@Krekel en @Broodrooster Bedankt voor jullie reacties!
Er wordt bij ons sowieso eigenlijk standaard een âmock defenseâ georganiseerd door de promovendus zelf waarbij inderdaad collegaâs een bepaald hoofdstuk lezen en voorbereiden qua vragen. Dit is echt inderdaad echt onmisbaar in de voorbereiding denk ik!
Wij hebben niet echt een lekenpraatje, maar een volledige presentatie die uitgevoerd wordt met de commissie erbij. Dat gebeurt eerst op de interne verdediging (die interne verdediging is hier het echte examen), daarna pas je die presentatie wat aan op minder professioneel publiek, of op basis van commentaar van de commissie, en dan doe je die weer op je publieke verdediging.
Goed idee om reviewer commentaar erbij te halen, ik hoop dat ik dat nog heb. Gaat zoeken worden.
Ik ben echt bang dat ik dingen over het hoofd zie. Ook omdat ik dus vijf verschillende onderwerpen heb die niet direct met mijn primaire project te maken hebben, heb ik niet het idee dat ik echt op de hoogte ben van de state of the art qua literatuur en dat is ook gewoon wat lastig met een proefschrift wat zo divers is. Ik had (heb) daarvoor ook heel veel moeite met het schrijven van de algemene discussie. Het voelt alsof van mij wordt verwacht dat ik expert ben op vijf onderwerpen.
Komt nog bij dat ik twee jaar ziek ben geweest (depressie), mijn eerste papers gaan dus over vrij oude data, dus zal toch de literatuur moeten checken op hoe het er vandaag de dag bij staat.
Anyway⊠misschien maak ik me te druk. Ik ben heel slecht met het bewaren van overzicht. Ik heb dus weinig overzicht over mijn proefschriftonderwerpen, maar ook over hoe je zoiets vaags moet voorbereiden als een verdediging. Bij een toets/examen kreeg je gewoon de stof, hier is de stof je eigen proefschrift - maar ook veel breder dan dat juist, omdat je er âboven moet staanâ en een helikopterview moet kunnen hebben.
Ik ben blij als ik het overleef zonder mezelf echt ĂĄl te hard voor schut te zetten (imposter syndroom haha). Ik weet gewoon dat dat verdedigen niet mijn sterkste punt zal zijn. Ik hou me maar voor dat een slechte verdediging nog altijd beter is dan niet verdedigen - en dus geen titel. Ik heb me door heel wat ellendige persoonlijke omstandigheden moeten werken tijdens mân PhD, ik hĂłef niet overal goed in te zijn.
Maar de paniek begint enigszins op te komen in de laatste weken voor inleveren, zoals jullie merken. Thanks voor het meedenken! Echt fijn dit topic.
Edit: Lijkt er trouwens op dat zowel mijn interne als publieke digitaal zullen worden, vind het jammer van de publieke⊠maar goed, daâs van latere zorg.