PhD topic

Wij hebben niet echt duidelijke onderzoeksvragen die je zo formuleert in je boekje in mijn veld. Maar adhv mijn papers heb ik al wel een mooie intro met duidelijke topics of this thesis zegmaar.

Ben al wel weer gerustgesteld, ga gewoon alle discussies en delen reviews wat herschrijven en wat breder trekken qua relevantie.

Heb er nog steeds geen fuck zin in, al dat werk voor die ene persoon die het gaat lezen (who am I kidding, alleen de promotie commissie)

Heb als werkontwijkend gedrag wel een hele mooie flashy beursaanvraag geschreven, wil nog even aanblijven als postdoc dus hopelijk is ie flashy genoeg

Samenvatting

afbeelding

6 likes

Ik heb een ‘scholarship’ voor een digitaal congres in de VS (aka gratis toegang nadat ik 60$ betaald heb om mijn abstract in te dienen) en ik kreeg iets over een meeting doorgestuurd. Dus ik dacht dat ik daar verwacht werd. Maar ik snap niet waar deze meeting over gaat?? Dus zit nu om 22 uur in een Zoom call (gemute en zonder camera) en ik snap er de ballen van. Blijkbaar halen ‘wij’ binnen deze society veel geld op?? Wie zijn wij??

sorry voor deze warrige halve dagboekpost

2 likes

Hahaha dat moet heel verwarrend zijn

1 like

Ben je niet door die scholarship/aanmelden bij het congres automatisch lid geworden van de organisatie die het congres organiseert? Dat is bij ons bij een congres zo, en dan word je ook automatisch uitgenodigd voor de ledenvergadering en dan is ‘wij’ dus die organisatie haha

1 like

Ja door het aanmeldproces ben ik in een assembly van die society gekomen, dus dat zijn ‘wij’ geloof ik. Verder moeten we allemaal geld doneren, naar het congres gaan (joe, zo kwam ik hier) en zijn we allemaal heel dankbaar voor elkaar en de advances rondom COVID. Wel heerlijk Amerikaans allemaal. Heeft ook wel wat, de manier waarop ze daar met elkaar omgaan en ongegeneerd elke 3 minuten om geld vragen.

1 like

Hahahahahahahah

Dit vat wel de staat van de academische wereld samen. Ik kreeg toevallig een tijdje geleden een mail van het congres waar ik al eerder voor bedankt had maar blijkbaar nog steeds op de mailinglijst stond: het fysieke congres kon niet doorgaan maar ze hadden na lang beraad toch maar besloten om de honderden euro’s fee per deelnemer te houden want het is ook duur om allemaal Zoom meetings te regelen hoor! Is ook echt zo’n jaarlijks geldklopperij congres waar veel te veel parallel sessions zijn en precies niemand iets opsteekt.

3 likes

Ik en mijn kind doen mee aan een klinische studie (vaccinatie, en allerlei samples afgenomen zoals bloed enzo). En ik krijg net een bericht dat een USB met een deel van de data erop is verloren (onze persoonsgegevens + de uitslagen van 1 van de proeven, een vrij kleine irrelevante uitslag). Volgens de regels had de USB beveiligd moeten zijn met wachtwoord ivm bescherming van persoonsgegevens, maar dat was helaas niet gebeurd.

Waarschijnlijk is dit een master student die nu keihard aan het huilen is vanwege het kwijtraken van de USB :sweat_smile: brief naar alle duizenden mensen die mee hebben gedaan, aangifte bij politie, duizendmaal sorry van de professor etc)

Heb echt zo te doen met die student awww (en met de begeleider die niet streng is geweest met encryptie van USB)

3 likes

Haha vet kut voor elkaar. Ook wel dom maar soms moet je even zo iets leren zodat je dingen echt serieus aanpakt in de toekomst.

1 like

Ik ben zo blij dat ik geen studies met persoonsgegevens doe want dit zou mij ook sowieso een keer overkomen, of dat ik dingen die ik naar mezelf moet mailen per ongeluk een keer naar m’n hele contactenlijst stuur ofzo

1 like

Ja haha zou mij ook wel overkomen idd

Maar het moet echt ja met studies met persoonsgegevens er bij. Ik voel echt de pijn van die begeleidende postdoc/PhD student nu gewoon want is natuurlijk hun schuld (als het een student was, denk het wel gezien de irrelevantie van die ene uitslag)

Maarja als het arts phd’s of studenten zijn hadden ze wel echt beter moeten weten, denk dat het daar beter ingestampt wordt

Nog sneuer als ze straks die USB gewoon terug vinden in een broekzak ofzo

Ja tbh als dit mij zou overkomen had ik waarschijnlijk al het hele UMC, de politie en de autoriteit persoonsgegevens al jankend ingelicht om vervolgens die USB kapot in de wasmachine terug te vinden ofzo. Maar hoort er inderdaad gewoon wel bij.

edit: ik zeg dit nu wel maar ik heb twee keer een USB stick gewassen en toen deed 'ie het daarna nog, mochten jullie ooit persoonsgegevens op een USB moeten vernietigen zou ik dus niet de wasmachine als methode aanraden

3 likes

Jee wat kut inderdaad, maarrr ook wel raar? Ik heb ook data met persoonsgegevens en daar zou echt nooit iets van uberhaupt op een USB-stick komen, laat staan een die een student mag meenemen om op z’n eigen computer te gaan gebruiken. We gebruiken eigenlijk alleen online ingerichte systemen van de uni, met tweestapsverificatie. Ik heb 1x een laptop met data aan een student meegegeven maar daar stonden geen persoonsgegevens op Ă©n toen heeft de ICT-afdeling alle mogelijkheden om daar data vanaf te halen eruit gesloopt (geen internettoegang, USB-ingangen onklaar gemaakt en zo hahah). En ook een wachtwoord op de laptop en op de data zelf dus ik vind t ook wel erg onzorgvuldig in deze tijd van privacywetten en zo.

4 likes

Ugh ik ben nu een project voorstel aan het schrijven (postdoc beurs) en ze hebben zoveel informatie nodig in 100 verschillende vormen en sommige delen in twee talen, als ze zo mijn linkerarm vragen dan zou me dat niet verbazen.

En als ik hier klaar mee ben en het is ingediend moet ik mijn boekje af schrijven, ben alleen maar aan het schrijven en het is zo’n never ending story :weary: ben blij dat ik morgen als afwisseling het lab op kan

1 like

Even een meer algemene vraag hoor, maar ik krijg via mijn Belgische uni oproepen om als vakgroep een statement mee te tekenen om de aanvallen van IsraĂ«l te veroordelen en ik dat levert best wel discussie op onder collega’s. Of je dat als collectief moet doen dus, en of je dat aan collega’s mag vragen. Ik herinner me van mijn periode in BelgiĂ« dat boycotts en statements daar wel vaker aan de orde waren vanuit de uni. Zat ik nou bij een relatief activistische vakgroep of krijgen jullie hier ook weleens wat voor langskomen? Het is best gek om dat zo op de ‘werkvloer’ te zien.

1 like

Is dit ook enigszins in jouw vakgebied? Bij ons is een deel wel activistisch ingesteld mbt overheidsbeleid om gezondheid te bevorderen, niemand zou ons hier vragen om onze mening rondom Palestina

Ik zie dit in mijn eigen vakgroep nooit, maar mijn hele vakgebied denkt sowieso apolitiek te zijn. Ik heb wel contacten met wat activistischere universiteitsbrede groepen en die doen wel dat soort dingen (maar meestal wel nog meer gericht op neoliberalisme in het hoger onderwijs en toen iemand afgelopen dagen petities over Palestina deelde waren er ook wel mensen die zeiden dat ze niet vonden dat ze zich daar niet als groep over uit te moeten spreken)

Ja, historisch onrecht iig wel en ook wel conflict en politiek. Maar meer in het algemeen vind ik mijn Belgische collega’s veel meer politiek geĂ«ngageerd ofzo? Het verbaast me ergens wel dat ons dit nu zo gevraagd wordt. (Niet omdat ik het wel prima vindt wat daar gebeurt maar in Nederland zou je dit niet snel zien op je werk volgens mij)

@Chuckie ja de mensen die zich tegen neoliberalisme in het hoger onderwijs verzetten ken ik idd! Maar echt statements vanuit vakgroepen over internationale conflicten zijn wel next level.

1 like

Er is nu een hele discussie in zo’n mailinglist of een statement tegen de IsraĂ«lische aanvallen daar bij zou passen, dus er zijn blijkbaar ook best wat mensen die dat wel zo zouden doen! Maar ik heb wel het idee dat dat relatief vaak internationale onderzoekers zijn, of dat zij het voortouw nemen in elk geval? Ook tijdens de BLM demonstraties afgelopen zomer zijn er wel wat anti-racisme statements uit vakgroepen gekomen en daar viel dat me ook een beetje op, alsof het er bij Nederlanders echt ingeramd zit dat je werk en politiek niet moet mengen?

Denk dat wetenschappers misschien ook iets meer respect krijgen en niet a la Nadia Bouras door Vizier op Links gedoxt worden?

In een recente aflevering van Podcast over Media ging het hier over, hoe ze in Belgie veel minder ruimte laten voor extreemrechts of wappiegezwets op tv. Dat was naar aanleiding van die aflevering van Medialogica over de cordon mediatique, waarbij er in de media minder ruimte gegeven wordt aan antidemocratisch geluid.

In NL wordt je als wetenschapper gewoon tegenover een Tisjeboyjay figuur gezet in het kader van ‘beide kanten’, wat eigenlijk een false balance is. Via twitter krijg je doodsbedreigingen en VoL doxt iedere wetenschapper die ook maar enigszins linkse gedachten heeft. De politie doet daar niets mee. Denk dat als je wetenschappers serieus neemt en voor hun veiligheid zorgt, ze ook meer ruimte in kunnen nemen om politiek geengageerd te zijn.

3 likes

Ja ik denk dat dat laatste wel zo is, maar ik vind dat ook niet per se slecht. Ik zit bijv ook niet te wachten op een collega die zijn PVV-ideologie mee naar werk neemt en ook als student zou ik het best kut vinden als een docent daarmee in de les komt ofzo. En ik vind ook internationaal conflict andere koek dan bijv stelling nemen tegen homofobie ofzo, want dat laatste raakt ook direct de werkvloer. Maar mijn Belgische matties vinden het echt heel belangrijk dat dit collectief gebracht wordt! (dus pas maar op Israel, een vakgroep aan een universiteit in Europa is TEGEN!!)

Bij ons wordt het voortouw volgens mij wel door een Belg genomen! Maar het is wel een individueel initiatief. Dus niet dat P&O me mailt van ‘ben je voor of tegen etnisch geweld y/n’. Vanuit zo’n partij zou het al een heel andere situatie zijn.

1 like