PhD topic

Ik ben dit weer aan het doen. Krijg echt trillende handjes van commentaar krijgen van allemaal belangrijke mensen die ik nog nooit ontmoet heb. Voel me dan zo klein :woozy_face:

Ik heb over enkele dagen mijn publieke verdediging :grimacing:. Vond de interne ook maar mwah, maar de juryleden waren op zich wel lief en gaven me ook niet het gevoel dat het slecht was ofzo. Maar mijn motivatie om me nog wat extra in te lezen over bepaalde onderwerpen zit zĂł ver weg, ben er gewoon zo klaar mee.

Ben uiteraard wel al gigantisch zenuwachtig dus als ik probeer om gewoon wat te relaxen voel ik me ook direct een enorme nietsnut.

7 likes

Wat fijn dat het er bijna op zit dan! Het is wel fijn om echt even stil te staan bij deze mijlpaal, want wat een berg werk zit er toch in zo’n proefschrift. Je mag er trots op zijn en ik hoop dat je interne of externe demonen die het feestelijke randje aanvreet weet te verslaan, dan smaakt die champagne nog beter naderhand :slight_smile:

2 likes

Oh dankjewel! Ergens diep vanbinnen weet ik ook wel dat het allemaal goed zit hoor (mijn promotor refereerde naar de publieke verdediging als “een stukje theater” haha) maar toch
 Ik zal vooral heel blij zijn als het voorbij is. :sweat_smile:

2 likes

Wow, succes! En je hebt de interne al gehaald hĂš, openbare is echt formaliteit, al geloof ik wel dat het misschien niet zo voelt!

Dat geen motivatie meer hebben is zo herkenbaar
 ik kan me maar slecht focussen op de voorbereiding van de interne (over twee weken), ook uit een soort van continu aanwezig panicky gevoel. Hoe meer vragen ik zie of krijg van collega’s - en ook bijv. op andermans evalutieformulieren gezien heb - hoe meer ik denk ‘oh my God, dit kan ik niet.’

Ontspanning is lastig inderdaad, je hebt continu die schaduw boven je hangen. Maar eind van deze week ben je Dr.! Mega prestatie joh. :partying_face::sunglasses:

Je bent er bijna! Ik heb ook met lood in de schoenen m’n boekje nog een keer door gelezen, had er eeecht geen zin in.

@Sexy_Lama en jij ook!! Bijna! Komt echt wel goed, het is jouw onderzoek dus jij weet er het meeste vanaf.

1 van mijn commissie zat me een beetje te stangen tijdens zijn vragenrondje (op een positieve manier hoor, deed ie alleen omdat hij alles heel goed vond). Hij stuurde in 1 van z’n vragen op iets heel specifieks aan, en intern begon ik te juichen want ik had precies die paper gelezen een paar dagen er voor in een ‘hunch’. Kon precies het artikel opdreunen en wat hij wilde horen, toen was hij wel uitgeluld. Hoogtepuntje was dat :sweat_smile: was verder zooo nerveus. Moeten jullie ook presenteren bij interne of alleen vragen beantwoorden?

6 likes

Ik moet op de interne 15-20 min presenteren en na de interne de presentatie wat aanpassen voor de openbare een maand later. Dat moet dan wat meer lekentaal zijn en 30-35 minuten. Ik krijg het alleen echt niet ingekort tot die 15-20 min haha, wat een gedoe.

Ben je nog aan het nagenieten Ovenschaal, ondanks dat mindere bericht dat je naar je commissie moest sturen?

1 like

Dank je! En veel succes op je interne! Maar laat je niet te gek maken door vragen haha, ik had voor mijn interne ook een proefverdediging en die was een regelrechte ramp, maar uiteindelijk viel de interne redelijk mee. Maar ik ken herken het wel, heb zelf het laatste jaar geen enkele verdediging bijgewoond omdat ik er ziek van werd. :sweat_smile:

@Ovenschaal dank je! Bij ons is het beide keren een presentatie van 40-45 minuten.

2 likes

Ik negeer nu al anderhalve week dat ik aan een manuscript met comments van de co-auteurs moet werken om precies deze reden :skull_and_crossbones: :skull_and_crossbones:

3 likes

Ik kwam er net achter dat een artikel van mij in Engeland wordt gebruikt in een college en ik ben echt in shock. Als in: ik snap in theorie dat als je iets publiceert het daadwerkelijk gelezen kan worden, maar toch had ik niet echt verwacht dat het zou gebeuren :laughing:

Edit: ik voel me haast
 een academicus?! haha!

24 likes

Ik heb er vandaag met mijn promotor naar gekeken en het is nu bijna klaar. Maakte er weer zoiets onnodig groots van! Heb nog lol gehad ook.

1 like

Het voelt nog een beetje gek dat er geen zwaar van Damocles boven m’n hoofd hangt, ik moet er nog even aan wennen :sweat_smile:

2 likes

Wat goed!! Ik heb geen promoter op het moment haha dus ik vrees dat ik er even alleen voor sta. Maar goed, deze week online congres en een deadline voor een ander project - hoop dat ik volgende week tijd heb om er rustig naar te kijken (ik raak bij zoiets ook zo snel overweldigd door alleen al de hoeveelheid commentaar ongeacht de inhoud daarvan)

1 like

Haha, bijzonder hĂš? Je bent wetenschappelijke literatuur! ^^ Toevallig je eigen naam/paper dat geciteerd is tegenkomen als je een artikel leest blijft ook altijd een beetje een apart gevoel. :slight_smile: Leuk wel, geeft toch een boostje dat mensen je onderzoek serieus nemen.

Daarover gesproken, ik kwam pas, toen ik even snel een plagiaatscan runde (just to be sure) voordat ik mijn proefschrift opstuurde voor de officiĂ«le plagiaatcheck, toch iets vaags tegen. Ik kan niet tĂ©veel detail geven i.v.m. herkenbaarheid, maar laat ik het erop houden dat het onderwerp ‘levenseindewensen’ kort voorkomt in Ă©Ă©n van mijn gepubliceerde papers. Ik kwam dus wegens overlap in zinnen een web-artikel tegen. En deze mensen hadden dus een eh, nogal creatieve eigen draai gegeven aan mijn resultaten zeg maar. Er stond in koeienletters in de titel al zoiets in de richting van: ‘More than (hoog getal) procent of people with
 (ziekte) killed by euthanasia, many without consent.’ :face_with_monocle::skull: En dan begonnen ze iets te brabbelen als: ‘There might be evidence in this new study of a slippery scope towards killing without consent in hospitals. The authors do admit that this is unethical.’ :clown_face: Well okay. Killing without consent! :thinking::face_with_hand_over_mouth::woman_shrugging:t3: Echt, the fuck. Nog maar even nagekeken maar ik heb (uiteraard) niet eens iets geschreven wat bij al die beweringen in de buurt komt joh. :’) We leggen in het paper juist genuanceerd uit, waarom het totaal geen onverwachte of zorgelijke resultaten zijn en hoe ze te verklaren zijn (en nee, niet doordat zieke mensen in dit land zonder toestemming van kant gemaakt worden, yoloo). Bleek een of andere buitenlandse wazige wappie anti-abortus site, dus dat verklaarde het wel. Maar af en toe sta je er echt van te kijken hoe mensen buiten jouw invloed met je publicaties aan de haal gaan, zeker als je toevallig een controversieel onderwerp aanstipt. Och ja ik heb er gewoon maar smakelijk om gelachen. :’)

Kreeg met datzelfde paper (vanwege onderwerp dus) destijds jaren geleden direct na publicatie ineens journalisten aan de lijn. Ook die probeerden continu dingen te verdraaien, en ik was hier toen door niemand op voorbereid en nogal overwhelmed. Kreeg er echt stress van, alles werd maximaal uit de context getrokken om er sensatie in te brengen. Wist ik toen veel dat ik met een dergelijk onderwerp zelf beter een pers-bericht had kunnen schrijven. Niemand zei dat tegen me.

Ook achteraf wel hard om gelachen toen met m’n ex.

‘Lust u bloemkool?’
‘Euhhh, ja
’
‘Aha! Dus u zegt dat kinderarbeid een goed middel is tegen de Russen!’

Dat niveau dus ongeveer. :’)
In dit geval dus een moord-epidemie in ziekenhuizen.

Sorry beetje oninteressant zwam-verhaal (lig wakker) maar moest hier even aan denken haha. xD

Gelukkig was het in jouw geval wel
gewoon iets normaals en dus goed voor je academische zelfvertrouwen! ^^

8 likes

Ik denk echt dat ik uit een grot kom gestrompeld na eind januari. Zoiets, niet wetend welke eeuw het ĂŒberhaupt is.

Lijkt me wel heerlijk dat zwaard/die donkere schaduw boven je hoofd weg. Ik kan het me niet eens meer voorstellen hoe het zonder was eigenlijk, haha. Maar ik kan wel geloven dat het ook een beetje raar voelt, een PhD doet toch ook wel mentaal wat met je en zeker al die stress aan het eind. En dan plotseling is het voorbij en dan denk je waarschijnlijk de eerste twee dagen lang alleen maar ‘Huuuuh?’

2 likes

Johhh, dat je leidinggevenden niet beter wisten en je voorbereiden op zoiets!

Ik heb iets vergelijkbaars gehad toen ik iets publiceeerde wat niet over euthanasie ging, het woord ook niet in voorkomt, maar op een pro life website compleet uit zijn verband werd getrokken, waarin ze zeiden dat ik verdedigde dat mensen boven de 70 dood moesten en de laatste zin iets was als: hit.ler is blijkbaar toch niet dood. Dit alles in een taal die ik niet spreek en toevallig had gevonden. Wat is er met die mensen joh?

1 like

Oh mannn! Ik heb recent wel iets gepubliceerd over (zijdelings) vaccinatie en ik wacht ook op de dag dat ik de wappers achter me aan krijg omg :laughing:

1 like

Mijn lichaam heeft zó’n rare reactie op het wegvallen van de PhD stress. Overal pijn, constant moe maar 's nachts niet kunnen slapen,
 Hopelijk doet het weekend me wat goed.

Heb ook bericht gehad dat mijn laatste paper zo goed als goedgekeurd is voor publicatie dus ik kan dit hoofdstuk straks ook echt helemaal afsluiten.

3 likes

Je hebt je publieke nu dan dus gehad? Waauw, gefeliciteerd!!! :blush::partying_face: Hoe ging het? Dr.!!!

Je stukje over je mindere proefverdediging stelde me wel wat gerust, dat er dan dus nog hoop is. Ik heb dinsdag m’n proefverdediging met collega’s en ik voel me zo niet ready, en ben bang dat ik er echt ontmoedigd door ga worden haha. En daardoor nog meer stress ga krijgen voor de real deal een week later. Wat ging er bij jou niet lekker bij de proefverdediging?

BTW: Weekend? Jij hebt vakantie verdiend na dit alles hoor, minimaal. Ook nog je laatste paper accepted! :muscle:t2::dancer:

1 like

Dank je! Het ging best goed! Veel vragen overlapten ook met wat er al tijdens de interne gevraagd werd dus daar was ik wel op voorbereid.

Ik was gewoon veel te zenuwachtig tijdens mijn proefverdediging en kreeg een halve black out waardoor ik heel raar ging antwoorden op vragen die ik wel gewoon wist. Maar uiteindelijk is het wel goed om te doen natuurlijk, zo krijg je al een idee van wat er kan gevraagd worden. Veel succes alvast!

Ik heb jammer genoeg geen vakantiedagen meer. :cry: Gelukkig is Kerst en nieuw niet meer veraf!

4 likes