wat mijn eigen ideologie is. Ik spreek hier veel met mijn beste vriendinnen over en ik vind het heel fijn dat zij bepaalde kernwaarden (over feminisme, anti-racisme, dekolonialisme) met mij delen. Daarom weet ik dat ik met bepaalde ervaringen altijd bij hen terecht kan en ook dat zij mijn andere vrienden zullen accepteren. Als zij nu FvD gaan stemmen, betekent dat dat er echt iets in die kern veranderd is, want zij zijn ook geen āik-volg-gewoon-de-stemwijzerā-stemmers. Dat zou voor mij wel reden zijn om aan die vriendschap te twijfelen, want onze gemeenschappelijke waarden zijn voor een deel waar onze vriendschap op gebouwd is.
Los in de zin van de persoon zelf. Niet over wat Thierry roept.
Idd zo denk ik er ook over.
We wonen in een democratie en het mooie daaraan is dat we mogen stemmen op wie we willen. We kunnen openlijk discussiƫren over topics die ons aangaan. Dat moeten we koesteren en er niet voor zorgen dat anderen bang worden dat ze hun mening niet meer mogen geven (welke politieke voorkeur dan ook). Als we niet kunnen aangeven wat er goed of fout in dit land is, dan zullen bepaalde pijnpunten die jou persoonlijk aangaan ook niet meer besproken worden.
En FFers vergeet niet dat we meer partijen nodig hebben om wetten door te laten gaan en FvD heeft geen meerderheid in de eerste en zeker niet in de tweede kamer. Er zal niet veel veranderen. Maar rot is het wel dat zoān jonge partij waarbij de lijsttrekker en partijgenoten nog geen positieve dingen voor de maatschappij gedaan hebben.
Ik zou een vrienschap ook wel om die reden kunnen verbreken. Als iemand anders stemt dan ik vind ik dat prima, meningen verschillen. Maar we hebben het wel over de FvD, een racistische en vrouwonvriendelijke partij. Dat reflecteert ook op jou als persoon, ik zou zelf geen vrienden willen zijn met een racist.
Ik vind dit een hele makkelijke eigenlijk om te doen alsof je niet racistisch/seksistisch bent terwijl je op FvD stemt. Dan neem je wat mij betreft niet de verantwoordelijkheid voor je stemgedrag. Als hij meer macht krijgt, wordt zijn manier van praten en denken alleen maar normaler