PhD topic

Ah balen, zet ‘m nog even op!

(Alfa vraag: Waarom moet je er nog 1 als je er al voldoende hebt?)

Ik vind het heel fijn als er nog een extra manuscript in zit. Dus vooral voor mezelf. In NL geldt er wel een minimaal aantal eerste-auteur artikelen, maar in DK waar ik m doe niet. Ik wil alleen minimaal hetzelfde niveau thesis hebben, voor als ik weer terugga naar nl.

En ik vind het gewoon mooi staan en het maakt een mooi compleet verhaal, dus zelfopgelegde druk.

Goede redenen inderdaad!

Het hele onderzoekstraject staat vol met zelfopgelegde druk natuurlijk, dus ik voel je pijn :wink:

1 like

Ah thanks!!!

Ik heb vannacht zelfs gegoogled naar ‘write PhD thesis in 6 months’ :joy: mijn anxiety zat heel hoog hahaha.

Ik weet ook wel dat het lukt, mijn papers heb ik ook altijd in een paar weken geschreven. Dus dit moet ook lukken. Maar toch voelt dit als een grote onbeklimbare berg.

Hele goede tips wat betreft die specifieke doelen, ga ik zeker gebruiken!! Ik heb gisteren een word bestand aangemaakt met de titel ‘PhD thesis’ en alle onderdelen/inhoudsopgave en chapters. Zelfs dat voelde al als een overwinning :sweat_smile: de eerste stap is gezet.

3 likes

As we speak heb ik een stapeltje van 12 proefschriften naast me liggen haha!

Ben ook aan het bedenken wat er ongeveer in hele hele grote lijnen in de introductie moet komen. Hopelijk heb ik dan weer wat rust in mijn hoofd vanavond. Heb twee grote lijnen/onderwerpen dus dat wordt ook nog irritant.

Je hebt echt helemaal gelijk dat het niet elke dag super kan gaan. Ik ben nogal een werkpaard en ga gewoon heel lekker op resultaatgericht werken (lijst experimenten, ideeën omzetten in praktisch uitvoerbare dingen, of een manuscript schrijven). Maar dit is te groot ofzo, maar ik ben het nu gewoon in stukjes aan het breken en dan lukt het vast wel.

2 likes

Dubbel post maar belangrijke dingen eerst, ik heb iemand heel leuks gevonden die mijn boekje gaat illustreren!

@Chuckie jij kent hem vast wel Pedromics

Oh en ik heb een halve bladzijde van de intro geschreven, het begin is gemaakt. Ik ga proberen de rest van mijn verlof (totdat ik weer begin met werk) elke dag een uurtje eraan te werken in de avond, maakt niet uit wat ik eraan doe als het maar iets is.

5 likes

OMG goals!!!

Ik zou je ook echt aanraden die introductie te gaan schrijven zodra je een beetje beeld hebt van hoe dat eruit ziet in jouw vakgebied, want tijdens het schrijven realiseer je je waarschijnlijk ook hoeveel kennis je hebt opgedaan de afgelopen jaren en welk hat in de literatuur je (deels) hebt gevuld. Dat is super motiverend plus bonus dat het een lekker af gevoel geeft als je inleiding staat!

1 like

Thanks!!

Ja, ben ook nu al blij dat ik eraan begonnen ben. Ik vind wel dat DK en NL thesissen flink verschillen qua hoe lang die intro is en hoe algemeen het begint. Denk dat ik ergens in het midden ga zitten.

Merk wel dat ik een beetje verleerd ben om niet-beknopt te schrijven haha. Nouja ik ben hartstikke op tijd, als ik dit volhou iig tot ik weer start met werk heb ik mezelf al een mooi cadeautje gegeven.

@Chuckie ja leuk he! Ben zo benieuwd naar het eindresultaat

2 likes

Goed bezig joh!

Ten tijde van het schrijven van mijn proefschrift had ik ook zo’n plaatje van een schildpadje met de tekst “Your speed does not matter. Forward is forward” opgehangen.

Vond ik wel motiverend, en diegene die mijn kantoor kreeg na mij blijkbaar ook, want het hangt er nog steeds :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

Goede quote!

Ik las ergens dat bij kinderen ‘no pressure veggies’ goed zijn (schaaltje neerzetten als snack, maakt niet uit of ze eten, dan doen ze het vaak wel). Dus ik dacht als ik nou de komende tijd 1 uur per dag mezelf ‘no pressure PhD’ tijd geef, werkt dat vast hetzelfde :sweat_smile: ookal is het een uur me bekommeren over het lettertype ofzo.

Volgende week submit ik nog een paper dus het gaat allemaal soepeltjes.

8 likes

@Ovenschaal succes met het afronden! In NL is het overigens ook heel verschikkend qua introductie. In onze screenings unit waren wij van lange introductie (trechtermodel), terwijl op andere afdelingen het soms maar 1-2 pagina’s was. Mijn advies is lees je artikelen na en begin gewoon te schrijven. Zo breed mogelijk. Op gegeven moment ga je het toch schrappen. Het helpt echt als je ziet dat er al een inhoudsopgave etc is. Misschien kun je al je cv en iets over jezelf al opschrijven. Je dankwoord. Op gegeven moment zit je in de flow :crossed_fingers:t3:.

2 likes

Bij mij is het eerder tegenovergesteld haha, ik ben echt heel beknopt blijkbaar. Vooral het algemene begin. Als het aan mij ligt wijd ik er 2 zinnen aan maar een boekje naast me heeft er echt paragrafen over geschreven

Nouja, ik heb mijn begin gemaakt, gewoon lekker doorstomen nu

2 likes

Ik denk dat meer mensen hier een PhD doen die (deels) uit labwerk bestaat, is het bij jullie wel goed geregeld nu bepaalde producten (handschoenen, buizen, platen, puntjes etc. De dagelijkse dingen huilt) niet geleverd kunnen worden? Bij ons doet iedereen namelijk maar wat en waarschijnlijk zitten we over twee weken met z’n allen in de fase “goh, misschien hadden we hier beter over na kunnen denken”. Ik hoorde ook dat er al labs dicht moesten hierdoor (maar misschien zijn het roddels). Maandag moet ik de weekstart openen dus dacht; als iemand wel in een gestructureerd lab werkt met een concreet plan dan gooi ik dat er ff in haha.

Ja hoor, leveringen van disposables zijn bij ons geen probleem. Gaat het er bij jullie om dat dingen niet op tijd besteld worden, of dat de bestellingen niet geleverd worden?

Nou bij ons zeggen ze gewoon dat de distributie/productie van bepaalde dingen compleet stil ligt, omdat dat ofwel naar de diagnostiek moet, of (zoals filters in pipetpunten) gebruikt worden voor mondkapjes in de zorg. Ook handschoenen gaan soms direct door naar de kliniek. Er wordt zelfs al gesproken over dat het pas weer leverbaar is begin mei… Nu is iedereen dus als een gek 50ml buizen aan het hamsteren voor zichzelf bijvoorbeeld, omdat het voorlopig dus niet binnen zou komen.

Oh ja dan is het lastig als het gewoon niet leverbaar is. Wel irritant dat mensen dan dingen voor zichzelf gaan hamsteren. Een senior in de groep moet dan gewoon een centrale voorraad bijhouden, daar kan jij vrij weinig aan doen behalve het misschien aangeven bij iemand dat het op deze manier niet soepel loopt.

Ik heb bij ons ook nog geen problemen gehoord met levering van disposables! Alleen sommige dingen die iets langer duren om bezorgd te worden maar ik dacht dat dat meer een Brexit dan een coronading was. Bij ons houden een aantal senior analitsen dit soot dingen goed in de gaten en als er wel eens iets is wat slecht leverbaar is beheren zij ook de voorraad, zo kinderachtig als mensen gaan hamsteren.

Oh dit ga ik ook doen! Ik ga binnenkort weer verder naast een baan van 4 dagen en een baby van 12 weken dus ik ga het echt van de small victories moeten hebben :sob:

4 likes

Het werkt echt!

Vaak wel meer dan een uurtje in de avond omdat ik dan toch wel lekker bezig ben, maar gewoon ‘iets’ doen zonder druk werkt wel. En als het 1 dag niet lukt, lukt het de volgende wel, Heb me 1 avond een half uur bezig gehouden met lettertypes haha (en uiteindelijk nog steeds geen keuze gemaakt), andere dag de cover illustrator geregeld (telt ook!)

Heb ruim een week later mijn introductie helemaal af geschreven. Al moet het nog flink bijgeschaafd worden. @Krekel je had gelijk dat het lekker is om met de intro beginnen. Een kutklusje maar wel vrij ‘makkelijk’ omdat je al de kennis al hebt. Wel jammer dat je gewoon niet een lijstje goede reviews mag geven en that’s it.

Heb me wel gerealiseerd hoeveel het ons kent ons is, dan denk ik ‘oh ja persoon x had hier een paper over geschreven’. Een buitenproportioneel groot deel van de referenties zijn labs waar ik gewerkt heb/werk, instituten waar ik geweest ben, mensen die ik ken, en ikzelf haha.

3 likes