Ik vind dit echt een heel prettig topic om door te lezen. Bij mij speelt het duidelijk een grote rol in mijn leven tegen de achtergrond van faalangst hebben. Daarom heb ik altijd knetterhard gestudeerd, op het gestoorde af (wel mooie studieresultaten altijd maar ja was er dan toch altijd van overtuigd dat ik de volgende keer ECHT door de mand zou vallen), heel veel moeite gestoken in vriendschappen en relaties zonder me af te vragen wat ik eruit wilde halen (want als ik niet altijd mijn allerbeste zelf zou zijn zouden mensen snel klaar met me zijn) en merk dat ik het nu ook doortrek naar mijn uiterlijk. Mijn relatie is vorig jaar echt wel op een vervelende manier uitgegaan (kwam achter heel vergaande contacten van mijn ex op internet en als gevolg daarvan ook irl, liever niet quoten dit trouwens) en daar heeft mijn zelfvertrouwen op dat vlak echt wel een enorme deuk van opgelopen.
Nu ja, ik worstel er dus wel enorm mee. Kan het heel goed linken aan bepaalde ervaringen en ook meer algemene karaktertrekken die ik wel binnen mijn familie zie bijvoorbeeld. En denk dat het idee van de maakbare wereld waar we in leven ook wel een rol speelt in het feit dat veel mensen zich voelen alsof ze aan heel hoge standaarden moeten voldoen en daarvoor zelf verantwoordelijk zijn (= hard voor moeten werken en als het dan nog niet lukt, gewoon nog wat harder werken). Ik vind het wel ook gewoon lastig om los te laten, omdat ik ook de dingen zie die het me gebracht heeft qua studie en werk. Maar wel een ongezonde grondhouding natuurlijk en de post van twonights was in dat opzicht wel ontnuchterend.