PhD topic

Blugghhh ik moet morgen stukken opsturen en altijd ben ik bang dat mijn promotoren daarop gaan zeggen: nou, leuk geprobeerd maar dit was de druppel, 25 pagina’s aan onzin, laten we er maar eens mee kappen :sob:

Ook moet ik gaan vertellen dat ik met een bepaald onderdeel minder ver ben dan gehoopt, geen enorm drama maar ik haat het zo dat mijn planningen nooit kloppen. Ik ben niet echt een optimistisch mens maar wel een zeer optimistische planner, heb ik gemerkt :exploding_head:

1 like

Knuffel voor jou!

Laatste zin vind ik heel erg herkenbaar. Ik zou mezelf absoluut niet omschrijven als een optimist (eerder een pessimist), maar qua planning is dit ook altijd het geval!
Ik snap niet hoe andere mensen dat doen…

Het valt vast mee vandaag!

1 like

Als je supervisors zo zouden reageren (zelfs als het 25 pagina’s onzin zouden zijn) zijn ze wel heel slechte begeleiders! Als promovendus ben je daar om (verder) te leren. Dus leg de lat even een tikkie lager.

Ik vind het zelf altijd fijn als mijn promovendi niet defensief/ te verontschuldigend mailen, maar vooral een toon aanslaan als: ik vond x en y best lastig (lastiger dan Ik in mijn planning mee had gerekend), input is zeer welkom, ik ben benieuwd naar je inzichten en ideeen. En dus niet iets als: bijgevoegd het stuk, ik had niet genoeg tijd om x en y, ik heb er zelf niet tevreden over. Zo’n laatste mail kan ik soms wat irritant vinden en moet dan zelf goed opletten om vriendelijk en aanmoedigend terug te mailen. Dus ik zou je aanraden vooral open en leergierig te klinken als je er zelf nog niet tevreden over bent!

2 likes

Hier dan een positiever geluid. Het gros van mijn collega’s is vrouw en heeft een gezin. Meestal is er dan natuurlijk ook nog sprake van een partner, maar mijn manager is UHD en alleenstaande moeder van een bups jonge kinderen. De hoogleraren hebben vaak wel iets oudere kinderen. Ik heb ook een mannelijke collega UHD die 3 jonge kinderen heeft, zijn vrouw zit ook in de wetenschap.

Hoe ze dat oplossen? Kinderopvang en BSO. Ik heb niet het idee dat er nou zoveel binnenkomt dat ze een nanny aan huis kunnen betalen. Geen van mijn collega’s heeft dat in elk geval.

Mijn collega’s werken op papier meestal 32 uur, maar in de praktijk ga je daar natuurlijk wel vaak overheen.

Als ik zie hoe zij het doen, heb ik wel het idee dat het haalbaar moet zijn hoor!

1 like

Dankjewel @Chaussures en @Krekel

Die tip over niet te verontschuldigend mailen is wel een goede want die neiging heb ik inderdaad heel erg :zipper_mouth_face: ga proberen dat niet meer te doen.

1 like

Ik snap het heel goed, maar ik last deze Tweet gisteren en hier moeten we allemaal naar luisteren!!

3 likes

@grace Je hebt me geïnspireerd om eindelijk “iets” met wetenschapscommunicatie te gaan doen! Ik had het al langere tijd in mijn achterhoofd, maar het was nooit echt prioriteit. Naar aanleiding van jouw vraag erover zat ik er weer aan te denken en heb ik net een mailtje gestuurd naar een online platform of ik artikelen voor ze mag schrijven. Thanks voor het zetje in de goede richting :blush:

6 likes

Wat cool! Hoop dat je snel reactie krijgt :slight_smile:

1 like

Doen jullie iets met de h-index? Staat dat op jullie CV?

En wat is nou eigenlijk een ‘goede’ h-index voor een junior iemand, voordat je een slecht getal op je cv zet.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat hoog of laag is. Zie dat mijn index 11 is. En 800 citaties (whattt?). Maar of het zoveel zegt?

Nou dat vind ik wel veel hoor!!! Jeetje!

Ik heb het bij een aantal beursaanvragen gezien (veni was dat geloof ik). Ben wel benieuwd hoeveel kans ik dan juist wel of niet maak haha

Mijn h-index is 4, en 48 citations. Voor op papier nog een PhD student lijkt me dit best oké maar ik heb geen idee eigenlijk

Ik heb trouwens afgelopen jaren heel netjes 1 paper per jaar gepubliceerd, in 2021 worden het er 2, misschien 3

1 like

Ja haha ik heb even rond gekeken en het is idd veel. Maar dat komt denk ik door het onderwerp en de desbetreffende journals waarin het werk gepubliceerd is.

En zo te lezen loop je goed op schema en misschien wel voor hoor.

Ik weet niet of ze bij veni aanvragen naar de H index kijken. Mijn oud co-promoter heeft een hoge h-index icl dubbele van mijn citaties, maar kwam bij veni aanvragen er niet doorheen. Ze kijken ook naar de neven activiteiten etc.

Ik gebruik het zo min mogelijk omdat het maar weinig zegt en ik het geen goede maat voor kwaliteit vindt. Dat lijkt nu ook opgepikt te worden door allerlei gremia (denk aan het ‘nieuwe’ beleid rondom erkennen en belonen bijvoorbeeld), maar stiekem is je H-index nog steeds belangrijk in de praktijk volgens mij, maar het is was minder in swung om er naar te vragen/het erover te hebben. Ik hoop dat we het er over een paar jaar gewoon niet meer over hebben (ook ok de ratrace in de wetenschap wat te verminderen), dus ik schrijf het zelf ook nergens op :slight_smile:

2 likes

Ik ben het helemaal met je eens!! Goed om te weten dat het in principe een optie is om gewoon niet op te schrijven.

1 like

Waarom zijn die abstract submission portals altijd ingericht als de hel waarvoor je eerst drie salto’s moet doen voor je er in mag??? Echt heel veel frustratie hier op de maandagochtend

6 likes

Ik ben er inmiddels al helemaal uit; ik wil geen verdere carriere in de academische wereld. Heb nog een jaartje PhD te gaan en vind het nu te laat om te stoppen en nog meer andere factoren die me tegenhouden (het gevoel jaren te hebben verspild; schuldgevoel naar promotors) maar JEMIG wat is het moeilijk die motivatie dan nog te houden om te werken :cold_face: Wat me op de been houdt is het vooruitzicht dat ik er ooit vanaf ben!

8 likes

Had ik ook haha! Nog even volhouden. De voldoening is groot als je je boekje af is en je titel in ontvangst mag nemen. Succes.

1 like

Misschien helpt het om te bedenken dat een afgeronde promotie ook buiten de wetenschap waardevol kan zijn (itt een afgebroken promotie traject). Zowel qua salaris als bewijs dat je project management kan, onder druk kan werken etc. Misschien wel even goed kijken en bespreken met je promotoren hoe je met minimale moeite het toch af kan ronden (dus geen grote nieuwe dingen meer opppakt etc).

1 like

@Broodrooster @Krekel Thanks, en jullie hebben natuurlijk ook gelijk. Het afmaken van dit traject zal ook goed zijn voor mijn zelfvertrouwen, het idee dat je zoiets hebt afgemaakt is denk ik wel veel waard. Oh, wat zal de opluchting straks groot zijn!

3 likes

Ik realiseer met net dat mijn deadline helemaal niet oktober 2021 is maar juli 2021. Ik start in maart pas weer met werken en ik zit nu te huilen op de bank omdat ik nog maar zo kort heb???