Zijn hier vegans die iets willen vertellen over jullie transitieproces? Ik probeer de overstap te maken naar volledig vegan eten, maar merk dat ik sommige dingen nog wel echt lastig vind. Ik eet nu denk ik 80 procent van de tijd vegan, maar ga soms de mist in bij treatfoods zoals koekjes en chocola. En het sociale aspect vind ik ook nog ingewikkeld. Zijn jullie in een keer cold turkey vegan gegaan of hebben jullie rustig afgebouwd? En wat maakte uiteindelijk dat je het volhield?
Ik heb wel eens gelezen dat het voor je lichaam niet goed is om ineens te stoppen met zuivel eten etc. Misschien is afbouwen slimmer? Ik ben steeds minder gaan eten in ieder geval. Had in het begin mega veel last van mn huid, maar dat is nu oke.
Eh de reden dat ik volhoud is denk ik omdat er genoeg alternatieven zijn en ik toch wel last heb van zuivel waardoor ik het makkelijker laat staan.
Ik ben cold turkey gegaan (of nou ja, vanaf ± een half jaar een vegetarisch dieet). Het idee sluimerde al langer bij mij maar het was alsof het ineens allemaal klikte in mijn hoofd, of zo. Ik besloot dat hoe ik at eigenlijk niet paste bij mijn principes en toen was het gewoon hup, bam, nu ben ik vegan. Heb het toen ook meteen gedeeld met vrienden.
Maaarrr ik denk dat iedereen het op zijn eigen tempo moet aanpakken. Enige tip die ik je kan geven is om te bedenken waarom je vegan wil zijn en te onderzoeken wat je drijfveren zijn; dat maakt het ook makkelijker om in sociale situaties âovereind te blijvenâ. Want als jij staat achter wat jij doet en gelooft hoef je je ook niet stom te voelen in gezelschap.
O fun fact: de directe aanleiding was voor mij een radioreclame van Kipster.
Ik ben in 1 x omgegaan, muv bv pindasaus die op moest. Ik deed mee met de vegan challenge dus het was maar een maand. Na nog geen 2 weken was ik tot zoveel nieuwe inzichten gekomen dat ik om was.
Ik heb een heel flexibele omgeving en de eerste maanden geen confrontatie gehad zoals een restaurant waar ik niet of amper kon eten.
Ook zit ik in een vegan app groepje waar ik veel steun en tips uit haalde.
De vegan challenge van proveg kan je je altijd voor inschrijven dus ik zou dat sowieso aanraden, die mails waren zo leerzaam (de info stukjes dan, recepten vond ik niet zo boeiend).
Ik heb in die periode trouwens ook veel YouTube filmpjes gekeken (bite size vegan!!) en documentaires.
En soms wil ik nog steeds een tompouce, blok schimmelkaas of knakworst. En ik mag dat ook gewoon he, maar als ik er lang genoeg over nadenk weet ik dat ik niet blijer word als ik dat gegeten heb omdat ik het niet meer los van het dier kan koppelen. (ik zei dit dit weekend tegen een vriendin en zij zei ook dat dat het verschil was, zij eet het gewoon maar ik denk er bewust over na en maak daarna de keuze). Zuivel en vooral kaas is trouwens verslavend, daarom is dat de eerste weken echt afzien maar ik kocht vegan kaas en gebruikte dat veel!
En je kan ook nog zeggen van ik ga geen zuivel meer eten, geen ei meer, geen honing meer, ik ga verpakkingen lezen, ik ga vanaf nu op de enummers letten. Dus dat je het echt opdeelt in stapjes (waarvan je sommigen misschien al doorgemaakt hebt)
Mensen die zeggen dat ze nooit vegan kunnen gaan vanwege kaas vind ik trouwens stom want ik zeg dan altijd eet dan vegan behalve de kaas maar dat willen ze natuurlijk niet, ze willen gewoon een excuus.
Ik ben ook in 1 keer gegaan op het juiste moment. Ben jarenlang een vegetarier geweest die nooit vegan kon worden want kaas. En toen bleek dat ik niet tegen zuivel kan ( zowel lactose als melkeiwitten) dus toen werd het een stuk makkelijker om dan ook maar meteen eieren te skippen.
Het kostte best wat tijd om voor mezelf uit te vogelen hoe ik het beste vegan kon eten, vooral in sociale situaties maar het gaat steeds beter. Ben me ook heel fanatiek op het maken van veganistische kazen en comfortfood gaan storten omdat dat de dingen zijn waar ik een zwak voor heb. Soms ga ik nog wel eens de fout in bijv omdat ik ergens kom en er toch geen vegan opties zijn en ik dan liever vega eet dan honger lijdt. Of het kan zijn dat ik op een plek ben waar ze een bepaalde niet-vegan specialiteit hebben die ik dan wil proberen of wil leren veganizen. It happens en dat accepteer ik ook gewoon van mezelf. Volgende keer beter
Die zijn hier bij ons (BE) al eventjes te koop. Ik vond ze alledrie lekker maar die met hazelnoot was het lekkerste!
Swedish Glace Almond With a Cocoa Twist vond ik wel beter.
Ik ben eerst vegetariĂ«r geworden en me in gaan lezen over vegan eten. Mijn vriend reageerde heel flauw met âals je maar niet vegan gaat etenâ en daarnaast vond ik kaas erg lekker dus het duurde ongeveer 9 maanden voordat ik echt vegan ben gaan eten. Ik ben toen wel van de ene op de andere dag gestopt met eieren, kaas en zuivel. Kaas was even afzien maar die behoefte is helemaal weg gelukkig! Het sociale aspect vind ik ook nog moeilijk, maar ik zoek nu de restaurantjes uit en als we ergens blijven eten geef ik aan dat ik plantaardig eet en dat ik het geen probleem vind om mee te helpen recepten te verzinnen of zelf iets mee te nemen.
(Mijn vriend is overigens wel bijgedraaid gelukkig.)
Oh en inderdaad andere veganisten hebben om mee te praten is ook heel fijn. Ik heb een appgroepje waar we allerlei tips en zo kunnen delen maar ook gewoon lekker kunnen zeiken als familie of vrienden stom reageren. <3
Thanks allemaal! Ik eet nu sowieso bij ontbijt en lunch vegan en avondeten denk ik 5 keer per week (restaurant en bij anderen eten is dus nog een dingetje, maar zelf restaurantjes opzoeken helpt natuurlijk wel en ik vertel nu ook aan steeds meer mensen dat ik probeer vegan te eten, meeste mensen reageren heel enthousiast). Ben inderdaad ook veel docuâs aan het kijken en YouTube-filmpjes. Ik hoop dat ik binnenkort ook dat âklikâ moment heb en het dan meer vanzelf gaat voelen. Tot die tijd blijf ik lekker experimenten en mijn best doen!
Wauw ik ben voor werk veel bezig met transgenders en dacht in de eerste instantie âjemig wat een specifieke vraag wat heeft vegan zijn daarmee te maken!â. Hahaha maar okĂ©. Ik ben gewoon van de ene op de andere dag gegaan, weet niet eens meer waarom, maar deed mee met een challenge. Vond het makkelijk en leuk en ben het blijven doen. Heb zo veel mogelijk weggegeven van eieren en sauzen die room bevatten enzo aan vrienden en familie. De beste chocolade cheat koekjes vind ik trouwens time out van lu. Verder kun je gewoon pure chocola en heel veel andere soort biscuitjes/koekjes eten natuurlijk. Pure chocola van de Aldi met amandelen er in is heel lekker. Verder ja sociale gelegenheden en restaurantjes zijn wel moeilijker maarja toch maar gewoon proberen want het menu in restaurants is toch een kwestie van vraag en aanbod⊠hoe vaker de vraag naar vegan opties hoe groter de kans dat ze het in hun menu gaan opnemen.
Ik heb ook net je laatste post en gelezen en volgens mij ga je al supergoed toch! Misschien is die 80% voor jou wel goed genoeg, dat kan ook hĂš het is geen vegan-wedstrijd die je moet winnen ofzo.
Het enige waar ik tegenaan loop is dat ik vegan ben voor het milieu en tegen de voedselindustrie maar mijn vriend is dus niet vegan. Eerst was ik heel stellig en zei ik ja ik ga geen dierlijke producten voor je kopen of bereiden want dan kan ik het net zo goed zelf ook eten. Het gaat mij namelijk niet zo zeer om het eten of gezondheid of wat het doet voor mân lichaam maar om het kopen en daarmee steunen van een industrie. Maar goed terug naar mân vraag, nadat ik hem een paar keer met lange tanden soja yoghurt heb zien eten of beleefd op een vega burger zien knagen ben ik toch overstag gegaan en koop nu zijn eigen yoghurt enzo voor hem. Heb laatst zelfs pannekoeken voor hem gebakken met ei en melk omdat ik het gewoon leuk vind om lekkere dingen voor hem te maken maar eigenlijk gaat het tegen mân principes in. Weet echt niet zo goed wat ik daarmee moet.
Ik snap dat gevoel wel hoor, het plezier om voor iemand van wie je houdt te zorgen. Zelf heb ik dat ook jaren gedaan, dan stond ik ineens met kerst kippen te braden of dingetjes te kopen die ik zelf nooit zou eten. Op een gegeven moment zag mn vriend dat ik vet sip stond te kijken en toen zei hij ook gewoon dat ik het niet hoefde te halen voor hem als het mij een klotegevoel zou geven. Sindsdien geef ik wat dat soort dingen betreft ook gewoon beter mijn grenzen aan. Gelukkig eet hij nu ook vega dus dat scheelt veel.
Mijn advies is dat je je principes en dilemmaâs gewoon met hem bespreekt en kijkt wat voor jullie het beste werkt. Hij kan ook zn eigen pannenkoeken bakken. Plus je kan hele lekkere vegan pannenkoeken bakken met aquafaba
Ja inderdaad!! Ik ga denk ik maar tegen hem zeggen dat ik me er toch niet goed bij voel om die dingen te kopen en bereiden! Hij accepteert dat sowieso wel hoor maar het is gewoon een hobby van me om anderen in de watten te leggen. Dat moet ik dan maar op een andere manier gaan doen
Nu mn vriend vegetarisch eet stop ik al die energie in lekkere vegadingen voor hem bedenken
De Nakd reepjes zijn deze week weer in de bonus (wiehoo). Ik ga mân voorraad dus weer even bijvullen en ben heel benieuwd wat jullie favo smaken zijn. Nog meer Nakd-liefhebbers hier?
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je werk haha!
Mijn werk is niet vegan!!! Nee stuur me een privé bericht als het kan in dit forum. Ik wil het niet openbaar plaatsen want anonimiteit.
Peacon Pie en Bakewell Tart! En yess inslaan.
Bij mij zijn ze niet in de bonus heel raar
Net het YouTube kanaal nikkivegan ontdekt, superleuk!
Hier laat ze bij alles wat ze kocht een receptje zien, superleuk!