Pcos

Ik las laatst in een paper dat de helft van de mensen met veel follikels helemaal geen klachten hebben verder (en een gewone cyclus). Dus dat op zich hoeft niet per se PCOS te zijn, kan ook gewoon een ‘eigenschap’ zijn. Het is allemaal niet zo zwart/wit.

‘Vroeger’ had je ook alleen PCOS als je hyperandrogenism én veel follikels én geen ovulatie had. De rest is dan gewoon een variatie van normaal. Als iemand gewoon regelmatig ovuleert, geen hyperandrogenism heeft, maar wel veel follikels, dan is het ook geen PCOS.

1 like

Eindelijk normaal bloedverlies, dag 13 na stoppen met de provera. Ik kan wel huilen van geluk haha. Hoewel normaal, kan elk uur wel een nieuwe tampon indoen. Beetje wat jij beschreef @ovenschaal, na de provera.

Kennelijk bleef mijn progesteron hoog want vandaag daalde m’n temperatuur pas en ook gelijk met -0.6. Hopelijk doet het bij mij ook iets voor een normale cyclus, dan valt de afspraak met de gynaecoloog precies aan het einde van de cyclus en zou ik snel met Clomid kunnen beginnen in een natuurlijke cyclus.

Eindelijk!!! Wat fijn! Hopelijk is al het gerommel nu ook voorbij en kan je gewoon gelijk beginnen :crossed_fingers:t2: Succes met het leegbloeden haha

Late edit

@Feather ik ben trouwens deze maand ovulatietesten aan het doen, uit nieuwsgierigheid. Zit nu op cyclusdag 15.

Vannacht gedroomd dat ik ovuleerde haha maar helaas. Ze worden wel donkerder lijkt wel. Begonnen op dag 11, laatste is van dag 25 (vandaag)

Samenvatting

1 like

Heb m nog niet helemaal gekeken (heb ook helemaal geen pcos) maar dacht misselijk een fijne video voor lotgenootjes

Ik heb sinds gisteren wat rozige afscheiding, zit op dag 28 van m’n cyclus… heel benieuwd of dit doorzet. Ik ben uiteindelijk gestopt met ovulatietesten want ik kon er echt geen wijs uit.

Begonnen op dag 11. Daarna was ik het 1-2 dagen vergeten en heb ik het nog 2x gedaan maar die staan niet op de foto en zien er hetzelfde uit.

Samenvatting

Dusja geen idee wat ik kan verwachten

Als je van boven naar beneden telt is dag 17-18 (zal dus 19-20 zijn) iets duidelijker dan de rest. Maar volgens mij zijn dit typisch PCOS resultaten. Ik herken het van temperatuur meten, lijkt steeds te gaan pieken maar dan toch net niet. Als je wel in de gaten wil houden of je een ovulatie hebt, is temperatuur bijhouden misschien iets? Hoorde dat dat betrouwbaarder en makkelijker is bij PCOS. Heb je nu ook 28 dagen geen menstruatie gehad? Dat klinkt iig al beter dan daarvoor!

Ik zit nu op cyclusdag 14, nog geen ovulatie gemeten vanochtend. Het valt me wel op dat mijn basale temperatuur al de hele cyclus een stuk hoger ligt dan normaal en veel constanter is (minder pieken en dalen). Dus ben heel benieuwd of mijn lichaam nu normaler doet. Maar het allerfijnste is dat de onttrekkingsbloeding na provera maar 5 dagen duurde, en ik nu al 9 dagen niet ongesteld ben. Hallelujah, dat is de langste aaneengesloten periode sinds eind mei.

1 like

Oh heerlijk dat je nu al even niet ongesteld bent! Zo fijn is dat hè.

Ja, ik ben 6 dagen ongesteld geweest deze ‘cyclus’ en nu ben ik dus aan het wachten. Het was provera - 9 dagen heftig ongesteld - netjes gestopt - daarna cyclusdag 31 lichte menstruatie van 6 dagen - en nu zit ik op dag 28 met beetje roze afscheiding.

Het is idd typisch PCOS die resultaten denk ik. Ik had nog de hoop dat het wel zou lukken met ovulatietesten want bij IUI in het ziekenhuis hadden ze ook ovulatietest gedaan (of het ei al gesprongen was/rijp was) en die was mega positief, maar toen was ik natuurlijk helemaal ondersteund met hormonen.

Temperatuur meten vind ik wat teveel gedoe, ik word helemaal niet elke dag op dezelfde tijd wakker en ben mega vergeetachtig wat dit betreft :sweat_smile:

Maargoed we zullen zien of er toch wat is gebeurd of niet! Ben heel benieuwd. Eigenlijk maakt het me niet heel veel uit meer want ben allang blij dat ik nu niet meer 90% van de tijd aan het bloeden ben. Mijn haar blijft wel uitvallen dus twijfel om sowieso aan de pil te gaan… zo naar vind ik dat altijd als je haar zo dun wordt (heb al fijn/dun haar van mezelf dus ik merk het snel).

1 like

@Feather hoe is het?

Ik kwam niet verder dan wat spotting wat weer minder werd, maar vandaag toch ietsje meer rood bloed. Als dat nou doorzet dan is dat misschien toch mijn menstruatie nu. Het is dag 32, precies even lang als vorige keer!? Ben benieuwd.

Wow wat een regelmaat zou dat zijn zeg! Het is ook gewoon zo fijn om te weten waar je aan toe bent, en dat je lichaam iets doet of in ieder geval opruimt. Wel heel vervelend van de haaruitval, ik had zelf nooit zo die relatie met PCOS gelegd (door testosteron waarschijnlijk?) Maar heb zelf ook heel dik en lang haar dus kijk niet op van een paar haartjes verspreid door het huis. Gaat het dan echt om plukken tegelijk? Snap wel dat je er iets mee wilt als je ook al fijn/dun haar hebt. Is de pil dan de enige mogelijke symptoombestrijding?

Ik heb sinds gisteren (CD17) een soort PMS verschijnselen (moe, chagrijnig, opgezette buik) maar normaal heb ik rond menstruatie en de twee ovulaties die ik had ook echt last van m’n borsten en nu niet. Dus ik heb geen idee wat er nu allemaal gebeurd, nog geen duidelijke ovulatie opgespoord iig.

Wat een rommeltje is het bij ons. Bij mij heeft het ook niet doorgezet dus geen idee waar ik aan toe ben :woman_shrugging:t3:

Ja, pil is wel enige optie en/of testosteron remmers. Zo erg is het niet hoor en kan er wel wat van maken met volumepoeder. Maar ik haal er altijd plukken uit inderdaad bij het wassen (ben al 7 maanden gestopt met borstvoeding, sindsdien is het begonnen en dus ook nooit meer gestopt).

1 like

Na een week lang spotting heeft m’n menstruatie toch doorgezet :grinning: wel weer veel lichter dan ik gewend ben, was vorige keer ook al, dus of het echt incl eisprong is…

Vorige cyclus was 31 dagen, en deze 32 dagen. Sick! Wel beide keren met 5/7 dagen spotting eraan voorafgaand. En als het 14 dagen vantevoren eisprong was, is het de 1 na laatste test op de foto.

Denk dat ik misschien binnenkort langs de huisarts ga om hopelijk m’n bloed te laten prikken op testosteron AMH etc.

2 likes

Die test was inderdaad ook het meest duidelijk! Netjes joh, gewoon een cyclus en binnen een normaal aantal dagen.

Provera lijkt dan haast een wondermiddel, ik had gewoon ook een ovulatie! Zo uit mijn hoofd op CD19. Heel gek want voelde toen ook van alles qua PMS achtig symptomen en dat is sinds ovulatie ook gewoon weg. Nu maar hopen op heeeel snel andere symptomen.

Ik heb voor m’n zwangerschap wel een miljoen keer provera geslikt om menstruatie op te wekken en dat heeft echt nooooooit voor een cyclus gezorgd, dus het hoeft niet altijd zo te zijn :sweat_smile:

Maar voor een reset is het wel handig en soms gebeurt er dan toch wat blijkbaar.

Twijfel nu wel extra of ik aan de pil ga of niet.

Ik ben ruim 15 jaar geleden en 3 jaar geleden opnieuw gediagnosticeerd met PCOS (2e keer was een check hoe alles er inmiddels uitzag na 10 jaar pil gebruik). Ik heb op dit moment een redelijk stabiele cyclus, maar heb het advies gekregen vanuit het ziekenhuis om te checken of ik überhaupt een ovulatie heb. Hebben jullie goede tips voor testen (clearblue vind ik absurd duur 🥲) en wanneer te beginnen met testen in een ietwat abnormale cyclus?

Ik zou dan dip sticks bestellen. Ik begon zelf dan 10 dagen na 1e dag menstruatie, en dan elke ochtend en middag. Tot ik ‘m had gevonden, of tot ik ongesteld was

1 like

Ik heb hier basic dipsticks, je mag ze zo hebben als je wilt? Hielpen mij wel om de ovulatie mee te vinden.

Ik kreeg het advies om geen ovulatietesten te gebruiken bij PCOS omdat die minder betrouwbaar/duidelijk kunnen zijn als je een verhoogd LH hebt. Zie ook de foto’s van Ovenschaal hier ergens boven. Dit artikel geeft meer uitleg Een ovulatietest & PCOS: werkt dit? - Healthy Hormones
Maar misschien zit je bij de helft waar t wél werkt. Ik gebruik de temperatuurmethode om te kijken of ik een ovulatie heb en voor mij werkt dat. Digitale thermometer (oraal) met de Fertility Friend app, als je die instelt op FAM detector Zie je in het grafiekje vanzelf of je een ovulatie hebt gehad. Ik temperatuur elke dag. Wat ovulatie en onregelmatige cyclus betreft kreeg ik het advies om van cyclusdag 7 a 8 tot je een ovulatie opgespoord hebt of ongesteld wordt ervanuit te gaan dat je vruchtbaar bent.

Edit - in het ziekenhuis kunnen ze t ook controleren met echo’s en bloedprikken.

1 like

Dat is een lief aanbod, maar ik bestel ze zelf wel. Zullen hoe dan ook handig zijn :grinning_face_with_smiling_eyes:

En @Feather ik moet idd kijken of het bij mij werkt. Op dit moment is onze wens om ergens in de komende maanden echt “actief” ermee bezig te gaan (hahahaha dat klinkt), maar ik wil hiermee dus al wat dingen checken. Ik ga het artikel zeker even lezen en al het andere wat komt kijken bij pcos en zwanger willen worden….

Wat leuk! En spannend. Ik heb in de basis veel gehad aan de informatie op degynaecoloog.nl
Er is zooo veel onzin op internet te vinden, ik vond het fijn dat dit betrouwbaar is en volgens de in Nederland geldende richtlijnen. Wij zitten sinds juli in een medisch traject en mogen als 't goed is snel beginnen met ovulatie inductie dus als je een keer vragen hebt; laat 't gerust weten.

Hmmm ik ben heel benieuwd of ik een eisprong heb gehad. Paar dagen terug (rond CD11) had ik wel veel glibberige afscheiding 2 dagen dus dacht er al aan. En nu doen mijn tepels pijn. Dat gebeurt in tweede deel cyclus toch meestal? Ik heb geen idee, want heb dat nooit :sweat_smile:

Had ik nou maar zelf een inwendige echo apparaat, zou zo graag even willen kijken een cyclus lang!

Verlies nog steeds bovengemiddeld veel hoofdhaar, daar baal ik wel van. Maar als ik nu voor het eerst een cyclus heb vind ik het ook wel stom om alleen voor m’n hoofdhaar aan de pil te gaan.