PhD topic

Het feit dat je die beurs binnengehaald hebt is al supercool, maar dit maakt het echt nog honderd keer indrukwekkender! Mag je zeker van genieten en trots op zijn :blush:

2 likes

@Ovenschaal Wat harte gefeliciteerd! Vier dit uitgebreid!

Ik heb een vraagje over publicaties. Wat is gebruikelijk wat betreft het aantal publicaties. Een vriendin van mij vertelde dat ze er 4 had. Moeten dat 4 van hetzelfde onderwerp zijn. Wat doe je met publicaties die niets te maken hebben met het onderwerp waar je op promoveert. Tellen die mee of niet?

1 like

Volgens mij tellen die niet mee. Maar stel je doet twee projecten en die artikelen van beide gaan in je boekje, dan tellen ze wel mee natuurlijk.

@nello ahh dankje, wat lief! Wil gelijk weer zeggen dat het allemaal wel meevalt, maar ik ga gewoon even trots zijn.

Bij ons tellen publicaties alleen mee als ze in je boekje staan dus ze moeten wel (enigszins) hetzelfde onderwerp zijn, ik zou denk ik zelf ook niet zo snel tijd besteden aan publicaties die ik daar niet voor mee kan tellen haha

Hoe bedoelen jullie meetellen? Om te mogen promoveren? Bij ons hoef je geen publicaties te hebben om te mogen promoveren. Verschilt denk ik per land/universiteit/werkveld dus ik zou het voornamelijk ook even met je collega’s hierover hebben!

1 like

Wat mega goed! Gefeliciteerd! :heartbeat:

1 like

Je moet in het reglement van het universiteit waar je aan verbonden bent kijken. Bij mij EUR/EMC was het toentertijd zo dat je 4 publicaties moest hebben als 1e auteur (of evt
2e auteur) in het 1e kwartiel. Terwijl op onze afdeling het wat strenger was minimaal 4 als 1e auteur in het 1e deciel (!). En wel allemaal die relevant waren voor je onderwerp. Uiteindelijk keurt je promoter het goed of niet.

1e kwartier? 1e deciel? Wat is dat :sweat_smile:

Bij ons moet je 3 eerste auteur publicaties hebben om te mogen promoveren! Maar verschilt inderdaad gigantisch onderling dus zou je eigen promotiereglement raadplegen idd

Kwartiel ipv ‘r’ haha. Ja wij moeten echt in het 1e deciel publiceren. Dus als je 20 bladen hebt in bv de longgeneeskunde moet je perse in de eerste twee top bladen hebben gepubliceerd. Terwijl het reguliere reglement (toen) aangaf dat publicatie in de eerste 25% van de bladen prima is.

Edit ja de eisen op die afdeling waren echt ruk, maar vooral de sectie waar ik bij hen gezeten is internationaal een van de beste dan wel het beste op hun gebied (wist ik niet toen ik daar begon, dacht gewoon ik ga lekker onderzoek doen
 blij dat ik er weg ben).

Ohhhh zo! Wow oké dat is echt anders in kliniek versus lab dan

Haha @Chuckie kan je je voorstellen dat wij dat zouden moeten

1 like

hahaha ja dan kan ik net zo goed meteen stoppen (zeker ik met mijn niet-zo-hippe onderwerp lol)

1 like

Wow dat vind ik best wel streng. En wat gebeurt er als je niet in een 1e deciel publiceert? moet je dan door tot je dat wel hebt gedaan?

Je kunt het aanvechten dat in het reguliere reglement iets anders staat. Maar moet zeggen dat meeste wel aan voldeden.

Maar op basis van wat wordt dan bepaald wat de top % journals zijn? Impact factor? Dit staat zo ver van mij af haha, de meeste promovendi in mijn vakgebied dienen rustig 5x in bij steeds minder prestigieuze journals totdat hun artikel geaccepteerd wordt.

Ja obv impact factors binnen dat vakgebied. Daar is een website voor en zie je per jaar welke tijdschrift waarin valt qua %. Tja bij ons was het wel anders. Ken dit ook wel andere afdelingen binnen het ziekenhuis waarin dit ook normaal is. Denk dat het echt afhangt waar je onderzoek doet en binnen welke sectie.

1 like

Ik heb een keer iets 12x ingediend :sleepy: :stuck_out_tongue_winking_eye:. Wordt hier eigenlijk best onzeker van. Sommige onderzoeken komen namelijk niet in grote bladen omdat het geen grote onderwerpen zijn. En ik vind het zonde te horen dat mijn oudere onderzoeken waarschijnlijk niet mee mogen tellen.

2 likes

Maar dat is toch wel logisch, dat projecten buiten je PhD-project om en die niet in je proefschrift komen niet ‘meetellen’ voor je PhD?

2 likes

Hm oké! Lijkt me best heftig, zoveel druk om in top-journals te publiceren.

Iets anders: ik ben bezig met een project waarbij we co-creatie doen. Ik hou het een beetje vaag vanwege herkenbaarheid, maar we ontwikkelen een interventie, en mensen uit de doelgroep bepalen dus mee hoe de interventie en het onderzoek eruit moet gaan zien. En het is zo ‘rewarding’ (weet ff geen Nederlands woord haha)! Het wordt echt zo veel beter door hun input. Ik krijg er positieve werkenergie van :blush:

5 likes