Ja helemaal eens! Dit is een onderwerp waar ik me momenteel mee bezighoud. Ik had die podcast aflevering nog niet gehoord, dank!!
Ja mee eens hoor, dat een zekere scheiding wenselijk is, maar denk wel dat we dat (in mijn omgeving) soms ook wel iets te ver doortrekken. Het hangt er denk ik ook wel vanaf of iets met je wetenschappelijke expertise te maken heeft, dan vind ik dat je je best uit mag spreken (maar dan misschien eerder richten op acties van je eigen overheid of eigen universiteit zelfs, wat zij bijv. aan investeringen hebben, denk inderdaad niet dat Netanyahu erg onder de indruk gaat zijn van een Nederlandse of Belgische vakgroep).
Argos ging afgelopen weekend trouwens ook over intimidatie van wetenschappers, als je die niet al gehoord had.
Ja gehoord! Ik ben geld aan het lospeuteren voor nader onderzoek
Vanuit mijn vakgroep op de uni wordt er soms weleens opgeroepen om iets te ondertekenen o.i.d., maar dat heeft dan altijd te maken met het vakgebied zelf (bijv. als ons vakgebied weer eens wordt ingezet voor seksistische bullshit), of met de universiteit/onderwijs. Of met een natuurgebied in de buurt van onze campus, haha. Ik vind zelf dat mijn vakgebied inherent politiek is, maar de rest is het daar niet mee eens helaas. Op mijn werkplek (niet de universiteit) ligt het overigens heel gevoelig om je kritisch uit te spreken over alles wat met Israƫl te maken heeft, ik vind dat wel ingewikkeld eigenlijk. Durf bijvoorbeeld ook niet zo goed naar een demonstratie te gaan daardoor.
Edit: Oh ja ik kwam hier eigenlijk om die Argos aflevering te tippen herinner ik me nu. Had echt te doen met die politocoloog die door een van zān eigen studenten online geshamed werd bij āstop linkse indoctrinatieā of zo. Wel knap dat hij het ter sprake bracht in het college. Ik zou denk ik echt jankend in die collegezaal staan, haha.
Maar volgens mij gaat het vooral om aandacht vragen in Belgiƫ, dus Belgische politiek en pers? Tenminste, ik ben net een statement tegen gekomen vanuit jouw (denk ik ) universiteit dat door een lijst aan vakgroepen, proffen etc. werd ondertekend. Als het gaat over vakgroepen gelinkt aan conflictstudies, (internationale) politiek o.i.d., dan heeft dat toch wel wat betekenis, veronderstel ik. Dat is toch iets anders dan een vakgroep moleculaire biologie.
Hoe vaak accepteren jullie uitnodigingen om manuscripten te peer-reviewen? Hoe āgoedā is het om een rits aan journals te hebben staan in je CV waarvoor je hebt gereviewed?
Op de meeste ga ik nu wel in (als het een fatsoenlijk journal is) omdat ik dacht van oh dat is wel goed voor je CV en karma points. Maar hallo kost tijd moet er nu nog 2 van mezelf doen en 1 voor mijn baas
Ik las laatst een twitter draadje hierover nav een editor die heel moeilijk reviewers kon vinden. Daar waren opmerkingen dat het netjes is om minstens twee keer het aantal papers dat je zelf indient te reviewen, omdat dat aantal reviewers ook nodig is voor jouw papers. Hoewel hier natuurlijk ook het probleem speelt van de groei in het aantal PhDs tov nauwelijks groei van de lagen er boven die vaak (denk ik) reviewen.
(Naast veel opmerkingen over onbetaald/publicatie systeem etc.)
Omg ik kom hier om precies dit te vragen. Kreeg gisteren een verzoek, allerlei redenen om het te doen (A tijdschrift, verzoek komt van een bevriende collega, wel goed om de hersenen weer eens te kraken nadat mijn academische werk al een jaar best stil ligt), maar eigenlijk ook weinig tijd en ik vind peer reviewen altijd lastig want ja wie ben ik?
Grace kom op. Dit zeggen alleen vrouwen die eigenlijk hartstikke goed zijn in wat ze doen en net te bescheiden zijn. Er is een collega die dit met een reden specifiek aan jou vraagt.
Oh dat is wel een goede leidraad, thanks!
@grace ik heb dat ook wel een beetje, want wat weet ik nou. Maar blijkbaar weten we toch wel wat!
Niet specifiek via de uni. Maar mijn directe collega is gestart met een online petitie om aandacht te vragen over deze schrijnende situatie in Palestina. Ze heeft een brief overhandigd aan de ministers van buitenlandse zaken. Initieel dacht ik ook, vind ik dit wel op zān plek. Want veel uiteenlopende meningen. Maar ze vroeg er eenmaal aandacht voor en vond dat best netjes. Het ging haar wel echt aan. Komt zelf ook uit een oorlogsgebied en wilde dit graag terug doen.
Ik heb vorige week een paar initiatiefnemers gesproken van deze petities in Nederland. Er was een iemand die ik hier wel heel helder over vond, zij zei dat je juist aan universiteiten over dit soort dingen moet kunnen discussiĆ«ren en praten, vooral ook over kruisbestuivingen tussen kritiek en antisemitisme (zowel wanneer dat gebeurt als wanneer iemand ten onrechte van antisemitisme wordt beschuldigd). Dat maakte wel dat ik dit in een ander licht zag, als in, ja als je het aan een universiteit niet met elkaar over dit soort dingen kan hebben, waar dan wel? Maar er zat ook iemand tussen die bijv een academische boycot wilde tegen IsraĆ«lische universiteiten en dat vind ik weer een stuk lastiger. Ik vind het wel goed dat er nu iig aan universiteiten over gediscussieerd wordt, niet omdat mensen van mij ākleur moeten bekennenā maar omdat er over dit onderwerp veel kennis en analyse nodig is omdat het politiek gezien allemaal zo ingewikkeld ligt. (niet op mensenrechten niveau natuurlijk maar om alles wat erbij hoort of wordt gehaald)
Een vriendin van mij heeft haar PhD behaald. Nu wil ik haar een mooi symbolisch cadeau geven. Hebben jullie hiervoor ideeƫn? Het mag best wat kosten want een paar vriendinnen willen meedoen met een cadeau.
Een mooi sieraad, als ze graag sieraden draagt.
Ik had van vrienden en familie een mooie ring gekregen. Die draag ik niet elke dag, maar als ik die om doe dan denk ik ook weer aan mijn promotie, was toch een bijzondere dag en zo een mooie herinnering.
Ja ben ik weer maar wat is laatste/senior auteur zijn toch KUT.
Ik dacht joe ik laat ze wel (twee eerste auteurs) en ik zie het manuscript wel en dan corrigeer ik het gewoon wat. Nou echt 6 dagen voor de deadline heb ik een gedrocht van een manuscript gekregen
Ze citeren niet eens 1 paper in hun discussie?? Wat ben je dan Ć¼berhaupt aan het doen??
Heb een deel van intro/resultaten herschreven maar heb de rest teruggestuurd met okƩ dit moet helemaal opnieuw jongens dit lijkt nergens op (en uiteraard wel een uitleg/vuistregel met wat waar in een discussie besproken wordt en welke onderdelen/onderwerpen ze in dit manuscript moeten discussiƫren, succes ermee)
Dat deze mensen Ć¼berhaupt hun master hebben gehaald man man man hoe kan je een discussie schrijven zonder ook maar 1 paper te citeren of het over andere papers te hebben.
Dubbelpost maar de eerste auteur heeft dus een dramatisch manuscript afgeleverd en is deze week OP VAKANTIE gegaan (deadline is maandag) en negeert al onze mailtjes.
De andere eerste auteur die e-mailt me nu de hele tijd in paniek want die probeert nu in 1 dag een manuscript te schrijven wat ze nog zelden gedaan heeft, en ik probeer door te ademen en gewoon okƩ te zijn met het feit wat we compleet matig werk gaan afleveren.
Volgens mij is het wel gebruikelijk gewoon alle publicaties neer te zetten toch? Tenzij het er echt honderden zijn misschien, maar in jouw fase lijkt elke publicatie me al heel goed, ook als het niet eerste auteur is. Zou het er lekker op zetten!
Ik had zeker toen ik net begon(eind onderzoeksmaster) ook andere artikelen/rapporten waar ik trots op was/dacht wat aan te kunnen hebben erop staan, ook toen ik nog geen eerste auteur was. Ik maak in alle publicaties mijn eigen naam dikgedrukt. Heb er nu een paar uitgelichte publicaties op staan waarvan nog steeds een waarvoor ik niet de eerste auteur was.
Alle publicaties idd met je eigen naam dikgedrukt!
In volgorde van recent naar oudst en idd je naam dikgedrukt.