Plantaardig/vegan eten #2

Ik vond altijd pasta met spinazie, spekjes en kruidenkaas heerlijk. Nu maak ik dat wel eens met vegan spekjes en die komkommer knoflook variant van oatly.

Paddestoelen, knoflook, veel salie en een vegan kookroom vind ik ook heerlijk.

Ik heb voor het eerst sinds tijden tahini gekocht. Nu heb ik zoveel zin om komende week dit te gaan eten. Ik lees veel over een dressing met tahini, moet ik even gaan onderzoeken.

2 likes

Heeft iemand een lekker recept voor quiche zonder tofu erin? Ik vind tofu het namelijk altijd heel droog maken en een rare textuur geven.

Ik zat zelf te denken om deze te maken: https://vegetus.nl/snelle-vegan-quiche alleen weet ik niet zeker of mā€™n supermarkt kikkerewrtenmeel heeft, en dat is volgens mij ook best duur

Dus als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

Weet niet of je een toko of asiatische supermarkt in de buurt hebt? Koop daar altijd mijn kikkererwten meel, 1kg voor 1,99.

2 likes

Ik gebruik altijd silken tofu, dat maakt het heel romig en ei-ig. Kikkererwtenmeel vind ik zelf echt niet lekker in zoiets als een quiche, of je moet een klein beetje gebruiken en dan aangevuld met iets andersā€¦ Maar silken tofu is echt het beste
Ik gebruik dit recept als basisidee, maar dan zonder suiker in het deeg https://lovingitvegan.com/vegan-quiche/
Oh ja ik bak de bodem wel nog voor zodat hij ook bij iets nattere groenten goed gaar wordt

Bedankt voor de tip! De toko zit niet heel dichtbij, maar ik denk dat ik inderdaad maar wat dingen ga inslaan daar.

Ohja zijdentofu had ik wel van gehoord om chocomousse mee te maken, maar dat wordt dus ook inslaan voor deze quiche. Recept klinkt goed, niet te moeilijk. Ik doe dan wel gewoon kant-en-klaar vegan taart of bladerdeeg denk ik, haha. Thanks, toko it is!

Ik heb hier nog 2 losse voedingsmiddelen liggen die ik eens gebruikt heb voor een bepaald recept, maar nu in de kast blijven liggen.
Hebben jullie tips of recepten, behalve die waarvoor ik ze gekocht heb natuurlijk, om die op te gebruiken? Ik heb nog een bijna volle fles liquid smoke (wortelzalm gemaakt) en een pot tamarindepasta (pad thai gemaakt).

Ik heb zo even geen recept maar mijn partner gebruikt liquid smoke voor goulash en dat is altijd wel een hit! Zonder vleesvervangers trouwens dus de liquid smoke gewoon in de goulash zelf gebruiken.

1 like

Met liquid smoke maak ik wel eens bbq pulled jackfruit en soms maak ik (in de zomer) een marinade voor mā€™n groenten voor op de barbecue

1 like

Ik doe liquid smoke in bijna alles. Bolognese met soy chunks? Liquid smoke. Chili met Linzen of soy chunks? Liquid smoke. Stoofpot met groenten? Liquid smoke. Spruiten roosteren? Liquid smoke door de marinade. Refried beans? Liquid smoke. Fajita mix? Liquid smoke. Etc. Heb het ook eens door pure chocolade whiskey fudge gedaan, was ook een hit.

Het geeft niet echt een intens rokerige smaak, maar maakt het hartige. Dat helpt als je geen vlees vervanger gebruikt of van die hele saaie vlees vervangers.

9 likes

Haha, je doet het klinken als een soort Maggi om in alles te gieten. Bedankt iedereen!

1 like

Volgens mij zit er in 't massaman curry recept dat mā€™n vriend gebruikt tamarinde, erg lekker.

1 like

Ik gebruik tamarinde vaak in dahl. Je kan er ook chutney van maken, heb ik zelf nooit geprobeerd maar dan kun je wel in Ć©Ć©n keer alles op gebruiken.

1 like

Kan je chutney maken van tamarinde pasta?

Ja dat kan! Zie dat er alleen helemaal niet zo veel tamarinde in gaat haha.
Maar dit zijn twee recepten die ik net tegen kwam:

Wel leuk om een keer te proberen, ik heb ook nog een potje staan.
2 likes

Ik wil overmorgen naar een Aziatische toko, hebben jullie nog goede aanraders (met recept)?

Dit is mijn lijstje nu:
zijdentofu (voor chocomousse en quiche)
Kikkererwtenmeel (voor quiche)
sushi ingrediƫnten: sushirijst, nori vellen, rijstazijn, sojasaus, wasabi
kala namak/ zwart zout (voor ei-recepten)
vegan vleesvervanger uit blik?
tempeh
baking soda
baking powder
iets om crispy sushi mee te maken: panko? (japans broodkruim)
vegan pindasaus?
Gedroogde knoflookschijfjes?

Ik ben een beginnende vegan trouwens, of nouja, half vegan. Dus ik weet nog niet zoveel, dus het liefst een beetje laagdrempelig ghehe

2 likes

Ik koop altijd diepvries edamame, ingelegde gember, gekristalliseerde gember en een soort blokjes om curry mee te maken (je moet er kokosmelk aan toevoegen)

De tokoā€™s hier in de buurt zijn over het algemeen niet super goedkoop, dus bij producten die je ook bij de gewone supermarkt kan kopen (bakpoeder, baksoda, sojasaus, rijstazijn etc.) zou ik wel even kijken of het niet goedkoper is om het bij een supermarkt te halen. Het zou zonde zijn als je daar meer aan uitgeeft dan nodig is.

Oeh diepvries edamame is een hele goeie thanks! Gember ben ik niet zo van. Weet je hoe die blokjes heten of eruit zien, dat klinkt wel interessant.

Oh, ik wilde dat daar juist kopen omdat ik dacht dat het goedkoper zou zijn, dus goed dat je het zegt dan let ik daar even goed op.

1 like

Ik lees net in een ander topic over mango kokosmelk ijsjes, lijken me echt mega lekker (en klinkt vegan maar weet ik niet zeker natuurlijk)

3 likes

Gyoza! Kant en klare diepvries dumplings. De glasnoodle- en vegetablesmaak zijn vegan.

8 likes