PhD topic

Het leukste voor jezelf is als je op je verdediging een beetje kan shinen en kan laten zien wat je allemaal in huis hebt. Dat hoeft niet per se inhoudelijk te zijn of tot in detail je onderwerp, maar kan ook zijn hoe charmant je bent of de vele verschillende dingen die je hebt gedaan. Op basis daarvan zou ik bekijken wat je nog moet oefenen/voorbereiden.

Als je een lekenpraatje moet geven zou ik dat zeker twee keer met verschillend publiek oefenen. Voor de verdediging zelf, zou ik een proefverdediging inplannen en onder collega’s de verschillende hoofdstukken verdelen en aan iedereen vragen een vraag voor te bereiden. Als je papers hebt geschreven/gepubliceerd, lees dan ook nog eens de reviewers comments en je reply door, dat geeft een goede indicatie van waar mensen over struikelen en helpt je ook weer scherp te krijgen welke keuzes je gemaakt hebt.

Succes alvast! En heerlijk dat je boekje bijna af is!

4 likes

Wij hadden een proef interne verdediging (zelf aangegeven want niet iedereen doet dat) en een publieke met een lekenpraatje erbij. Ik had twee weken vrij genomen van mijn huidige werk, zodat ik compleet m’n verdediging kon voorbereiden. Ik was al bijna een jaar in opleiding tot longarts voordat ik eindelijk mocht promoveren. Het was een internationale studie waarbij op het laatste artikel op het laatste moment embargo op zat. Na veel zeuren en aangepaste versie in m’n boekje mocht het toch eindelijk (voordat de eindresultaten gepubliceerd werden op het longkanker congres in Amerika met mij als referentie hehe en later werd het een NEJM artikel).

Ik nam elke hoofdstuk door en verzon nog meer discussie punten erbij. Want meestal is je paper te lang en moet je discussie wat korter maken. En ging echt zin voor zin na wat ik er precies mee bedoelde. En keek dan naar wat recentere literatuur van andere of ze de nieuwe vraagstukken had beantwoord of ofdat ze mogelijk commentaar hadden op m’n artikel en waarop. Mijn artikelen zijn op een na allemaal direct geaccepteerd en heb eigenlijk nooit “correcties” moeten doen. Dus dan maar deze methode aangehouden.

Ik heb overigens ook vragen gekregen over m’n tabellen. Wat die cijfers nou precies betekenen etc 

Lekenpraatje heb ik geoefend met m’n man, zodat hij m’n kon sturen in of het nog te volgen was of niet. Die heb ik eenmaal geoefend bij de interne verdediging.

Heel veel plezier met de laatste loodjes. Die wegen echt het zwaarst maar het moment dat jij daar staat te shinen en je laudatio begint ben jij de ster. :star2: ik kijk echt met een heel goed gevoel terug op m’n verdediging. Jammer dat het al 3,5 jaar geleden is.

2 likes

@Krekel en @Broodrooster Bedankt voor jullie reacties!

Er wordt bij ons sowieso eigenlijk standaard een ‘mock defense’ georganiseerd door de promovendus zelf waarbij inderdaad collega’s een bepaald hoofdstuk lezen en voorbereiden qua vragen. Dit is echt inderdaad echt onmisbaar in de voorbereiding denk ik!

Wij hebben niet echt een lekenpraatje, maar een volledige presentatie die uitgevoerd wordt met de commissie erbij. Dat gebeurt eerst op de interne verdediging (die interne verdediging is hier het echte examen), daarna pas je die presentatie wat aan op minder professioneel publiek, of op basis van commentaar van de commissie, en dan doe je die weer op je publieke verdediging.

Goed idee om reviewer commentaar erbij te halen, ik hoop dat ik dat nog heb. Gaat zoeken worden. :stuck_out_tongue:

Ik ben echt bang dat ik dingen over het hoofd zie. Ook omdat ik dus vijf verschillende onderwerpen heb die niet direct met mijn primaire project te maken hebben, heb ik niet het idee dat ik echt op de hoogte ben van de state of the art qua literatuur en dat is ook gewoon wat lastig met een proefschrift wat zo divers is. Ik had (heb) daarvoor ook heel veel moeite met het schrijven van de algemene discussie. Het voelt alsof van mij wordt verwacht dat ik expert ben op vijf onderwerpen.

Komt nog bij dat ik twee jaar ziek ben geweest (depressie), mijn eerste papers gaan dus over vrij oude data, dus zal toch de literatuur moeten checken op hoe het er vandaag de dag bij staat. :wink:

Anyway
 misschien maak ik me te druk. Ik ben heel slecht met het bewaren van overzicht. Ik heb dus weinig overzicht over mijn proefschriftonderwerpen, maar ook over hoe je zoiets vaags moet voorbereiden als een verdediging. Bij een toets/examen kreeg je gewoon de stof, hier is de stof je eigen proefschrift - maar ook veel breder dan dat juist, omdat je er ‘boven moet staan’ en een helikopterview moet kunnen hebben.

Ik ben blij als ik het overleef zonder mezelf echt ál te hard voor schut te zetten (imposter syndroom haha). Ik weet gewoon dat dat verdedigen niet mijn sterkste punt zal zijn. Ik hou me maar voor dat een slechte verdediging nog altijd beter is dan niet verdedigen - en dus geen titel. Ik heb me door heel wat ellendige persoonlijke omstandigheden moeten werken tijdens m’n PhD, ik hóef niet overal goed in te zijn.

Maar de paniek begint enigszins op te komen in de laatste weken voor inleveren, zoals jullie merken. Thanks voor het meedenken! Echt fijn dit topic.

Edit: Lijkt er trouwens op dat zowel mijn interne als publieke digitaal zullen worden, vind het jammer van de publieke
 maar goed, da’s van latere zorg.

Kan je promoter je niet helpen om onderwerpen te kaderen en dat ook te bespreken met de commissie. Die weten ook wel dat je niet van elk onderwerp alles kunt weten. Bovendien onderschat iedereen hoeveel men eigenlijk weet van dat stukje waar jij onderzoek in hebt gedaan. Veel succes!

1 like

Het is wel een goede om dit met mijn promotor te bespreken, eens te vragen wat hij ervan denkt. Aangezien ik nooit echt een supervisor heb gehad (meteen ook het grootste probleem van mijn traject), kan ik daar niet echt terecht met dit soort vragen, maar mijn promotor moet zich dan maar wat meer erin mengen. Dankjewel, ga ik doen!

1 like

@Broodrooster

Heb nog niks gehoord
 3 dagen na afwijzing van collega. Vind het zo ontzettend spannend!

Zit nu mega dronken in taxi na uitje met instituut dus ben de dag goed doorgekomen

5 likes

Hahaha deze Tiktok (btw als jullie op deze link klikken zie ik jullie tiktok usernames)

Denk niet dat er iemand echt goed antwoord op kan geven

4 likes

Wat spannend! Ik heb ook heel erg tegen de verdediging opgezien, herken me in je verhaal van je niet expert voelen omdat je zeer uiteenlopende dingen hebt gedaan. Maar uiteindelijk ben ik me ook gaan realiseren dat dat juist een grote kracht is: je weet van alles wat en kan die verschillende gebieden dus ook met elkaar verbinden. Dat is heel waardevol.

Verder sluit ik me qua tips aan bij de rest. Twee weken vrij nemen hielp mij om me rustig te kunnen voorbereiden en even niet met andere dingen bezig te moeten. Ook hielp het mij om met verschillende vakgenoten/collega’s over m’n onderzoek te praten - bij de proefpromotie, maar ook heel erg tijdens een wandeling of koffiepauze. Dan kan je even goed samen nadenken wat een goede redeneerlijn kan zijn. Ook kan dat een goed gevoel geven dat je prima mee kunt komen in een 1-op-1 discussie met je vakgenoten. Zou dus zeker je promotor en wat anderen hiervoor vragen! Mocht je mensen kennen die de leden van de beoordelingcommissie kennen, dan kan je hen vragen of ze misschien een idee hebben wat voor vraag je gaat krijgen van dat lid.

Tot slot kan ik je zeer aanraden om per hoofdstuk een paar talking points op te schrijven. Niemand verwacht van jou dat je alle literatuur kent of dat je mega expert bent op elk topic. De verdediging is juist bedoeld om te laten zien dat je mee kunt discussiëren en nuancering kan aanbrengen. Het hielp mij enorm om van te voren per hoofdstuk te bedenken: wat is nou de main message? Als er dan vragen komen die je niet direct weet, kan je daarop terugvallen. Ik vind het juist enorm krachtig als je toegeeft wat je niet weet (of wat nog onbekend is), maar wel kan redeneren op basis van jouw data. Ik heb die talking points (net als bij een presentatie) ook heel vaak hardop geoefend. Bij de promotie rolde het er dus zo uit.

Het gaat je vast lukken! En het is nu gewoon een pittige tijd zo kort ervoor, geef jezelf er vooral aan over en verwen jezelf een beetje. Het is een hele prestatie hoe ver je nu al bent gekomen!

4 likes

Dankjewel hiervoor, vind dit echt super goede tips en heb ze gekopieerd en geplakt in een documentje :blush:

1 like

Dit heb ik ook gedaan! Ik heb pagina’s aan antwoorden uitgetypt. Algemene stukjes (hooggeleerde opponent, uw vraag gaat over hoofdstuk 4, in hoofdstuk 4 heb ik dit en dit gedaan
.) en tientallen vragen bedacht en daar antwoorden voor geschreven. Met collega’s praten hielp mij in het bedenken van die vragen. Heel veel succes!

4 likes

Wow! Good for you!
(Huilt in afwijzing van 12e tijdschrift :sob:)

4 likes

Ahhh ligt ook vaak aan het vakgebied hoor! Don’t feel bad! Weet niet welk gebied je in werkt maar biomedisch lab vs klinisch maakt al veel uit

1 like

Hahaha ik had voor m’n verjaardag in lockdown een online pubquiz gedaan met familie en vrienden, met daarin ook een meerkeuzevraag waar m’n PhD over ging en dat had ook bijna niemand goed

6 likes

Haha wat een leuke familie. Mijn vriend vertelde laatst dat zijn vrienden vroegen wat ik eigenlijk deed en dat hij toen ging proberen mijn PhD uit te leggen. Toen wilde ik natuurlijk weten wat hij gezegd had en dat was ook zo lief (en nog best accuraat) :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

4 dagen verder (nadat afwijzing naar mijn collega is gestuurd), nog steeds geen bericht en er staat niks online
 de zenuwen zitten zo hoog dat ik al twee dagen lang elk moment in huilen uit kan barsten.

2 likes

Ah vind dit allemaal best wel lief en goede pogingen!

De vader van een bevriende collega vroeg haar laatst hoe het met haar eindwerkstuk ging

3 likes

Een nieuwe dag voor grant-watching
 zou vandaag de dag zijn dat ik eindelijk hoor of ik het geworden ben? Ik trek het echt niet veel langer meer, als het nog veel langer duurt dan krijg ik een nervous breakdown.

3 likes

Ik leef met je mee, ik zat ik een paar maanden geleden ook zo toen ik wachtte op een grant waar mijn PhD van afhing. Op van de zenuwen, 10x per minuut mail checken, niet kunnen slapen enz. Bij mij pakte het uiteindelijk goed uit, bij jou vast ook! Succes :crossed_fingers:

1 like

Dankjewel! Ik hoop het echt. De afwijzingen zijn vorige week al gemaild. Dus tenzij ze me vergeten zijn maak ik echt een goede kans. Anders had ik al wel wat gehoord denk ik. Echt stom dat ze het op deze manier doen. Durf er nog niet echt vanuit te gaan dat ik hem heb. Misschien doen ze 1 afwijzing per dag ofzo.

Gaat hier om een persoonlijke beurs van meer dan 200.000 euro en de zeer vergankelijke roem als Ă©Ă©n van de 4/5 jonge getalenteerde (kanker)wetenschappers van het jaar.

6 likes

OH MIJN GOD IK HEB HEM !!!

56 likes