PhD topic

Ugh soms haat ik de wetenschap echt, werk nu mee aan een project waaraan één van de zogenaamde trekkers ineens echt een onverwacht slechte bijdrage had geleverd, maar vanwege politieke/tactische redenen moest die bijdrage wel echt mee, dus daar heb ik de afgelopen week 1,5 dag aan verspild. Hem eerst de kans gegeven het zelf te verbeteren (en ging er ook vanuit dat dat zou gebeuren) door aan te geven wat er niet klopte maar nee hoor, kreeg het gewoon weer inclusief fouten terug. :+1: Fucking schaamteloos echt.

2 likes

Ik heb vorige week gehoord dat mijn promotor eind van dit jaar uit de wetenschap vertrekt en dan dus mij ook niet meer zal begeleiden. Als het goed is komt er wel in ons onderzoeksgebied een nieuwe groepsleider. Ik ben op dat moment ongeveer twee jaar bezig, heb m’n eerste twee papers inhoudelijk redelijk staan (ze moeten nog wel geschreven worden grotendeels maar de data is er). Zijn er mensen die ook halverwege een traject zoiets hebben gehad en tips hebben voor dingen om rekening mee te houden/op te letten/voor te bereiden voor ze weg is? Ze verdwijnt natuurlijk niet van de aardbodem haha maar heeft wel gewoon een andere baan na dit jaar. Leek mij zelf het verstandigst om de projecten die nu redelijk ver zijn met haar echt zo ver mogelijk af te maken voor ze weg is, zodat ze daar nog op mee kan denken. Nou ja ik hoor het graag als iemand ook zoiets heeft meegemaakt!

Sowieso wel echt jammer dat ze weg gaat, heb een goede klik met haar en 't is altijd maar de vraag wat je er voor terugkrijgt natuurlijk.

2 likes

Ah jammer dat ze weggaat! Ja, zou de projecten met haar zover mogelijk afmaken. Geraamtes van de manuscripten/inhoud figuren alvast bespreken en opzetten. Kunnen jullie makkelijk zien wat er nog gedaan moet worden en dat samen nog beslissen. Lijkt me wel lastig als halverwege iemand weggaat.

Over 2 jaar krijgt mijn collaborator (hij is nu associatie professor nog) als alles goed gaat een grote beurs, samen met mijn huidige professor. Ze zien mij daarin als assistent professor en niet lang daarna als associate professor.

Ik weet alleen helemaal niet of ik dat pad op wil?? Ik heb ook echt het idee dat rond de postdoc tijd je beslist of je wel/niet in academie blijft. En dat als ik eenmaal assistent/associate professor ben, ik nooit meer terug kan naar iets buiten de academie.

2 likes

Haha mijn promotor is ‘t tegenvoorbeeld, zij is associate professor en een andere associate professor van onze afdeling gaat ook dit jaar naar de industrie dus het kan :wink: Maar heb toevallig (of nou ja, ik denk niet zo toevallig, zij wist denk ik al dat ze wegging toen haha) pas de papers en figuren helemaal doorgesproken ja dus wat er nog moet gebeuren is op zich duidelijk!

2 likes

Wat is voor jullie de beste volgorde om een manuscript op te sturen om na te kijken? Ik word zo gek dat ik soms heel veel tijd steek in een artikel en dat het dan helemaal anders moet. Sturen jullie iets per stukje op? Zoals eerst introductie, dan methode etc

Ik ben eindelijk weer orde aan het scheppen in de chaos aan drafts die ik had liggen toen mijn beurs eindigde en ik half overspannen werkloos thuis kwam te zitten (good memories!!), en omg ik haat mezelf. Wat een teringzooi, ik snap er niks meer van. Het is ook niks voor mij om zo slordig te werken maar ik was in die laatste periode een slag in de rondte aan het paniek-schrijven. Ik moet dit nu echt in een overzichtelijk systeem omzetten, FML.

Daar is geen waterdicht systeem voor vrees ik :/. Wetenschap is nou eenmaal veel schrijven, herschrijven en herschrijven. Wat ik mijn promovendi aanraad is om een soort extended abstract te schrijven, 1,5 pagina om voor jezelf op een rij te zetten wat de aanleiding en hoofdvraag is, en hoe je de resultaten en discussie voor je ziet (meer puntsgewijs), zodat je houvast hebt als je gaat schrijven en je vast dreigt te lopen. Deze bespreken we altijd voor de promovendus het echte stuk gaat schrijven.

Ik heb gister m’n verdediging gehad en zo genoten! Het was echt waar wat iedereen zei van tevoren: je bent de expert op je eigen papers en topic dus als je er eenmaal zit lukken die vragen wel :relaxed: Keek er al maanden echt heel erg tegenop maar uiteindelijk was het zo’n bijzondere en speciale dag. Zelfs een traantje weggepinkt toen de bul werd uitgereikt (ook omdat het cum laude bleek).

Wat anderen hier ook wel zeggen, je realiseert je dat je ondanks heel veel tegenslagen (in mijn geval burn-out van mezelf en m’n promotor, nasty breakup) tóch die titel hebt binnengesleept. Heel bijzonder!

37 likes

Ontzettend gefeliciteerd! :partying_face::partying_face::partying_face::partying_face:

1 like

Gefeliciteerd!!

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd!!

1 like

Gefeliciteerd!!

1 like

Van harte gefeliciteerd, zou je mij kunnen vertellen wat cum laude PhD halen betekent, hoe haal je dat?

1 like

Wat fantastisch! Gefeliciteerd! Geniet van je post-verdediging wolk!

1 like

Ik weet niet of het verschilt per vakgebied, maar bij het mijne (medische wetenschappen) moet je promotor dit aanvragen als hij/zij vindt dat je daar in aanmerking voor komt. Volgens mij moet je dan ‘exceptioneel’ onderzoek gedaan hebben. Dat is best breed interpreteerbaar (in mijn geval had ik veel studies gedaan en ook nog een implementatietool ontwikkeld). Dan moeten daarna je leescommissie, drie externe referenten en de commissie bij de verdediging (unaniem min één) ook allemaal akkoord geven. Officieel moet de verdediging zelf dan ook nog heel goed gaan, maar in de praktijk hoor je niet heel vaak dat het op dat punt nog misloopt. In ieder geval veel hoepels waar je doorheen moet springen, dus ben heel trots dat profs in mijn vakgebied het zo goed beoordeeld hebben!

5 likes

Pffff blijkbaar is de beurs meeting geweest van stichting waar ik postdoc fellowship heb aangevraagd. Ik kijk nu elke dag op de website. Schijt echt in m’n broek.

Zowel mijn collega (postdoc in dezelfde groep) als ik hebben aanvraag ingediend. Als ik hem krijg komt er 1 jaar salaris voor haar vrij, als zij hem krijgt komt er 1 jaar salaris voor mij vrij. Voor degene die de beurs krijgt uiteraard het fellowship van 2 jaar.

Ik hoop zo dat een van ons hem krijgt, maar ik vrees er voor… mijne is fundamenteel onderzoek maar kwalitatief heel sterk/onderbouwd/goed geschreven. Die van haar is klinische trial wat meer kans geeft, maar kwalitatief wat minder.

Ben zo zenuwachtig! Ik heb wel al veel gevisualiseerd dat ik erop klik en dan mijn naam/project zie staan :joy: ijdele hoop denk ik alleen

Edit: oké mijn collega heeft afwijzingsmail… ik nog niks… ik denk dat ze alfabetisch doen. Shit als zij het niet heeft gekregen zal ik het ook niet krijgen…

3 likes

Gefeliciteerd @Janeway! Goed gaan zeg!

Ik heb misschien een beetje een vreemde vraag, waar ik nooit zo’n duidelijk antwoord op heb gekregen van collega’s, maar hoe bereid je je verdediging voor? Als in, wat doe je concreet hiervoor? (Al snap ik dat dit ook persoonlijk is.) We hebben hier een interne verdediging en een maand later een publieke verdediging. Op beide moeten we ook een presentatie geven.

Hoeveel tijd zou je fulltime in de voorbereiding moeten steken? Ik heb ADD, dus ben heel slecht in plannen/tijd inschatten en ook heel goed in dromen/uitstellen, en die (voorbereiding op) de verdedigingen, dat is dus echt iets waar ik me super druk over kan maken. Ik hoop volgende maand in te leveren, als ik het red.

Ik denk dat ik me ook extra zorgen maak omdat ik nogal een ongelukkig traject had. Om een lang verhaal kort te maken bestaat mijn proefschrift bestaat uit een aantal vrij verschillende onderwerpen (met andere methodes/gebaseerd op andere datasets), en daar zit het onderwerp waar ik me jaren mee bezig heb gehouden vervelend genoeg niet echt bij. Je zou kunnen zeggen dat ik jaren aan een internationaal onderzoek heb meegewerkt, en daarna nog een aantal papers heb geschreven op secundaire data (omdat de data van mijn internationale project niet op tijd beschikbaar was). Natuurlijk is er wel een link tussen de papers, maar toch heb ik niet het gevoel dat ik expert ben op mijn onderwerpen, omdat die onderwerpen er eigenlijk ‘bijgehaald’ zijn om tot een proefschrift te kunnen komen. Sommigen zijn wat meer uit mijn comfortzone dan anderen. Moet wel zeggen dat die chapters gepubliceerd zijn met mij als eerste auteur, maar tóch ben ik super onzeker erover. Hoor steeds iedereen zeggen: maak je niet druk, jij bent de expert! Maar het voelt dus niet alsof ik mijn eigen onderwerpen genoeg eigen ben.

Wellicht dat ik me daarom zo druk maak over de voorbereiding, en daar komt nog bij dat ik (door mijn ADD) mondeling niet zo goed ben. Ik ben echt een schrijfster, geen presentator. Ik schijt hem dus echt voor die verdedigingen.

Dus ben ter geruststelling een beetje op zoek naar tips/ervaringen/suggesties van anderen m.b.t. hoe je zoiets moet voorbereiden…

2 likes

Hoe is het afgelopen?

En en ?