PhD topic

Het lijkt erop alsof jij gewoon prima weet wat je nodig hebt en alsof je gedaan hebt wat je moet doen maar de juiste mensen gewoon hun mail even moeten lezen.

Kan je hulp/begeleiding krijgen bij het oplossen van dit probleem vanuit je master opleiding?

1 like

Wat vervelend zeg! Misschien idd eens kijken of je vanuit je masters iemand kunt benaderen om wat hulp te krijgen mbt begeleiding.

1 like

Ik heb geen echt advies maar wilde even zeggen dat ik dit heel erg herken. Zuur joh!

Mijn promotor was heel aardig enzo maar vertelde vooral wat ik nog moest verbeteren en dat vond ik best wel moeilijk ivm bevestiging willen/imposter syndrome. Als oplossing heb ik een super sympathieke/veel meer op de emotie gerichte co-promotor waarmee m’n promotor het heel goed kan vinden erbij gevraagd en dat was echt een uitkomst. Daarna kreeg ik zowel de nuttige verbeterpunten, ingebed in bevestiging :sweat_smile:

Zie je kans om af en toe nog met een sympathieke collega uit die groep te spreken over de richting/vragen of ze tevreden zijn?

3 likes

@tessel en @broodrooster ik heb er wel aan gedacht om naar iemand van mijn opleiding te gaan, maar zie dat ook niet zo zitten. Het is een kleine groep en ik weet dat de persoon die het meest “verantwoordelijk” is voor dit soort dingen ook dacht dat ik de master niet aan kon zonder extra hulp. Wat ik onzin vind, maar ik voel me niet comfortabel om hem dan extra “bewijs” hiervoor te geven. Er is eigenlijk niemand die ik in vertrouwen kan nemen en dat mis ik wel een beetje, vandaar dat ik het op andere plekken zoek zoals hier.

@Victoria ik denk eigenlijk niet dat ik echt wil zeggen dat ik onzeker ben hierover, of nou ja ik durf het niet omdat ik bang ben dat ze me dan te gevoelig vinden oid. Maar ik moet wel echt duidelijk maken dat ik begeleiding /bevestiging mis en dat de stroeve communicatie daar heel erg in meespeelt. Ik denk dat als ik om feedback vraag dat al een hele (nuttige) stap voor mij is haha

@Daria jammer wel dat je het herkent, maar echt een fijne oplossing gevonden haha. De enige andere onderzoeker aan wie ik dit zou willen vragen is een andere phd student maar die heeft niets met dit onderzoek te maken :sob: wel beetje spijt dat ik mijn thesis niet op haar onderzoek schrijf :’)

1 like

Sommige begeleiders weten echt niet hoe belangrijk het is om ook te benoemen wat je allemaal goed vindt, echt een beroepsdeformatie vrees ik :see_no_evil:

Dat gezegd hebbende probeer ik dat bij mijn studenten nu echt wel anders te doen, maar ja weet ik veel hoe ik eigenlijk overkom in hun ogen :laughing:

3 likes

Ik word van dit soort berichten altijd bang dat mijn student helemaal verzuipt en moedeloos thuis zit.

Al gaat deze student wss solliciteren voor een nieuwe functie binnen onze groep dus zal wel goed zitten :slight_smile:

1 like

@Daria @tessel haha aw jullie zullen vast goede begeleiders zijn. Het helpt denk ik al als je je studenten niet verteld dat ze de opleiding niet zullen halen :’)

1 like

Iemand hier ook bezig met de (aller)laatste loodjes van het proefschrift? Mijn hoofdstukken zijn af (ze zijn gepubliceerd, en van de laatste heb ik vorige week gehoord dat het een minor revision heeft) en mijn inleiding is af en goedgekeurd door mijn promotor. Maar nu worstel ik als een malle met mijn discussie, en hoewel het ook gewoon een lastig stuk is om te schrijven weet ik dat het vooral faalangst en uitstelgedrag is. Het moment dat we de juryleden definitief gaan vragen en de datum van inleveren gaan bepalen stel ik steeds maar uit. Mijn begeleiding was en is heel slecht dus dat is ook geen effectieve stimulans. Soms weet ik niet hoe ik het ga doen; ik ben een jaar thuis geweest door depressie en maak het nu in mijn eigen tijd af, maar met momenten moet ik mezelf er echt voor behoeden om geen panic attack te krijgen. We hebben hier twee verdedigingen (intern en publiek) en daar zie ik enorm tegenop. Ik ben veel meer een schrijver dan een presentator, wat waarschijnlijk is waarom ik zo opzie tegen dit deel. Ik weet eigenlijk niet precies waarom ik dit nu post, maar ik heb vaak van die vlagen dat ik denk: aaaaaaah, help? Ik ben zo ver gekomen en heb hier zoveel voor opgeofferd (veel teveel achteraf), en ik weet dat dit, 2021, het jaar moet worden en dat vind ik doodeng.

2 likes

Heb je iets aan de tip die hierboven een keer werd genoemd, over elke dag gewoon een uurtje gaan zitten. Dus of je nou de font size tien keer verandert, of één zin schrijft, dat je er mee bezig bent zonder teveel druk. Zou dat ook voor jou kunnen helpen?

2 likes

Ja zeker, dat probeer ik te doen. Als ik geen focus heb dan dwing ik mezelf om toch iets te doen, al is het maar iets zoals referenties checken of inderdaad het lettertype of de regelafstand veranderen… :slight_smile: Ik probeer zoveel mogelijk in het moment, dag bij dag te leven, maar dat is soms moeilijk. Het is ook eenzaam - ik woon in het buitenland en ik woon alleen, tel daar Corona en mentale issues bij op, maar owell… I will survive.

Ik ga sowieso nog even de tips teruglezen in dit topic! Af en toe beland ik weer opeens hier in een emotioneel moment. :’)

Faalangst is echt een bitch.

Bedankt voor je reactie!

1 like

Het is ook een heel lastige fase, en dan ook nog in deze rare tijd. Sowieso knap dat je doorzet, daar mag je echt wel trots op zijn. Hang in there!

2 likes

Hier ook de laatste loodjes. Ik heb al een deadline (begin augustus) en elke keer als ik eraan denk raak ik in paniek. Begin 1 maart weer met werken na lang verlof, en dan moet ik nog vlug 1 research paper pipetteren/schrijven en 1 review (en het boekje uiteraard). Introductie heb ik wel al af, die heb ik laatst in blinde paniek in een week helemaal geschreven haha.

Zo te lezen ben je er echt bijna qua schrijven, hou vol!

3 likes

Wat goed joh! Al je hoofdstukken al gepubliceerd! Dan komt die discussie ook echt wel af! Struggle je met de inhoud van het stuk? In dat geval zou ik reviews van je stukken nog eens doorlezen: wat voor overkoepelende vragen werden gesteld over hypothesen of aannames, en welke vragen voor vervolgonderzoek liggen nog open? Mij hielp dat om iets uit te zoomen en niet te veel in herhaling te vallen.

Ik vind schrijven ook makkelijker dan presenteren, maar het is wel lekker om tijdens je verdediging to shinen, besef dat je weinig kan gebeuren want het werk is al gedaan. Goede voorbereiding en op wat te verwachtte vragen kan je jenatuuijk voorbereiden. Je kan het!

3 likes

Wat super knap dat je het nu in je eigen tijd na die tegenslag af hebt! Dat vergt echt enorm veel van je, daar mag je sowieso trots op zijn. Volgens mij doctoreren wij in hetzelfde systeem en ik heb wel van vrienden gehoord dat die interne en externe verdediging ook voordelen heeft. De echte moeilijke verdediging doe je zonder publiek dus daar moet je vooral in gesprek met de jury, en dan bij de publieke verdediging lekker een presentatie voorbereiden en shinen! Ik ben ook een schrijver ipv een spreker maar een presentatie kun je natuurlijk wel tot in de details voorbereiden. Veel oefenen! En het proefschrift zelf gaat eerst nog naar de DBC toch? Die laten je echt niet naar de interne verdediging gaan als er nog serieuze problemen zijn, dus die check heb je ook nog.

2 likes

Present! Ik moet mijn proefschrift eind April inleveren. Je bent al veel verder dan ik. Ik heb pas drie hoofdstukken geschreven. Ik wacht al 5 (!!!) maanden op feedback van mijn professoren over 2 hoofdstukken.

Wat ik voor mijn discussie gedaan heb is een overzicht gemaakt met bulletpoints. Ik heb per hoofdstuk gekeken wat ik er graag in wil. Ook heb ik gekeken naar theses van andere.

1 like

Bedankt voor de reacties! Scheelt om te bedenken dat ik zeker niet de enige ben en dat we met een aantal in (ongeveer) hetzelfde schuitje zitten!

Ik ga jullie tips ook zeker ter harte nemen. Heb een (bullet point) structuur gemaakt voor de discussie en ben andere proefschriften en eerdere opmerkingen bij mijn losse discussies van papers aan het bekijken.

Ik wil jullie ook allemaal veel succes wensen! We can do it! :muscle:t3: :mortar_board: En anders moeten we maar even digitaal komen uithuilen bij elkaar hier. :wink:

@grace, ja, ik denk dat wij in het zelfde systeem zitten. Een interne verdediging heeft zeker ook bepaalde voordelen, het neemt de stress wellicht wat weg voor de publieke. Ik heb wel van al gepromoveerde collega’s begrepen dat het echt totaal andere vragen zijn die worden gesteld bij de interne en publieke verdediging. Niet perse makkelijker of moeilijker, maar anders. Inderdaad - bij de publieke verdediging geef je eerst een presentatie, maar er volgt dan toch nog een hele vragenronde (die opzich vaak al langer is dan de vragenrondes die ik in Nederland heb gezien… dat is natuurlijk standaard drie kwartier). Maar goed, uiteindelijk moet ik er toch doorheen in dit land, dus ik moet ook gewoon stoppen met die vergelijking. Het komt ook allemaal wel goed. :slight_smile: Hoe gaat het nu bij jou?

Leuk om te lezen hoe in andere landen gaat mbt de verdediging. Volgens mij verschilt het ook per universiteit in Nederland hoe de verdediging eruit ziet. Ik had zelf alleen een publieke verdediging, dat bestond uit 15 min lekenpraatje, maar dan wel gevolgd door 45 min pittige vragenronde van de commissie. Dat is het stuk waar de familie dan weinig van begrijpt haha. Een officiële interne verdediging hadden wij niet, maar wel een onofficiële waarin je kennis getoetst werd. Dit was aan de EUR.

1 like

Aan mijn uni in België is het ook pas een paar jaar geleden veranderd in zo’n interne en externe verdediging. Ik heb begrepen dat het bedoeld is als extra ‘check’ omdat het toch weleens gebeurde dat een verdediging helemaal niet goed ging maar ja het ook weer zo lullig was om iemand publiekelijk te laten zakken. Nu kan dat lekker wel achter gesloten deuren hahaha. Wat ik wel jammer ook vind is dat er aan mijn uni (volgens mij in heel België?) geen paranimfen zijn! Dat leek me juist zo gezellig.

1 like

Oh ahaa! En komt het wel eens voor dat iemand dan zakt? Ik heb het hier eigenlijk nog nooit meegemaakt. Wel eens verdedigingen die behoorlijk slecht gingen, maar toch wel slaagden. Misschien wel omdat het erg sneu was.

Dat van paranimfen is wel jammer zeg! Vond het mentale steun ter plekken wel fijn, haha. En een van mijn paranimf (toevallig mijn man), mocht een stelling uit m’n boek voorlezen. Hij voelde zich zo speciaal haha.

1 like

Nou ja, er is eerst een leescommissie die besluit dat je naar de interne verdediging mag, dus heel ruk is het dan al niet meer. En dan krijg je na je interne verdediging een beoordeling van ja/nog kleine aanpassingen nodig/nog veel aanpassingen nodig. Dus het is niet echt zakken, het is gewoon nog niet slagen hahaha.

Sowieso vind ik ook naast de paranimfen de verdedigingen waar ik in België bij ben geweest minder formeel dan wat ik in Nederland heb gezien. De kandidaat mag kiezen of de profs in toga moeten dus dat is niet eens altijd zo, er is geen pedel maar het is gewoon de voorzitter van de vakgroep die de bijeenkomst leidt, en het is ook vaker gewoon in een achterafzaaltje of collegeruimte (dat moet je als promovendus ook zelf regelen dus heb je wel zelf in de hand). Ik vind ze wat minder feestelijk!

2 likes