Podcasts

Engels!

2 likes

Waar luister je? Kan hem niet vinden in Spotify

Ik luister via de app Podcast Addict.

1 like

Ik luister ook vaak naar de tech podcast van NOS. Ze hebben wel echt een kuttune, was er daardoor bijna niet aan begonnen. Maar als luchtige tech update podcast vind ik hem wel lekker wegluisteren.

Wat grappig. Laatst noemde ze haar beste vriend bij naam, Marciano, en toen moest ik ook aan Bonnie denken! Er is dus inderdaad een link, dus het zal dezelfde Marciano ook zijn.

1 like

Ik geniet zooo van de Eeuw van de Amateur. Kan echt hardop lachen, vind die Iepe zo onwijs leuk.

2 likes

Ik ook!

Ik ben begonnen met The Anthropocene Reviewed, van John Green (de schrijver) en het is zo interessant. Elke podcast behandelt hij twee onderwerpen van deze tijd en reviewt hij dit. Hij kan echt ieder onderwerp interessant maken, want ik heb met plezier geluisterd naar een podcast die ‘Hawaiian pizza and Viral meningitis’ heet. :upside_down_face:

Oei, hij vindt het niet zo leuk als je zijn naam fout schrijft :joy: (het is Ype)

Jaa dat is ook een van mijn favo’s!

Ben ook gek op de Monica Geuze Fanpodcast

1 like

Is het Nederlands?

Ik ben dus nu die nieuwe van Schik aan het luisteren, El Tarangu. Ik vind hun manier van maken fantastisch qua opbouw, muziek, geluid etc. Maar ik heb echt twijfels bij de ethische verantwoording ervan. Had het ook al bij Bob. Hoe verantwoord is het om onder het mom van entertainment mensen hun leven binnen te vallen. Vaak onder valse voorwendselen af te spreken en te interviewen. Het zijn interessante verhalen hoor, maar wat doe je met iemand als bijv. blijkt dat haar partner zijn eigen dood gefaked heeft. Is dat het verhaal wel waard?

Waarom denk je dat het onder valse voorwendselen was? Bij Bob was de dochter van Elza toch nauw betrokken? En er waren toch ook een aantal mensen die niets zeiden?

El Tarangu heb ik nog niet geluisterd, dus daar kan ik niets over zeggen:)

In El Tarangu gaan ze op een begeven moment naar familie en vrienden. Die spreken ze onder het mom van “we maken een documentaire”, terwijl ze dus eigenlijk vermoeden dat El Tarangu nog leeft en de familie in het complot zit óf anderen in de familie hem nadoen. Ik vind dat best valse voorwendselen. Ja technisch gezien is het geen leugen, maar als dat je daadwerkelijke reden is om langs te komen moet je daar denk ik wel opener over zijn.

Bij Bob had ik minder het gevoel van valse voorwendselen, maar wel van enige onkunde in de omgang met die vrouw. Zij kwamen daar toch voor het verhaal en de podcast, waar die vrouw echt wachtte op de grote liefde van dr leven/haar kindje. Vond het best onverantwoord omdat je denk ik als journalist niet echt in staat bent om de juiste nazorg te bieden. Naarmate die reeks liep gingen ze dat zelf ook wel beseffen (niet langs gaan enzo).

Extra toelichting

Spoiler extra toelichting: ik vind het bijv best wat om te gaan kijken of iemand vroeger misschien misbruikt is. Wat als bleek dat Elisa dat was. Wie neemt dan de verantwoordelijkheid voor de nazorg? Wat is daarvan de impact op een demente vrouw of op haar kinderen.

3 likes

Die nieuwe heb ik nog niet geluisterd, maar bij bob vond ik het achteraf ook niet oke (vond het wel een goede podcast). Ben het met je eens! Ik vond het eigenlijk niet kunnen dat ze een vrouw die zelf geen beslissingen meer kan maken en niet weet wat een podcast is en wat de implicaties daarvan zijn zo portretteren en zo’n privĂ© kijk geven in haar leven. Ze hebben natuurlijk uiteindelijk wel toestemming gekregen van haar dochters, maar alsnog vind ik dan dat je als maker je moet afvragen of het te verantwoorden is als iemand zelf niet goed weet waar ze ja tegen zeggen.

2 likes

Ben ik weer met een nieuwe spannende verhalen/paranormale verhalen podcast. Ik viel na Let’s not meet in een gat maar ik heb een goede opvolger gevonden

En de afleveringen zijn echt. heel. lang :heart:

5 likes

Ik kreeg er ook een beetje een roekeloos gevoel bij. Het is natuurlijk geen journalistiek project maar (woord-)kunst dus in principe ‘mogen’ ze alles, maar ik vroeg me ook soms af of het wel ok was wat ze deden. Bijv inderdaad valse voorwendselen afspreken en gewoon liegen in een gesprek om dan iemand later te strikken met een plotselinge vraag. En dan de ander van liegen beschuldigen (in El Tarangu) en daar zelfs een beetje boos over doen. Maar aan de andere kant is verhalen over mensen maken altijd wel een beetje exploitatie. Je gaat toch aan de haal met de ervaringen van iemand anders en je kunt dat niet echt met wederkerigheid doen.

Lijkt me eigenlijk wel interessant om een interview met die meiden te lezen hierover, hoewel ik me afvraag of ze die kritiek zouden accepteren. Ze doen namelijk wel veel aan wikken en wegen in de verhalen en ze willen in de podcasts heel duidelijk laten zien dat zij zelfreflectie toepassen in het maken en met elkaar bespreken hoe of wat ze moeten doen. Ik denk eigenlijk dat zij daarmee vinden dat ze wel ‘open’ zijn.

2 likes

Ik ben de podcast over Laura H (dat kalifaatmeisje) aan het luisteren op spotify. Maar ik kan echt helemaal geen sympathie voor haar opwekken
? In die podcast wordt over haar jeugd verteld, oa door haar vader, om zo te reconstrueren hoe het zo ver heeft kunnen komen. Maar ik vind het allemaal maar zieligdoenerij en nergens enige verantwoordelijkheid van Laura zelf. Het is haar allemaal overkomen, terwijl ze door de rechtbank gewoon is veroordeeld voor moedwillig afreizen naar IS-gebied. En zij blijft volhouden dat ze dacht dat ze gezellig op vakantie zou gaan. Ook komt er niet naar voren dat ze spijt heeft en het vreselijk vindt wat IS doet. Helemaal niets.

1 like

Ja ik dit had ook! Was ook echt stomverbaasd dat je haar opeens hoorde praten. Ik heb ook het boek gelezen en daar vond ik de schrijver wel wat kritischer. Maar blijf het inderdaad een vreemd verhaal vinden.

Ik vond ook die podcast qua productie geweldig gedaan, maar qua verhaal gewoon rammelen. Miste echt behoorlijk wat kanttekening: zij heeft nul belang bij volledig eerlijk zijn over haal rol in het hele uitreizen en ontsnappen. Dat wordt in die hele podcast nooit duidelijk aangestipt.

Ik geloof best dat er meisjes zijn uitgereisd die onvoldoende bewust waren van de gevolgen of de bedoeling, maar ik vind bij Laura H. het zo boeiend dat ze enerzijds wat dommig geportretteerd wordt

Spoilers

ze noemen me een hoer, dus verzon ik dat ik moslima was en zocht een islamitische man, hij mishandeld me, jeugdzorg kan ieder moment ingrijpen dus reizen we naar een islamitisch land waar het wel goed is

en anderzijds gewiekst genoeg blijkt om een mishandelende partner te overhalen met gevaar voor eigen leven te ontsnappen.

3 likes