PhD topic

De Ukrant heeft hier meerdere artikelen over. Als je zoekt op ‘ukrant bursalen’ dan vind je er een aantal!

2 likes

Ik ken er een aantal en bij ons is niemand er eigenlijk over te spreken. Ik heb wel een normaal contract dus het is wel een beetje van horen zeggen, maar ik vind het inderdaad uitbuiting en misbruik maken van de huidige arbeidsmarkt. Het wordt wel geframed als dat er zo meer plekken zijn, joepie, maar verder zijn er echt geen voordelen? Dus je moet maar dankbaar zijn dat je uberhaupt een PhD mag doen of zo? :fu: Dus ja ik zou als ik hem was een afweging maken hoe graag hij een PhD wil doen en als dat echt z’n grote levensdroom is en hij verder nergens terecht kunt zou hij het kunnen doen maar anders…

Ik moet wel zeggen dat ik sinds corona veel minder contact heb met die collega’s dus wie weet is er nog iets veranderd/verbeterd de afgelopen tijd.

Dit is misschien ook een interessante read. https://hetpnn.nl/wp-content/uploads/2019/12/Manifest-tegen-experiment-promotieonderwijs.pdf

3 likes

Hebben jullie nog tips voor nee zeggen? Er komen zoveel aanbiedingen voorbij om stukken te schrijven, presentaties te geven, studiedagen te organiseren etc. Allemaal heel leuk en tot nu toe heb ik op vrijwel alles ja gezegd, maar ik ga nu de laatste anderhalf jaar van mijn traject in en voor mijn proefschrift zelf moet nog ongelooflijk veel gebeuren.

Ik heb het hier met mijn promotoren ook over gehad en die geven dan aan dat het belangrijk is dat ik mijn grenzen aangeef etc, maar eerlijk gezegd komen veel verzoeken ook via of van hen :frowning: Ik merk dat bij andere promovendi van mijn onderzoeksgroep veel dingen worden weggehouden door hun promotoren en dat echt advies wordt gegeven om dingen wel of niet te doen afhankelijk van wat zij er zelf echt aan hebben, en bij mij is dat niet het geval. Zojuist voor de tweede keer ‘nee’ teruggemaild op hetzelfde verzoek, enerzijds voel ik me dan een zeikerd want ja een presentatie over je onderzoek kan altijd, anderzijds kost het me gewoon veel tijd om voor te bereiden iedere keer en heb ik al sinds vorige zomer niet langer dan twee dagen achter elkaar vrij genomen omdat dat voor mijn gevoel steeds niet kan met onderwijs, andere verplichtingen en natuurlijk het proefschrift zelf.

Edit: dus mijn voornemen was om vanaf nu alleen nog maar ‘ja’ te zeggen op dingen die echt nog een toevoeging kunnen zijn op mijn cv (mits te combineren met het proefschrift) of die me ongelooflijk leuk lijken, en niet meer al die ‘moetjes’ waar ik zelf, oneerbiedig gezegd, gewoon eigenlijk niets aan heb.

2 likes

NIET, wat slecht??!!

Welke veld is dit?

2 likes

Wauw… zal ook niet snel veranderen vrees ik.

1 like

Ja precies dit. Ik heb die cursussen ook gehad en dacht ook, wat bereiken we hier nou mee? Wij leren nu dit gedrag van onze PI’s en blijven ons ook zo gedragen als we dus PI zouden worden. Gedrag dat je dag in, dag uit ziet is veel belangrijker dan een cursus van 10 uur totaal. Grijp nou eens in bij de juiste groep!

1 like

Dit vraag ik me af, ik had het hier gisteren toevallig over met een collega. Als je soms figuurlijk echt door het stof moet en alleen ja en amen kan zeggen, dan ben je dat toch niet ineens patsboem vergeten als je in een meer autonome positie bent?

Ja dan kunnen ze plotseling de klacht niet onderzoeken zonder de identiteit van degene die aan de bel heeft getrokken prijs te geven ofzo. Dan mag je dus kiezen tussen niks doen en je mond houden of jezelf tot zwart schaap maken. En een gedegen onderzoek is ook nooit nodig, dat kan prima intern opgelost worden natuurlijk. En zo gaat het gezellig nog jaren door tot het NRC toevallig een keer gaat graven ofzo.

4 likes

Nouja, je leert wel wat de trucjes zijn waar je verder mee komt in de wetenschap. Tijden veranderen, maar wel langzaam. Dat hoeft niet te zijn in hoe je met elkaar/junior onderzoekers omgaat, maar wel hoe je je data behandelt bijv.

Dit is natuurlijk wel schrijnend. Ook al hebben mensen met vaste aanstellingen een comfortabelere positie, comfortabel en fijn werken in de academische wereld is het niet. Als je de getuigenissen van woinactie leest krijg je de indruk dat het aan alle kanten niet klopt; niet alleen qua onzekerheid maar ook qua werkdruk, kwaliteit, intimidatie en financiering. Tijden veranderen altijd wel, maar hier moet een systeem veranderen; dit signaal wordt echt niet genoeg opgepakt door de mensen die dit kunnen veranderen naar mijn idee, en dat zijn niet de mensen met vaste aanstellingen maar mensen en instanties buiten de academische wereld.

1 like

Nouja intimidatie en je PhD studenten als slaaf gebruiken, kunnen echt wel veranderd worden door mensen in de academische wereld, juist zelfs. Die cultuur is echt specifiek binnen de academie en dóór mensen binnen de academie.

En even een positieve noot, ik ben vorige week thuisgebleven om voor mijn zieke kind te zorgen, heeft me geen uren gekost. En kan de komende tijd als ik wil ofwel een dag minder werken ofwel een paar dagen na de lunch naar huis zodat ik veel tijd heb met het kind want dat deed mijn prof vroeger ook. En ik hou gewoon mijn fulltime contract/salaris, zolang ik maar gewoon mijn productiviteit hou. Ik wil alleen nog maar in de academie werken als het bij mijn huidige prof is.

Nog positievere noot, ik hoef alleen nog de discussie van mijn boekje te schrijven! En ik sta nu op het lab voor de laatste paper, maar dat red ik misschien niet. Maar dan moet ik gewoon maar genoegen nemen met 5 papers in mijn boekje ipv 6. Maar het zou zo mooi staan, zou voor beide onderwerpen dan 3 papers zijn :pleading_face: wil ik

9 likes

Ja en er zijn ook wel degelijk mensen die dat goed oppakken. Sommige promotoren bijv zijn zich heel bewust van de machtspositie die ze hebben en doen hun best om daar integer mee om te gaan. Dat het academische systeem hierarchisch is betekent niet dat je daar misbruik van moet maken. Dat is wel degelijk een probleem van individuen idd.

Maar goed, het grote probleem daarnaast is natuurlijk de verziekte financieringsmechanismen en alle perverse prikkels die daarmee gepaard gaan. Dat is helaas niet alleen in Nederland aan de hand.

Zeker, dat is overal. Hier ook. Ben trouwens as we speak een beursaanvraag aan het schrijven, haha. Ellende.

Op individueel vlak kan het wel anders ja. Wij hebben hier gelukkig merendeels PI’s die gewoon toffe mensen zijn en normale dingen verwachten. Kwaliteit beter, werkdruk minder, betere sfeer, en ik denk evenveel resultaat. Niet allemaal, maar het kán wel gewoon.

1 like

Zeker! Beetje ongelukkig geformuleerd van mijn kant als het leek alsof ik iedereen vrijwaarde van eender wat negatiefs. Het was meer richting ‘tijden veranderen’ want dat vind ik een beetje een dooddoener. Tijden veranderen altijd, ook als je niks doet. Met zo’n verwoording depersonaliseer je het issue juist. Er is inderdaad actie en bewustwording nodig en doofpotcultuur moet aan de kaak gesteld worden.

1 like

Ik weet natuurlijk niet hoe je ‘nee’ zegt, maar ik zou vooral niet helemaal uitleggen wat je afweging is, want daarmee geef je de ander een soort opening om er tegenin te gaan. Iets als: ‘jammer, maar mijn balboekje is de aankomende tijd al vol.’ Is echt genoeg uitleg.

Misschien helpt het voor je gemoedsrust ook om te bedenken dat als die mensen je nu weten te vinden, ze je over een n jaar ook nog wel weten te vinden, dus als je nu nee zegt, betekent dat niet per se nooit.

(Maar ja dit blijft zo moeilijk… ik denk nog zo vaak waarom doe ik mezelf dit aan om vervolgens de volgende dag weer weinig rekening te houden met de agenda van toekomst-krekel)

1 like

Ik probeerde laatst ook iets af te zeggen waar ik 1) niet blij van word en 2) wat geen toegevoegde waarde heeft voor mijn cv maar toen blokkeerde mijn oud-promotor dat “want we hebben het allemaal druk” en nog meer van zulk soort onsympathieke shit.

Ik had dit idd al toegezegd maar er was nog voldoende tijd om iets/iemand anders te regelen en ik vind eigenlijk dat ze had moeten denken van “oh, Daria heeft nog nooit iets afgezegd, zou ze misschien een reden hebben” maar nee hoor.

Heb nu besloten dat dit de laatste keer is. Voortaan ga ik echt beter mn tijd bewaken (hoop ik :rage:).

3 likes

Iemand tips voor het schrijven van de discussie van je PhD thesis?

Ik heb twee onderwerpen in mijn boekje, beide onderwerpen hebben review + researchpaper + research paper. In de reviews (en in discussies van de research papers) heb ik uiteraard alles al bediscussieerd. Vet jammer dat ik het niet 1 op 1 over kan nemen.

Heb nu ook al eeuwen een word document open staan met de titel discussie maar blehhh

Ik had zelf nagedacht over een aantal overkoepelende ‘thema’s’ die in 2 of meer papers terug kwamen + nog wat strengths and limitations die ook in meerdere papers terug kwamen.
Dus ik had wel de discussie van alle losse papers als basis genomen en het nog iets meer overkoepelend bekeken.

En toen we een lang weekend ergens op een camping stonden heb ik lekker in het zonnetje de basis opgezet voor de discussie. Dit vervolgens met mijn promotoren besproken en toen verder uitgewerkt. Toen was het best wel snel gepiept, want alle literatuur heb je toch al. Er waren om mij heen mensen die echt maanden over de discussie hebben gedaan, dus ik zag er echt tegen op. Was uiteindelijk helemaal niet nodig, als je een aantal onderwerpen kan bedenken die je wat uit wil werken dan ben je er eigenlijk heel snel. Er zit toch wat herhaling in met je losse papers, want je kan de intro + discussie van je proefschrift natuurlijk ook lezen zonder de verdere papers te lezen.

Het hielp mij ook om proefschriften te lezen die verband hielden met mijn onderzoek. Dan doe je ook weer ideeën op over hoe je het kan aanpakken.

1 like

Maanden verwacht ik er idd zeker niet mee bezig te zijn, ik hoop max een week of 1-2 eigenlijk :sweat_smile:

Je hebt gelijk, heb het meeste incl literatuur toch al. Zo veel werk kan het niet zijn. Heb net ook al een basis opzet gemaakt. Was al een hele bevalling haha. Heb gewoon ook zo geen zin om die oude papers weer helemaal door te lezen en alles.

Als stok achter de deur heb ik met mijn baas afgesproken dat ik pas weer het lab op ga als ik die discussie af heb, dus mag mezelf niet afleiden met ‘nee geen tijd om te schrijven moet op het lab staan’.

3 likes

Hangt ook een beetje af van het veld, maar antwoord geven op de onderzoeksvragen/aims. Plaatsen in bredere literatuur (zijn er vergelijkbare ontwikkelingen of methoden en wat zegt dat), en dan future Outlook + strengths & limitations (wat moet er nog gebeuren (wat zou je een promovendus laten doen die jou opvolgt).

1 like