PhD topic

Ik wil deze ook wel voor mijn redactiewerk!

Oh en ik ook wel! (begin over een aantal maanden aan mijn PhD)

Zou ik deze ook mogen? Begin in december aan mijn master research internship. Stress er nu al om hah.

Ik zou dit ook wel heel graag willen lezen!

@grace @Pandabeer @Nysmn @Loxodonta

Ja hoor, ik stuur jullie zodirect wel berichtje! Wel beloven het niet op internet te verspreiden of overal te delen, want vind ik lullig voor die vrouw die hiermee eigenlijk haar geld verdient.

Vind het echt nuttig, sowieso de opbouw van een paragraaf enzo had ik noot bij stil gestaan.

En ipv ‘the identification of receptor X as a regulator of cell division’ gewoon schrijven ‘Receptor X regulates cell division’ dus qua concise heeft ze ook veel werkbare tips.

Gebruik het iig nog vaak als naslagwerk

4 likes

Ja dat is idd de nummer 1 fout die ik uit teksten haal: in het Engels geen passief taalgebruik!! Is eerst beetje onwennig maar je tekst wordt er echt beter door.

Als ik zelf schrijf gaat het automatisch wel prima (mag ook wel voor een historicus) maar soms zit ik echt ff te kauwen op de tekst van iemand anders van ‘waar zit nou het probleem’ en dan is het idd opbouw.

2 likes

graag!!

Dat idd! Haar tip was ook voor Nederlandse/Duitse sprekers om elke zin eigenlijk doormidden te hakken en er twee zinnen van te maken, want Nederlandse zinnen zijn vaak veel te lang (alhier het bewijs).

En ook dingen als waar je de nadruk op legt in een zin, want aandacht is laag in het midden van een zin. Bijv ‘using qPCR we identified receptor X as a regulator of Y in mouse macrophages (Fig 1B). Je belangrijkste boodschap moet aan begin of eind staan en dat is nu totaal niet dus je punt komt niet over. Dan kan je beter zeggen ‘Receptor X regulated Y in mouse macrophages on a transcriptomic level (Fig 1B)’ ofziets.

Nouja na die workshop zat ik echt zo :exploding_head::exploding_head:

4 likes

Mag ik hem ook? Ik zit wel altijd te bitchen op zinopbouw en woordgebruik (en lengte van zinnen), maar die eigenlijk ook maar wat :clown_face:

Jullie kunnen ook bij lokale universiteit waar je aan gebonden bent met je Phd kijken naar Engelse schrijfcursus. Leer je dezelfde tips als het boekje van @Ovenschaal in het EMC/eur had je elke jaar meerdere rondes waarin je in een klein groepje je artikel ging schrijven en die werd dan elke keer gecontroleerd door diegene die Engels gaf. En was het fijn om input te krijgen die niets van je onderwerp afweet.

2 likes

Zou ik hem ook mogen?

Ik heb een aantal schrijf workshops gehad, maar deze vond ik wel de beste! Volgens mij heb ik er zelfs eentje bij EMC gehad maar toen was ik master student dus was misschien minder gedetailleerd

Het is soms wel taaie gedetailleerde kost dat boek, hopelijk heeft iedereen er wat aan! Vanaf pagina 53 is super gedetailleerd wat in elke sectie moet staan (gedetailleerder dan ik met andere writing courses heb gezien)

Klinkt super nuttig! Zou je hem ook met mij willen delen (tweedejaars PhD)? Uiteraard ga ik er vertrouwelijk mee om.

1 like

Ik zou 'm ook wel graag willen als je het geen probleem vindt!

Door deze discussie over phd’ers die hun uren niet maken vraag ik me iets af. Hoe vullen jullie die 40 uur? Zeker in de eerste jaren.
Ik ben pas net begonnen met mijn phd maar hiervoor was ik een paar jaar junior onderzoeker, bij mijn werkgever was 36 uur voltijds maar ik kreeg zelfs dat nooit vol :flushed: ik denk ook niet dat ik het fysiek kan, me 8 uur per dag concentreren en ik vind voltijds werken sowieso ouderwets. Ik kreeg mijn werk wel altijd af dus ik voelde me nooit heel schuldig als ik wat eerder stopte, maar nu ben ik dus bang dat met mijn phd die mooie tijden voorbij gaan zijn haha

1 like

In welk onderzoeksveld zit je?

Bij biomedisch kan je zoveel uren maken als je wil in ieder geval, lab experimenten kosten gewoon tijd. Hoe meer tijd op het lab, hoe meer experimenten kan doen.

Maar jij bepaalt zelf hoe snel je onderzoek verder komt. Hoe meer uren, hoe sneller je gaat. Logischerwijs kom je minder ver in 20 uur dan in 40 uur, want taken kosten tijd, meer tijd = meer taken kunnen doen.

2 likes

In mijn eerste jaar had ik ook niet altijd genoeg te doen om 36 uur te vullen en op een gegeven moment zat ik ook aan mijn limiet van het aantal papers dat ik nog aandachtig kon lezen, dus stopte ik soms wat eerder of nam ik lange koffiepauzes met collega’s haha. Nu in mn derde jaar maak ik dat ruimschoots goed, uiteindelijk kan je 24/7 werken want dan is er altijd nog wel iets dat gedaan moet worden. (lab en klinische studies in mijn geval)

De eerste jaren veel cursussen gedaan aan de NIhES en dat kostte tijd. En het is denk ik ook afhankelijk van je aanstelling. Ik zat er maar 3 jaar maar moest wel hetzelfde doen als in 4 jaar. Dan werk je automatisch al ver door.

Het ligt inderdaad erg aan je veld en aan je bezigheden. Op sommige dagen dat ik (geesteswetenschappen) schrijf ben ik na een uur of vijf helemaal leeg, zelfde bij het lezen van artikelen. Maar als deadlines naderen maak je dan weer dagen van 10 tot 12 uur bv dus dat trekt alles weer recht :see_no_evil:

Maar voor mij zijn m’n werkdagen dus ook erg afhankelijk van concentratie en creativiteit en als ik dat die dag niet goed heb, ga ik niet halstarrig m’n uren vol lopen maken.

1 like

Het ligt denk ik heel erg aan je onderzoeksveld. Ik ben junior researcher en maak gemiddeld 60 uur per week. Ik leid een groot onderzoeksproject waarvoor ik veel veldwerk doe (data collectie is ook vaak in de nacht en dan heb je overdag wel gewoon meetings nog), heb in dat project ook drie master studenten die ik begeleid en assisteer bij practica van een vak.
Mijn to read lijst van artikelen puilt echt uit, want ik merk dat ik dat echt snel wegschuif door tijdgebrek

1 like