Perfectionisme

Een topic over perfectionisme! Zelf krijg ik weleens het idee dat er iets van een betekenisverschuiving aan de gang is bij dit woord: dat men er vaak mee lijkt te bedoelen ‘ik denk dat ik van mezelf kan zeggen dat ik hoge standaarden heb en mijn best doe om goed werk af te leveren’. In plaats van een echt dwangmatig streven naar volmaaktheid, wat veel meer impact op je leven heeft, waar ik het eerder mee associeer. Hoe zien jullie dit? Wat betekent perfectionisme voor jullie?

4 likes

Het betekent jezelf de tering in werken om perfect werk af te leveren. Echt perfect werk.

Ik leefde zo tot aan m’n 21e en heb daarna een mentaliteitsomslag ondergaan :smile:

3 likes

Heb je dat van de ene dag op de andere gewoon gedaan, of had je daar hulp voor? Ben benieuwd!

Ik denk dat het ook eerder te maken heeft met wat je niet wilt, dan met wat je na zou streven: die perfectie daar gaat het helemaal niet om, het gaat om het voorkomen van afkeuring en afwijzing. Door jezelf of door anderen. Dat is denk ik ook waar vooral het verschil in zit met ‘gewoon heel goed willen presteren’.

8 likes

Ik ben heel zwaar depressief geweest en had hele grote angsten voor deadlines op mijn studies. Toen kreeg ik psychische hulp, maar vooral voor de depressieve gedachten en angsten. Maar niet-perfect werk afleveren was één van mijn angsten. Ik had soms echt hartkloppingen terwijl ik bijvoorbeeld voor de derde keer een essay las om te corrigeren. Mijn motto was ‘Ik lever niks in met mijn naam eronder als ik er niet volledig achter sta’, wat ik dan invulde als ‘als het niet geheel perfect is’. Ik haalde ook cum laude mijn P, super nutteloos.

Dus psychische hulp heeft geholpen, daarbij heb ik mijn vader ook 3x bijna dood zien gaan. Dat zette het leven ook wel in perspectief. Ik merk nu dat ik verder kom in m’n leven door meer schijt te hebben. Ik geef wel om dingen die écht belangrijk zijn voor me, maar perfecte essays en tentamens inleveren valt daar niet meer onder. Succesvol zijn wel, maar dat kan ook met zessen en zevens en een goede baan.

4 likes

Herkennen sommigen het ook dat je door je perfectionisme dingen juist níet doet? Bijvoorbeeld uit angst dat het niet goed genoeg is, dat je iets nog liever niet doet dan wel.

10 likes

Bij mij is het ook dwangmatig en zonder echte ‘beloning’. Dus het is eerst heel lang voor mijn gevoel niet ‘af’ ergo volledige garbage die het daglicht niet mag zien, dan zit ik er te lang aan (en te laat, want ook uitsteller), en dan uiteindelijk kan het er voor mijn gevoel mee door, want er zitten geen fouten en problemen meer in. Maar dan nog kan ik niet echt genieten van ‘dat heb ik maar even perfect gedaan’. Vind het ook heel moeilijk om complimenten van anderen over mijn werk te accepteren.

Edit: en ik ben een draak om mee samen te werken.

4 likes

Ja óf je weet dat je dat level van perfectie kunt halen, dus is het toch een intrinsieke wil om die perfectie te leveren. Zodat anderen onder de indruk zijn en je kansen op succes in de toekomst vergroten.

Maar idd angst voor afwijzing hangt er zeker mee samen. Ik heb tegenwoordig ook zoveel meer tolerantie voor afgewezen worden. Das Leben ist kein Ponyhof.

1 like

Bij mij hangt perfectionisme vaak samen met mijn gezondheidssituatie en heeft daar ook weer negatieve invloed op. Als ik lange tijd ‘gewoon’ kan functioneren in de zin dat ik bijvoorbeeld werk, studeer en nog sociale dingen doe, dan kan ik mijzelf afremmen in mijn streven naar volmaaktheid. Nu ik maar een taak had: het schrijven van mijn scriptie, toen kwam de dwangmatige gevoelens weer naar boven drijven die vaak gepaard zijn met lichte woede-uitbarstingen. Het gevolg hiervan is dat ik blokkeer en onderpresteer omdat ik mijzelf uitput omdat ik eeuwig door blijf gaan met het aanbrengen van verbeteren die vaak geen verbeteringen zijn.

2 likes

Ik denk dat perfectionisme ook wel vaak een ego dingetje is (onbewust).

4 likes

ja, het kwetsbare ego vindt het al snel niet leuk

2 likes

Bij mij is het perfectionisme helaas ook echt een negatieve eigenschap en niet zo’n mooie als het tegenwoordig op alle sollicitatie adviezen sites gebruikt wordt.

Ik heb er mijn hele leven mee geworsteld en het zo ver laten komen dat ik thuis zat met depressieve gevoelens, angstklachten, slapeloosheid. Dit is tijdens mijn 2e opleiding gebeurd en het ging echt niet meer verder. Na veel te lang gewacht te hebben ben ik bij een psycholoog geweest. Uiteindelijk heb ik de opleiding niet afgemaakt, dat gaf me eindelijk wat rust. Al heb ik jaren later nog steeds spijt dat ik het zover heb laten komen en voelt het als falen dat ik de opleiding gestopt ben.
Ik blokkeer volledig als ik bepaalde dingen moet doen omdat ik nooit aan mijn hoge eisen kan voldoen. Gelukkig kan ik er tegenwoordig beter mee om gaan en mijn vriend herkent het ook snel als ik er weer tegen aan loopt. Hij helpt mij heel erg relativeren.

1 like

Ja ik weet het niet precies hoor, maar ‘gewoon is niet goed genoeg’ is ook wel een beetje de gedachte dat jij niet gewoon bent en beter kan. Dat zal denk ik vaak samen gaan met een relatief groot ego, toch?

Ik ben er meer over gaan nadenken sinds ik studenten met hun scripties begeleid/scripties nakijk. Sommige studenten doen alleen het broodnodige, anderen doen hun best, en anderen raken helemaal van de kaart door hun perfectionisme. De meest gesjeesde studenten die echt heel graag alles perfect willen doen schrijven niet per se de beste scripties (en zitten zichzelf vaak in de weg). Het is dus niet zo dat zij ‘perfecte’ resultaten leveren of automatisch beter zijn dan hun medestudenten, maar zij handelen denk ik toch wel een beetje vanuit die overtuiging. Maar ik ben geen psycholoog, wie weet heeft het niks met elkaar te maken.

5 likes

Lastig wordt t als t ego-syntonisch is, zoals dat heet, dus als je helemaal niet vindt dat je een probleem hebt want perfectie muss sein right?

2 likes

ja het zo goed willen doen doen en dat dan de angst dat het niet goed genoeg is Er voor zorgt dat je iets gaat uitstellen. Liever dan maar niets doen dan het wel doen en jezelf teleurstellen.

4 likes

Haha ja dit had ik eerst. Ik dacht dat het me ver gebracht had, dus het zou wel prima zijn, misschien zelfs voordelig. Verkeerd gedacht. Jezelf de tering in werken is nooit goed

Ja kan het me andersom ook goed voorstellen. Het gevoel harder te moeten werken dan iedereen om tot ‘acceptabel’ niveau te komen. Ik weet ook niet precies waar het bij mij vandaan komt, wel dat het flink in de weg kan zitten.

2 likes

Dit ben ik dus in een notendop en daarom hoop ik dat mijn thesis straks een zesje waard is. Iedere zin overbodig vaak herschrijven en opnieuw lezen en mijzelf steeds de vraag stellen: “Is dit wel wetenschappelijk taalgebruik? Is deze zin niet ambigu?”. Terwijl een een paper van 3000 woorden, dat ik in een middagje scheef, een 9 waard was. Niet lullen maar schrijven.

Deze had je ook nog:

Vraag me stiekem wel af wanneer dit topic omslaat in wie de grooste ‘echtste’ perfectionist/doodste cavia is :joy:.

1 like