Pcos

Haha, ik weet nog dat er wel een uitwendig echo apparaat was dat allemaal influencers hadden om naar hun baby te kijken thuis. Zou wel echt makkelijk zijn als je dat zelf gewoon thuis kan doen voor PCOS. Maar denk dat het ook echt moeilijk is? Ik had met 3 echo’s binnen 4 dagen dat 1 arts wel PCO zag op 1 eierstok, 1 zag op 2, 1 twijfelde.

Ik heb zelf afgelopen twee ovulaties wel pas last gehad van pijnlijke tepels na ovulatie, maar nu helemaal niet. En qua afscheiding; ik heb dat ook op niet vruchtbare dagen en vermoed dat dat juist weer door PCOS komt. Vruchtbaar slijm zou dan echt doorzichtig en heel rekbaar moeten zijn, ik heb dat zelf op meerdere dagen in m’n cyclus. Maar dat zou je ober langere tijd moeten zien. TMI heb het as we speak ook en voelt soms echt alsof ik in mijn broek plas :sob:[/spoiler] Zou t ook niet raar vinden dat je bij geen kinderwens (toch?) aan de pil gaat tegen haaruitval maar misschien kan je huisarts of gynaecoloog nog meedenken wat helpt! Anders iets van haar- en huidpillen/vitamines? Hoor ik goede verhalen over maar geen idee of dat ook werkt bij een hormoonstoornis.

En yay voor je cyclus! Zo fijn!

Echt rot al die wisselende ‘tekenen’ van een cyclus, het is echt een rommeltje vaak he… Heb afspraak gemaakt met huisarts (hopelijk wil hij bloed laten prikken op vitamines en testosteron) en heb ook al naar haar-pillen gekeken inderdaad :sweat_smile: in eentje zit biotine en inositol (dat laatste is soms ook in the picture bij pcos) dus denk dat ik die maar koop.

Ik denk dat ik het wel duidelijk kan zien! Heb zo lang en zo vaak echo’s gehad, mijn PCOS beeld is heel duidelijk. Maar ik zou dan ook goed kunnen zien of er een ei groeit, en hoe dik mn baarmoederslijmvlies is… volgens mij wordt je bij IUI/ivf uiteindelijk zelf een expert in hoeveel millimeter goed is :joy:

Mijn toch al fijne dunne haardos wordt nog dunner

Bij het uitkammen haal ik er nog meer uit

Las in het TMI dat je ongesteld bent geworden (en hoe, wow). Dat lijkt dan toch echt op een eisprong jeeej!

Ik heb kennelijk mijn eisprong gemist. Ik zag een temperatuurstijging en die werd door mijn app aangemerkt als eisprong maar nu twee weken later is mijn temperatuur nog meer omhoog gegaan. Ik hoopte al op een zwangerschap maar negatieve test en mijn app markeert opeens die tweede stijging als eisprong en is de eerste stijging spontaan vergeten. Uiteraard geen seks gehad rond die dagen. Ik haat die onvoorspelbaarheid met PCOS.

Ja kut is die onvoorspelbaarheid hè…

Ik ben dus ongesteld geworden op CD20? En echt mega heftig ook, echt ik bloed overal gewoon, zo gek.

Was gisteren al bloedchagerijnig en ik had dus al eventjes van die pijnlijke tepels (had ik eigenlijk alleen toen ik zwanger was) dus dacht al dat het iets hormonaal was. Ik vermoed dat er wel iets is gebeurd qua eisprong.

Ik ga vandaag naar de dokter toevallig, om hopelijk bloed te laten prikken om te kijken of m’n haaruitval ergens anders door komt. Heb nu de neiging om toch maar gewoon de pil te vragen… het is gewoon zo onvoorspelbaar ja, ben er toch mee bezig wanneer ik dan ongesteld ga worden en het is altijd een verrassing. Gezien ik nu geen kinderwens heb, waarom dit alles niet gewoon stoppen…

Het is gewoon echt een rommeltje dat PCOS he. Ik herken het zo, dat telkens hopen dat er nu echt wat is gebeurd enzo. Was echt een opluchting toen ik eindelijk startte bij fertiliteitspoli

@Feather denk je dat je binnenkort ongesteld gaat worden, of denk je dat er geen pijl op te trekken valt? Wat nou wel/geen eisprong was.

Heb net besloten toch weer aan de pil te gaan. Ik lek weer elke 2u door een super tampon heen, én ik heb net al in de bloeduitslagen gezien dat ik een ijzertekort heb (daarvan kan haaruitval komen trouwens). Het moet niet ten koste gaan van m’n gezondheid, dus als ik de huisarts spreek over de bloeduitslagen ga ik gelijk weer aan de pil.

Ik heb geeeen idee, zelfs toen ik bevestigd wél een eisprong had (echo) was dat op basis van temperatuur allemaal best onduidelijk. En duurde toen lang tot menstruatie door de provera. Zou nu op 5DPO zitten dus over max 9 dagen zullen we het weten (of niet). Zou wel perfect zijn want volgende week een afspraak met de gynaecoloog en zou dan in een normale cyclus met clomid kunnen beginnen als ik vlak na die afspraak ongesteld wordt :crossed_fingers:

Als ik nu terugkijk in mijn app denk ik wel, hoe heb ik dit gemist. Had 2 dagen duidelijk vruchtbaar slijmverlies (vond ik vreemd want ovulatie was toch al geweest?!), kramp dag voor ovulatie en dag na ovulatie opeens puistjes op mijn kaak en pijnlijke borsten. Dus geloof wel dat er hormonaal iets is gebeurd! Had dat allemaal de eerste keer dat ie ovulatie aangaf deze cyclus niet.

Ik las trouwens ergens dat een zware menstruatie ook veroorzaakt kan worden door oestrogeendominantie (door pcos) en door anovulatie. Heb je ook nog hormonen laten testen? Volgens mij is dan alsnog de (makkelijkste?) oplossing om dat tegen te gaan met hormonen. Vervelend dat het nodig is maar gezondheid gaat inderdaad gewoon voor! Hopelijk helpt het qua menstruatieklachten maar ook tegen de haaruitval!

Edit - ook al onderzoek laten doen naar bloedstollingsafwijkingen, poliep, etc? Zag net je berichtje ergens anders, klinkt echt heftig!

Oh hmm klinkt wel alsof het een eisprong zou kunnen zijn! Ik ben heel benieuwd!

Ja er was al gecheckt op een poliep en met andere bloedende dingen hebben ik nooit stollingsproblemen ofzo, heb dit ook pas sinds m’n zwangerschap/bevalling dat het zo extreem veel is. De echte menstruaties die ik voor m’n bevalling heb gehad nav ovulatie inductie waren ook nooit zo zwaar. Menstruatie na provera was ook niet zo zwaar. En sommige menstruaties tussendoor waren juist heel licht. Dit is nu de 2e keer dat ik echt leegloop (de vorige keer duurde bijna een maand).

Maargoed hopelijk is dit dan de laatste keer want het is toch wel duidelijk dat het zo niet gaat werken. Vind het wel jammer alsnog maar zowel m’n vriend als de dokter zeggen, waarom jezelf dit aandoen als het nodig is :woman_shrugging:t3: je neemt toch ook paracetamol als je pijn hebt, waarom dan niet aan de pil als je zo onregelmatig bent + soms zo veel bloedt dat je ijzertekort er van krijgt… en daar ben ik het inmiddels wel mee eens. En met PCOS klachten zonder kinderwens is de pil ook gewoon hét ‘medicijn’.

Nouja hopelijk spreek ik de huisarts snel en kan ik deze menstruatie nog met de pil begonnen. Tot zover de poging om te kijken of ik een eigen cyclus zou krijgen na een zwangerschap (wat je toch regelmatig hoort). I tried!

Precies dit! Snap heel goed dat je het eerst zonder aan wil kijken, zou denk ik zelf ook elke cyclus gezegd hebben 'jaaa maar misschien is dit de laatste keer dat ‘t zo gaat’ alleen is het ook niet de bedoeling dat je zo leeg bloedt. Hoe gaat het nu met je? Het klinkt overigens wel alsof je een cyclus hebt toch? Vaker ongesteld maar niet absurd vaak (alleen veel haha) en iets van semi herkenbare eisprong…

Ik had hier al eerder gelezen over inositol en nu een betaalbaar supplement gevonden met een 40:1 ratio myo-inositol:DCI. Ben heel benieuwd of het net wat ondersteunt in een kortere cyclus. Kan nog wel bij mijn rijtje supplementen :’) (verder alles op advies van huisarts ivm tekorten, en een vegan omega omdat ik geen vlees/vis eet).

Bloeding is bijna voorbij al gelukkig, die pillen deden goed hun werk (iets te goed op aanbevolen dosis haha want kreeg zulke diarree). Uiteindelijk wel goede balans gevonden gelukkig. Was er nog wel even zwakjes van, was toch wel ziek door die pillen en dan ook nog menstruatie buikpijn etc. Maar heb het overleefd.

Heb huisarts mail gestuurd voor een recept voor de pil. Als we terug zijn van vakantie kan ik hem ophalen denk ik. Ja, wel iets van een cyclus uiteindelijk maar het is zo warrig en nu dus al een paar keer zulke heftige menstruaties… die menstruaties tussendoor zijn dan ook super licht (maandverbandje, lijkt eerder spotting) dus ik vermoed bijna dat dat niet ‘echte’ menstruaties nav eisprong zijn.

Ohja dat inositol, had de PCOS kliniek ook meegegeven onder het mom baat het niet schaadt het niet. Nouja hier heeft het toen totaal niet gebaat maar ook niet geschaad, haha.

Jij gaat binnenkort voor eerste keer ovulatie inductie toch? Word je dan gevolgd met echo’s de eerste paar keer?

Hormonen zijn rare dingen, haha. Hopelijk gaat 't met de pil dan gewoon helemaal zoals het hoort volgens de bijsluiter!

Wij horen morgen meer over het vervolg! (Rest even weggehaald, heb nu pas door dat dit geen MO topic is)

Wowie, het was gewoon echt een ovulatie :scream: Vanochtend temperatuur omlaag, borsten weer normale cupmaat, tepels niet gevoelig en dus precies op 12-14DPO ongesteld geworden. Deze cyclus was dan 46-48 dagen en vind dat al heel netjes.

Durf het nu ook aan om komende maand ovulatietesten te gaan gebruiken.

5 likes

Hoe gaat het bij jou?

Hier is het experiment wel voorbij, laatst dus weer die hevige bloeding, nu weer paar dagen heel klein beetje bloed (geen eisprong gehad, I’m sure). Ik heb de anticonceptiepil net opgehaald en ga vanavond beginnen. Ik blijf ook maar hoofdhaar verliezen (geen kale plekken ofzo hoor maar het is wel dun).

Ik vind het jammer dat m’n lichaam het toch niet opgepakt heeft na een zwangerschap, maar ach. Geen idee of we nog een tweede kindje zouden willen, maar dat wordt dan sowieso weer medische route. Voor nu lekker aan de pil en dan hoef ik me er ook niet druk om te maken.

Ben wel lekker aan het afvallen (hoog testosteron, gaat makkelijker dan, bijna op gewicht van voor zwangerschap), dat is wel ff jammer dat dat niet meer vanzelf gaat maar soit.

Goed dat je hiervoor gekozen hebt! Volgens mij heb je nu uitgebreid geprobeerd wat je lichaam zelf doet. Hoe werkt dat precies met testosteron en sneller afvallen? Dacht dat het beeld met PCOS juist was dat afvallen lastiger kan zijn, of ligt dat dan ergens anders aan? Hoop dat de pil je andere klachten verhelpt!

Hier geen idee. Met ovulatietesten een typisch PCOS beeld (bijna positief, dag erna niks en dan geen eisprong gehad). Vorige cyclus was mijn eisprong op dag 36 en zit nu op 33 dus we zien het wel. Enige vervelende is dat ik er steeds zo teleurgesteld door raak dat mijn lichaam niet werkt maar verder gelukkig geen klachten of eindeloze menstruaties meer.

PCOS an sich wel inderdaad, maar is vaak correlatie en komt niet primair door testosteron.

Testosteron zelf maakt meer ‘fit’ (je wordt makkelijker sterker) en testosteron therapie bij mannen is bijv goed voor weight loss. Meer oestrogeen (bijv de anticonceptie pil) is vaak tegenovergestelde.

Nu was ik wel slank en is bij mij hoog testosteron sowieso primaire reden denk ik dat mijn cyclus niet loopt (geen overgewicht, toen iig niet, wel typische testosteron klachten). Na zwangerschap/borstvoeding (hoog oestrogeen) is testosteron allemaal weer gestegen en sindsdien vliegen de kilo’s er af :sweat_smile: maar m’n hoofdhaar ook hahaha dat is wel jammer.

Ik merk het echt, als ik niet aan de pil zit (en niet zwanger/borstvoeding) voel ik me fysiek sterker qua kracht, en gaat dat sneller bij me. Maarja toch maar de pil want zo is het ook niet leuk en ik wil niet sterk zijn maar geen haar op m’n hoofd hebben.

Ah kak weer zo met je cyclus. Kunnen jullie al bijna beginnen met clomid oid?

Ah vandaar. Uit jouw bloedonderzoek blijkt dus ook echt een heel hoog testosteron? Bij mij viel dat mee, het was verhoogd maar maar net boven de marge (zo uit mijn hoofd). Ik ben nu wel een stuk zwaarder dan een gewicht dat bij mij past maar zit (denk ik, weeg niet) aan de bovenkant van een gezond gewicht. Volgens de diëtist was dat mogelijk een reden voor PCOS, maar ik heb ook jarenlang (zeer) ernstig ondergewicht gehad dus weet het niet goed. Het blijft allemaal gokken hé, met die hormonen.

Ik denk dat wij pas in 2022 kunnen beginnen met clomid, hopelijk al in het voorjaar maar ik hou nergens meer rekening mee. We worden zo afgescheept met elke keer een ander plan, ik zie t wel.

Vooral die andere, androsteen ofzoiefs (kan er ff niet opkomen) was een heel stuk hoger, 4-5x de Max referentiewaarde ofzo. Testosteron ook dubbel van de Max referentie waarde. Niet dat ik een halve man ben ofzo hoor haha, alleen wat vaker bovenlip harsen en haartjes weghalen, en dun haar. Heb redelijk lage stem ook, maar geen mannenstem ofzo. Altijd al zo geweest, de pil doet dus ook echt niet iets slechts voor me behalve dan dat ik niet zwanger kan worden, maarja dat lukt zonder pil ook niet.

Ja, hormonen is zo lastig. En het heeft ook zoveel invloed op alles. Je humeur, je gewicht. Ik ben toen ik zwanger was 30 kg aangekomen zomaar, en met borstvoeding en uren wandelen ging er gewoon niks vanaf. Totdat ik stopte met borstvoeding, m’n jaar begon uit te vallen, haar op bovenlip sneller groeien, en sindsdien gaat gewichtsverlies het allemaal heel snel en vanzelf. Dus pray for me als ik weer aan de pil zit, ben er net :sweat_smile:

Ah echt rot dat je zo afgescheept wordt. Heel irritant. Nee, dan zou ik ook maar nergens op rekenen. Hopelijk helpen ze jullie snel! Zonder goeie eisprong kan je toch echt niet zonder ze…