Bedankt voor de reacties! Scheelt om te bedenken dat ik zeker niet de enige ben en dat we met een aantal in (ongeveer) hetzelfde schuitje zitten!
Ik ga jullie tips ook zeker ter harte nemen. Heb een (bullet point) structuur gemaakt voor de discussie en ben andere proefschriften en eerdere opmerkingen bij mijn losse discussies van papers aan het bekijken.
Ik wil jullie ook allemaal veel succes wensen! We can do it! En anders moeten we maar even digitaal komen uithuilen bij elkaar hier.
@grace, ja, ik denk dat wij in het zelfde systeem zitten. Een interne verdediging heeft zeker ook bepaalde voordelen, het neemt de stress wellicht wat weg voor de publieke. Ik heb wel van al gepromoveerde collega’s begrepen dat het echt totaal andere vragen zijn die worden gesteld bij de interne en publieke verdediging. Niet perse makkelijker of moeilijker, maar anders. Inderdaad - bij de publieke verdediging geef je eerst een presentatie, maar er volgt dan toch nog een hele vragenronde (die opzich vaak al langer is dan de vragenrondes die ik in Nederland heb gezien… dat is natuurlijk standaard drie kwartier). Maar goed, uiteindelijk moet ik er toch doorheen in dit land, dus ik moet ook gewoon stoppen met die vergelijking. Het komt ook allemaal wel goed. Hoe gaat het nu bij jou?