Plantaardig/vegan eten #2

Slikt iemand vitamine D bij? Ik heb gisteren Plantavital D3 gekocht, maar ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn voordat ik het ga bijslikken.

Ik vraag me ook af of ik niet beter eerst mijn bloedwaardes kan laten testen, aan de andere kant… Kan het kwaad als je te veel vitamine D binnenkrijgt?

Naar wat ik heb gelezen krijgt iedereen in nederland in de winter te weinig vit D binnen, ligt aan de stand van de zon waardoor de stralen niet sterk genoeg zijn.
Ik slik vit D van Viridian, de vloeibare variant zo’n 2 x per week. Je kan even informeren bij je huisarts of het kwaad kan?

Ik was laatst bij een oogarts en hij kon aan de talgkliertjes in mijn ogen zien dat ik te weinig vitamine D binnen kreeg, dus op zijn advies ben ik het gaan slikken. Ik kon volgens hem gewoon een versie van de drogist nemen waarbij je iedere dag een tabletje neemt. Ik heb verder geen last van een winterdepressie oid, veel mensen slikken daar ook vitamine D voor.

Ik slik sinds 2 maanden ook vitamine D3, van A. Vogel (sinds ik vegan eet). Ik lees inderdaad ook vaak dat het voor veel mensen in Nederland goed zou zijn. Ik merk er verder niets van eigenlijk.

Iets of niets?

Als je plantaardig eet moet je absoluut vitamine d en b12 bijslikken! Tenzij je echt heel veel vlees- en/of zuivelvervangers eet waar dat aan toegevoegd is en je zeker weet dat je op die manier genoeg binnenkrijgt.

1 like

Ik slik alleen B12 + ijzer/vit. C bij. En ik eet al heel lang vegetarisch en ook al jaren overwegend veganistisch. Slechte zaak dus, ik denk dat ik best wel wat klachten heb (mede) daardoor.

Is vitamine D3 dan trouwens voldoende? Of is dat slechts een deel van vitamine D?

Oeps haha, niets inderdaad

Met d3 zit je goed!

1 like

Oh ik zou echt zeker vitamine D gaan bijslikken dan! Ik heb twee jaar geleden een flink tekort gehad en dat was ontzettend naar. Ik heb heel veel vervelende klachten gehad en ben er heel ziek van geworden terwijl nergens een aanwijsbare oorzaak voor te vinden was. Nadat ik een algemeen bloedbeeld heb laten prikken en ik met een vitamine D kuur ben begonnen zijn die klachten na een tijdje bijna als sneeuw voor de zon verdwenen. Sindsdien slik ik braaf bij!

Ik geloof dat vitamine D3 in principe genoeg is, maar pin me er niet op vast. Dat is wat ik in ieder geval gebruik en ik heb er sindsdien geen last meer van gehad dus ik denk dat het wel werkt.

4 likes

Ik heb binnenkort een kookworkshop met werk. We hebben de recepten al binnen, het is vegetarisch dus ik ben al aan het kijken hoe ik het vegan kan maken. Het nagerecht is een taart waar roomboter in moet. Kan ik dat gewoon vervangen door Flora? Of kun je dat niet 1 op 1 vervangen?

1 like

Ja hoor, kan prima!

2 likes

ja kan! ben echt zo dankbaar dat flora er is nu, ik had een tijd terug in mijn ouders huis gekookt en een restje in de koelkast laten liggen daar. M’n ouders vonden het ook echt een fijne botervervanger dus kopen nu ook niks anders meer!

3 likes

Wat fijn! En leuk dat je ouders dit nu ook gebruiken.

@Violoncello bedankt!

1 like

Misschien dat ik in het nieuwe jaar ook maar even een bloedonderzoek laat doen. Ik heb een tijd B12-injecties gehad, dus op zich niet vreemd om daar (ook) weer eens naar te laten kijken.

Doen anderen hier dat ook, eens per jaar (of vaker) bloed laten onderzoeken?

1 like

Sowieso zou het voor iedereen in Nederland goed zijn vit D bij te slikken, de zon schijnt hier te weinig en de de hoek is ook niet helemaal goed. En voor optimale opname zou je veel vaker in korte kleding moeten dan we hier doen.
Ik slik het hele jaar door, ook om winterdepressie wat kleiner te maken.

Daarnaast slik ik vit B12, gebruik ik ijzersiroop, vegan visoliecapsules (en magnesiumcitraat en glucosamine voor het vele sporten).
Ik eet bijna volledig plantaardig en weinig vervangers met toegevoegde B12 (eet liever peulvruchten).

1 like

Deze had ik eerst ook, van Body en Fit, maar ik kon ze laatst niet meer terugvinden. Ik wist ook niet meer waarvoor ik ze was gaan slikken, dus nu ben ik ermee gestopt. Waar slik jij ze voor?

Mijn winterdepressie is weer real trouwens, dit jaar. Pff.

Ook gewone blueband is vegan!
Ik merk eigenlijk geen verschil tussen flora en dat om eerlijk te zijn.

1 like

Ik haal ze bij Holland&Barrett (vaak in de aanbieding, haal daar sowieso veel van mijn supplementen), maar visolie schijnt goed te zijn voor je hersens en zichtvermogen. Ook is het een vetzuur die je lichaam niet zelf kan aanmaken.

Winterdepressie is hier ook hoor, maar merk dat het elk jaar wel beter hanteerbaar word door dingen die ik toepas; veel naar buiten, buiten sporten ook, vit D slikken en gezond/gevarieerd eten etc.
Nu beetje aan aftellen tot de donkerste dagen weg zijn.

Ik wist niet dat HnB ook vegan visoliecapsules heeft. Misschien was BnF goedkoper en ben ik daarom voor dat merk gegaan.

Momenteel merk ik echt dat de winterdepressie het me ook moeilijk maakt goed voor mezelf te zorgen, en daardoor neem ik het minder nauw met mijn plantaardig dieet. Ik zou eigenlijk vaker hier moeten kijken voor toegankelijke recepten, dan pak ik in ieder geval het koken weer op (want zelfs dat doe ik nu bijna niet).

Ps Goed nieuws, de dagen worden alweer bijna langer. :cowboy_hat_face:

1 like