Plantaardig/vegan eten #2

Met kerst hou ik het lekker makkelijk en heb bij de vegan box een driegangen kerstmenu besteld. Dit bestaat uit:

• Vegan scallops met baconkruim
  • Gevulde pompoen met geroosterde aardappeltjes en spruitjes met cranberry
  • Vegan tiramisu
1 like

Heeft iemand tips voor blogs/kookboeken/youtubers met iets ‘luxere’ recepten? Dus wat meer eten dat eruit ziet alsof je in een restaurant zit in plaats van praktische maaltijden. Ik kan zelf niet zoveel vinden. Beetje zoals dit:

Heb ooit hier 3 zakken gekocht, doe ook vaak een schepje in mn brood voor extra elasticiteit

1 like

Één dag gaan we flink borrelen met @anon76889665’s box, garnalen en inktvisringen van VJFB, en misschien ga ik ook nog KFC erbij maken als ik er zin in heb haha. We hebben ook kaasfondue van Vegan Flore meebesteld maar ik denk dat we ruim voldoende hebben aan al deze hapjes dus dat komt een andere keer wel haha. Op tweede kerstdag wordt er een menu besteld bij een restaurant! Het originele menu is vega maar ze konden het veganizen dus het zal ongeveer dit zijn maar dan iets aangepast:

Vega menu dat wordt geveganized

Voor (kleine gerechtjes om te delen):

• Rode linzenpatĂ© met venkel en pastis
  • Italiaanse auberginesalade met tomaat en Parmezaan
  • Canneliniboontjes met zoetzure paddenstoeltjes
  • No meat loaf met chipotle groene tomatensalsa
  • Sushi met tahoe, gele curry en nori

Tussen: truffel-crĂšme soep

Hoofd: Gegrilde knolselderij, cranberries, geroosterde balsamicospruitjes en amandelen, gratin van pompoen met paddenstoelen, tompouce van tuinbonen en geitenkaas, honing en walnoot

Dessert: Brownie met garam masala

De geitenkaas, parmezaan en honing moet je dus even wegdenken haha :slight_smile:

Eten jullie trouwens truffel? Daar zijn de meningen nog wel over verdeeld in vegan-land toch?

• Ik ben vegan en eet geen truffel
  • Ik ben vegan en eet wel truffel
  • Ik ben niet vegan en een geen truffel
  • Ik ben niet vegan en eet wel truffel

0 stemmers

1 like

Ehm ik “eet wel truffel” maar ik koop het nooit zelf haha, maar als iemand vegan voor mij zou koken maar wel met truffel zou ik het wel eten ja denk ik

Haha ja ik denk idd dat de meeste mensen hier niet dagelijks verse truffel over hun pasta schaven :stuck_out_tongue: maar bedoelde idd of je het zou eten mocht je er uit kunnen kiezen / je het voorgeschoteld krijgt

Eerlijk gezegd kom ik truffel zo weinig tegen in m’n leven dat ik er ook nog nooit over nagedacht had, dat bedoelde ik vooral te zeggen haha. Bedenk me net wel dat een vriendin van me pas van Willicroft die vegan truffle sauce had, zit daar dan ook geen “echte” truffel in?
edit: dat is saus met neppe kaas maar echte truffel voor wie geinteresseerd was haha

1 like

Ja is ook zo. Ik heb laatst een pizza met vegan mozarella, gemengde paddestoelen en verse zwarte truffel gehad en dat was echt :drooling_face::drooling_face::drooling_face::drooling_face: ik droom er nog steeds van. Kunstmatige truffelsmaak in sausjes e.d. vind ik niet zo lekker en eet ik eigenlijk nooit, maar daar zit vaak inderdaad ook geen echte truffel in.

2 likes

Ehmm ik eet wel truffelsmaak, maar wel het liefst dan synthetische truffel. Als er in een restaurant echte truffel in zit laat ik het niet staan ofzo, maar liever support ik het niet.

1 like

Ik gebruik chemische truffelolie. Heb een paar keer echt truffel gegeten maar vond het erg overrated.2

1 like

Is truffel niet vegan omdat er dieren gebruikt worden bij het vinden? Of is er een andere reden voor?

Ja er worden varkens of honden gebruikt om truffels te zoeken! Maar het is een beetje een vaag gebied want je kan truffels tegenwoordig ook kweken geloof ik? En voor kokosnoten worden vaak aapjes gebruikt/uitgebuit om ze uit de palmen te plukken maar daar hoor je weer bijna nooit iemand over, terwijl we meestal meer kokosproducten dan truffel eten.

5 likes

Ah duidelijk, bedankt voor je uitleg! Ik probeer zoveel mogelijk vegan te eten. Alleen bij dit soort “feitjes” merk ik dat ik er pas over na denk als ik het ergens lees. Dit topic helpt enorm

1 like

Klopt. Is voor mij de reden dat ik ben geswitcht naar bio koolzaadolie :frowning:

1 like

Truffel zou ik al nooit kopen, omdat ik er gewoon niets aan vind. Buiten de deur zou ik het niet perse vermijden. In die 4 jaar dat ik nu vegan ben, heb ik het volgens mij niet gegeten.

Qua kokosmelk gebruik ik die van Fairtrade Original, omdat daarvoor geen aapjes voor de pluk worden gebruikt.

1 like

Wij vieren niet echt kerst, maar ik heb dit keer eens gekeken wat de restaurants hier in de buurt allemaal aanboden.
Genoeg keuze, maar ik hou het bij ons favo Arabisch-fastfoodrestaurant, dus nu een bestelling geplaatst voor 1e kerstdag: linzensoep, gevulde wijnbladeren, vegan tajine, komijnrijst, salade, hummus, baba ganoush, baklava.
Nu al zin in.
2e kerstdag wordt gewoon friet ofzo.

18 likes

Wij halen 1e kerstdag af bij ons favo restaurant!
Vooraf: witte soep
Salade: waldorfsalade (en zalmsalade voor mn vriend)
Hoofd: shepherds pie
Na: Creme brulee
Extra: frisdrankjes (want daar maken ze winst op en dat gun ik ze) en een sweet table met gevulde speculaas, muffin, koekjes, zoete noten, amandelbroodje en chocoladetruffel.

2e kerstdag eten we kaas van @anon76889665 en de rollade met een salade en soepje. 2e kerstdag komen ook mn broer en schoonzus eten (maximaal 3 uur binnen met ventilatie haha), dus dat is wel extra gezellig :)!

4 likes

Ik deed door mijn pannenkoeken beslag rozijnen en edelgist vlokken echt fantastisch :ok_hand:

2 likes

Oh, is die ook vegan? Wat goedkoop in vergelijking met andere merken. :scream:

Ik wil graag iets lekkers bakken voor de opa en oma van mijn vriend om op kerstdag langs te brengen, omdat we geen kerst met ze kunnen vieren door de maatregelen. Ik dacht eerst aan een citroen-maanzaad cake, maar ik wil eigenlijk iets wat meer winters/kerstig. Het moet buiten de koelkast goed blijven, dus niet iets wat je gekoeld moet bewaren. Ze zijn best wel oud en traditioneel dus het moet niet te avontuurlijk zijn haha, het liefst iets waarvan je niet doorhebt dat het vegan is! Heeft iemand een leuk recept voor cake, koekjes, of iets anders voor bij de koffie? :blush: