Mijn ervaring (sociale wetenschappen): meestal kies je zelf een journal waarin je wilt publiceren en dien je je manuscript gewoon in via hun website of die van de uitgever. Er zijn dan meestal drie opties: desk rejected (gelijk afgewezen), accepted with major revisions (ze willen het in principe publiceren mits je veel/ grote verbeterpunten doorvoert die je krijgt van de reviewers), accepted with minor revisions (ze willen het publiceren, maar je moet nog een paar dingen verbeteren, vaak kleine dingetjes). In theorie is er denk ik ook iets als geaccepteerd zonder verbeterpunten, maar dat komt eigenlijk nooit voor, haha. Je krijgt dan meestal een document met commentaar en vragen van de reviewers, meestal zijn het er 2 of 3. De bedoeling is dat je dan een soort brief terugschrijft waarin je de vragen beantwoordt, beschrijft hoe je de verbeterpunten hebt doorgevoerd, of de reden waarom je dat niet gedaan hebt. Die brief stuur je dan terug samen met je verbeterde manuscript en die gaan ze dan weer opnieuw beoordelen. Dan zijn er 4 opties: ze kunnen het alsnog afwijzen, nog meer major revisions vragen, nog een paar minor revisions vragen, of het manuscript accepteren. Uiteindelijk moet je dan het geaccepteerde manuscript opnieuw indienen en dan wordt het dus gepubliceerd
In mijn ervaring kan dat reviewen behoorlijk lang duren, bij mij deden ze er soms 3 maanden per ronde over, maar verwachtten dan wel de nieuwe versie binnen 2 weken terug, haha (vaak kun je wel vragen om verlenging van de deadline). Maar hoe lang het duurt en hoeveel procent van de ingediende artikelen geaccepteerd wordt, verschilt best wel per journal. Meestal kun je dat op hun site vinden. Er is ook een site waar je het kunt opzoeken, Academic Accelerator, maar ik weet niet hoe accuraat die is.
Edit: oja dit is nog wel belangrijk om te noemen haha, je moet meestal dus geld betalen voor de publicatie! Niet voor de peer review, maar als je uiteindelijk gaat publiceren wel. Vooral met open access kan dit flink oplopen. Er zijn ook slechte journals die eigenlijk alles wel publiceren als je maar genoeg betaalt, als je zoekt op predatory journals/Beal’s list kun je vinden welke je moet vermijden.