PhD topic

Ik ben zelf ‘gewoon’ masterstudent maar heb dit topic wel aandachtig gelezen. Vind het super inspirerend hoe goed jullie allemaal bezig zijn en ben ook best wel een beetje trots dat er zulke toppers op het forum zitten!!!

Dan mijn (misschien een beetje gekke) vraag. Ik heb vorig jaar college gehad van een onderzoeker (net als jullie) en zou hem willen vragen (nu ik in de master zit) of hij een keer wil sparren voor een masterscriptieonderwerp. Ik heb namelijk een paar onderwerpen (onder andere suggesties van hem) en zou het best fijn vinden om daarover eens van gedachten te wisselen met iemand. Ik vraag me alleen af of dit a) geen vreemd verzoek is, nu hij zover ik weet alleen bachelorstudenten begeleidt en geen masterstudenten en b) of hij daar überhaupt wel tijd voor zou hebben. Nu is dat voor jullie ook niet te bepalen, maar ik heb geen idee hoe druk een (docent)onderzoeker het heeft haha.

Vinden ze vaak leuk of ze verwijzen je door naar een collega. Zou het stap zeker durven te zetten. Succes!

2 likes

Is het gek om te schrijven dat ik eens van gedachten zou willen wisselen? Ik vind sparren zo’n ellendige term. Ik ga ook pas in februari aan mijn masterscriptie beginnen, maar wil wel een goede start maken. Zou het te vroeg zijn om nu al te mailen? Kan me voorstellen dat het misschien handiger is omdat hij het ook druk zal hebben. En dan in mijn mail benadrukken dat ik het fijn zou vinden om dit semester (dus niet volgende week al) eens samen te zitten? Ik wil niet dat hij denkt dat ik verwacht dat hij mijn onderwerp bedenkt.

Je kunt het altijd vragen! Als hij geen tijd heeft hoor je dat wel. Ik zou wel aanraden je vragen/onderwerpen in de mail zo specifiek mogelijk te maken. Als je zelf al ideeën hebt zullen de meeste onderzoekers je graag helpen, maar ik kreeg ook weleens mails van studenten van ‘ik wil iets met -super breed thema- doen weet jij misschien iets’ en daar kon ik weinig mee. In plaats van ‘sparren’ zeggen kun je gewoon om advies vragen, dat klinkt meteen wat minder vreselijk :joy:

1 like

Idd je onderwerpen al mailen en dat je openstaat voor andere onderwerpen en als hij je niet verder kan helpen missc iemand in z’n groep. En dat je graag de mogelijkheden zou willen bespreken ipv sparren.

1 like

Ja! Dan kan hij meteen inschatten of hij je kan helpen of dat hij je kan doorverwijzen. Meteen alles wat je wil/denkt/vraagt in de mail stoppen. Het is me vaker opgevallen dat studenten soms uit onzekerheid een beetje inefficiënt mailen/communiceren. Niet doen! Lekker duidelijk zijn.

1 like

Dank je wel voor je antwoorden! Ik twijfel dan alleen wanneer ik het beste kan mailen, want als ik dat pas in november oid doe is het misschien weer kortdag omdat het dan drukker is met tentamens in december, maar op dit moment heb ik het nog niet zo concreet als ik zou willen… Ik baal echt van mezelf dat ik hier zo’n hogere wiskunde van maak hahaha (en jullie topic vervuil; sorry daarvoor).

Eerder is beter denk ik. Ik was een half jaar vroeger dan andere studenten met solliciteren naar stage en thesis ideeën, heeft alleen maar in mijn voordeel gewerkt. Geeft hem ook extra tijd

1 like

Goed dat je dit vraagt maar dit heb je gisteren in een ander topic ook al gevraagd en toen zijn er een aantal inhoudelijke en duidelijke antwoorden gegeven, door onder andere @Baron en mij, dus ik ben wel benieuwd waarom je dezelfde vraag hier nog een keer stelt?

Ja heb je gelijk in! Komt doordat een studiegenoot van me gisteren zei dat het wel raar is omdat hij niet betrokken is bij de begeleiding van masterscripties en het vast heel druk heeft als onderzoeker bla bla, waardoor ik weer ging twijfelen. Daarom besloot ik het nog eens in het onderzoekstopic te vragen. Sorry voor dubbele post! Was in ieder geval niet omdat ik jou/Baron niet serieus neem oid!

Oh heel leuk! Ik ga zelf ook zoiets doen, heel binnenkort. Ervaringsdeskundigen gaan helpen met interpreteren van uitkomsten van een literatuuronderzoek en ik ga samen met hen focusgroepen opzetten en uitvoeren. Ben heel benieuwd hoe het gaat!

Duurt het bij jullie ook zo lang om een reactie op een artikel te krijgen van een blad. De status van mijn manuscript stond eerst op under review voor vier weken en nu weer bij with editor, weet iemand wat dat betekent?

Ik vind het soms wel lastig dat sommige collega’s soms niet zo invested/passievol in hun werk zijn als ik. Ik werk ook zeker niet altijd maar 80 uur in de week, maar ik kom soms in beast mode en ben gewoon soms mega benieuwd naar de data van de exp die ik inzet (en dan werk ik soms over of weekenden om dat te doen) gewoon puur uit nieuwsgierigheid, en gewoon heel excited soms.

En dan laten mensen vanalles liggen want staat vandaag niet op hun lijst (in dit geval een manuscript die alleen voor akkoord ff gelezen moet worden voordat ik kan submitten) en ik erger me er zo aan.

Niet helemaal fair want m’n baas zegt ook tegen me ja meid als jij in beast mode bent kan niet iedereen dat ineens zo bijhouden. Maar toch vind ik het vervelend dat anderen dan niet die motivatie of nieuwsgierigheid voelen en daardoor het niet erg vinden om zo avonds eens een artikel te lezen of wat langer te blijven om dat experiment in te zetten omdat je benieuwd bent naar de data

Hele rant dit maar ik ben ook echt aan het bickeren met m’n work husband hierover en met m’n baas want ze zitten nu gewoon even niet op de snelheid waar ik op zit

Maar het is toch juist heel goed om in de avonden vrij te zijn. Ik ken heel veel mensen die een burn out krijgen tijdens hun PhD omdat ze door blijven gaan in hun vrije uren omdat het werk niet klaar is om 17.00.

4 likes

Ik vind het ook niet slecht. En ik werk sommige avonden bijv wel (momenteel best vaak ook maar goed laatste jaar, en anders ook weleens gewoon omdat ik mijn werk vaak leuk vind) maar de avonden dat ik afspreek met vrienden of familie zijn me des te dierbaarder en dan stop ik ook wel echt om 17.00u bijv om maar hen toe te gaan of lekker voor ze te gaan koken ofzo, dan kijk ik ook echt niet meer op mijn mail en komen nog openstaande verzoeken later wel weer.

2 likes

Daar ben ik het ook mee eens idd! Ik vind dat ook niet goed om altijd alleen maar door te gaan hoor.

Maar ik mis soms (op mijn huidige werk met een aantal collega’s)… de intrinsieke nieuwsgierigheid ofzo? Ik en mijn baas hebben dat wel regelmatig dat we echt gepassioneerd zitten te praten over iets en dan echt mega excited zijn en ik nog net niet met data naar hem toe kom gerend om dan WOW dit is hoe het in elkaar zit ohh hoe zou x dan werken??

Daaruit volgt dan dat je soms eens op een raar tijdstip wat doet omdat je het leuk vindt en omdat je iets wil weten en je nieuwsgierigheid wil bevredigen en je excitement kan gewoon niet nog een week wachten zegmaar

@Opperhoofd ja dat bedoel ik inderdaad, dat je soms eens wat doet omdat je het leuk vindt. Wat bij ons dan vaak samengaat met last minute een experiment inzetten ofzo wat dan vaak buiten reguliere werktijden is.

Echt mega warrig verwoord maar het is dus eerder het enthousiasme ofzo? Ik sta trouwens 4 van de 5 dagen om 15.00/15.15 buiten de deur hoor haha om de middag gezellig met m’n kind te zijn dus het is niet dat ik bedoel dat iedereen gewoon altijd maar uren moet grinden op het lab, doe ik ook niet.

Maar soms telt enthousiasme of nieuwsgierigheid zwaarder op sommige momenten en WIL je iets gewoon doen omdat je dat leuk vindt en ik vind het dan vervelend als die passie/dat enthousiasme niet gedeeld wordt door mijn collega’s

1 like

Ik begin eind deze week aan mijn phd en begeleider heeft al zooo veel opgestuurd om voor te bereiden. Ze wil ook dat ik alvast nadenk over een kwartaalplanning maar ik heb echt geen idee hoe lang alles gaat duren. Juist omdat het maar voor 3 maanden is, neem ik aan dat die redelijk specifiek moet zijn. Ik vind het allemaal heel overweldigend, lekker rustig beginnen zit er niet in ben ik bang :sweat_smile:

Ik denk dat je begeleider gelijk even will checken wat voor vlees ze in de kuip heeft, dus ook kan afstemmen hoe ze je moet/kan begeleiden en kan zien waar jij het meest zin in hebt. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat ze/hij verwacht dat die planning perfect is, dus niet teveel stressen hoor. Ik zou ook zeker de eerste maand nemen om wegwijs te worden, mensen te leren kennen en in te lezen.

1 like

Dit heb ik een tijd geleden ook meegemaakt dus ik kan mij helemaal inleven in hoe kut dit voelt, die onzekerheid vooral. Maar wat ik heb geleerd is dat universiteiten erg subjectief zijn en dat het heel veel vriendjespolitiek, gunning en geluk is. Dat zijn dingen die je niet volledig in eigen hand hebt. Dingen als loyaliteit en hard werken worden op korte termijn gewaardeerd maar voor de lange termijn niet per se. Zelf ben ik veranderd van iemand die een werkpaard was en erg loyaal, een rots om op te bouwen naar iemand die toch grenzen ging stellen en minder ging doen maar wel meer strategisch.

Het enige advies wat ik je kan geven is om een officieel gesprek aan te vragen met iemand op je werkvloer die het voor het zeggen heeft. Ik weet niet of dat in jouw geval een professor is of iemand anders en gewoon op de man af vragen: Dit is wat ik wil voor de komende tijd, ik wil graag weten van mijn opties zijn. Zo dwing je iemand om je duidelijkheid te geven, want dat is wat je nu nodig hebt. Als ze namelijk al bedacht hebben dat ze iemand anders willen dan jij, ondanks je harde werk en loyaliteit is dat erg kut, maar dat kan gebeuren in dit wereldje. Dan heb je in ieder geval duidelijkheid en als je mag blijven dan is de onzekerheid weg, als je niet mag blijven dan heb je duidelijkheid gekregen en tijd om om je heen te kijken.

Loyaal zijn en hard werken hoeft niet te betekenen dat je verlegen hoeft te zijn, vraag gericht naar je opties. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het is allemaal makkelijk gezegd maar het heeft mij maanden onzekerheid gekost.

3 likes

Ik geloof dat hard werken uiteindelijk echt wel loont, dus als je niet op je huidige plek mag blijven dan heb je door je harde werk een hele goede basis om ergens anders goed terecht te komen. Harde loyale werkers daar heb je namelijk altijd wat aan, en iemand die zijdelings ergens binnenkomt maar niet levert die zal snel door de mand vallen. Probeer voor je gesprek op te schrijven wat gevraagd wilt hebben als je de kamer uit bent, zodat je niet door zenuwen eigenlijk net niet hebt gevraagd wat je wilde vragen. En zorg ervoor dat je een duidelijk verhaal hebt voorbereid zodat je gelijk de leiding hebt over het gesprek en het doel ervan. Het is superspannend want je stelt jezelf kwetsbaar op maar toch is het belangrijk.

1 like