PhD topic

Ik heb er zeker veel van geleerd en ik ben uiteindelijk op een veel betere plek terechtgekomen. Het gesprek wat ik had met ons hoofd was echt zo niet verwacht en voelde echt als een messteek. Omdat ik jarenlang zoveel extra dingen had gedaan, altijd mijn werk af had en met nieuwe ideeen kwam die ik ook had uitgewerkt ondanks dat iedereen dacht: dit gaat je nooit lukken. Toen ik naar ons hoofd ging en vertelde: ik wil dit graag in mijn carriere en zou graag willen wat mijn opties hier zijn begon hij een afsluitend verhaal. ā€™ We zijn blij met al je werk wat je hebt gedaan, hier hebben we echter geen plek voor jeā€™. Ik mikte met het gesprek op een hogere functie maar kreeg te horen dat ik geen eens een jaartje in mijn huidige functie mocht blijven. Ik heb heel erg mijn best gedaan om mijn gezicht strak te houden en te doen alsof ik niet verbaasd was maar ik kookte van binnen. Het enige wat ik won was tijd want ik ging direct op andere plekken solliciteren en omdat ik hard gewerkt had kon ik de andere plekken vertellen wat ik allemaal bereikt had en nu zit ik op een betere plek voor mijn carriere ook. Het grappige is dat ons hoofd later nog zei dat hij echt wel wist dat ik goed terecht zou komen, en ik dacht alleen maar ja hoor!!

2 likes

Ugh ik ben al een hele tijd bezig met pogingen alle co-auteurs te pleasen. Gelukkig is mijn promotor veel makkelijker en delete hij sommige comments ook gewoon. Irritant dat deze eigenschap zich hier ook uit.

bedankt voor het lezen van mijn dagboek xx

2 likes

Is ook gewoon irritant. Iedereen wil zā€™n plasje doen. Ik had van de week een eerste jaars phd student die ergens in het midden stond op auteur lijst en in haar eentje de submission tegen hield. Not your place, maargoed.

Ik word echt helemaal gek ik heb een klinische studie overgenomen van iemand, maar het is gewoon allene maar gezeik en ik ben nu speciaal een dag teruggekomen van vakantie om bepaalde samples te kunnen meten, HEEFT HET ZIEKENHUIS HET VERKEERDE OPGESTUURD. Ugh laat mij plz lekker fundamenteel onderzoek doen, wat een gezeik dit

(einde dagboekpost ja)

2 likes

Haahah klinische studies zijn altijd zoveel gezeik maar soms ook zo leuk als je met leuke deelnemers werkt :heart:

@Ovenschaal soms wil ik echt zoveel lef als die beginnende Phds in jouw onderzoeksgroep

omg ja dit is echt het aller grootste voordel tov fundamenteel onderzoek (afgezien van het feit dat je mensen gewoon kan vragen waarom ze kut doen ipv dat cellen maar een beetje stil dood zitten te gaan zonder aantoonbare reden). Ik ben basic onderzoeksassistent in psychofarmacologie en doe onderzoek met verschillende soorten recreatieve drugs en mn favoriete onderdeel van mn hele werk zijn de dagen waarop ze een dosis krijgen :joy:

2 likes

It gets worse haha, ik had met mā€™n baas gepraat en we gaan haar wat strakker aan het lijntje houden (ze doet ook niet zoveel op het lab) om haar erdoorheen te trekken. Maar blijkbaar is ze aan het verhuizen deze week, wat okay is, maar ze heeft geen vrije dagen opgenomen maar komt gewoon niet opdagen :sweat_smile: had voor vanmiddag meeting afgesproken met dr en ā€˜ja weet niet of ik kom hangt er vanaf of ik klaar ben thuisā€™. Meid neem gewoon vrije dag op en dan verzetten we die meeting

Edit: oh no ze komt gewoon niet opdagen en zegt ā€˜ja sorry hoor maar heb geen tijdā€™

1 like

Elke dag twijfel ik of ik wel geschikt ben voor een phd maar als ik dit soort verhalen lees krijg ik opeens veel meer het gevoel dat ik wel een prima phd student zou zijn šŸ„²

3 likes

Hahaha ja dat komt wel goed! Met gewoon common sense kom je al heel ver. Of misschien is dat al gewoon alles wat je nodig hebt. Basic common sense.

De analist en mā€™n baas (de twee mensen die hier al 30 jaar werken) zitten ook met hun ogen te rollen inmiddels.

Ze heeft ook besloten om tijdens dr phd ineens een verzorgpaard te nemen, en als dat je gelukkig maakt zeker doen wat je gelukkig maakt naast je werk. Maar nu moet ze standaard 2x per week om 14.30 weg wat gewoon niet ideaal is. Ze haalt die uren ook niet in door op andere momenten meer te werken. En het is niet dat ze die dagen hier om 6.30 al is (ze heeft ook nog 40 min reistijd) om haar 8u ongeveer vol te maken.

Ik ben all for flexibiliteit qua werkuren in de academie (doe ik ook), maar dan moet je het ergens anders wel inhalen. We betalen haar voor fulltime dus werk dan ook gewoon fulltime. Wat ook weer onder die common sense valt.

We appen trouwens regelmatig over werk maar ben begonnen om afspraken etc over de mail te zetten (en dus ook dat ze deze meeting heeft gecanceld) om toch maar een paper trail te creƫren want dingen volgen elkaar ineens snel op

2 likes

Heeft ze ook nog een evaluatie of go/no go on haar eerste jaar?

Ja, maar dat is hier niet zo streng dus niet een echte go/no go.

Ik denk dat we er wel uitkomen door lijntje strakker te houden. Ze was ooit begonnen als mijn master student en toen ging het heel goed. Maar ik ben op verlof geweest en gewoon alles wat losser gelaten want ze is PhD student nu. Maar dat werkt dus toch niet helemaal dus we gaan weer terug naar elke 2 weken een meeting om haar lab planning te bespreken. Als ik dus ooit een meeting met haar krijg :sweat_smile:

Laat haar sowieso wel redelijk meeliften op mij, heb gezorgd dat ze shared first is op een klein artikel, laat haar regelmatig werken aan experimenten voor mij zodat ze daar ook een co auteurschap voor krijgtā€¦ maargoed ze heeft het niet helemaal door geloof ik.

Ze heeft nu ook net een eigen master student maar die zit hier al 2 weken vrij veel op kantoor of vraagt vrij veel dingen aan mij, omdat de phd student er dus heel weinig isā€¦

Omg en in januari start er een tweede phd student bij mij, maar die komt uit goede labs waar ze (niet helemaal okƩ) keihard en lang moeten werken, dus met de work ethics van de nieuwe zit het hopelijk wel goed.

Edit: okƩ ze is wel op komen dagen om vlug haar labwork te doen voordat ze naar dr paard gaat, maar geen tijd voor een meeting met mij :sweat_smile:

1 like

Ik had ook zoā€™n fladderaar. Die heeft het eerste jaar voor veel rollende ogen gezorgd. Wat bij hem echt goed heeft gewerkt is om eens te gaan zitten en heel expliciet te maken wat je minimaal verwacht. (Heel basic dingen zoals: maak een afspraak via outlook en check in mijn agenda of ik kan; maak een soort agendatje voor een meeting waarin staat wat je hebt gedaan en wat je van plan bent; je mag je uren flexibel maken maar niet zonder overleg minder uren gaan werken).

Heeft echt een wereld van verschil gemaakt en hij was me heel dankbaar.

1 like

Ik wou dit ook zeggen! Zelfs als vind je het zelf heel normaal om al die dingen te doen. Is imo ook wel de taak van de begeleider om hier op tijd bij in te grijpen. Zeker als het eerst wel goed ging dan spelen er misschien ook wel meer dingen (hoeft niet natuurlijk, maar bij veel stress zijn soms bv juist dit soort ogenschijnlijk simpele dingen opeens heel veel) en kan je er zo in bijsturen dat je er allebei minder last van hebt.

2 likes

En @quarterlife

Ja absoluut! Zo hebben we het ook heel lang gedaan inderdaad, ging ook helemaal prima zo. Echt precies zoals jij zegt @Krekel pakte ik het ook aan/pak ik het aan met (master)studenten. Ik heb het alleen losser gelaten (en mijn baas ook, die doet dat sowieso wel) omdat ik er een jaar niet ben geweest en nu het weer terug op moet pakken met haar, maar ik wil ook niet teveel in haar vaarwater zitten - ze heeft het een jaar zonder me gedaan, dus wilde dan niet gelijk alles weer overnemen. Want ze heeft in die tijd ook dingen op haar manier gedaan (maar nu blijkt dat dat dus niet zo goed gaat/is gegaan).

Maar dat werkt duidelijk niet dus ik probeer al ruim een week een meeting met haar te plannen om idd allemaal te doen wat jullie zeggen, maar dat krijg ik dus ook niet helemaal voor elkaar. Maargoed, maandag is hopelijk de dag!

Komt wel goed met haar denk ik hoor, het is alleen heel snel aan het ā€˜escalerenā€™ omdat ze die meetings telkens cancelt en/of er gewoon niet is

1 like

Ik moet zo een manuscript aanpassen en heb veel aanpassingen gekregen en vroeg mij af of jullie een standaard opzetje hebben van een volgorde van een manuscript om het goed te schrijven. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hierbij.

1. Introductie
  • Algemeen breed stuk over het onderwerp
  • Eindigen met doel van het artikel
  1. Methode
  1. Resultaten

2. Discussie

• Beginnen met belangrijkste conclusie?
  • Voor- en nadelen van je studie
  • Vergelijken met andere studies?
  1. Conclusie

Ik weet niet wat voor onderzoek je doet hoor maar bij ons ziet t er meestal zo uit

1 like

Held!! Dankje, hier kan ik iets mee.

1 like

Weet niet in welk vakgebied je zit, maar bij ons is het ook zo: geschreven resultaten moeten te begrijpen zijn zonder figuren + legendes te zien en vice versa - maar geen herhaling van de materials & methods.

1 like

@Maurice ik heb 3 jaar geleden echt een mega handig ā€˜boekā€™ gekregen nav een workshop van iemand die dit doet voor werk. Ik gebruik het nog steeds regelmatig. Mijn paragrafen zijn daardoor echt duidelijker geworden qua structuur. Als je wil kan ik het je wel sturen (PDF).

Samenvatting

3 likes

Zou je dit ook naar mij willen sturen toevallig? :grimacing:
Een van mā€™n grootste valkuilen is dat ik gewoon niet concise kan schrijven :sob: